Låt bilägaren böta vem som än kört

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Trösten är väl att det kommer ta ganska lång tid att driva igenom ett sånt här förslag. Det ska remissas och utredas

Utredningar i Sverige gällande ägaransvar har pågått sen åtminstone 2002! Dom har gjorts av bl.a Vägverket och NTF på beställning av diverse politiker. Så vi är snarare i sluttampen nu än någonting annat :3freak
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Äh, så farligt är det väl inte. Tänk vad mycket jobb det kommer att generera....

Det är ju för övrigt coolt att inte stanna för snuten så vad blir skillnaden i framtiden?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Dom ger sig visst aldrig, bättre o montera en gps sändare i röven så har dom ju stenkoll på allt.;)

Jävla politikerhorer!

För en gångsskull håller jag med fursten!
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Nej, men du måste bevisa att fordonet var stulet då och att du inte kört det (åtminstone polisanmälan lär krävas)



Googling Rulez!

o fan, då hade jag missuppfattat det hela :)


Äh, så farligt är det väl inte. Tänk vad mycket jobb det kommer att generera....

Det är ju för övrigt coolt att inte stanna för snuten så vad blir skillnaden i framtiden?

Känslokvävande preparat som får oss att foga oss i ett led, nackskott åt dem som vägrar? :equilibriumsmiley
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Regeringen har bestämt så och regeringen har bestämt sådär.

Men han upprepar flera gånger att det bara är en liten försvinnande del som faktiskt följer hastighetsreglerna.

HALLÅ? Vakna? :kocko :va
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Återigen - politiker & domstolspersonal är inget annat än en "finare" typ av horor!! :D

/Fürstenhoff.

När man läser inslag efter inslag om lobbister, politiker och folk från rättsväsendet som gör uttalanden som det som diskuteras här vågar jag nog påstå att en del av dem är tvärt om - dem vidrigaste horor som finns.
Det verkar finnas många som tar betalt(skatt) och sedan gör precis vad fan dem vill. Det var inte länge sedan det var försök till ministerstyre då en viss man minsann skulle stoppa all import av bilar från USA. Han lyckades nästan också.
Det vart ett jävla liv i media inklusive från mig själv och det visade sig att det var något denna minister hade bestämt själv ihop med samtyckande i pseudo-makt positioner utan inrådan från regeringen.
Vi kanske borde göra det samma nu - visa vad vi tycker så starkt ich hårt vi bara kan med både åsikter och fakta!

Går lagförslaget igenom sitter min regplåt i alla fall bara med två skruv....:arsele
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Nej, den sitter med kardborreband !!! (Vill någon snå din regskylt så spelar det ingen roll om den sitter med 100 skruvar) Man kan även limma dit 4 skruvskallar på den så det ser ut som att den är fastskruvad ;)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Utredningar i Sverige gällande ägaransvar har pågått sen åtminstone 2002! Dom har gjorts av bl.a Vägverket och NTF på beställning av diverse politiker. Så vi är snarare i sluttampen nu än någonting annat :3freak
Prexist.. :tummenupp
Detta är ett sätt att smygvägen införa ägaransvar.
 

Chrisse6

Medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati
tja det funkar ju i stora delar av europa så det är nog bara en tidsfråga innan skiten når vårt sketna land åxå.

/C
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Såg många i helgen som troligtvis hade varit på elmia, där låg skylten i vindrutan och försvann så fort de kom kameraskåp.

Blir nog en variant för många om lagförslaget blir verklighet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men om det är ägaransvar, kan det omöjligt vara en bot, ett straff så att säga.
Det måste således bli en fortkörningsavgift. Böter tilldelas någon fysisk som begått ett brott. Ska det således bli brottsligt att inneha en bil :va
Knappast troligt att det blir verklighet.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Det kommer aldrig att gå igenom, det vore ett brott mot grundlagen. Den där politikern (eller vem det nu är) som kommit med förslaget ifråga försöker bara få lite uppmärksamhet. Till den här typen av förslag gör jag brallorna ner... :arsele

på vilket vis skulle detta vara något som stred mot grundlagen ?
ledsen men du har inte en susning vad du pratar om.

