Löda i ram med mässinglod

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gillar ju gamla stuket på hojar och googlade lite på Egli Vincent som jag tycker ser ut jäkligt snygga men det lär väl inte bli nån sån hoj för mig utan att offra allt annat man äger och har och det vete sjutton om det är värt det ;)

Hittade då en bild på en Egli Vincent ram från nån tillverkare som heter BSK Speedworks http://www.bskspeedworks.co.uk/egli-vincent-parts.html Då man kollar in de bilderna verkar ramen vara hårdlödd med mässinglod.

Hur vanligt är detta? Är detta nån kvarleva att man gjorde använde hårdlödning och mässinglod gammalt tillbaka vid ramtillverkning och att det minsann ska vara så på en sån hoj bara för att? Eller finns det andra fördelar?

Blev som nyfiken på detta med mässinglod då jag såg bilden.

Löda med mässinglod tror jag mig behärska hyfsat. Hur är hårdlödning hållfasthetsmässigt att jämföra med att tex tigsvetsa (av en som kan, inte jag)? Skulle väl inte få för mig att sätta igång att löda ihop en hel motorcykelram med de kunskaperna jag har men kanske nån mindre ändring där det inte är kritiskt.

Skulle man tex våga modifiera en bakram med stötdämparfästen med hjälp av hårdlödning med mässing lod?

Blev som nyfiken på detta med mässinglod då jag såg bilden.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Att svetsa en stålram; 'gör man av ekonomiska orsaker.
Om det är prestanda som eftersträvas; 'väljer man en annan lösning.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är inte expert men antar att det hade med materialval samt svets/tillsatsmaterialutveckling att göra, allt utvecklas med tiden.

Ungefär av samma skäl T-fordarna sägs haft nitade ramar därför att svetsade ramar sprack.. På den tiden :)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Historik: Nortons raceramar var hårdlödda, standardramarna var svetsade. Orsaken var att det var olika stålkvalitet. Dåförtiden hårdlödde man alltid krommolyrör. T.ex. sidvagnsbyggaren Berra Persson hårdlödde.
Inte bara T-Ford utan i stort sett alla bilramar nitades. Åtminstone fram till 60-talet. Dom första svetsade fartygen var Liberty-fraktbåtarna under andra världskriget. Men dom gick av på mitten när det blev kallt. Fel stålkvalitet. Att nita är inte så dumt, men tror bara det finns enstaka nitade MC-ramar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Historik: Nortons raceramar var hårdlödda, standardramarna var svetsade. Orsaken var att det var olika stålkvalitet. Dåförtiden hårdlödde man alltid krommolyrör. T.ex. sidvagnsbyggaren Berra Persson hårdlödde.
Inte bara T-Ford utan i stort sett alla bilramar nitades. Åtminstone fram till 60-talet. Dom första svetsade fartygen var Liberty-fraktbåtarna under andra världskriget. Men dom gick av på mitten när det blev kallt. Fel stålkvalitet. Att nita är inte så dumt, men tror bara det finns enstaka nitade MC-ramar.

Ja det är väl typ LCR som gjorde/gör monocoquer till sidvagnar och solocyklar. De är nitade och limmade.

LCR.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Historik: Nortons raceramar var hårdlödda, standardramarna var svetsade. Orsaken var att det var olika stålkvalitet. Dåförtiden hårdlödde man alltid krommolyrör. T.ex. sidvagnsbyggaren Berra Persson hårdlödde.
Inte bara T-Ford utan i stort sett alla bilramar nitades. Åtminstone fram till 60-talet. Dom första svetsade fartygen var Liberty-fraktbåtarna under andra världskriget. Men dom gick av på mitten när det blev kallt. Fel stålkvalitet. Att nita är inte så dumt, men tror bara det finns enstaka nitade MC-ramar.
Jo, nitning var såklart en dålig liknelse i hojsammanhang, mer för att belysa svetsningens utveckling :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
seeley-type-chassis-[2]-674-p.jpg

Det är syndigt snyggt med dessa fogar. Man blir ju påtagligt osugen att måla ramen.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Som svar på ursprungsfrågan: I Finland tillverkades en kvalitetsmoppe fr.o.m. 1956 med namnet ”Hopeasauma” (=”Silverfogen”). Senare modellen hette ”Hopeasiipi” (=silvervingen). Speciellt med dessa var att stålramarna var inte svetsade, men lödda med silverlegering. =hårdlödningsmetod, snäppet bättre än vanlig mässing, något mer elastiskt och lättare fog.

