Lödnings-misslyckande igen och igen – varför?

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Såhär totalt förfärligt blir det varje gång jag försöker löda. Tennet smälter först inte alls, sedan blixtsnabbt och bildar bollar som antigen faller ifrån eller lägger sig ovanpå tråden som jag vill att det ska smälta sig snyggt över och förena sig med. För varm lödkolv? Dålig/fel typ av tenn? Någon eller flera andra orsaker?
View attachment 481014
View attachment 481015


Som jag förstår det har du väldigt korta kablar tillgängliga på båda sidor om det du vill skarva. Och kablarna är grova. Alltså kan du inte "tvinna ihop det hela" på ett vettigt sätt.

Varför du inte lyckas:
För att värmen ska kunna ledas mellan alla dom individuella koppar trådarna i kabeln måste dom ha kontakt med varann. Då har för mycket luft i det hela för att det ska gå att löda.
Glöm gasbrännaren för såna här jobb, blir för varmt för fort, det är iallafall min erfarenhet av såna här hackjobb. Otroligt svårt att dosera värmen med öppen låga.

Jag hade gjort så här:

1: Köp en vanlig enkel "skarvhylsa".
1676879497424.png
2: Slitsa skarvhylsans höjle på längden med en bågfil, bänd bort platshöljet.
Nu har du skapat ett "skarvrör" utan att köpa något special.
1676879842264.png

3: Fixa till kabel-ändarna så att du kan trä på ditt nya fina "skarvrör".

4: Kläm fast med valfri tång.

5: Löd om du vill.

Du har genom presshylsan fått en mekaniskt stabil förbindelse som du dessutom kan löda om du vill.
Jag hade valt att löda för att säkra förbindelsen i röret.
Det hade jag gjort för att vara säker; Halvrisiga kablar redan i inledningsfasen, fransiga och eländiga, och oklart vad man uppnår med de tänger / crimpverktyg man råkar ha tillgång till. Att löda har aldrig skadat, det är trots allt fråga om palliativ vård på en kabel som egentligen borde dödförklaras, inte sant?


Det kommer gå bra att löda nu, kablarna ligger ligger pressade mot varann, värmning med lödkolv "underifrån" och tenn som du applicerar "i ändarna av röret" kommer att ge en stabil anslutning.
Undvik som sagt gasbrännare, det blir FÖR varmt!

Lycka till!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
För att lyckas löda måste flera saker göras rätt.

Lödspetsen behöver vara fri från oxid och belagd med ett lager blänkande tenn. Använd omväxlande mässing-ull eller blött svamp och flussfyllt lödtenn tills spetsen blänker.

Lödobjektet behöver värmas upp till lödtemperaturen. Görs genom att ha lödspetsen och en "blob" av lödtenn på ena sidan av objektet, och att sedan återkommande testa att "dutta" lödtenn på andra sidan objektet. Först när lödtennet smälter när det duttas är lödobjektet tillräckligt varmt. Då kan lödningen utföras.

Ifall två kabeländar ska sammanfogas brukar det gå bäst att tvinna och förtenna kabeländarna var för sig innan de löds samman. Kabeländarna får inte vara fluffigt tvinnade som på din bild. Då kommer värmen aldrig kunna överföras till alla kardeler, vilket ger ett uselt resultat.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Ingen annan än jag som reagerar på statusen på de ledare som TS försöker förbinda? Ser ju ut som om isoleringen håller på att ge upp av ålderdom. Vidare som tidigare påpekats, vem förbinder två ledare som på bilden, i stället för att vira dem ihop? Lär ju vara svårt att få upp temperaturen i kopparn när den inte är virad homogen.
Tänkte att TS bara ville ha en rolig diskussion när han gjorde inlägget ;)
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Som föredetta elsäkerhetsprovningsingenjör är jag tveksam till lödning på föremål som vibrerar, typ motorcyklar. Skakar man tillräckligt på dem så spricker de. En viktig del av provningen var att kontrollera att det var tillräcklig spänst i kontaktdon så att trycket inte minskar över tid eller är beroende av plastiska material.
Det är lättare att få hylsklämmor att ge säker anslutning än lödning.
Min kompis lödde en hel del kontakter på sin Triumph -69 för att nu skulle det göras ordentligt. Den sommaren tillbringades vid en hel del vägkanter med tänger och kabelskor för att fullaga någon avvibrerad kabel här och var. Vintern efteråt gjordes elsystemet om igen. ?
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Det ser ut som att du gör flera fel, men för varm lödkolv är INTE ett av dem!

Kolla på YouTube, det finns garanterat hur många lödnings-guider som helst.

Här har du iaf en väldigt enkel guide på hur man löder ihop två kablar.

Tvinna ihop kablarna ganska tight.
Är det lite tunnare sladdar så kan man tvinna ihop ändarna som ska lödas med varandra innan förtenning, men på lite grövre kablar är det bättre att förtenna varje ände för sig och hålla ihop ändarna med en jigg, t.ex en ca decimetern lång träbit med några hål för krokodil klämmor som håller kablarna på plats.

Förtenna varje kabel genom att först smälta lite tenn på ovansidan (typ som det ser ut på din bild i första inlägget), värm sedan underifrån tills tennet börjar flyta ut samtidigt som du matar på med lite mer tenn uppifrån tills kablarna inte kan suga upp mer tenn (grövre kablar med många tunga kardeler kan suga upp oväntat mycket tenn innan dom är mättade).
Sätt kablarna tätt mot varandra i en jigg eller tvinna ihop och värm sedan med lödkolv underifrån och mata med LITE ten uppifrån tills allt har smällt ihop.

OBS, glöm inte att trä på en lagom lång bit krympslang på varje kabel INNAN du löder/tvinnar ihop, låt tennet kallna lite innan du drar över krympslangen och värmer försiktigt tills den sitter tight överallt.

Om du löder något på tex en motorcykel eller annat där du vill ha lösningen skyddad mot fukt så är krympslang med smältlim eller vanlig krympslang som fylls med lite smältlim från båda ändar med limpistol precis innan du värmer på den så att den krymper.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det ser ut som att du gör flera fel, men för varm lödkolv är INTE ett av dem!

Kolla på YouTube, det finns garanterat hur många lödnings-guider som helst.

Här har du iaf en väldigt enkel guide på hur man löder ihop två kablar.

Tvinna ihop kablarna ganska tight.
Är det lite tunnare sladdar så kan man tvinna ihop ändarna som ska lödas med varandra innan förtenning, men på lite grövre kablar är det bättre att förtenna varje ände för sig och hålla ihop ändarna med en jigg, t.ex en ca decimetern lång träbit med några hål för krokodil klämmor som håller kablarna på plats.

Förtenna varje kabel genom att först smälta lite tenn på ovansidan (typ som det ser ut på din bild i första inlägget), värm sedan underifrån tills tennet börjar flyta ut samtidigt som du matar på med lite mer tenn uppifrån tills kablarna inte kan suga upp mer tenn (grövre kablar med många tunga kardeler kan suga upp oväntat mycket tenn innan dom är mättade).
Sätt kablarna tätt mot varandra i en jigg eller tvinna ihop och värm sedan med lödkolv underifrån och mata med LITE ten uppifrån tills allt har smällt ihop.

OBS, glöm inte att trä på en lagom lång bit krympslang på varje kabel INNAN du löder/tvinnar ihop, låt tennet kallna lite innan du drar över krympslangen och värmer försiktigt tills den sitter tight överallt.

Om du löder något på tex en motorcykel eller annat där du vill ha lösningen skyddad mot fukt så är krympslang med smältlim eller vanlig krympslang som fylls med lite smältlim från båda ändar med limpistol precis innan du värmer på den så att den krymper.
Bha, det är ju aldrig någon som inte trär på krympslangen innan man löder.....
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bha, det är ju aldrig någon som inte trär på krympslangen innan man löder.....
Fick mig att tänka på när jag bytte en hartingkontakt med cirka 100 pinnar. Klippte varje kabel, en och en, sen skala och på med stift. När allt var klart tittade jag ner och såg muttern till dragavlastning. Bara att göra om.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fick mig att tänka på när jag bytte en hartingkontakt med cirka 100 pinnar. Klippte varje kabel, en och en, sen skala och på med stift. När allt var klart tittade jag ner och såg muttern till dragavlastning. Bara att göra om.
Det finns tillfällen när man bara gör kväller, tar en whisky och låter det bero. Det där är ett typiskt sånt. När man har gjort om allt, och inser att den andra ändan hängde löst, så att man hade kunna trä över muttern från det hållet istället, då tar man en dubbel whisky.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kablarna är helt nya. Det som du kallar för ”ålderdom” är spår efter ett alltför hett lödningsverktyg, som syns på bilden i mitt första inlägg.

Jag skulle påstå precis tvärt om, du har nog bland annat haft för kallt lödverktyg och värmt utan att nåt händer och då spritt värme överallt där den inte ska vara istället för stället för att smälta tennet på stället som du ska löda.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Allt jag läst har förklarat ditt problem med för lite värme, men ett tips för att just få ner värmen i det man ska löda är att använda tennet. Man kan hålla lödkolvens spets mot trådens undersida och tennet mot trådens översida och det händer aldrig något... Då brukar jag dutta lite tenn på kolven/undersidan av tråden så att värmen får mer kontaktyta, tråden blir varm, och man kan trycka i lite mer tenn på ovansidan av tråden igen.

