Lösa ISR skivor

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Mina bromsskivor sitter väldigt löst, det är ISR flytande race skivor men de ska väl inte röra sig över 3-4 mm i längsled? Det skaramlar väldit bara man leder hojen. Enligt ISR så räcker det med att byta nitarna (de blå på bilden) kan det stämma? Hur ofta bör man nita om en flytande skiva?

Är det någon annan här på forumet som kör med ISR fullt flytande skivor?

23A-SU320-01.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
När jag beställde mina ISR-skivor så sa han att nitarna måste bytas efter nått år, och att man även kan nöta ut själva bromsskivan, och att man då måste byta den också, alltså behålla navet. En renoveringssats (nya nitar) kostar 300kr/skiva!

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Jag har sådana på min och dom är rätt lösa även när dom är nya.

Har inte mätt glapet på mina, men jag kan göra det imorgon.
Är det i rotationsriknigen som det glappar mycket eller?
Dom har ju ett stort glap i sidled, mina har rullat ca150mil och visst dom skramlar mycket när man rullar hojen men inte när man kör.
Jag har också ISR ok på min gamla hoj och jag har fått ett fantastiskt bett i bromsarna nu.

Jag tror att han sa ca1000mil innan byta nitar.

Mvh Jonas

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det verkligen så att Acke rekomenderade att behålla navet men byta skivan? Verkar bakvänt då om nitarna glappar borde navet som är i alu gå ner sig snabbare än stålskivan.

För övrigt så skall man aldrig kunna flytta en flytande skiva i längsled utan bara tvärs emot färdriktningen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Boris JR skrev:
2119681 Är det verkligen så att Acke rekomenderade att behålla navet men byta skivan? Verkar bakvänt då om nitarna glappar borde navet som är i alu gå ner sig snabbare än stålskivan.

För övrigt så skall man aldrig kunna flytta en flytande skiva i längsled utan bara tvärs emot färdriktningen.
Jag tolkade det mer som att man nötte ut själva skivan, att man alltså nötte ut den. Nitarna fick man byta ändå.
Är det någon som vet hur man byter dom?
Förhoppningsvis får jag mina nya skivor imorrn, dom skulle bara komma från ytbehandlingen sa Acke, skötte dom sig så skulle jag ha dom imorrn em :tummenupp

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Till mig sa han i alla fall att det kan bli så att man byter bra nitara nåra gångar. Mina andra skivor hade gått 7000mil så det tar ju ett tag att nöta ner dom.

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Flera :P
JT skrev:
2119569 Mina bromsskivor sitter väldigt löst, det är ISR flytande race skivor men de ska väl inte röra sig över 3-4 mm i längsled? Det skaramlar väldit bara man leder hojen. Enligt ISR så räcker det med att byta nitarna (de blå på bilden) kan det stämma? Hur ofta bör man nita om en flytande skiva?

23A-SU320-01.jpg
'
Tror att dina nitar behövs bytas ut kolla även om navet är slitet.

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Det var inte ISR utan suzukis orginal. Vet ioförsig inte hur länga man kan köra på ISR skivor (Beror ju på förhållandet den får liva i) men jag förväntar mig länge och kan inte tänka mig något annat än att det är nitarna som går ner sig först.

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Mina ISR-skivor skramlar dom med men det är bara normalt. Dom bromsar bra oxå.
per

Kuazimudo

Medlem
Gick med
23 Dec 2005
Hoj
GSXR1000'-K7'' Mv-Agusta RC'
:va Att dom skrammlar det gör dom men 3-4mm låter mycket tycker jag, lått F-hoff titta på dom han vet. hoppas det löser sig för dig.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kuazimudo skrev:
2120524 :va Att dom skrammlar det gör dom men 3-4mm låter mycket tycker jag, lått F-hoff titta på dom han vet. hoppas det löser sig för dig.
Ännu enklare att låta ISR titta på dem. Det är snabbt och kostar inte mycket att låta dem byta medbringare och/eller slitbanan. Det är bara att ringa dem så löser det sig. :tummenupp

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Som Acke sade till mig när jag installerade mina ISR-skivor:

När du tar tag i bromsskivan från sidan och försöker vrida den i rotationsriktningen (typ som en ratt dårå) så kan du ha ett spel upp till 1 mm innan det är läge att börja fundera på ett byte av medbringarna (de blåa plupparna :) ). 3-4 mm låter alldeles för mycket, du bör då även kontrollera centrum och skiva (som många andra redan påpekat i tråden).

