Löparskor - mest sko för pengarna?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
I brist på tid och möjlighet att kunna underhålla min förfallna kropp på något kul sätt ska jag nu börja springa. Löpning är min sämsta gren och därför har jag aldrig tidigare lagt någon tanke bakom inköp av löparskor.

Med åldern blir den gamla korvkroppen stel och tar lättare stryk så jag antar att hyggliga skor blir allt viktigare.

Korvis är dessutom snål (fattig) så han vill inte kasta bort 1500:- på skor han kanske bara använder fem gånger....

...så, nu till frågan. Vad skall man välja för att få ut så mycket löparsko som möjligt för pengarna. Det känns som att man i väldigt många fall betalar dyrt för design och märke. Jag letar alltså efter löparskornas motsvarighet till Skoda Octavia. "En förnuftig och ytterst prisvärd sko" där allt vad design, blingbling och hippfaktor fått stå till sidan för att bara göra en djävligt bra sko för trötta korvgubbar som skall göra botgöring för vinterns frosseri.

Fördjupa er inte i om huruvida jag pronerar eller supinerar eller försök skicka mig till löplabbet och annat. Jag vill bara veta vilka märken/modeller och vilka återförsäljare som erbjuder mest bang-for-the-buck för användning av en motionär.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Coop Forums löpar skor funkar kanon. billiga och bra. är man inte värsta löparen så kan man köra på dessa. känner man att man vill satsa senare när man känt på det nån månad så kan man satsa på dyrare skor.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle ALDRIG köpa en enda sko på Coop, speciellt inte löparskor.
Har provat dojor från Nike och Reebook tidigare. Det var sköna att springa i, men gick sönder ganska snabbt (i överdelen eller hälen)

Nu springer jag med Asics, och jag kommer aldrig köpa löpardojjor av annat märke. Lätta, sköna, och bra kvalitet.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Coop Forums löpar skor funkar kanon. billiga och bra. .

Priset är inte allt. Jag letar inte efter de "billigaste" skorna utan efter de mest prisvärda. Min uppfattning är att för billiga skor inte ger den stötdämpning som en gammal kropp kan behöva. Däremot behöver jag inte samma skor som den väldigt avancerade löparen som betar av en mil om dagen.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Priset är inte allt. Jag letar inte efter de "billigaste" skorna utan efter de mest prisvärda. Min uppfattning är att för billiga skor inte ger den stötdämpning som en gammal kropp kan behöva. Däremot behöver jag inte samma skor som den väldigt avancerade löparen som betar av en mil om dagen.

hmm jo det är rätt tänkt. jag springer inte om jag inte måste fly från snutten eller nåt vilddjur så kan inte ge dig bättre svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag fattar inte vad det är för fel på Löplabbet, tycker det är en utmärkt idé att de hjälper en välja sko. Själv försökte jag få köpa finaste Asics-skon där men de rekommenderade den verkligen inte utan de tvingade på mig någon halvkommunistisk Reebok som Ali G hade hånat helvete ur. Med andra ord så upplever jag verkligen att de väljer en bra sko för dig som person och de har förmodligen inte ett provisionsbaserat system baserat på omsättning, möjligen antal köp eller vinst men tror knappast de hade bättre vinst på en Reebok för 1000 än en Asics för 2000 faktiskt.

Samma sak bara man ska ha ett par strumpor, ville ha svarta Nike men de tvingade mig att köpa Löplabbet-strajpade för 49:- som ser ut som jävla socialbidragsstrumpor.

...fly från snutten ...

Ecklia jävla snuttar!!! :mad:

Last edited:

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Gå till Löplabbet el. Runners Store (fast du inte vill)...skor är skitviktigt vid våran ålder?! Det är ju skillnad på kvalite och pris...det är roligare att springa med bra skor. Började springa förra året, köpte nya skor på Löplabbet på sommaren och det blev en otroligt skillnad.

Sämre skor= jobbigare att springa, får mer "ont", orkar mindre iaf så är det så för mig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ej att förglömma:
Jag sprang i någon värdelös sko i ett år eller två tills mitt knä pajade.
Jag har alltid trott att det är en väl odlad myt att skon är jete vikti! Det är ingen myt, jag tror det var skon som pajade knät faktiskt.
Har flera löparkollegor (proffs i princip) numera som intygar att dåliga skor och skador är nära förknippat.

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Jag betalar gärna extra hundralappar för kvalité men inte för blingbling och marknadsföring. Däremot vill jag hitta en prisvärd sko.

