Låt bilägaren böta vem som än kört

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
De vill i grund och botten adoptera ägaransvar från englands system, i lite lagom skruvad version bara.


Nån mer än jag som reagerade på att han inte nämnde motorcyklar en endaste gång, utan benämnde Bilister och Trafikanter ?


Har han gått o blitt slö tro?
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
De kan förmodligen vrida det till en "avgift" istället för böter. Att ge någon böter för något man inte kan bevisa låter totalt grundlagsvidrigt. Parkeringsavgift(p-"böter"), är ett liknande exempel. Låter som att min miniskylt kommer att få storlek som ett frimärke i framtiden...
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Ska göra kopior på hans skylt, låna likadan bil och köra för fort
iförd tomte luva varje dag!

Detta öppnar helt nya möjligheter att terrorisera våra makthavare genom massproduktion av deras reg-skyltar, bara på med masken, en liknande bil och gasen i botten förbi en kamera:tummenupp

Kan inte begripa att ett så vansinnigt förslag ens framställs av en lagman:huvet
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
De kan förmodligen vrida det till en "avgift" istället för böter. Att ge någon böter för något man inte kan bevisa låter totalt grundlagsvidrigt. Parkeringsavgift(p-"böter"), är ett liknande exempel. Låter som att min miniskylt kommer att få storlek som ett frimärke i framtiden...

Ja, läs artikeln så ser du att han mycket väl säger att det ska vara just en avgift och inget annat. Guu så slöa folk e här på sh :tummenupp

skulle i mitt system bilägaren svara för en administrativ sanktionsavgift som påföres honom eller henne.

Jag gillar det extremt byråkratiska namnet "administrativ sanktionsavgift" :Bugar
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Ja, läs artikeln så ser du att han mycket väl säger att det ska vara just en avgift och inget annat. Guu så slöa folk e här på sh :tummenupp

skulle i mitt system bilägaren svara för en administrativ sanktionsavgift som påföres honom eller henne.

Jag gillar det extremt byråkratiska namnet "administrativ sanktionsavgift" :Bugar

HUr fan ska det gå ihop?? Ska den administrativa sanktionsavgifterna övergå till en illegal gärning vid en viss hastighetsgräns? Annars kan ju rika busfrön ta en dag och riskera 5000 i administrativa sanktionsavgifter och spetta på fullt på e4an..
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Detta öppnar helt nya möjligheter att terrorisera våra makthavare genom massproduktion av deras reg-skyltar, bara på med masken, en liknande bil och gasen i botten förbi en kamera:tummenupp

Kan inte begripa att ett så vansinnigt förslag ens framställs av en lagman:huvet

:D :D :D

DET är faktiskt något även vi svenskar skulle kunna genomföra! :tummenupp
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
:D :D :D

DET är faktiskt något även vi svenskar skulle kunna genomföra! :tummenupp

Med risk för att svära men Gudrun S har ju uppmanat till civil olydnad i andra sammanhang. Det är nog på sin plats i detta fall snart. Går förslaget igenom kommer även förslaget om regskylt fram på mc som ett brev på posten...
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
perfekt, ännu en enfaldig politiker som tror att övervakningskameror kan fånga kriminella.
Då kan jag köra precis hur jag vill utan att bekymra mig för böter, bara plocka regskylten från någon man inte gillar så är problemet löst... eller ännu bättre, fixa en egen regskylt så han inte märker att den är snodd :D
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Blir så jävla trött på det här jävla samhället !!
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Asch, det enklaste är ju såklart elektronisk fartspärr i fordonen och transpondrar på varje hastighetsskylt så det inte går att köra för fort.
Alternativt en botskrivare direkt i bilen som pruttar ut en bot när man kör för fort och skickar en anmälan till berörd myndighet. =D
Intressant att han skrivit ut mail och mobilnummer i sin blogg för övrigt.
http://www.svenerikalhem.se/?c=startsida
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Asch, det enklaste är ju såklart elektronisk fartspärr i fordonen och transpondrar på varje hastighetsskylt så det inte går att köra för fort.
Alternativt en botskrivare direkt i bilen som pruttar ut en bot när man kör för fort och skickar en anmälan till berörd myndighet. =D
Intressant att han skrivit ut mail och mobilnummer i sin blogg för övrigt.
http://www.svenerikalhem.se/?c=startsida

Ungefär som i filmen DemolitionMan(fast när man sa nåt olämligt). En toppenidé tycker jag.:D
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Asch, det enklaste är ju såklart elektronisk fartspärr i fordonen och transpondrar på varje hastighetsskylt så det inte går att köra för fort.
Alternativt en botskrivare direkt i bilen som pruttar ut en bot när man kör för fort och skickar en anmälan till berörd myndighet. =D
Intressant att han skrivit ut mail och mobilnummer i sin blogg för övrigt.
http://www.svenerikalhem.se/?c=startsida

Det skulle ju vara perfekt med något datorprogram som registrerar hastigheten. Man blir stoppad efter att ha blåst förbi snuten i 400 på bakhjulet, "Nä, det gick bara 89km/h, titta på färdskrivaren.." säger man småleendes, nöjd över att man investerat 1499kr på ebay för ett litet virus..:tummenupp

Nä, allvarligt så dessa dumheter får ju inte svensson att bli mer laglydig. Dessa dumheter får Svensson att beväpna sig:mad:
 

Dark_Messenger

Guest
SKANDAL!
Vad hände med att man är oskyldig tills motsatsen har bevisats?
Ska man bli dömd för brott man inte begår?

