Om bilen/hojen blir stulen då? Ska jag betala för att det sitter någon tomte och gasar i min bil isf?
Nej, men du måste bevisa att fordonet var stulet då och att du inte kört det (åtminstone polisanmälan lär krävas)
Har England ägaransvar....?
Har för mig att det är precis tvärtom.....det är alltid FÖRAREN som har
ansvaret för att det fordon han/hon framför är SKATTAT, FÖRSÄKRAT osv.
Oavsett om han/hon äger det...eller?
KentW
Googling gav följande sammanställning ur ett inlägg på Bike-forumet:
"
Nederländerna har som enda land i Europa ett system med ägaransvar för hastighetsförseelser. Ägaren är ansvarig för hastighetsförseelser, körning mot rött ljus m.m., som begås genom dennes fordon, om föraren av olika skäl är okänd. Ägaren kan undgå straffansvar, om den personen kan göra det sannolikt att någon annan har kört fordonet. Det enda sättet att undgå avgift(ej böter) är att ägaren kan bevisa att fordonet har stulits. Avierna skickas till ägaren, men ägaren kan undgå ansvar om denne anger vem som är föraren:
I
Frankrike är föraren ansvarig för hastighetsförseelser. Om föraren av olika skäl inte kan identifieras, är den registrerade ägaren emellertid inledningsvis ansvarig för att böterna betalas. Det gäller även andra förseelser som kan upptäckas genom kamera. Ägaren kan undgå betalningsansvar genom att visa att han eller hon inte har kört fordonet.
I
Norge har utredningsförfarandet förenklats vid lagföring av hastighetsförseelser som upptäcks genom övervakningskameror. Ägaren presumeras vara identisk med föraren i utredningens inledningsskede och tillsänds ett föreläggande om att betala böter. Om böterna betalas, görs ingen ytterligare utredning.
I
Finland finns ett förslag om införande av ett liknande system som i Norge. Förslaget innebär även att om fordonsägaren inte motsätter sig föreläggandet, vinner det laga kraft och kan verkställas genom utmätning.
I
Storbritannien,
Österrike och
Danmark finns också föraransvar vid hastighetsöverträdelser och liknande trafikförseelser. För att underlätta handläggningen av ärenden där föraren inte har identifierats, finns i stället en straffsanktionerad skyldighet för fordonsägaren att lämna uppgifter om föraren.
Så vad kan man dra för slutsatser av detta?:
Med tanke på att Finland är på väg att införa en liknande rättsordning som i Norge, känns det för mig naturligt att vi följer samma rutin som Finland. Dvs ett presumtivt ägaransvar för aviseringen, att föraren ska stå för boten, men att ägaren anses som föraren tills motsatsen är bevisad."