Låta nån provköra.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
fezt skrev:
Vi har sålt 4st hojjar, alla utan provkörning, ja skulle vänta på den kunden som nöjer sig med att provstarta hojen, usch för provkörning.

Personligen skulle jag aldrig köpa en hoj utan att först köra några minuter... Men uppenbarligen finns det personer som är villiga att göra det :pannkyss

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
fezt skrev:
Rätt!

Ingen j-vla provtur förrän du har pengarna i handen. Så himla vanligt att folk kvaddar när de ska prova ngt. Sen har du stöldrisken också.

Vi har sålt 4st hojjar, alla utan provkörning, ja skulle vänta på den kunden som nöjer sig med att provstarta hojen, usch för provkörning.

Sammtidigt förstår jag den som ska provköra att han/hon inte vill lämna pengar. Ett senario:

Jag kommer med mina pengar och ska provköra en hoj för 50 000:-
Jag ger pengarna till "Nisse" som äger hojen och sticker ut och provar..
Kommer tillbaka och säger att, ska fundera på saken kan jag få mina pengar..
Nisse: Vadå pengar?? Jag har inte fått nå pengar??

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Xyron skrev:
Sammtidigt förstår jag den som ska provköra att han/hon inte vill lämna pengar. Ett senario:

Jag kommer med mina pengar och ska provköra en hoj för 50 000:-
Jag ger pengarna till "Nisse" som äger hojen och sticker ut och provar..
Kommer tillbaka och säger att, ska fundera på saken kan jag få mina pengar..
Nisse: Vadå pengar?? Jag har inte fått nå pengar??

Eller så är "Nisse" helt enkelt borta när du kommer tillbaka och istället står det två män i blått som undrar varför du kör på en stulen hoj :huvet

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
mini-knutten skrev:
Eller så är "Nisse" helt enkelt borta när du kommer tillbaka och istället står det två män i blått som undrar varför du kör på en stulen hoj :huvet

Exact.. hur ska man skydda sig mot det?.. :confused:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Xyron skrev:

Det mest uppenbara är väl att kolla att alla papper stämmer till 110% innan man låter ngn röra hojen. Som folk tidigare nämt är väl någon form av kontrakt innan provkörningen att föredra, men man kan ju aldrig vara riktigt säker... Tycker dock att några här har en förmåga att över-problematisera något som med största sannolikhet aldrig hänt dem och lyckligtvis aldrig kommer att göra.

Peace bros....

Bellis

GLAD!
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
CBR 600RR -03
Låt spekulanten skjutsa dig.
Blir ju inte samma sak som att köra själv men lite hinner ju köparen känna på växellåda och sånt.
Annars ber du köparen att ta med postväxel. Den går inte att lösa in utan överlåtelse så den borde man våga lämna som pant.
Sen vurpad hoj=såld hoj, så dom vet :tummenupp

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Xyron skrev:

Jag har aldrig köpt en hoj utan att först kontrollera både regnummer och ramnummer innan.

Det görs lätt via vägverkets hemsida, en bra kontroll för att se så den inte är stulen.

Chulan

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Yamaha r1
Det är bara att sitta med när han kör inga problem då har du ju konttroll över honom.

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
Lite bensin i hojen, ta något i pant, kör efter med bil i en enda combo verkar fungera bra.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Uppvisning av körkort, personnummer sparas, pengar med sig i plånboken. Annas ingen provkörning. Mer kan man nog inte göra. Bara hoppas på att när pengar finns och körkort så är dom ärliga å betalar för sig om något går fel.

Kanske en kreditupplysning så man ser om han har problem med betalningar :)
lite knepigt kanske men kan gå...

En mäniska som inte har prickar i registret eller några andra anmärkningar vill ofta inte ha några heller så kanske en kreditupplysning är bra...

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag skulle aldrig köpa en hoj som jag inte får provköra och inte fan skulle jag lämna från mig pengar för att få ta en tur heller...

Som säljare så räcker det gott för mig om personen har med sig polare eller tjej som pant, vem fan skulle våga lämna kvar sin flickvän/polare hos en bestulen hojägare?

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
När jag provkörde en hoj, för en kompis räkning, hade säljaren i sin tur en kompis som åkte efter mig på en GSX-R1000. Enkelt och bra.