Köpte mina för 1200:- tror jag att det var på Runners Store, prova att springa på löpband för att kolla fötter, rekomenderas.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag betalar gärna extra hundralappar för kvalité men inte för blingbling och marknadsföring. Däremot vill jag hitta en prisvärd sko.
Nu var det sjukt länge sedan som jag köpte seriösa löparskor men då gick jag till Löplabbet och de kollade hur jag sprang och hur jag satte ner fötterna och valde en bra sko åt mig. Tänka sig att det var precis som för Markus att de rekommenderade en sko av mellanpris och den fungerade verkligen klockrent. Värt de extra 300-500 kr jämfört med REA-skor på Stadium.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Köpte mina för 1200:- tror jag att det var på Löplabbet.

Jag fattar inte vad det är för fel på Löplabbet

men då gick jag till Löplabbet.

hrm... okej okej, jag ger mig. Jag kanske skall pallra mig dit ändå. Jag har funderat på att gå dit för att få löpsteg och fot definierad en gång för alla men har alltid dragit mig för det i tron att de prackar på en något dyrt som tack för besväret.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Gå ner til löplabbet alt. runners store.
Få hjälp att välja rätt sko -> säg "Jag återkommer."
Gå ner till Stadium,Intersport el. dyl -> Köp samma sko för billigare peng.

:tummenupp

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Jag använder Saucony. Springer flera mil i veckan och är väldigt nöjd med dessa skor.

Tänk nu på att börja väldigt lungt om du är otränad. Detta är extra viktigt om du väger lite mer.
Använd inte strumpor med för tight resår. Det ska inte bli märken efter resåren på smalbenen efter, iså fall är resåren för tight.
Köp skoband som är tänjbara. Minskar risken för skador kontra stumma skoband.
Ge dig inte ut i skogen och spring utan börja på fast underlag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ett litet varningens finger ang Löplabbet vill jag dock höja.
Jag gjorde två tester, ett på Fridhemsplan och ett på Kungsgatan.
De kom fram till olika resultat, de på Kungsgatan gav dock en rimlig förklaring till varför Fridhemsplan hade fel.
Tips kan ju vara, om man nu vill vara seriös, att göra just två oberoende tester hos två olika expediter (eller Chief Shoe Test Officer som de förmodligen heter 2009) så man bottnar frågan. Det var extra viktigt för mig då jag hade med mig en knäskada i bagaget.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag fattar inte vad det är för fel på Löplabbet, tycker det är en utmärkt idé att de hjälper en välja sko. Själv försökte jag få köpa finaste Asics-skon där men de rekommenderade den verkligen inte utan de tvingade på mig någon halvkommunistisk Reebok som Ali G hade hånat helvete ur. Med andra ord så upplever jag verkligen att de väljer en bra sko för dig som person och de har förmodligen inte ett provisionsbaserat system baserat på omsättning, möjligen antal köp eller vinst men tror knappast de hade bättre vinst på en Reebok för 1000 än en Asics för 2000 faktiskt....

Håller med. Korvis ska iväg till löplabbet och köras i deras bromsbänk, så de kan se hur han lubbar :fakta

Jag tror att korvis är orolig för att löblabbet mäter avgasvärdena på samma sätt som på hojar, rektalt och exponerat för alla i lokalen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Tycker faktiskt inte man skall köra det knepet på den typen av affärer som faktiskt hjälper en. Att man går in i SIBA Showroom och väljer tv är skillnad för de är värdelösa i huvudet, men om det verkligen bjuds hjälp så är det ju värt något. Det är inte värt 5000kr att få titta på en tv i verkligheten innan man köper den men det är värt 100kr att få rätt sko.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Håller med. Korvis ska iväg till löplabbet och köras i deras bromsbänk, så de kan se hur han lubbar :fakta

Jag tror att korvis är orolig för att löblabbet mäter avgasvärdena på samma sätt som på hojar, rektalt och exponerat för alla i lokalen.

Damn, avslöjad. Dessutom är jag alltid tveksamt inställd till lokaler där huvuddelen av besökarna ser ut som de nyss deltagit i inspelningen av Men In Tights.

Att Markus redan varit där två gånger är däremot föga förvånande. :kommauturgarderoben :sissy

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Det är fan lägre än Glocalnet......

Lika underbart som killen som startade en tråd för någon vecka sedan och skällde på handlare som inte hade en massa storlekar hemma när han ville prova inför tysklandsbeställning.....

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO