Lösa ut licens

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
euromange skrev:
Näää, jag blev inte nekad men det verkade finnas viss tveksamhet..
Vill ju inte åka 17 mil och inte få träna..

inga problem att köra utan uttagen licens om du har med dig licenspappret.
Se bara till att ha en vettig personskadeförsäkring, den som ingår i banlicensen är inte mkt att hänga i julgranen om nåt händer...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
håkan skrev:
inga problem att köra utan uttagen licens om du har med dig licenspappret.
Se bara till att ha en vettig personskadeförsäkring, den som ingår i banlicensen är inte mkt att hänga i julgranen om nåt händer...


Men det drabbar ju aldrig mig lixxxommm :va :D

björn
 

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
håkan skrev:
inga problem att köra utan uttagen licens om du har med dig licenspappret.
Se bara till att ha en vettig personskadeförsäkring, den som ingår i banlicensen är inte mkt att hänga i julgranen om nåt händer...

Bra!

Har sponsrat folksam med 350kr per månad i över ett år för personskadeförsäkringen,... och hunnit med 1 åk :gnissla
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
euromange skrev:
Bra!

Har sponsrat folksam med 350kr per månad i över ett år för personskadeförsäkringen,... och hunnit med 1 åk :gnissla

Kollade det där med amatör licens kontra tävlingslicens :)
Amatörlicensen har en olycksfallsförsäkring som gäller vid över 6% invaliditet
med ett belopp på upp till 200.000SEK vid en invaliditet på 6-50%
och upp till 400.000SEK från 50% - max.
Samma gäller tävlingslicensen men då är beloppen 250.000SEK och det senare 500.000SEK.

Priser på de vanligaste licenserna inom RR
Roadracing A 3150:-
Roadracing B 2450:-
Roadracing Junior 1450:-
Amatör över 17 år 1000:- annars 700:-
Stora skilnaden annars är ju att man inte tävlar med amatörlicens + att tävlingslicensen gäller utomlands.(då täcker även försäkringen transport hem vid olycka).
Hoppas trådlyftet gav nån något :)
 

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
bissmark skrev:
Vart får man tag på detta?
Såg aldrig röken av det när jag gick licenskursen.
Plastbrickan fick jag direkt efter den sk. "uppkörningen".
Intressant info, speciellt nu när man är gå g att byta klubb...
Längst bak i häftet från kursen satt en ansökan om licens/ skall även va signad av den som höll i kursen, så de vet att du är godkänd.
Hoppas det gav svar på din fråga annars ställ fler :)
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Hitecfrollo skrev:
Längst bak i häftet från kursen satt en ansökan om licens/ skall även va signad av den som höll i kursen, så de vet att du är godkänd.
Hoppas det gav svar på din fråga annars ställ fler :)

Hum....
Jag har för mig att de som höll i licenskursen behöll den delen.
Får väl ta och ringa upp dem, det borde ju vara det lättaste.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Hitecfrollo skrev:
Kollade det där med amatör licens kontra tävlingslicens :)
Amatörlicensen har en olycksfallsförsäkring som gäller vid över 6% invaliditet
med ett belopp på upp till 200.000SEK vid en invaliditet på 6-50%
och upp till 400.000SEK från 50% - max.
Samma gäller tävlingslicensen men då är beloppen 250.000SEK och det senare 500.000SEK.

Priser på de vanligaste licenserna inom RR
Roadracing A 3150:-
Roadracing B 2450:-
Roadracing Junior 1450:-
Amatör över 17 år 1000:- annars 700:-
Stora skilnaden annars är ju att man inte tävlar med amatörlicens + att tävlingslicensen gäller utomlands.(då täcker även försäkringen transport hem vid olycka).
Hoppas trådlyftet gav nån något :)
Det är frågan vad man ska göra. amatör + endagslicens eller b direkt. Är ju första säsongen så borde väll kanske bara nöta banorna.
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
MostWanted skrev:
Det är frågan vad man ska göra. amatör + endagslicens eller b direkt. Är ju första säsongen så borde väll kanske bara nöta banorna.
Är väl bara Sviestad och ev Knudan som du får träna på utan uttagen licens, alla andra kräver att du kan visa upp din licensbricka
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
LOTTAK skrev:
Är väl bara Sviestad och ev Knudan som du får träna på utan uttagen licens, alla andra kräver att du kan visa upp din licensbricka
vad är en sk. amatörlicens? finns den? alltså är det B-som gäller även om man bara ska träna?
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
MostWanted skrev:
vad är en sk. amatörlicens? finns den? alltså är det B-som gäller även om man bara ska träna?