Typ 1'000 mil på en gathoj är väl inte orimligt att tänka sig att man får ut på en uppsättning medbringare.

Ring annars till Acke och fråga, ingen idé att gå via mellanhänder när man har gubben himself i närheten.

http://www.isr-brakes.se/contact

/T

.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
JT skrev:
2119569 Mina bromsskivor sitter väldigt löst, det är ISR flytande race skivor men de ska väl inte röra sig över 3-4 mm i längsled? Det skaramlar väldit bara man leder hojen. Enligt ISR så räcker det med att byta nitarna (de blå på bilden) kan det stämma? Hur ofta bör man nita om en flytande skiva?

23A-SU320-01.jpg
Hej
Som redan tycks ha framgått: Medbringarna, de blåeloxerade bitarna, är slitdelar tillverkad i rel mjuk aluminium. Lätta att byta själv, jag brukar fara ut till Acke i Tumba på hösten och handla en påse medbringare samt då även passa på att köpa belägg mm inför vinterservicen). Jag brukar behöva byta mina medbringare ca var 2000:e mil. Men jag har är en twin med rätt rå gång. Det är nämligen så att medbringarna slits ngt mer på twin och singlar pga vibrationer/kraftpulsationer.
De nyare ISR-skivorna (har en sån bak på min hoj) har en lite mer utvecklad medbringarkonstruktion med en fjäderbricka, denna ser till att spänna upp glappet så att inte skivan står och rappar av vibrationerna och därmed nöter upp medbringarna lika fort. Medbringarna på dessa "nyare" skivor håller mycket längre.

Mvh
Jörgen

TSRD

Forza Italia
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Ducati M900 CR Sp, Ducati Multistrada 1000DS -04
Jörgen Karlsson skrev:
2120731
De nyare ISR-skivorna (har en sån bak på min hoj) har en lite mer utvecklad medbringarkonstruktion med en fjäderbricka, denna ser till att spänna upp glappet så att inte skivan står och rappar av vibrationerna och därmed nöter upp medbringarna lika fort. Medbringarna på dessa "nyare" skivor håller mycket längre.

De medbringare med fjäderbricka som du pratar om är "semi-flytande" skivor. Det var visst för många Harry-Parkinsson-åkare som tyckte det rasslade för mycket om de helflytande skivorna, så Acke fixade en medbringare med fjäder.

Funkar skitbra på HP... Lite fjolligt på en sporthoj :rolleyes: ... :hihi

/T

.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
TSRD skrev:
2120946 De medbringare med fjäderbricka som du pratar om är "semi-flytande" skivor. Det var visst för många Harry-Parkinsson-åkare som tyckte det rasslade för mycket om de helflytande skivorna, så Acke fixade en medbringare med fjäder.

Funkar skitbra på HP... Lite fjolligt på en sporthoj :rolleyes: ... :hihi

/T

.
Hej Torbjörn
Det var mer än jag visste. Man jag tror ej du hör min framskiva rassla, ej ens om jag monterade i medbringare så slitna att den rasslar som en ordinär Ducce-koppling ;-)

Tror faktiskt att omaket att byta medbringare nästan lika ofta som man byter belägg mer skulle plåga den genomsnittlige sporthojsägaren än såna som du och jag vilka ändå skruvar med hojen hela vintern. När sporthojsägare sneglar på mina ISR och undrar om ISR är ngt att satsa på så brukar jag just säga att det är bra bromsar men att de fullflytande skivorna har ett mycket större underhåll pga av de ständiga medbringarbytena (än vad som är fallet med de semiflytande skivor som ju trots allt sitter som original på de flesta japanska sporthojar). Helflytande skivor är en underhållskrävande konstruktion som passar mer för racing och teknikintresserade tycker jag. Jag trivs med mina, men ser som sagt till att alltid ha belägg och medbringare i reserv i garaget.
Vad är en sporthoj...
/J

Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Tack Fürstenhoff och alla andra för svaren!

Jag åkte till ISR i Tumba idag och lämnade in skivorna, han tar 300:- per skiva för att byta medbringare. :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år