Jag skulle aldrig sätta mig bakpå, vem vet hur miffot kör, man kanske dör på kuppen. Ett kontrakt är säkert bra, men vad hjälper det om körkortet är förfalskat? Pengar i handen är ännu bättre, men skulle du själv lämna 50.000 kr till en okänd människa om du inte var 100% säker på att han är den verkliga ägaren och att hojen inte är stulen? Återigen problem med förfalskade legitimationer/körkort.

En postväxel skulle jag däremot acceptera, men helst åker jag bakom på en annan hoj. Om det inte är Mattias eller DTM som vill provköra på Tungelstavägen, då duger bara postväxel.

/A

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Rundningsmärke skrev:
När jag provkörde en hoj, för en kompis räkning, hade säljaren i sin tur en kompis som åkte efter mig på en GSX-R1000. Enkelt och bra.
Ja, det är nog faktiskt det enda sätt som fungerar, att följa med på en annan hoj.

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
.
Jag orkade inte med alla problem med att sälja min hoj privat så jag lämnade in den som handpenning... fick faktist ett bra pris: 78,000:- för en 1998 BMW K1200RS med larm, packväskor, komfortkit, etc. Kunde inte ha sålt den för mycket mer privat.

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Personligen skulle jag aldrig köpa hoj om det står massa spydigheter i annonsen som det tenderar och göra i en del..... jag menar vill folk ha sålt skiten så underlättar det väl om man är lite trevlig och bjuder till lite för fasen.
För provkörning så kan man faktiskt skriva ett papper där intressenten får skriva på....precis så som sker när man provkör bil på bilfirma ibland.....sen kan man ju även ta nått i pant.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Rundningsmärke skrev:

Har man denna möjlighet så är den bäst. Gjorde så själv när ja sålde min 12:a. Då lånade jag polarens gsxr1100 -93. Men när ha provade klippet i hojen så fick man ju jobba sig blå för att inte halka efter allt för många hundra meter. :hihi Sen så hade jag planterat en av mina GSM:er under sadeln, så vid eventuellt avhäng och stöld så hade polisen kunnat scanna signalen. Om dom hade gjort sig det besväret för en hojstöld vet jag inte, men jag hade iaf sett till att möjligheten fanns.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
ozto skrev:
Jag skulle aldrig köpa en hoj som jag inte får provköra och inte fan skulle jag lämna från mig pengar för att få ta en tur heller...
Som säljare så räcker det gott för mig om personen har med sig polare eller tjej som pant, vem fan skulle våga lämna kvar sin flickvän/polare hos en bestulen hojägare?
Men om jag lämnar min brud som pant, lånar din hoj, VURPAR den, och kommer tillbaka och säger, synd, nu vill ja inte ha den. Du kommer bli fly förbannad men kan inte göra ngt, å kom inte å säg "ja då spöar ja skiten ur han"... sanningen är att du e torsk.
En del köper ingen hoj utan att provköra, andra gör det.... det är säljaren som får avgöra.
Typ alternativ..:
1.Är han i stort behov av att sälja, och får "känslan" av att det är en ärlig person framför sig, och han verkar verkligen intresserad, får han köra så köper han troligtvis,dessutom är det inga andra spekulanter som hört av sig -jag chansar, han får köra.
2. Nä så desperat är jag inte att bli av med hojen, provköra får du inte,jag kan skjutsa dig en sväng så får du se att allt e ok. Men känns inte det tillräckligt så har jag andra spekulanter på hojen... :7peta

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Racercukel skrev:
För provkörning så kan man faktiskt skriva ett papper där intressenten får skriva på....precis så som sker när man provkör bil på bilfirma ibland.....sen kan man ju även ta nått i pant.
Egenihopsnickrade amatör specialkontrakt brukar sällan hålla vid en rättslig process. :7peta

Jag förstår att folk vill provköra, men samtidigt måste man förstå vilken risk säljaren tar....
Om man tittar på en någorlunda ny hoj, som ser klockren ut, motorn låter klockrent, servicebok finns, inga märken som visar att den varit i backen, ingen olja på skivor,bromshandtaget svampar inte osv.....
Då är hojen hel, och fungerar.....
Jag skulle aldrig som säljare våga stå och påstå att hojen jag säljer fungerar klockrent, när den i själva verket tvärdör vid 8000rpm och att 4,5,6 inte fungerar. Hur jobbigt blir det inte för mig sen då när köparen upptäcker detta...... :va

Gabor

Guest
Inga pengar , ingen provkörning ,punkt

All annan pant är i stort värdelöst.

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...