Långtidsförvaring av MC

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Hoj
Ingen just nu
Är det skillnad på olika typer av alkylatbensin 4T? Statoil har 5L dunk för 179 medan Aspens kostar 219 på K-rauta.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Är det skillnad på olika typer av alkylatbensin 4T? Statoil har 5L dunk för 179 medan Aspens kostar 219 på K-rauta.

Jag vet tyvärr inte. Jag brukar personligen köra på Aspen om jag har ett val fast det beror nog mest på gammal vana. Någon som har koll på om det är någon skillnad?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Alkylatsoppa är strålande bra!! Uppfanns tydligen under andra världskriget och användes som flygbränsle till Spitfire-flygplanen för att dom skulle kunna flyga på högre höjder. Framställs genom att ta tillvara på och omvandla gasen från oljeraffinaderier. Innehåller inte bensen, bly, svavel eller andra farliga ämnen som finns i vanlig bensin. MYCKET renare förbränning och, som sagt, hållbart. Hade gärna kört på alkylatbensin för jämnan. Naturen och motorn mår betydligt bättre av det. Finns bara fördelar. Förutom priset då..... Att inte regeringen sänker skatten på Alkylatbensin så att det kostar lika mycket som vanlig bensin fattar jag inte! DET vore att göra naturen en tjänst. Men tills det händer funkar det strålande att använda när hojen ska långtidsförvaras!

När vi började använda alkylatsoppa till gräsklippare, trimmer, motorsåg och annat så slutade jag ha ont i huvudet efter att ha klippt gräset etc. Och man slutade att osa bensinavgaser. Kan inte tänka mig att köra en gräsklippare på vanlig soppa nu för tiden. Aldrig i livet!!

Intressant historiebeskrivning. Kom själv i kontakt med akrylbensin när vi köpte ny röjsåg till sommarstället för ett par år sedan. Tycker själv man upplever klara fördelar jämfört med vanlig bensin. Men jag har ändå aldrig tänkt tanken på att fylla upp tanken med akrylbensin på motorcykeln vid vinterförvaring. Men som du säger kan det vara en bra idé om man ska ställa av motorcykeln under lång tid. Alltså längre än ett par månader. Har själv aldrig haft något problem med att bensin blivit dålig. Har fyllt upp tanken med v-power innan de tillsatte etanol och numera med 98 oktan från Statoil.

Om man långtidsförvarar en motorcykel säg 1- 3 år eller kanske ännu längre. Vad häller man i för bromsvätska som inte drar åt sig fukt så snabbt? Det är något jag funderat på. Bromsvätska drar ju åt sig fukt och oftast hamnar den nere i bromsoken och förstör dem på sikt.

Det är ett hyrförråd så ska kolla hur där ser ut, men vanligtvis förvarar folk möbler där så jag förväntar mig inte skadedjur eller liknande. Kapellet jag har nu är från biltema, men funderar på att kanske skaffa ett lite bättre? Några tips?

Är ditt kapell avsett för inomhusbruk eller utomhusbruk? Jag hade skaffat ett för inomhusbruk, men det kanske egentligen duger att slänga på ett gammalt underlakan som skydd för damm och eventuellt solljus?

Sedan när det gäller tips på vad man ska göra inför avställning finns det massor att läsa om man Googlar både på engelska och svenska. Ta till dig det som verkar vettigt mot bakgrund av hur du kommer att förvara motorcykeln. Står den i princip rumstemperatur lär det ju inte vara så mycket fukt och temperaturväxlingar.

Om man gillar sin hoj skulle jag absolut inte göra mig av med den om det fanns möjlighet till att förvara den på ett vettigt sätt. Tycker du gör rätt som behåller den. Lycka till!

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Då jag betraktar norrländsk vinter som långtidsförvaring så tömmer jag tanken fullständigt varje vinter. Om man är extremt paranoid och tror att kondensen kommer att svämma över i tanken (vilket inte sker såvida man inte förvarar tanken utomhus vid havet och tempen pendlar mellan -5 och +5 varje dag) så kan man med fördel hälla i några matskedar motorolja i den tomma (demonterade) tanken och vicka den så insidan smörjs av en fin oljefilm. Oljan förbränns sen vid första tankningen och motorn blir samtidigt lycklig.

