Löparskor - mest sko för pengarna?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Tänk efter lite innan du köper, t.ex. var du ska springa, hur mycket du ska springa samt hur mycket du väger och hur gammal du är.
De flesta lägger för mycket tilltro till skorna och då speciellt stötdämpningen. Skorna står bara för någon liten procent av den totala dämpningen eftersom din kropp, åtminstone i orginalversion, är konstruerad för att springa och ta upp stötar. Fast givetvis är det bra med en extra marginal om du väger 110 kg, är över 40 år och tänker springa 80 km asfalt i veckan. Är du över 40 är det bättre att satsa på kompletterande inlägg för att t.ex. förhindra hälsporre än att lägga ett par hundra extra på skorna.
fast av någon anledning kanske du ska lita på Löplappet som ju inte har några intressen i att sälja en extra bra/dyr sko till dig.

Å även om vi inte fick kommentera det så är det bättre att tänka på proneringen än stötdämpningen.

ett tips kan ju vara att kolla någon av alla motionstidningar som har gjort gott om tester av löpskor, ex Spiringtime eller något sådant.

Lycka till!

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag var för dyrga ett år sen på Runners' och köpte ett par joggingskor. Asbra service och killen behövde inte ens fråga om min storlek utan bad mig ta av mig skorna så han kunde se vilken "typ" av fötter man hade.
Jag gick inte runt och sneglade på "snygga modeller" (som alltid annars)och förskte inte hitta själv ett par, utan lät honom välja mina skor åt mej. (!)

Jag provade dem och tyckte de kändes lite för stora, men fick springa med dem och de kändes sköna och när jag frågade om de inte var lite för stora så sa han att man ska ha lite "för stora" joggingskor för att undvika blånagel.

Efter en liten runda på löpbandet så bestämde jag mig för att de, och inte titta på andra snyggare modeller. Fast jag aldrig hört talas om det märket, heter "new balance" kändes de bra och jag fick betala 1200 kr. Ganska normalt pris på hyfsade joggingskor.
Ska tillägga att jag aldrig någonsin ägt skönare skor i mitt liv och det är faktiskt så att jag ångarar att jag inte köpte två par från början :gnisslade De sitter fan perfekt!

Så jag tycker personalen på Runners' kan sin sak, de flesta är aktiva eller har varit aktiva inom löpning och snubben som sålde skorna till mej hade faktiskt sprungit i landslaget tidigare så han kunde det där med löpning vs. rätt skor ganska så bra :tummenupp

Gå nu till Runners' på vasagatan :banana

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Tycker faktiskt inte man skall köra det knepet på den typen av affärer som faktiskt hjälper en. Att man går in i SIBA Showroom och väljer tv är skillnad för de är värdelösa i huvudet, men om det verkligen bjuds hjälp så är det ju värt något. Det är inte värt 5000kr att få titta på en tv i verkligheten innan man köper den men det är värt 100kr att få rätt sko.

Det är fan lägre än Glocalnet......

Lika underbart som killen som startade en tråd för någon vecka sedan och skällde på handlare som inte hade en massa storlekar hemma när han ville prova inför tysklandsbeställning.....

Fördelen med att köpa på Löplabbet är att man faktiskt kan lämna tillbaks skorna om det var fel storlek eller annat fel. Under förutsättning att dom inte är nerslitna.

Nackdelen är att dom är lite dyrare, och nu när korvgubbe ville ha så billiga men bra skor som möjligt var ju att köra en fuling det bästa alternativet. :D

Sen när du blivit riktig nörd Korvgubbe kan du ju komma och hänga på jogg.se. :fakta

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Skulle ALDRIG köpa en enda sko på Coop, speciellt inte köparskor.
Har provat dojor från Nike och Reebook tidigare. Det var sköna att springa i, men gick sönder ganska snabbt (i överdelen eller hälen)

Nu springer jag med Asics, och jag kommer aldrig köpa löpardojjor av annat märke. Lätta, sköna, och bra kvalitet.

Absolut, inte snåla på löparskorna - det är bara dumt...anledningen till att många får problem och ont är fel skor (förutom övervikt, otränade muskler/leder och fel teknik :D ).

Asics rockar, men ta hjälp av proffsen, det är merkostnaden absolut värd - du vill väl ut och löpa ofta...för det är inte ett par osköna budgetskor som gör löparrundan till en plåga (och således inte används) du är ute efter? :fakta

Jag sprang i budget-utförsäljnings-adidas, hade dryga problem med ömmande benhinnor - nu i asicspjucken som passar min fottyp och vikt (tog hjälp av seriös handlare) så är problemet ett minne blott. :)

/J

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03
Gå till stadium eller liknande dussin-affär.
Prova skor i den prisklass du gillar, skor för pronation är de bästa (oavsett om du behöver det eller ej, jag har hittils aldrig sett någon som supinerar)

Känns de bra efter att du knatat runt i dom en stund så kommer dom att funka!

