DieselSverige
Gudomlig sporthojare
Såhär totalt förfärligt blir det varje gång jag försöker löda. Tennet smälter först inte alls, sedan blixtsnabbt och bildar bollar som antigen faller ifrån eller lägger sig ovanpå tråden som jag vill att det ska smälta sig snyggt över och förena sig med. För varm lödkolv? Dålig/fel typ av tenn? Någon eller flera andra orsaker?
View attachment 481014
View attachment 481015
Som jag förstår det har du väldigt korta kablar tillgängliga på båda sidor om det du vill skarva. Och kablarna är grova. Alltså kan du inte "tvinna ihop det hela" på ett vettigt sätt.
Varför du inte lyckas:
För att värmen ska kunna ledas mellan alla dom individuella koppar trådarna i kabeln måste dom ha kontakt med varann. Då har för mycket luft i det hela för att det ska gå att löda.
Glöm gasbrännaren för såna här jobb, blir för varmt för fort, det är iallafall min erfarenhet av såna här hackjobb. Otroligt svårt att dosera värmen med öppen låga.
Jag hade gjort så här:
1: Köp en vanlig enkel "skarvhylsa".
2: Slitsa skarvhylsans höjle på längden med en bågfil, bänd bort platshöljet.
Nu har du skapat ett "skarvrör" utan att köpa något special.
3: Fixa till kabel-ändarna så att du kan trä på ditt nya fina "skarvrör".
4: Kläm fast med valfri tång.
5: Löd om du vill.
Du har genom presshylsan fått en mekaniskt stabil förbindelse som du dessutom kan löda om du vill.
Jag hade valt att löda för att säkra förbindelsen i röret.
Det hade jag gjort för att vara säker; Halvrisiga kablar redan i inledningsfasen, fransiga och eländiga, och oklart vad man uppnår med de tänger / crimpverktyg man råkar ha tillgång till. Att löda har aldrig skadat, det är trots allt fråga om palliativ vård på en kabel som egentligen borde dödförklaras, inte sant?
Det kommer gå bra att löda nu, kablarna ligger ligger pressade mot varann, värmning med lödkolv "underifrån" och tenn som du applicerar "i ändarna av röret" kommer att ge en stabil anslutning.
Undvik som sagt gasbrännare, det blir FÖR varmt!
Lycka till!