Är det en förgasarhoj man ställer undan för långtidsförvaring så bör förgasarna tömmas annars sätts de förr eller senare igen av avfällningar från bensinen.

Visst kan jag instämma i Aspenbränslets fördelar i gräsklippare, röjsåg, motorsåg m.m. men jag, och många med mig, får tyvärr rännskita av avgaserna efter att vi kört upp några tankar i skogen.
Då Aspensoppan kostar ca 35 kr litern så ser jag det inte heller som ett vettigare alternativ vid vinterförvaring än tömning av tanken.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Visst kan jag instämma i Aspenbränslets fördelar i gräsklippare, röjsåg, motorsåg m.m. men jag, och många med mig, får tyvärr rännskita av avgaserna efter att vi kört upp några tankar i skogen.
Då Aspensoppan kostar ca 35 kr litern så ser jag det inte heller som ett vettigare alternativ vid vinterförvaring än tömning av tanken.

Är det sant? Jag fick aldrig några problem med magen ens efter att ha kört en vecka från morgon till kväll förra året med Aspen i röjsågen. Givetvis blir det dyrt att hälla i Aspen i tanken. Vid längre förvaring än bara en vinter skulle det kunna vara ett alternativ dock eftersom det tydligen inte bryts ner lika fort som vanlig bensin om man nu vill använda sig av principen att lämna hojen fulltankad för att eliminera att innanmätet får kontakt med syre.

Vi har dock haft upp till haft upp till två- tre år gammal bensin i en tank i en bil uppe i Norrland parkerad i en lada, som startats upp årligen och varmkörts en eller två gånger. Det har inte ens varit tal om full tank. Märkte inga problem med bensinen. Åkte och besiktigade förra året bara för att se om de hade några synpunkter och bilen gick igenom med blankt papper. Lämnade den på service efteråt och bytte bromsvätska, motorolja och kollade glykolen. Fyllde jag upp tanken med 98 oktan för att det är fritt från etanol och bilen kommer nu att ha stått i snart 11 månader. Förväntar mig inga problem med bensinen. Har en bokad besiktningstid på måndag. Är mer orolig för batteriets kondition. Har ena polen urkopplad via en snabbkoppling som man kan stänga av och på strömmen. Får väl ta och ladda batteriet över natten när vi kommer upp i förebyggande syfte.

Norrlands klimat är väldigt skonsamt med sin torra luft och kyla vintertid. Dörruppslag och andra märken i en gammal bil förblir ytrost i flera år jämfört med nere i Skåne vid havet. Det räcker att studera bilparken i Norrland och Skåne så inser man det. Lämna en gammal 80- tals bil utan lackkonservering och skötsel och den är en rostfläck och skrotad vid det här laget, medan en motsvarande bil i Norrland fortfarande rullar runt med endast lite ytrost och matt lack trots vanvård.

Zyre

Ålahue!
Gick med
1 Oct 2010
Hoj
Ingen just nu
Är ditt kapell avsett för inomhusbruk eller utomhusbruk? Jag hade skaffat ett för inomhusbruk, men det kanske egentligen duger att slänga på ett gammalt underlakan som skydd för damm och eventuellt solljus?

Sedan när det gäller tips på vad man ska göra inför avställning finns det massor att läsa om man Googlar både på engelska och svenska. Ta till dig det som verkar vettigt mot bakgrund av hur du kommer att förvara motorcykeln. Står den i princip rumstemperatur lär det ju inte vara så mycket fukt och temperaturväxlingar.

Om man gillar sin hoj skulle jag absolut inte göra mig av med den om det fanns möjlighet till att förvara den på ett vettigt sätt. Tycker du gör rätt som behåller den. Lycka till!

Tror biltemas är ett utomhuskapell, dock skyddar det inte särskilt bra mot smuts har jag fått erfara. Då stod den visserligen i ett öppet storgarage. Köper nog ett inomhuskapell som "andas".

Ingen som har synpunkter på alkylatbensin av olika märken? Det står nämligen olika på dunkarna, På Aspens står det att den fungerar utmärkt till motorcyklar, medan Statoils endast nämner gräsklippare osv.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin