Långtidseffekter av kontaktlinser?

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Det påpekas ofta att långtidseffekterna av linsanvändning ännu inte är kända; att man exempelvis inte vet ifall ögats elasticitet kommer att försämras mer än förväntat på äldre dar.

Detta är mycket konstigt eftersom kontaktlinser funnits sen 40-talet, och i modernare mjukare former, sedan början av 70-talet. Det måste finnas ett gäng människor på vår jord som använt linser i sisådär 35 år, så underlaget torde knappast saknas för att utföra en sådan studie. Ligger det i linstillverkarnas intresse att mörka det här tro?

Skulle själv gärna vilja veta eftersom jag använt linser i ganska många år redan och fortfarande är ung.

Nu förstår jag givetvis att utvecklingen har gått framåt och att linserna som fanns för 30 år sedan inte är direkt jämförbara med dagens. Det borde dock ändå gå att dra slutsatser om vilka effekterna är av längre tids försämrad tillförsel av syre till hornhinnan, och ökad utsatthet när det gäller infektioner.

Själv har jag använt linser i elva år.
Ingen aning om va de kan medföra för konsekvenser.
Använder bara endags linser. De är väl ändå lite bättre. Frächare.
De bästa vore helt klart en operation. Har man 30lax kanske man hellre lägger de på annat tyvärr. :(

RocketQueen skrev:
Själv har jag använt linser i elva år.
Ingen aning om va de kan medföra för konsekvenser.
Använder bara endags linser. De är väl ändå lite bättre. Frächare.
De bästa vore helt klart en operation. Har man 30lax kanske man hellre lägger de på annat tyvärr. :(
Samma diskussion förekommer även om operation; att man inte vet vad långtidseffekterna är av att ha en förtunnad hornhinna...

mb skrev:
Samma diskussion förekommer även om operation; att man inte vet vad långtidseffekterna är av att ha en förtunnad hornhinna...

Har hört att vissa inom viss tid kan få sämre syn efter operationen. Då kan man putsa upp synen igen (de ingår i priset) men 2 av 10 får ännu sämre syn efter en upp putsning.
Inte kul!

Jag kör med glasögon tycker det funkar fint, enda negativa långttidseffekterna är att man slarvar bort dem. :D :fyllisar

von reisen skrev:
Jag kör med glasögon tycker det funkar fint, enda negativa långttidseffekterna är att man slarvar bort dem. :D :fyllisar

Ja oså blir de smutsiga och immar igen när de är kallt ute.
Jo man ska helst inte använda linser mer än 8 timmar om dagen 6 dagar i veckan. Snacka om att man inte följer de.
AKTE er för att sova med linser. Då får ögonen för lite syre vilket kan leda till att ögonen "ruttnar" har jag läst. Scary!!!

RocketQueen skrev:
AKTE er för att sova med linser. Då får ögonen för lite syre vilket kan leda till att ögonen "ruttnar" har jag läst. Scary!!!

Jajaja... Int' vet jag men inte ids jag ta ut linserna vareviga kväll. Har väl slaggat rätt många hundra nätter med dem genom åren och inte har mina ögon ruttnat, såvitt jag kan bedöma. Då är det nog viktigare med god hygien när man väl håller på och slabbar med dem! Har för mig att tjejer oftare får amöbainfektioner och liknande snaskiga saker tack vare att man sminkar sig först och sätter in linserna sen. Eller hur det var..... :confused:

mb skrev:
Hur mycket måste man betala för en laseroperation i Sverige?

Bruker linser selv men det hadde vert fantastisk å slippe det så jeg vurderer operasjon. Tror det koster +20.000,-NOK :3freak

Jag gav 24000 SEK i januari 2001. Priset är ungefär detsamma nu. Tror man hamnar mellan 20-30 beroende på vem man väljer i Stockholmsområdet. Jag körde LASIK och är jättenöjd. Jag hade problem med ögonen (fick nån infektion eller vad det nu var, nåt tjafs på insidan av ögonlocken) och tyckte att det var jobbigt med skötseln.