Går du till löplabbet kommer du få springa på band och det de rekommenderar kommer inte fungera speciellt mycket bättre. Undvik "New Balance"
Det sätt man springer på när man springer på löpband är inte det sätt man springer på när man snubblar runt ute i verkligheten och man knappt orkar lyfta på fötterna...

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Skor

Både New Balance och Asics är till skillnad från Nike företag som satsar mer på produkten och mindre på marknadsföring. Säger man "undvik New Balance" har man missat en del i löparsvängen... Kan i övrigt hålla med om tipsen. Det billiga alternativet är att köpa ett par skor och hoppas på det bästa. Känns det inte bra köper man ett nytt par...

Själv springer jag enbart i Asics (2-3 mil per vecka) och är hur nöjd som helst.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Löplabbet is the shit :fakta

Var själv där, överviktig och luktade illa på deras löpband samt fick stå på en glaspedistal så säljaren såg var trycket på tassarna låg.
Hittade värsta blingskon som jag ville ha men han propsade på en billigare Saucony Omni sko som fan är den skönaste skon jag haft!

Aldrig mer tänker jag köpa löparprylar på stadium el dylikt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det får nog bli löplabbet ändå så de kan definiera fossingarna och löpsteget och så slår jag väl säkert till på de skor som de rekomenderar som tack för besväret. Någon nämnde ömmande benhinnor och att löplabbet avhjälpt där och bara det gör det värt ett besök för vid närmare eftertanke har jag haft en del benhinnekänningar när jag gett mig ut tidigare.

Men när vi ändå har alla löpare samlade i en å samma tråd:
- Inom vilket puls-spann bör jag befinna mig när jag ger mig ut första veckorna?

De senaste gångerna jag försökt ta upp löpning har jag get mig ut och joggat i det tempo jag har inprogramerat vilket lett till att jag sprungit in i väggen och fått blodsmak innan jag ens blivit svettig. Mitt "naturliga" tempo funkade finfint när jag spelade ishockey och annat som tonåring och strax förbi 20 men nu är det för högt.

Jag har en pulsklocka så därmed skulle jag behöva några bra tumregler för vilken nivå man bör hålla sig.
Antag att jag springer 2-3 gånger i veckan.

60-70% första veckorna? HUr många veckor? Vilken puls därefter?

Jag är i första hand ute efter bättre flås utan vägg-besök och blodsmak i början. Även om jag slagit nytt viktrekord har jag fortfarande ett BMI under 25...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Men när vi ändå har alla löpare samlade i en å samma tråd:
- Inom vilket puls-spann bör jag befinna mig när jag ger mig ut första veckorna?

De senaste gångerna jag försökt ta upp löpning har jag get mig ut och joggat i det tempo jag har inprogramerat vilket lett till att jag sprungit in i väggen och fått blodsmak innan jag ens blivit svettig. Mitt "naturliga" tempo funkade finfint när jag spelade ishockey och annat som tonåring och strax förbi 20 men nu är det för högt.

Jag har en pulsklocka så därmed skulle jag behöva några bra tumregler för vilken nivå man bör hålla sig.
Antag att jag springer 2-3 gånger i veckan.

60-70% första veckorna? HUr många veckor? Vilken puls därefter?

Jag är i första hand ute efter bättre flås utan vägg-besök och blodsmak i början. Även om jag slagit nytt viktrekord har jag fortfarande ett BMI under 25...
Svaret beror på vad du vill ha ut av träningen, det vanliga felet som "Svensson" gör är att träna utan att tänka/planera vilket ofta ger träning som inte ger någon vidare effekt.
De viktigaste grundprinciperna är att variera och periodisera träning, veta vilka pass som ska vara tuffa och vilka som inte ska vara det.
Så ett par tumregler:
Kör hellre för lugnt än för tufft, speciellt i början.
Är du ute efter förbränning så rekommenderar man ofta puls mellan 120 och 150, den första siffran är nog mest för att inte avskräcka soffpotatisar. Lite dock en sanning med modifikation då du faktiskt förbrukar mer fett, om än i en mindre andel av den totala förbränningen, om du går upp till 160. Fast som otränad fixar du nog inte den pulsen rent mentalt så länge i början.
intervaller är ofta både roligare och effektivare än vanlig jogging, speciellt som du då kan dra upp pulsen något samt att träningen kan ta lite mindre tid. Bäst är givetvis att variera något längre joggpass med något kortare och snabbare samt något intervallpass.
Kör aldrig samma typ av träning två pass i rad, helst även ännu mer sällan, precis som att du inte ska träna samma sak två veckor i rad.
Du bör ha "viloveckor" där du tränar markant mindre, i mer seriös träning är var fjärde vecka en vanlig period.
Pulsen behöver du egentligen aldrig variera för att du har blivit bättre tränad. Pulsen är ju ett mått på hur hör belastning du utsätter kroppen för och samma energiprocesser gäller vid samma puls oberoende av hur bra tränad du är, det som kommer att variera är att du bara kör passen lite snabbare.