Gäller väl bara för träning, du får inte tävla med den och det ingår ingen försäkring.


www.svemo.se
"AMATÖRLICENS
Amatörlicensen är avsedd för den som endast deltar i träning och enklare tävlingar och dessutom accepterar ett mycket begränsat försäkringsskydd. Licensen kan lösas från 12-års ålder. "
 
Last edited:

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
MostWanted skrev:
vad är en sk. amatörlicens? finns den? alltså är det B-som gäller även om man bara ska träna?
Om du ska träna på andra banor så måste du lösa ut din b-licens, men hos oss får du träna med"bara licensintyget ", detta gäller i 5 år sen går bäst föredatum ut och du får gå om kursen
 

MC Doktorn

Guest
Ok får man fråga varför vissa banägare kräver att man löser ut sin tävlingslicens för träning.

Pengarna går väl till svemo och inte till banägarna.

Om man ska tävla skaffar man en tävlingslicens med det är en annan sak än att träna.
Att folk vill ha mina pengar vet ja ju :rolleyes: men varför
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
2ono skrev:
Ok får man fråga varför vissa banägare kräver att man löser ut sin tävlingslicens för träning.

Pengarna går väl till svemo och inte till banägarna.

Om man ska tävla skaffar man en tävlingslicens med det är en annan sak än att träna.
Att folk vill ha mina pengar vet ja ju :rolleyes: men varför
Just av den anledningen tycker vi i LMS att man inte ska behöva ha löst ut licensen à2450 svenska picetas, många vill kanske enbart träna sin första säsong och ev bara köra något rejs på slutet av säsongen.
Dessa pengar har man kanske nytta av att lägga på andra saker istället, en uppsättning nya däck, däckvärmare, krängningsverktyg mm.
Alla vet ju hur satans mycket pengar man måste ut med första säsongen i alla inköp som ska göras :huvet
 

MC Doktorn

Guest
LOTTAK skrev:
Just av den anledningen tycker vi i LMS att man inte ska behöva ha löst ut licensen à2450 svenska picetas, många vill kanske enbart träna sin första säsong och ev bara köra något rejs på slutet av säsongen.
Dessa pengar har man kanske nytta av att lägga på andra saker istället, en uppsättning nya däck, däckvärmare, krängningsverktyg mm.
Alla vet ju hur satans mycket pengar man måste ut med första säsongen i alla inköp som ska göras :huvet

Jo jag vet är redan uppe i däckkrängare, 4 set slicks , däckvärmare, släp, krachkåpor, laptimer, lackering av kåpor, licens, extra clip on ställbara fotpinnar snart uppe i 40K + Hojen åxå samt ett Race ställ & handskar
När säsongen är slut kommer det gå åt ännu mer däck och .....


LMS verkar ha rätt inställning :tummenupp
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
2ono skrev:
Ok får man fråga varför vissa banägare kräver att man löser ut sin tävlingslicens för träning.

Pengarna går väl till svemo och inte till banägarna.

Om man ska tävla skaffar man en tävlingslicens med det är en annan sak än att träna.
Att folk vill ha mina pengar vet ja ju :rolleyes: men varför


Typ 80% av licensavgiften går till att betala en personförsäkring åt utövaren.

Har man löst ut licens har man dessutom gått med på att man ska ha full kännedom om reglementet, som dessutom ändras lite ibland för varje år.

Är dom här två orsakerna jag kan komma på varför man kan vilja ha licens på licensträningar.
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
Axxexs skrev:
Typ 80% av licensavgiften går till att betala en personförsäkring åt utövaren.

Har man löst ut licens har man dessutom gått med på att man ska ha full kännedom om reglementet, som dessutom ändras lite ibland för varje år.

Är dom här två orsakerna jag kan komma på varför man kan vilja ha licens på licensträningar.
Som du säger är det mycket som går till försäkring så väljer man att inte lösa ut sin licens så är det viktigt att man har en egen försäkring som gäller även för RR.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Men det skilde inte så mycket mellan försäkringarna på amatör- och B-licensen så om man får träna med amatör borde det ju räcka med den. Ska man köra någon enstaka tävling så kan man ju ta engångslicens då och ändå gå plus.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
LOTTAK skrev:
Är väl bara Sviestad och ev Knudan som du får träna på utan uttagen licens, alla andra kräver att du kan visa upp din licensbricka

Funkar i Karlskoga också. De vill dock att hojen skall vara så mycket enligt reglementet som möjligt, d v s ingen glykol, säkrad oljeplugg mm, hur är det på Sviestad med dessa önskemål/krav?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top