Jag gjorde operationen -96 och är supernöjd. kan verkligen rekomendera det :tummenupp
Har för mig det gick på 24k då också men väl använda $$$. Bara en sån sak som att se väckarklockan på morgonen å veta att man kan sova en stund till utan att fumla med glasögonen lr rycka fram väckarklockan till strax framför näsan :D :tungan

Det sägs att dygnet runt-linser är skonsammare mot ögat. Synd att de ska behöva vara så mycket dyrare. Ska prova ett par nu och se hur det fungerar. Hade tänkt slippa skötseln av linserna under MC-semestern :)

Jag har själv inte glasögon, men min flickvän har använt det. Och hennes ögon var så pass "runda" eller vad dom sade att det var svårt för henne att använda linser, hon fick hela tiden in luft bubblor innanför så att det började stickas och ha sig, hon klarade sig inte i mer än 1h med linser. Men nu har för 6veckor sedan gjort en laser opperation, inte LASIK utan LASEK eller ELSA som den också kallas. Hon är riktigt nöjd, hon har nu helt perfekt syn på en aögat, 0 alltså, medans det efter 3veckor på anndra ögat inte är riktigt bra än, hon hade brytningsfel på det så det kunde ta lite längre tid.
Hon tycker att det är det bästa hon gjort, det kostade 32.000:- åt henne, men det tycker hon helt klart att det var värt även om hon hade något grönjävulskt ont i ett par dagar, till skillnad från LASIK operationen som tydligen inte ska göra lika ont.
Så nu får hon köra bil och allting sådant utan glasögon.

Förresten, visst har vi ett par optiker bland medlemmarna? Nån som minns vem/vilka det är?

Har också glasögon för att jag är närsynt. Har funderat på laser-operation i utlandet. Då kan man komma ner på halva priset av vad det kostar här.

Gjorde min operation -93 och det har funkat klockrent sedan dess.
Fanns bara en laser på St. Eriks (Görans ??) då så valet var begränsat.
Ser 1.5 på vänster och 1.6 på höger nu och har så gjort sedan operationen.
Så ur ett 10 årsperspektiv har det varit lugnt i mitt fall i varje fall, får återkomma om 9 år med en 20 årsrapport ;)

Kostade 24 000 även då så prisnivån har ju inte direkt ökat.
Värt varenda öre i mina ögon (kul va ;)), dock bör man ju vara medveten om att alla operationer innebär ett visst risktagande.

Jag kör med månadslinser och funderar på att byta till dagslinser snart för renlighetens skull i ögonen :)

Jag har Keratoconus, som är struligt som fan att beskriva, men har iaf fått beskrivet för mig, av en enligt alla inblandade sketskarp optiker (U. Brunlöf) och ett helt batteri ögonläkare, att några av de kända långtidseffekterna är ökat bildande av blodkärl i hornhinnan, vilket inte är så lyckat av en eller annan anledning (särskilt inte om man ska transplantera donerad hornhinna som jag) Detta beror då främst på den minskade syretillförseln till hornhinnan och är vanligast hos de som har mjuka linser länge, alternativt dåliga / dåligt skötta linser länge.
En annan bieffekt som visat sig hos dem som började tidigt med linser, på den tiden då bara hårda linser fanns, och som hade hårda linser länge, är att linsens tryck mot ögat ger upphov till en konstlad form av keratoconus, dvs inte den egentliga sjukdomen, utan bara det symptomet att hornhinnan börjar växa koniskt. Detta senare är inte så lyckat och kan i viss mån avhjälpas med rätt utprovade hårda linser, får man en mindre kunnig optiker som ger dig linser med fel passform, eller som inte inser att han borde prova ut nya linser med några års mellanrum, så är alltså risken större för att man får problem med toppig hornhinna (vilket i sin tur ger sämre syn utan linser, och sämre passform/svårare inpassning av linser)

Tänk va mycke konstigt man kan läsa på sporthoj.com :D

Lycka till me linserna iaf ! / Blind-Anders

Ska prova dygnetrunt linser nu.. Pallar inte sätta in dem annars :D
Som tur e så slipper man linskostnaden nu! Gäller och välja flickvän! (Som jobbar hos en optikerkedja) :rolleyes:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick