Det kan ju krävas en del trixande för att få kablarna att ligga stadigt, och inte sprätta isär. Antingen skaffar man en sån här:
View attachment 482523
Reparationsstativ med gjuten grundstomme för bra stabilitet och kulledade armar för inställning av vinkel. Levereras med 2 krokodilklämmor och ett förstor...
www.jula.se
Eller så får man palla upp med allehanda bråte, klämma fast på en metallpinne som stöd eller liknande.
Jag har en sån där grej men för att bara löda kablar som på bilden får det oftast bli frihand för mig men helt klart underlättar det ju mycket med den typen av stativ då man löder och speciellt om man är ovan.
Jag har också ett lite gummiklätt skruvstycke köpt för länge sen på Classe att sätta på bordskanten som är bra att hålla fast lite större grejer som kretskort och stora komponeter då man löder. I bland är det ju ett smärre helvete att få sakerna att ligga stilla speciellt om man löder på plats i hojen så kan det bli alla möjliga uppriggningar för att få grejerna att ligga stilla.
Just vid skarvning av kabel så tror jag det varligaste felet är att man försöker tvinna ihop för kort skalade kablar och då går dom isär, just att få kablarna tajt tvinnade är viktigt för att få det bra. Ska man skarva normala dimensioner som finns i en hoj skulle jag rekommendera att skala ändarna på bägge kablarna ca 15 mm, på bilden är det precis att jag lyckades tvinna ihop stadigt och då är det ca 12 mm och vill minnas att det är 1.5 mm2 kabel.
Sen ska man väl undvika denna typ av skarvning i fordon då kablarna kan vibrera av just där lödningen slutar men i mitt fall hade det blivit klumpigt och trångt med tre kabelskoskarvhylsor.
Vet inte om det nämnts, men misstänker jag att det är nåt fett eller skit brukar jag tvätta det jag ska löda med aceton för att avfetta.
Lödning är ju lite som svetsa man får träna och underhålla det för att få det bra.
Vet inte om nån redan nämnt it.
Lödningen måste vara helt stilla tills allt tenn har stelnat. Om man vill ha en stark förbindning och bra kontakt.
Svårt om man håller i grejerna.
Därför fixering.
Precis och det kan ta längre tid än man tror om man har lite större grejer grejer som vajernipplar, märkte det i förrgår