Låta nån provköra.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
låt den stackars nissen testa hojjen...kommer han inte tillbaka så oj farbror polisen jag stod och putsade mig hoj sen kom det en jeppe med kniv och bad om nycklarna man är ju rädd för vassa saker så jag gav honom dem sen stack han...vips så är det stöld och försäkringen borde lösa ut.

Man kan ju kanske skalla garagedörren en gång med så man har ett jack i pannan så har man fått ett slag i huvet...enkelt. fattar inte folk som ringer och säger jag gav honom nyckeln...

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag sålde en V-Max en gång i tiden. Den köparen var och tittade två gånger innan han bestämde sig.
Han inte ens startade hojen någon gång :kocko trots att jag hade påpekat att den lät lite mycket pga ett relativt öppet avgas.

Han gav mig pengar och RULLADE in hojen i en skåpbil.

Vilken tur att man hade rent samvete

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
MrRoos skrev:
låt den stackars nissen testa hojjen...kommer han inte tillbaka så oj farbror polisen jag stod och putsade mig hoj sen kom det en jeppe med kniv och bad om nycklarna man är ju rädd för vassa saker så jag gav honom dem sen stack han...vips så är det stöld och försäkringen borde lösa ut.

Man kan ju kanske skalla garagedörren en gång med så man har ett jack i pannan så har man fått ett slag i huvet...enkelt. fattar inte folk som ringer och säger jag gav honom nyckeln...

Är det inte bättre att försöka förhindra stölden istället?

Jag föreslår:
Vid överlämnande av pengar skrivs ett provkörningskontrakt. Om köparen inte är nöjd efter en tur på säg 10km får han komma tillbaks och hämta pengarna igen.

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
jag skrev att flickvän skulle lämnas som pant mest på ett ironiskt sätt så att folk skulle förstå att jag inte vill lämna ut hojen hur som helst..

självklart ska folk få provköra men på mina villkor.. passar det inte personen som är intresserad så fine! tycker inte det var speciellt spydigt.. bättre att skriva det i annonsen än att ta det på plats när folk kanske inte är med på vad som gäller!så tänkte jag..

det är ändå min hoj som ska ut på provkörning.. har rätt att "skydda" mig mot gangsters som drar iväg! eller??:va

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
skövde_pöjk skrev:
jag skrev att flickvän skulle lämnas som pant mest på ett ironiskt sätt så att folk skulle förstå att jag inte vill lämna ut hojen hur som helst..
Nämen vafan va det ironi :rolleyes:
Jag som hoppades på att jag skulle kunna få min gamla :tuttar utbytt mot en fin Agusta :4skrika :hihi

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
MrRoos skrev:
...
Han behöver inte slå ner dig för att de ska va stöld, om du lånar min hoj och aldrig lämnar tillbaka den så är det inga problem att anmäla det som stöld.
Däremot... va ska du göra om testpiloten kraschar den ? han har ingen skyldighet att betala skadorna, eller om du har helförsäkrat, glöm att han pröjsar självrisken..

Dez skrev:
Är det inte bättre att försöka förhindra stölden istället?
Jag föreslår:
Vid överlämnande av pengar skrivs ett provkörningskontrakt. Om köparen inte är nöjd efter en tur på säg 10km får han komma tillbaks och hämta pengarna igen.
Som sagt, egenihopsnickrade special kontrakt håller sällan i rätten. och återigen... kvaddar han så e det säljaren som står med lång näsa... :(

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
SuperSport skrev:
Nämen vafan va det ironi :rolleyes:
Jag som hoppades på att jag skulle kunna få min gamla :tuttar utbytt mot en fin Agusta :4skrika :hihi

hehe ja endel har kanske ilite svårt att se det roliga i det.. :pannkyss jag har redan en :tuttar skrev som sagt bara för att folk skulle fatta att jag menar allvar!

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Hur vanligt är det egentligen att nån sticker med hojen ?

Personligen skulle jag aldrig köpa en hoj som jag inte fick provköra,skulle bli rejält misstänksam istället.

Vill ni inte låta köparen provköra skjutsa han istället runt kvarteret då så han får se att allt är ok.

Generellt finns det nog fler oärliga säljare än köpare...

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Ett problem är ju om man låna ut hojen och de aldrig kommer tillbaka, men ett värre problem är ju om de vurpar med hojen.
Då gäller det att ha pengarna i hand eller ett riktigt seriöst papper skrivet.
Det hjälper ju föga med att man har en medåkare vid ett sådan tillfälle.
Även om han betalar självrisken, så står du med en trasig hoj som skall repareras och det tar x antal månader och du kan inte sälja, vilket betyder att du inte kan köpa en ny, vilket betyder att du är utan hoj :mad:

Provkörningar är skit !

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Göran skrev:
Ett problem är ju om man låna ut hojen och de aldrig kommer tillbaka, men ett värre problem är ju om de vurpar med hojen.
Då gäller det att ha pengarna i hand eller ett riktigt seriöst papper skrivet.
Det hjälper ju föga med att man har en medåkare vid ett sådan tillfälle.
Även om han betalar självrisken, så står du med en trasig hoj som skall repareras och det tar x antal månader och du kan inte sälja, vilket betyder att du inte kan köpa en ny, vilket betyder att du är utan hoj :mad:

Provkörningar är skit !
:tummenupp
Precis..... vurpan är nog det störtsa problemet. När jag var iväg med farsan å han köpte sin första blade. De va sent på året, kallt å mörkt å så fråga säljaren om han ville ta en provtur... jag fatta inte. Tänker inte säljaren ens tanken på att det väldigt lätt kan gå åt helvete :va
(farsan tackade nej till provkörning, köpte ändå)

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
fezt skrev:
Som sagt, egenihopsnickrade special kontrakt håller sällan i rätten. och återigen... kvaddar han så e det säljaren som står med lång näsa... :(

Varför det? Krachar köparen gör det ju inget om kontraktet inte håller.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Dez skrev:
Varför det? Krachar köparen gör det ju inget om kontraktet inte håller.
Aj, missförstod dig, såg inte att du skrev "vid överlämnande av pengar"
Trodde du menade att man skulle skriva ett kontrakt som skulle innebära att köparen ska pröjsa den eventuella kraschen....