En annan sak som jag märkt är att modernt tenn utan bly i är sjukt mycket jobbigare att arbeta med. Det funkar vid enklare lödningar men vid pilliga saker har jag aldrig fått till det..
 

hhhhh

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2020
Ort
Göteborg
Hoj
Inte än
Jag håller med Bosse här. Med ett tillräckligt hett lödverktyg och bra värmeöverföring hinner du smälta tennet innan värmen sprider sig till isoleringen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Själv har jag en lödstation kommer inte ihåg namnet men det börjar på T, den är köpt till superpris då den "bara" kostade runt 2500 kr. Hur galet det än låter så är det ett av de bästa köp jag gjort trots våndan över priset. Då den köptes då jag höll på att bygga gitarrrörförstärkare som mest och denna lödstation är guld värt.

Största fördelen är att den har en jäkla effekt så man inte bränner kretskort, kabelisolering eller komponenter då man löder utan tennet smälter fort så värmen hinner inte sprida sig. Jag kan säga att de gånger jag lött med vanliga lödkolvar inte längre kul. Nu säger jag inte att ni ska gå och köpa löstationer för 3-4000 kr, men just hög effekt och smidig lödpenna underlättar rejält.

Som övriga sagt så är ju tipset att ta lite tenn på lösspetsen så man snabbt får överfört värmen till det man ska löda, sen är det väl som med mycket annat träning.

Vidare är det väl lite så där att löda i fordon även om jag själv gjort och gör det ibland så kan man få problem med att kablarna vibrerar av vid lödningen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lågan är ju för bövelen nära 1000 grader! Men den värmen är ju inte begränsad speciellt väl – var den hamnar.

Löder du med nån gasbrännare? Även om lågan är 1000 grader så spelar det ju ingen roll om du inte får värmen dit den ska vilket ju gör att du har det för kallt? Ska du löda med gaslåga gäller det ju att värma upp materialet innan du sätter dit lodet och det vete fasen hur enkelt det är på spretiga kablar? En bra lödkolv värmer fort upp lödstället och smälter tennet innan värmen sprider sig.

En lödkolv med hyfsad effekt, eller lödstation är ju att föredra. Går nog enklare att få ihop det hela med en 100 kr lödkolv från Biltema på 30W än med en gasbrännare. Nu har jag ingen erfarenhet av att löda med mindre gasbrännare, har dock lött lite rör och större saker men då med gassvets.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hänvisade ju till bilden i trådstarten.
View attachment 481876

Framför allt ”för kallt”? Inte riktningen på värmen?

Det missade jag faktiskt, eller snarare nog hunnit glömma?

Du har ju en 100W lödkolv med på bilden, med den ska du klara av detta. Men problemet med tennkulor är att du inte får värmen där du ska ha den och smält isolering är att du får värma för länge så värmen sprids vilket kall lödkolv eller dålig värmeöverföring mest troligt är orsaken till. Oxid ställer också till det, men tycker inte dina kablar ser ut så farligt dåliga.

Har du tvingat ihop kablarna bra, vilket det inte är gjort på bilden, satt tenn på lösspetsen och sen går mot kablarna och lägger på tenn direkt dom blivit varma behöver du nog värma kanske i totalt två sekunder eller kortare från det du går mot kabeln med lödkolven till det är klart.

Kanske läge och träna på att skarva lösa kabelstumpar till du börjar få till det, lödning är nog lite som svetsa, man måste träna till man får till det hela.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag gjorde en liknande operation igår med lyckat resultat så jag tänkte att jag postar några bilder om det kan vara till hjälp. Lödstationen som används är i detta fallet så kraftig att man kan löda ihop gammeldags 5-öringar.

Tvinnade ihop de två sladdarna tajt
20230330_134006.jpg

Satte lite tenn på lödspetsen
20230330_134115.jpg

Sen lödningen, svårt att löda och fotografera samtidigt men kom på att jag till att börja med tillsatte lodet precis där lödspetsen och kabeln möttes. Sen var det klart att dra krympslang på det hela.
20230330_134211.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det kan ju krävas en del trixande för att få kablarna att ligga stadigt, och inte sprätta isär. Antingen skaffar man en sån här:
1680329055435.png

Eller så får man palla upp med allehanda bråte, klämma fast på en metallpinne som stöd eller liknande.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top