Låta pappa stå på försäkringen?

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Hejsan vet i fan om där redan ligger en tråd om detta ämnet men skit samma, har ni kommentarer på att det redan finns en sådan så kan ni ignorera denna och skriva vidare i den!

Min fråga är: Kan man (vilka bolag) försäkra sin hoj på fassan och även att den täcker mig? Blir det biligare än att stå för försäkringen själv eller blir det bara en massa problem? Går i tankarna på nyare/störe/effektstarkare hoj och skulle behöva lite råd med försäkrings frågan.. Som exempel kostar en Suzuki Gsxr1000R k2 mellan 48-66 000, bra bit över inköpsvärdet :huvet

Help? :)
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
En förutsättning hos de bolag som tillåter detta (vet ej vilka) brukar vara att far din ska äga hojen och du ska bo hos honom.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Folksam hade förut en försäkring där man hade en så kallas familjeförsäkring där alla som var skrivna på samma adress fick bruka MCn, dock är den dyrare än om du skriver den på dig själv.. sen har ju ålder osv ett finger med i spelet när de gäller kostnad på premien...


EDIT: vet ej om de har kvar den eller ej. ring å fråga.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Har du inte råd att försäkra har du inte råd att köra. Visst så kan du få det att gå ihop försäkringsmässigt, men du bryter mot villkoren då ägaren/försäkringstagaren i det här fallet inte är huvudsaklig brukare.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Villkoret för att din farsa ska stå på försäkringen, och att den ska gälla, är att ni bor i samma hushåll = skrivna på samma adress. Detta gäller på ett antal försäkringsbolag. Står ni skrivna på skilda adresser är det vad man kallar en "skenförsäkring". Det är inte bra alls. Vill du ha korrekt svar så tala med ditt försäkringsbolag. Här kommer du få ett antal svar, i olika riktningar och ton. Den enda del av försäkringen som gäller oavsett vem som står som försäkringstagare är trafikförsäkringen, och då ersätter den dig som förare. Men kanske inte tredje man. Men som sagt kolla med ditt bolag.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Det kan du, hojen måste vara registrerad på farsan och han kommer behöva en sorts basförsäkring. Denna basförsäkring kommer med största sannolikhet kosta lika mycket eller mer som det skulle kosta för dig eftersom den ska täcka er båda.

Förslag: Köp nått billigt(typ gammal R1:a) och ta bara trafikförsäkring registrerad på dig.
 

Ferry

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
Prosuperbike/gata GSX1000R -07
Om man bor på samma adress kan inte bolagen säga nått om vem som är ägare till fordonet!
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Du har fått ditt svar, men bäst är att kolla hos olika försäkringsbolag vad de säger om du far lånar ut hojen till dig. Många bolag brukar kunna ha förhöjda självrisker iaf när det gäller bilar så själva premien är densamma men självrisken kan vara dubbel.

Ett tips är att skaffa antigen en äldre sporthoj och enbart ha trafik eller köpa dig något okåpat som du kan ha helförsäkrat. Jag ger 9000 hel/hel för min superduke på mig 24 år...
 

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Nybro
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
jag och en kompis har en "BAS försäkring" hos läns som gör att vem som helst får köra hojen.

riktigt smidigt :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har du inte råd att försäkra har du inte råd att köra. Visst så kan du få det att gå ihop försäkringsmässigt, men du bryter mot villkoren då ägaren/försäkringstagaren i det här fallet inte är huvudsaklig brukare.

Ibland verkar det vara väldigt svårt att läsa :7peta
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Svedea Säker
"Fri Utlåning"
http://motor.svedea.se/mc/vaara-foersaekringar/saeker.aspx

Bilsport & MC Bas
http://www.bilsport-mc.com/se/MC-FOeRSAeKRINGAR/BAS/Om_foersaekringen

Förutsatt att farsan din är ägare av fordonet, så här skriver t.ex. Svedea i sina villkor:

"2.2.2 VEM FöRSÄKRINGEN GÄLLER FöR
Försäkringen avser endast försäkringstagarens eget ekonomiska intresse som ägare till
motorcykeln. Detta intresse skall vara lagligt. Det innebär att ingen del av egendomsskyddet gäller om du låter någon annan stå som ägare och försäkringstagare till din
motorcykel"
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Det kan du, hojen måste vara registrerad på farsan och han kommer behöva en sorts basförsäkring. Denna basförsäkring kommer med största sannolikhet kosta lika mycket eller mer som det skulle kosta för dig eftersom den ska täcka er båda.

Förslag: Köp nått billigt(typ gammal R1:a) och ta bara trafikförsäkring registrerad på dig.

Jag har även checkat vad en R1:a 98-99a skulle gå på, 16 000 endast i trafik :S redan denna är lite väl dyr, min zx9r 96a jag precis sålt kostade endast 6000 i trafik det går inte ihop!

Du har fått ditt svar, men bäst är att kolla hos olika försäkringsbolag vad de säger om du far lånar ut hojen till dig. Många bolag brukar kunna ha förhöjda självrisker iaf när det gäller bilar så själva premien är densamma men självrisken kan vara dubbel.

Ett tips är att skaffa antigen en äldre sporthoj och enbart ha trafik eller köpa dig något okåpat som du kan ha helförsäkrat. Jag ger 9000 hel/hel för min superduke på mig 24 år...

Shit vilket gjutet pris, jag har inte checkat vad en Duke skulle ligga på men satsar kring femsiffrigt utan problem :/

Jag är 21 år med mc kort i 3.5 år varav tungt i 1.5år, bor ute på landet i Smygehamn 2mil från Trelleborg, 5 mil från Malmö. ändå kostar det skjortan.


Vill tacka alla så mycket för eran hjälp verkligen varit hjälpsamt i min jakt på nästa leksak! :tummenupp
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Ring runt och fråga dessa försäkringsbolag "Wheelieboy90" även om det tar lite tid.Vilket ju kan få en att undra vad dessa ägare till tre / fyra stycken mc som de hyr ut till alla som lärt sig gå har för försäkringspremier.Vet en som körde ihjäl sig på en sådan hyr mc när det enda han tidigare kört var moped !!??.Man slutar aldrig att förundras.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Såg att det tipsades om att bara ha trafikförsäkring.. Ta inte det tipset, inge kul om du blir av med hojen.. Minst halvförsäkring säger jag :mattias
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
Min Retta står på farsan, klart jag skulle kunna ha den på mig då jag får betala 10.100:- helförsäkring men det blir ju ändå billigare på honom, dessutom får jag ställa av den.
Vi kollade givetvis med bolaget innan om det gick att göra så. Det som gäller är en bas försäkring. Kom ner till 6.700:- per år Helförsäkring.

Jag har Folksam.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Vems ekonomiska intresse är det? Den personen är den enda som kan försäkra fordonet giltigt.

Förväxla inte det med att låta andra köra ditt fordon, eller du köra pappas.
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Min Retta står på farsan, klart jag skulle kunna ha den på mig då jag får betala 10.100:- helförsäkring men det blir ju ändå billigare på honom, dessutom får jag ställa av den.
Vi kollade givetvis med bolaget innan om det gick att göra så. Det som gäller är en bas försäkring. Kom ner till 6.700:- per år Helförsäkring.

Jag har Folksam.

Hur gammal är du? 10100:- Helförs på en Retta är riktigt bra IMO
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top