Ska kanske köpa glasögon snart... :3freak

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
fezt skrev:
Aj, missförstod dig, såg inte att du skrev "vid överlämnande av pengar"
Trodde du menade att man skulle skriva ett kontrakt som skulle innebära att köparen ska pröjsa den eventuella kraschen....

Ska kanske köpa glasögon snart... :3freak

Är nog bäst :tummenupp

Det som eventuellt skulle kunna hända är ju att säljaren inte vill ta tillbaks hojen efter provkörning, och då ligger ju köparen lite shitty till.

DOck måste det väl ändå vara bättre för köparen på detta sätt än att köpa hojen helt oprovkörd?
Känns som att säljaren ska ha fått ett extremt överpris för hojen om han är beredd att gå till rätten istället för att ta tillbaks hojen.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Som sagts många gånger tidigare.

*Se till att få identifikation av bra slag (pass, kk, identitetskort)
*"pengar" på bordet - Postväxel el kontanter
*Lite soppa i fordonet.
*Kompis som hänger efter på egen hoj (Om möjligt)
*Kolla upp reg nummer på det fordon som Köparen kommer i.
*ELLER bestäm att DU kommer HEM till honom och visar hojen. Be om HEMnummer för att ringa när du är framme, kolla upp det.

Om man förklarar situationen och riskerna varför man gör på detta vis, så skulle nog ingen ren köpare tycka att det är fel, snarare att man visar prov på kunskap och seriositet.

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
amullo skrev:
*ELLER bestäm att DU kommer HEM till honom och visar hojen. Be om HEMnummer för att ringa när du är framme, kolla upp det.

fan skulle föreslagit det istället för att tuffa 120mil tor till stockholm . han kunde ju kommit hem till mig. :huvet

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
fezt skrev:
Han behöver inte slå ner dig för att de ska va stöld, om du lånar min hoj och aldrig lämnar tillbaka den så är det inga problem att anmäla det som stöld.

Problemet uppkommer dock att få försäkringsbolaget att betala ersättning om du GAV killen nycklarna. Har läst om flera här på SH som råkat ut för testpiloter som aldrig kommit tillbaka när de sen ringer FSB får de inte en krona eftersom de gav nycklarna till killen att provköra.

Ramlar han/hon med hojjen är det ju bra mycket jobbigare men allvarlig jag hade inte gett någon 60papp och testat deras hoj. Låter vanskligt.

amullo skrev:
Som sagts många gånger tidigare.

*Se till att få identifikation av bra slag (pass, kk, identitetskort)
*"pengar" på bordet - Postväxel el kontanter
*Lite soppa i fordonet.
*Kompis som hänger efter på egen hoj (Om möjligt)
*Kolla upp reg nummer på det fordon som Köparen kommer i.

Om man förklarar situationen och riskerna varför man gör på detta vis, så skulle nog ingen ren köpare tycka att det är fel, snarare att man visar prov på kunskap och seriositet.

Sista tipset är ju klockrent i alla fall om man bor hyfsat nära. Är ju jobbigt att åka en 50mil för att visa upp sin hoj :)

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Finns faktiskt ingen anledning att provköra om hojen är fin förens affären är i princip klar. Skillnad om den är klotad då kan det vara bra med körning så man kan känna så allt är ok. Men en halvny oklotad hoj.

Det finns inga garrantier om han kör omkull och du står där med självrisk och trasig hoj. Så enklaste är Pengar på bordet hela beloppet, minimalt med soppa och någon som åker med på egen hoj/bil. Vet en kille som la sin mobil dold i en bil som skulle provköras. Vid ev stöld så går bilen att spåra med gps typ.

Du kan inte vara nog försäker så ta flickvän, bilnycklar, pengar och id som säkerhet sätter de sej emot så kan de ju köpa en annan hoj.

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
pratas en del om postväxel här...
hur funkar dessa?

jag köpte med nån bankväxel när ja inhandlade min hoj, å då satte jag säljarens namn på den, å förde över siåsåmkt pengar... men hur kan man kolla att en postväxel etc e giltig samt hur ser jag som köpare till att den som jag ger växeln till inte springer å löser in den medans jag e borta???

osv.. har dålig koll på hur sånt funkar

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
En postväxel "köper" du av banken för det belopp du vill ha på den. Vid köpet anges den person som kan lösa ut den emot kontatnter på ett bankkontor.
För att ha ryggen fri brukar man skriva sig själv som mottagare, och när sedan affären blir av så skrivar man på postväxeln med sin signatur och under den skriver man "Överlåtes till Nisse Karlsson" (eller vad nu säljaren råkar heta.)
Sedan kan säljaren gå till banken och lösa in postväxeln emot cash.

heimdal skrev:
hur funkar dessa?

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
heimdal skrev:
hur funkar dessa?

hur ser jag som köpare till att den som jag ger växeln till inte springer å löser in den medans jag e borta???

osv.. har dålig koll på hur sånt funkar

gör affären på helgen, inga banker som har öppet då :tungan

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...