Nyttan av en sådan lite dyr finesse för moppebruk var givetvis diskutabelt och märket försvann. Senare Helkamamopeder var svetsade på vanligt sätt.. dåtiden troligen med ”man och elpinne”.

Kurios: en av mina första moppar var en gammal Hopeasauma, som jag så klart trimmade och byggde sönder.. :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant, som det verkar funkar ju mässinglod alldeles utmärkt att sammanfoga en ram med :)

Hur är det att jämföra migsvetsen med att hårdlöda, om inte annat blir det då i mitt fall snyggare med gassvetsen och mässinglod.

Tanken på att bygga om bakramen i min lilla moppe finns ju mest för att ändra de övre stötdämparfästena för att öka på utbudet av bakstötdämpare men även att få en snyggare ram på moppen. Hur är det i detta fall skulle hårdlödning med mässing vara ett bättre alternativ än migsvets att sammanfoga en ny bakram och stötdämparfästen och även fästa denna ram i den befintliga Honda ramens rör? Tänker i sånt fall att man svarvar hylsor som passar i bägge rören invändigt och löder ihop det hela

Den där bilden på lödda Vincent ramen plus att jag läste nåt om att den bestod av "raka rör" för att den skulle vara styv gav ju inte mindre idéer på att man faktiskt nog skulle kunna knåpa ihop en ram själv speciellt om man inte måste bocka rör ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den här filmen går igenom några av för- och nackdelarna med alu- och kiselbrons vs vanlig TIG-svetsning. Dessa bronslod har högre sträck- och brottgräns än mässingslod som debatteras i tråden. Så man kan se filmen ändå
https://www.youtube.com/watch?v=wf-Cq5eQmt0
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant, som det verkar funkar ju mässinglod alldeles utmärkt att sammanfoga en ram med :)

Hur är det att jämföra migsvetsen med att hårdlöda, om inte annat blir det då i mitt fall snyggare med gassvetsen och mässinglod.

Tanken på att bygga om bakramen i min lilla moppe finns ju mest för att ändra de övre stötdämparfästena för att öka på utbudet av bakstötdämpare men även att få en snyggare ram på moppen. Hur är det i detta fall skulle hårdlödning med mässing vara ett bättre alternativ än migsvets att sammanfoga en ny bakram och stötdämparfästen och även fästa denna ram i den befintliga Honda ramens rör? Tänker i sånt fall att man svarvar hylsor som passar i bägge rören invändigt och löder ihop det hela

Den där bilden på lödda Vincent ramen plus att jag läste nåt om att den bestod av "raka rör" för att den skulle vara styv gav ju inte mindre idéer på att man faktiskt nog skulle kunna knåpa ihop en ram själv speciellt om man inte måste bocka rör ;)

Kanske en sådan här ?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Nimbus_750_cc_1922.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Historik: Nortons raceramar var hårdlödda, standardramarna var svetsade. Orsaken var att det var olika stålkvalitet. Dåförtiden hårdlödde man alltid krommolyrör. T.ex. sidvagnsbyggaren Berra Persson hårdlödde.
Inte bara T-Ford utan i stort sett alla bilramar nitades. Åtminstone fram till 60-talet. Dom första svetsade fartygen var Liberty-fraktbåtarna under andra världskriget. Men dom gick av på mitten när det blev kallt. Fel stålkvalitet. Att nita är inte så dumt, men tror bara det finns enstaka nitade MC-ramar.
Esab var tidiga med helsvetsade skrov. Gissa vad som hände med esab 1-2-3?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ESAB_IV

Förr löddes ju hojramar i kolbädd, och dom håller än, fantastisk metod egentligen.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jörgen Karlsson
Den här filmen går igenom några av för- och nackdelarna med alu- och kiselbrons vs vanlig TIG-svetsning. Dessa bronslod har högre sträck- och brottgräns än mässingslod som debatteras i tråden. Så man kan se filmen ändå

Intressant som jag tolkar detta så fungerar lödning (här med tig) med jämfört mot tigsvets så är svetsningen att föredra. Nån som har koll på hur migsvetsen står sig i detta sammanhang mot att löda med mässing eller svetsa med gas?