Första steget togs när man valde att göra detta på parkeringsböter.
Där är det gemensamt ansvar mellan den som äger och den som framför fordonet.

Så glöm allt med grundlag osv.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Såg många i helgen som troligtvis hade varit på elmia, där låg skylten i vindrutan och försvann så fort de kom kameraskåp.

Blir nog en variant för många om lagförslaget blir verklighet.
Mmm... funkar ett tag. Tills det blir som England - försäkringen gäller inte ifall inte regskylten sitter korrekt monterad. Jäkla höga böter uppe på det.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Fan va less man blir, hur många här har sett "Demolition man" kanske låter extremt men det är exakt ett sånt samhälle vi går emot, ett steg i taget bara.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Nej, men du måste bevisa att fordonet var stulet då och att du inte kört det (åtminstone polisanmälan lär krävas)

Det verkar inte fungera något vidare. Jag väntar fortfarande på att jag ska få tillbaka mina pengar från de parkeringsböter idioten som stal min bil fixade. Det är snart ½år sedan. De jobbar ju inte snabbt iaf, om jag nu får tillbaka nåt.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Kan inte förstå att en insädare i DN får sån reaktion på SH, hela artikeln har sågats från början av dom ansvariga på Vägverket och den ansvariga ministern i regeringen. Så denna tråd är väl död eller?
Det finns inte i dagsläget någon som helst risk för att ägaransvar kommer att genomföras.
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Kan inte förstå att en insädare i DN får sån reaktion på SH, hela artikeln har sågats från början av dom ansvariga på Vägverket och den ansvariga ministern i regeringen. Så denna tråd är väl död eller?
Det finns inte i dagsläget någon som helst risk för att ägaransvar kommer att genomföras.

Nej, det var väl det samma som det sades om trängselavgiften för ett par år sen också! Det finns en anledning till att frågan florerar allt oftare och oftare i media :rolleyes:

("insändaren" råkar dessutom också vara skriven av en överåklagare)
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
på vilket vis skulle detta vara något som stred mot grundlagen ?
ledsen men du har inte en susning vad du pratar om.

Första steget togs när man valde att göra detta på parkeringsböter.
Där är det gemensamt ansvar mellan den som äger och den som framför fordonet.

Så glöm allt med grundlag osv.


Det var precis därför som felparkering inte längre räknas som ett TRAFIKRELATERAT BROTT.

Läs vad Alhem själv skriver...

"" Jag föreslår alltså inrättandet av ett särskilt sanktionssystem vid sidan av det straffrättsliga som tillämpas vid de tillfällen där enbart tekniken används för att objektivt konstatera fartöverträdelsen.""

Observera att han skriver "Straffrättsliga" det är detta som gör att det bara blir en avgift och inte BÖTER.

Innan man ändrade systemet med FELPARKERINGSAVGIFTEN så var det bara POLISEN som fick utfärda parkeringsböter. Och hade du många så började man också ifrågasätta din rätt att inneha körkort.
Jag minns...jag var med på den tiden.

Nån fler som minns "THE HOLE IN THE WALL" på Luntmakargatan och deras Engelsk reggade transit med framsätet fullt med parkeringsböter, man la inte resurser på att jaga en utländsk person för felparkering. Dessutom fanns han inte i Sverige annat än periodvis.

För ett par år sen var det en Åklagare i Södra Sverige som också föreslog att FORTKÖRNING skulle betraktas lika som en FELPARKERING.
Men då var motiveringen att TINGSRÄTTERNA höll på att bli överhopade med överklagningsärenden från fortkörare som inte godkände polisens föreläggande och omhändertagande av körkortet på platsen.

Var inte det självaste Överåklagare Sven-Erik Alhem...?

KentW
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top