NU JÄVLAR HAR DEM GÅTT ÖVER GRÄNSEN

Så har det aldrig varit. Däremot ska skuld vara ställt utom allt rimligt tvivel för man ska bli dömd. Personligen tror jag att vi sakta men säkert går mot sk ägaransvar. Om jag inte har missuppfattat saker helt så är det ganska vedertaget runtom i världen, Sverige är avvikande så att säga. Varför skulle inte detta införas när vårt land håller på att likriktas f.ö?

Piss för oss som bryter mot trafikregler på löpande band men i grund o botten ganska bra. Lär ju vara en försvinnande liten del av alla hojåkare som lånar ut hojen till en presumtiv köpare man precis träffat osv osv. :D

Trösten är väl att det kommer ta ganska lång tid att driva igenom ett sånt här förslag. Det ska remissas och utredas, har vi tur blir det lite maktskiften mitt i allt också. Kanske försvinner förslaget nånstans i ingenmansland och rinner ut i sanden??:gnissla
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Trösten är väl att det kommer ta ganska lång tid att driva igenom ett sånt här förslag. Det ska remissas och utredas, har vi tur blir det lite maktskiften mitt i allt också. Kanske försvinner förslaget nånstans i ingenmansland och rinner ut i sanden??:gnissla

Lär aldrig hända, när det gäller såna här saker, så dom nog fan kolla på sina papper... :mad:
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
De vill i grund och botten adoptera ägaransvar från englands system, i lite lagom skruvad version bara.

Har England ägaransvar....?

Har för mig att det är precis tvärtom.....det är alltid FÖRAREN som har
ansvaret för att det fordon han/hon framför är SKATTAT, FÖRSÄKRAT osv.
Oavsett om han/hon äger det...eller?

KentW
 

twix

Memory of Shoya Tomizawa
Gick med
20 Jul 2007
Ort
värnamo
Hoj
hojlös
Detta förslag är inget annat än ett politiskt poängsamlande då dom aldrig skulle få med merparten av Sveriges invånare vad beträffar detta förslag - frågan är om dom ens skulle få med 10%... :va

Återigen - politiker & domstolspersonal är inget annat än en "finare" typ av horor!! :D

/Fürstenhoff.

hahahaah helt rätt:tummenupp
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Om bilen/hojen blir stulen då? Ska jag betala för att det sitter någon tomte och gasar i min bil isf?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Om bilen/hojen blir stulen då? Ska jag betala för att det sitter någon tomte och gasar i min bil isf?

Nej, men du måste bevisa att fordonet var stulet då och att du inte kört det (åtminstone polisanmälan lär krävas)

Har England ägaransvar....?

Har för mig att det är precis tvärtom.....det är alltid FÖRAREN som har
ansvaret för att det fordon han/hon framför är SKATTAT, FÖRSÄKRAT osv.
Oavsett om han/hon äger det...eller?

KentW

Googling gav följande sammanställning ur ett inlägg på Bike-forumet:

"Nederländerna har som enda land i Europa ett system med ägaransvar för hastighetsförseelser. Ägaren är ansvarig för hastighetsförseelser, körning mot rött ljus m.m., som begås genom dennes fordon, om föraren av olika skäl är okänd. Ägaren kan undgå straffansvar, om den personen kan göra det sannolikt att någon annan har kört fordonet. Det enda sättet att undgå avgift(ej böter) är att ägaren kan bevisa att fordonet har stulits. Avierna skickas till ägaren, men ägaren kan undgå ansvar om denne anger vem som är föraren:

I Frankrike är föraren ansvarig för hastighetsförseelser. Om föraren av olika skäl inte kan identifieras, är den registrerade ägaren emellertid inledningsvis ansvarig för att böterna betalas. Det gäller även andra förseelser som kan upptäckas genom kamera. Ägaren kan undgå betalningsansvar genom att visa att han eller hon inte har kört fordonet.

I Norge har utredningsförfarandet förenklats vid lagföring av hastighetsförseelser som upptäcks genom övervakningskameror. Ägaren presumeras vara identisk med föraren i utredningens inledningsskede och tillsänds ett föreläggande om att betala böter. Om böterna betalas, görs ingen ytterligare utredning.

I Finland finns ett förslag om införande av ett liknande system som i Norge. Förslaget innebär även att om fordonsägaren inte motsätter sig föreläggandet, vinner det laga kraft och kan verkställas genom utmätning.

I Storbritannien, Österrike och Danmark finns också föraransvar vid hastighetsöverträdelser och liknande trafikförseelser. För att underlätta handläggningen av ärenden där föraren inte har identifierats, finns i stället en straffsanktionerad skyldighet för fordonsägaren att lämna uppgifter om föraren.

Så vad kan man dra för slutsatser av detta?:

Med tanke på att Finland är på väg att införa en liknande rättsordning som i Norge, känns det för mig naturligt att vi följer samma rutin som Finland. Dvs ett presumtivt ägaransvar för aviseringen, att föraren ska stå för boten, men att ägaren anses som föraren tills motsatsen är bevisad."
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top