Lön som mekaniker

Mr Magsnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Östermalm
Hoj
R6-99
jo många kanske det inte är... men finns gör det!
men 160H/mån finns inte...
byt 160H/mån mot säg 200 upp till 250H.
700*200/140k och 700*250/175k
lägg sen till att du är egenföretagare och därmed slipper alla omkostander med anställda. men hur mycket man tjänar är ju helt beroende av hur mycket man jobbar och hur mycket andra tycker att ens tjänster är värda!
som kock har man ingångslön på ca:18,5k
alla(nästan) går ut och äter 1 eller X antal ggr i veckan.
men maten skall vara så billig som möjligt och smaka så bra som möjligt!
där av att kockar(jag) tjänar som vi gör...:huvet

det jag vil komma till är att det är utbud och efterfrågan som styr precis som det styr bensinpriset, ny priset på en hoj osv...

//Robin

Hmm du resonerar lite vimsigt. Vilka revisorer I Sverige tjänar så mkt som 900kr/timme? Vilken revisionsbyrå jobbar de på?:confused:
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
hade man tjänat 900kr i timmen som revisor hade alla utbildat sig till det. Det e ju inte värsta utbildningen direkt...
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
nope! inget robin hood här inte. när man söker på robin_hood bor han i finland iaf.
robin stenberg. kör kawa 750, jobbar som kock i nyköping! varför denna fråga?

//Robin

Ja för att du skriver lika osammanhängade och luddigt och har samma hoj beskrivning osv osv som en(fast flera profiler) person som uppträder på forumet med jämna mellanrum.

Men jag kan ha fel.. :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Jo det är det nog många revisorer som har 900kr per timme i lön :rolleyes: (900*160=144000)
En sån hade jag...:huvet
Fullkomligt inkompetent fruntimmer. Lyckades ett år slarva bort närmare en halv miljon för mitt AB. Allt blev skatt. :mad:
En dag hämtade jag mina kassar med pärmar för att aldrig mer lämna dem i deras vård. ( De hörde heller aldrig av sig mera..??)
Nästa år hade kostnaden för samma jobb sjunkit till en tiondel!!!
Det är alltför sällan man får vad man betalar för. :rolleyes:
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
Ja för att du skriver lika osammanhängade och luddigt och har samma hoj beskrivning osv osv som en(fast flera profiler) person som uppträder på forumet med jämna mellanrum.

Men jag kan ha fel.. :)

ok. fattar va du menar..men jag hänger här ganska mycket och skriver lite mindre. läser mest och försöker lära mig mer om hojar i alla dess slag.

sen såg jag detta inlägg och då jag har en revisor i familjen så tänkte jag korregera lite när jag läste detta!
men dessa pengar jag pratar om är ju företagspengar och därav att man inte kan hitta dessa personer i listor osv över vilka som tjänar mest.
men jobbar man mycket och är duktig kan man tjäna grova pengar i rätt yrke!
men detta är OT och spelar mindre roll då frågan var vad en MC meck tjänar!

//Robin
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
jo många kanske det inte är... men finns gör det!
men 160H/mån finns inte...
byt 160H/mån mot säg 200 upp till 250H.
700*200/140k och 700*250/175k
lägg sen till att du är egenföretagare och därmed slipper alla omkostander med anställda. men hur mycket man tjänar är ju helt beroende av hur mycket man jobbar och hur mycket andra tycker att ens tjänster är värda!
som kock har man ingångslön på ca:18,5k
alla(nästan) går ut och äter 1 eller X antal ggr i veckan.
men maten skall vara så billig som möjligt och smaka så bra som möjligt!
där av att kockar(jag) tjänar som vi gör...:huvet

det jag vil komma till är att det är utbud och efterfrågan som styr precis som det styr bensinpriset, ny priset på en hoj osv...

//Robin

Slippa alla omkostnader med anställda? Snälla, du måste väl ändå någonstans förstå att man har anställda för att öka lönsamheten. Anställer man en revisor i sitt bolag är det för att denne ska dra in mer pengar än vad denne kostar i lön och avgifter.

En normal revisor på en stor revisionsfirma tjänar nog snarare 200 - 250 kr/h än 900 kr/h.