Nja kanske inte den men en sån här https://eglivincent.files.wordpress...cfcead2ff60_11fc_32e8e.jpg?w=720&h=540&crop=1


Twintorsk
Förr löddes ju hojramar i kolbädd, och dom håller än, fantastisk metod egentligen.

Har en ju gammal ässja i ett uthus kanske man skall sätta igång den och tillverka ramar med den ;) Finns det nån marknad för kolbäddslödda ramar:va

Om man sammanfattar det hela så vad skulle ni ta i första hand om man tex skall bygga en ny bakram där också stötdämparfästena ingår, migsvets, löda med gassvets eller svetsa med gassvets? Det är de alternativen jag att sammanfoga rör med utöver ässjan, med den får utgå pga kunskapsbrist för det modernare alternativet gassvets ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag skulle nog säga att idag är vanlig TIG svetsning att föredra kontra lödning (antingen med gas eller TIG) eftersom det finns så pass bra svetsmaskiner, i alla fall för en vanlig dödlig. Som man ser i videon Jörgen länkade så har du i regel stor fördel av att få en bra penetration i roten av svetsen vilket ger bra styrka.

Men samtidigt ser man också fördelen med lödning t.ex. vid rambyggande Du får väldigt lite påverkan i grundmaterialet (i regel används CrMo-rör i mer exotiska rambyggen) men ändå en fruktansvärt stark fog och betänk då att den där fogen i videon inte hade någon som helst hjälp med avlastning heller. Skulle du svetsa ihop ett fackverk av något slag (typ Nico Bakker eller Moto Martin ramar) eller bara en klassisk hoj / cykelram så får du anstränga dig rätt ordentligt för att knäcka den. Snarare blir det som i hans fall att rören ger med sig.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Svetsa, ja jag råkar ha en Kemppi tig ståendes överbliven om det finns intresse att köpa dra ett pm
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Svetsning är överlägset mest hållfast när bitar sätts mot varandra och sammanfogas. Men skarvar man t.ex. rör som skjuts in i varandra är hårdlödning en bättre metod.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Svetsning är överlägset mest hållfast när bitar sätts mot varandra och sammanfogas. Men skarvar man t.ex. rör som skjuts in i varandra är hårdlödning en bättre metod.

Ovanstående verkar väl vara en bra sammanfattning, eller?

På jobbet blir det ibland en del lödande av kopparrör och det låter ju ut logiskt att hårdlödning är att föredra om man skarvar rör i varandra då lodet sugs in i mellanrummet som finns mellan de två rören och då borde ge en större yta att fästa på mot en svetsfog.

Då kan man kanske konstatera att den där Vincent ramen som är hårdlöd mest är gjord så av gammal hävd för att det var så man gjorde på de gamla racehojarna som fanns förr i tiden.
 

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Metisse, Seeley, wasp Engelska rambyggare hårdlödde alla sina ramar :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är syndigt snyggt med dessa fogar. Man blir ju påtagligt osugen att måla ramen.

Jag ser framför mig att någon kommer påpeka att muffar är det ballaste sen skivat bröd snart. Det här forumet har mer gemensamt med cykelforum än ni vill veta :D

/R
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag ser framför mig att någon kommer påpeka att muffar är det ballaste sen skivat bröd snart. Det här forumet har mer gemensamt med cykelforum än ni vill veta :D

/R

Vänta bara tills vi börjar pudra rumporna i talk och dra på oss lycradräkter då blir det riktigt spännande här inne...:glömdet
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top