Låt bilägaren böta vem som än kört

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nu är det nära till en lagändring tyvär.. lobbyisterna har öppnat kranen.

"Låt bilägaren böta vem som än kört
Överåklagare Sven-Erik Alhem: Om en fortkörare inte kan identifieras ska bilägaren betala en kännbar avgift för fartöverträdelsen."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=754064
(rösta om frågan på DNs förstasida)
 

Dark_Messenger

Guest
Om bara polisen ser en och ingen kamera är inblandad och de inte tar mig på plats kan man väl köra med "det var inte jag som körde, det var han som skulle köpa hojen? Eller?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om bara polisen ser en och ingen kamera är inblandad och de inte tar mig på plats kan man väl köra med "det var inte jag som körde, det var han som skulle köpa hojen? Eller?

Ja, nu kan man det, men inte om det här förslaget går igenom.

Och har man leasingbil så kanske leasingfirman helt plötsligt vill tala om vem som leasar bilen om dom annars åker på böterna.

Ägaransvar är en pest vi ska akta oss för!
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
SKANDAL!
Vad hände med att man är oskyldig tills motsatsen har bevisats?
Ska man bli dömd för brott man inte begår?

NU JÄVLAR HAR DEM GÅTT ÖVER GRÄNSEN
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
helt seriöst så behöver folk som tänker som honom inte sitta på en position i samhället där han har något att säga till om trafikfrågor.. ojojoj säger jag bara, hela uttalandet lyser ju igenom av personliga icke genomtänkta åsikter!
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Spännade å lämna in bilen på verkstan tex när dom e ute å provkör bilen vet du vad bilmekanikern heter om du lämnar bilen till volvo eller saab??
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Sven Erik Alhem ... mediahoran nr.1 i rättvise sverige ..

han fattar inte bättre ...
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
nja.. leasinbolaget får boten och om jag förstår det rätt så, om man går till absurdum blir det VD:n för leasingbolaget samt din VD som hamnar i rätten


Det är nog riktigt, men vilken VD vill gå till rätten för en fortkörares skull tro?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tröttkepsen Sven-Erik skrev:
Allra bäst hade varit om ett obligatoriskt transpondersystem i bilarna hade gjort det möjligt att identifiera dem under automatisk hastighetsmätning utan någon fotografering.

Det är många som sagt det förut, men George Orwell var optimist!


Finns det verkligen belägg för det han säger?
Hög hastighet utgör en direkt eller indirekt orsak till cirka en tredjedel av alla allvarliga trafikolyckor med dödsfall som följd.

Stämmer verkligen detta? Jag tror att fyllon och tungtrafiken står för betydligt fler döda varje år än olyckor beroende på hastigheten. Men det är klart, om ett fyllo kör 51km/h och knäpper nån på ett övergångsställe så är det ju hastigheten, enbart, som var problemet om man kollar på statistik. För i 30km/h hade kvinnan överlevt :insnöad
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Skrämmande

Det är verkligen en skrämmande samhällssyn överåklagare Sven-Erik Alhem visar prov på. Varför stanna här? Sätt upp kameror i alla hem (vi måste se vad folk gör så att de inte är skadliga för sig själv och andra). Förbjud skjutvapen. Förbjud alkohol. Lagstifta om obligatorisk motion för alla medborgare. Och lagstifta samtidigt om hjälmtvång för vakna. Tänk hur många liv vi skulle spara.

Den stora frågan är vad som är meningen med livet? Är det också att ta risker, ha kul och njuta? Eller handlar livet endast om överlevnad? Att undvika alla risker och vara måttlig i allt?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Sven Erik Alhem ... mediahoran nr.1 i rättvise sverige ..

han fattar inte bättre ...

Min tanke med när jag läste artikeln. "För klart är att något drastiskt måste göras åt den miserabla trafiksituationen!" säger idioten.

Läste för nån vecka sen att Sverige är ett av dom säkraste landen i hela världen när det gäller trafik, så jag förstår inte alls vad karln menar.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
I debattartikeln upprepar han ständigt att en stor del, kanske tom en majoritet av trafikanterna kör för fort. Men om majoriteten av samhället bryter mot en lag så kanske den lagen bör korrigeras och anpassas till verkligehten (ex högre hastighet på motorvägen)?

Men oas vill "dom" även att fildelning generellt ska bli olagligt så vem blir förvånad :näsblod
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Detta förslag är inget annat än ett politiskt poängsamlande då dom aldrig skulle få med merparten av Sveriges invånare vad beträffar detta förslag - frågan är om dom ens skulle få med 10%... :va

Återigen - politiker & domstolspersonal är inget annat än en "finare" typ av horor!! :D

/Fürstenhoff.

Regeringen behöver inte få med sig Sveriges invånare. Den politiska enigheten växer sig med lobbyisternas hjälp sakta men säkert sig starkare. Snart går det ut på en remissrunda för att sedan läggas fram som en lagförändringar, frågan är för liten för att få uppmärksamhet bland mångra andra större frågor.

Få eller inga svenskar skulle bry sig om att gå ut på gator och torg, eller protestparkera sina fordon på E4an för att demonstrera mot något liknande. Svenssons i allmänhet föredrar nog att lägga energin på att beklaga sig om A-kassor eller inkomstskatter.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det kommer aldrig att gå igenom, det vore ett brott mot grundlagen. Den där politikern (eller vem det nu är) som kommit med förslaget ifråga försöker bara få lite uppmärksamhet. Till den här typen av förslag gör jag brallorna ner... :arsele
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
det hade varit roligt, jag e med på o parkera min pickis på E4:an när som!!!!!
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Vet inte om jag upprepar något i tråden nu, måste sticka på Jakob Hellmans spelning och har inte tid att läsa igenom tråden!:yoparty

MEN (enligt vad jag har förstått)

Om ägaren ska bötfällas vid fortkörning måste ännu en lagändring ske. Att köra för fort kan då inte längre vara en olaglig handling utan ett påbud som parkera rätt.

Har jag fel?
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Ska göra kopior på hans skylt, låna likadan bil och köra för fort
iförd tomte luva varje dag!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top