Och att en MC-meck skulle tjäna 500 kr/h... far och son som tror på detta måste vara en upplevelse att träffa :D.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Slippa alla omkostnader med anställda? Snälla, du måste väl ändå någonstans förstå att man har anställda för att öka lönsamheten. Anställer man en revisor i sitt bolag är det för att denne ska dra in mer pengar än vad denne kostar i lön och avgifter.
Precis. Dessutom undrar jag vilka omkostnader det är jag slipper som egenföretagare. Är jag lurad som betalar arbetsgivaravgift, skatt, lokalhyra, marknadsföring, försäkringar, telefon, resor, utbildningar osv precis som alla andra? Finns det någon annan som vill betala det åt mig? Nej, jag trodde inte det. Inget synd om mig, men det är stor skillnad på intäkter och lön.
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
jag orkar inte argumentera!
det konstiga med sverige är att om något verkar för bra så kan det absolut inte vara sant! inte ens om det finns svart på vitt..
finnes nog en del folk här på forumet som plockar större summor än så på inte alltför konstiga jobb!
jag mår iaf bra va det...:arsele
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Att en revisor kammar in 900 spänn/h är ungefär lika sant som att en mc-meck tjänar 500 i timmen :tungan
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Att någon kostar en viss summa i timmen betyder ju inte att det är samma som de tjänar. Det är det någon har lyckats blanda ihop på vägen.

Antagligen... 900 för revisor resp 500 i timmen för mc-meck är ju vanligt att man debiterar, men tjänar ju såklart låååångt därifrån
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
jag orkar inte argumentera!
det konstiga med sverige är att om något verkar för bra så kan det absolut inte vara sant! inte ens om det finns svart på vitt..
finnes nog en del folk här på forumet som plockar större summor än så på inte alltför konstiga jobb!
jag mår iaf bra va det...:arsele

klart du inte kan argumentera för något som faller på sin egen rimlighet. du har fel?

Det låter ganska billigt för dom båda tycker jag, men visst.

ja, de fakturorna jag har gluttat på ligger där i krokarna. somliga debiterar lite mer och andra lite mindre (revisorer alltså).
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ni kanske pratar om lika saker? Det är skillnad på faktisk lön och vad man tar betalt per timma för att utföra jobb.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Ni kanske pratar om lika saker? Det är skillnad på faktisk lön och vad man tar betalt per timma för att utföra jobb.

tycker det framgår i flera poster att det knappast finns något samband därimellan. omkostnader kan skilja vida från revisor till revisor osv.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
men dessa pengar jag pratar om är ju företagspengar och därav att man inte kan hitta dessa personer i listor osv över vilka som tjänar mest.

I sådana fall får du betala sociala avgifter när du ska plocka ut dom som lön. Lägg till den pension som företag normalt sett lägger till pension så blir dina 900 helt plötsligt en bra bit under 600 i timmen.

Att jämföra vad han kan fakturera i timmen från privat företag och vad han tillslut får i lön är verkligen att jämföra äpplen med päron...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
tycker det framgår i flera poster att det knappast finns något samband därimellan. omkostnader kan skilja vida från revisor till revisor osv.
nu pratar vi väl mc-mekanikers? och självklart är det skillnad om man mekar i sett eget garage eller om man hur en lokal för att driva en verksamhet.

I sådana fall får du betala sociala avgifter när du ska plocka ut dom som lön. Lägg till den pension som företag normalt sett lägger till pension så blir dina 900 helt plötsligt en bra bit under 600 i timmen.

Att jämföra vad han kan fakturera i timmen från privat företag och vad han tillslut får i lön är verkligen att jämföra äpplen med päron...
900 - 25% moms - arbetsgivaravgifter - 30% skatt.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
nu pratar vi väl mc-mekanikers? och självklart är det skillnad om man mekar i sett eget garage eller om man hur en lokal för att driva en verksamhet.

det kvittar vad vi pratar, oavsett vilken tjänst du debiterar finns det ingen samband mellan del du kan ta ut i lön från person/företag till annan.

900 - 25% moms - arbetsgivaravgifter - 30% skatt.

snarare +50% skatt beroende på var du bor.

Taxerad inkomst
Årsinkomstgränser för skatt:
20 % statlig skatt: 328.600 kr
25 % statlig skatt: 488.600 kr
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
nu pratar vi väl mc-mekanikers? och självklart är det skillnad om man mekar i sett eget garage eller om man hur en lokal för att driva en verksamhet.


900 - 25% moms - arbetsgivaravgifter - 30% skatt.

Nja, jag tänkte att det var 900 + moms som fakturerades. Men visst, var det ink moms så blir det ännu lägre, då är det 0.8*900 = 720 kr som du faktiskt drar in till bolaget och som du sedan ska betala arbetsgivaravgifter på. Med 32% arbavgifter och 20% pension (tror det motsvarar vanliga avtalen) så är vi nu nere i 450-500.

Om du med 30% menar företagets skattpå vinsten så går inte den på lönen som du tar ut som ju blir en utgift för bolaget.

Menar du inkomstskatten så var det för att få jämförbara siffror på lön INNAN skatt som var aktuellt (för om man normalt säger att man har 150 kr/timme i lön så är det innan skatt som avses)

snarare +50% skatt beroende på var du bor.

Taxerad inkomst
Årsinkomstgränser för skatt:
20 % statlig skatt: 328.600 kr
25 % statlig skatt: 488.600 kr

Nej. Vi jämförde med vad motsvarande blir i lön så vi snackar innan inkomstskatten.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top