Så kort sammanfattning: Variera träningen, periodisera träningen och kör hellre för lugnt än för intensivt, speciellt i början. För motionsträning fungerar 140-150 puls rätt bra men bara som en tumregel och lite beroende på hur ditt pass ser ut. Träning under 20 minuter är kanske inte heller så effektivt för att bränna fett...

Du får gärna PM om du vill ha mer info.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Själv gick jag till löplabbet och provsprang. Hon mätte och dona, fixa och filma.
Fråga hur jag ska använda dojjorna. Hon sa att eftersom att jag inte är någon proffsspringare så är det onödigt att gå upp på 2000kr klassen utav sko. När jag springer så mycket att dessa kan vara intressanta så har jag redan bytt skor flera ggr om.
För min det blev det ett par Saucony med förstärkning för pronering för 1200:- Ska tydligen vara ena jäkla bra pjuckor som duger till det mesta. Själv har jag sprungit för lite för att kunna utvärdera hållbarheten.

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Har provat dojor från Nike och Reebook tidigare. Det var sköna att springa i, men gick sönder ganska snabbt (i överdelen eller hälen)

Nu springer jag med Asics, och jag kommer aldrig köpa löpardojjor av annat märke. Lätta, sköna, och bra kvalitet.

Så om Asics börjar tillverka skor som inte passar dig, vilka Coop börjar sälja för halva priset jämfört med [valfri kedja], så skulle du ändå köpa Asics för dubbla priset fast de inte passar dig?

Fasta principer, förutfattade meningar, och ordet "aldrig" - ska man akta sig för! :huvet :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Svaret beror på vad du vill ha ut av träningen,

Jag kan rätt mycket om fettförbränning och den typen av träning men är just ute efter hur jag kommer igång med flåset utan att det mentala tar för mycket stryk.
Jag hatar egentligen attg springa och alla tidigare försök har avbrutits just för att jag sprungit för snabbt och in i väggen. Så jag behöver få någon bra tumregel för mina första månader som joggare.

LÄmplig puls för att få igång kroppen och under vilken tidsrymd och i vilket tempo ökningen bör ske för att gå från noll flås till godkänt flås utan att behöva slåss med den där förbannade väggen och blodsmaken på vägen.

Och lika viktigt som att slippa springa in i väggen eller få dödlig blodsmak vill jag hålla på som man ser tjejer på gymmet och tränna för lätt allt för länge.

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Så jag behöver få någon bra tumregel för mina första månader som joggare.

För det första; du måste mäta upp din maxpuls, du kan inte använda någon formel för att lista ut vilken maxpuls du har. Källa. Vet du inte din maxpuls kan du inte använda en pulsmätare effektivt. Vill du veta mer gå in på jogg.se och sök på diverse trådar.

Nybörjarprogram:
Vecka 1-3:
Dag 1: Tid: 15.00 min Puls: 53% av maxhr
Dag 2: Tid: 20.00 min Puls: 61% av maxhr
Dag 3: Tid: 25.00 min Puls: 57% av maxhr

Vecka 3-4:
Dag 1: Tid: 20.00 min Puls: 69% av maxhr
Dag 2: Tid: 30.00 min Puls: 61% av maxhr
Dag 3: Tid: 40.00 min Puls: 69% av maxhr

Vecka 5-6:
Dag 1: Tid: 30.00 min Puls: 77% av maxhr
Dag 2: Tid: 40.00 min Puls: 69% av maxhr
Dag 3: Tid: 50.00 min Puls: 65% av maxhr

Vill du ha fler veckor säg till. Sen finns bra träningsprogram på http://www.marathon.se/, sidan ligger nere av någon anledning. Men gå in där när den är uppe igen.

:tummenupp

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Löplabbet är bra men nu har jag ett par jubelfula pjucks så jag måste alltid springa i mörker för att inte bli utskrattad. Jag pinade mig runt Kungsholmen Runt på dagtid förra lördan och jag tyckte att folk gick och hånlog åt mig :)

PS. Jag försökte säga att ett par Nike var skönare men blev avslöjad "säger du bara så för att de är snyggare?". Det var på Kungsgatans Löplabb.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Måste bara instämma i lovorden angående Löplabbet. Handlade ett par skor där förra lördagen som då kändes helt perfekta, men efter två löprundor på bandet så kändes de verkligen som ett dåligt köp.

Åkte tillbaka i går och fick lika bra hjälp som förra gången. Hittade ett par skor som dirkt kändes som det perfekta köpet!
Löplabbet i Farsta får av mig;:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar i betyg!

Sulis

Elite som fän..
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
KTM 640 Duke II

what he said..

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...