Lövblåsfadäs

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Goddag! Jag har en lövblås som hux-flux började skramla för att sedan tvärdö. Vid demontering konstaterades att drivaxelmuttern hade lättat ankar. Detta förde med sig att svänghjulet blev kass och även woodruff-kilen. Detta löser jag genom att hitta ett nytt svänghjul i kina och nya kilar. Men dessvärre slets en bit av drivaxeln av, trots att kilen egentligen borde gett sig först, men det blev väl så här eftersom både svänghjul och fläkt gled upp i spåren. Jag tänker sätta några svetsloppor på kilen så sitter väl den fast, lite av spåret finns ju kvar. Eller så bygger jag upp med svets en bit och slipar till ett spår med dremel. Det jag nu undrar är vad kan det vara för gängor? Jag testade med vanliga muttrar, men de går inte att skruva dit. Kan det vara nån fingänga med mindre stigning än 1,25? Axeln är 12mm. Som ni ser så är det inte någon genomföring i svänghjulet i hårdare material som sig borde, då hade inte spåret smetats ut som en klick smör. Jag tänkte först fila ett nytt spår på andra sidan, men sedan såg jag att diametern i hålet har ändrats när hjulet började spinna på axeln. Dessutom måste ju spåret sitta rätt i förhållande till tändmagneten, annars går ju motorn som en håsa, om den ens startar alls. Drivaxel.JPGFläkt.JPGFläktkåpa.JPGSvänghjul.JPGDSC_1839.jpg
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Goddag! Jag har en lövblås som hux-flux började skramla för att sedan tvärdö. Vid demontering konstaterades att drivaxelmuttern hade lättat ankar. Detta förde med sig att svänghjulet blev kass och även woodruff-kilen. Detta löser jag genom att hitta ett nytt svänghjul i kina och nya kilar. Men dessvärre slets en bit av drivaxeln av, trots att kilen egentligen borde gett sig först, men det blev väl så här eftersom både svänghjul och fläkt gled upp i spåren. Jag tänker sätta några svetsloppor på kilen så sitter väl den fast, lite av spåret finns ju kvar. Eller så bygger jag upp med svets en bit och slipar till ett spår med dremel. Det jag nu undrar är vad kan det vara för gängor? Jag testade med vanliga muttrar, men de går inte att skruva dit. Kan det vara nån fingänga med mindre stigning än 1,25? Axeln är 12mm. Som ni ser så är det inte någon genomföring i svänghjulet i hårdare material som sig borde, då hade inte spåret smetats ut som en klick smör. Jag tänkte först fila ett nytt spår på andra sidan, men sedan såg jag att diametern i hålet har ändrats när hjulet började spinna på axeln. Dessutom måste ju spåret sitta rätt i förhållande till tändmagneten, annars går ju motorn som en håsa, om den ens startar alls. View attachment 493712View attachment 493713View attachment 493714View attachment 493715View attachment 493716
Skaffa en sån här - alltid bra att ha https://www.clasohlson.com/se/Gangmatare/p/20-388

Borde gå att svetsa i axeln om det inte är automatstål (innehåller bly - blir inget hållfast övergång mellan svets o grundmaterial) - hur kollar man det? F-n vet, någon här på forumet kanske vet-
Axeln kan slå sig vid svetsning - ha koll på det
Överkurs är att svarva ur svänghjulet o krympa/svetsa fast en ny bussning med kilspår men det är ett gjutet svänghjul så kan vara knepigt att svetsa
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Skaffa en sån här - alltid bra att ha https://www.clasohlson.com/se/Gangmatare/p/20-388

Borde gå att svetsa i axeln om det inte är automatstål (innehåller bly - blir inget hållfast övergång mellan svets o grundmaterial) - hur kollar man det? F-n vet, någon här på forumet kanske vet-
Axeln kan slå sig vid svetsning - ha koll på det
Överkurs är att svarva ur svänghjulet o krympa/svetsa fast en ny bussning med kilspår men det är ett gjutet svänghjul så kan vara knepigt att svetsa
Ja, hittar jag inget som passar får jag skaffa och mäta med en sådan. Äh, jag testar bara med svets, det hade varit värre om det varit en motorsåg med galna varvtal. En blås är ju ganska sansad i jämförelse. Jag tänkte på det där med värmen. Var först inne på hårdlod, men sket i det just pga att värmen blir helt sjuk, då kan man ju steka lagret med, om det vill sig illa. Men iom att svetsningen ska göra så högt upp på axeln så kommer det nog att funka. Blir ju inga feta helfogar heller, bara loppor som får svalna mellan varje. Fastnar det inte är det ju iof kass, men får jag bara skiten att sitta någorlunda så sköter ju den biten spår som finns kvar resten ihop med press uppifrån av muttern. KIlen ska ju bara se till att grejerna snurrar, så där blir ju inga större påfrestningar, det blir vid start och vid ökat varvtal via gasen, men inte som en motorsåg som plötsligt får belastning via sågning. Hade jag använt blåsen mer hade detta gått på garantin, men eftersom jag blåser uppfarten nån gång på våren och nån gång på hösten, så hann ju naturligtvis garantin gå ut. Men nu får jag ju tillfälle att leka lite med detta. Går det åt helvete kan jag ju använda motorn till att blanda grogg med istället. Den luktar ju och låter som den ska oavsett. Jag har just beställt ett nytt svänghjul och kilar från Kina,, så nu har jag ju till den 15:e Februari på mig att leta rätt på en passande mutter. :)
 

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Ja, hittar jag inget som passar får jag skaffa och mäta med en sådan. Äh, jag testar bara med svets, det hade varit värre om det varit en motorsåg med galna varvtal. En blås är ju ganska sansad i jämförelse. Jag tänkte på det där med värmen. Var först inne på hårdlod, men sket i det just pga att värmen blir helt sjuk, då kan man ju steka lagret med, om det vill sig illa. Men iom att svetsningen ska göra så högt upp på axeln så kommer det nog att funka. Blir ju inga feta helfogar heller, bara loppor som får svalna mellan varje. Fastnar det inte är det ju iof kass, men får jag bara skiten att sitta någorlunda så sköter ju den biten spår som finns kvar resten ihop med press uppifrån av muttern. KIlen ska ju bara se till att grejerna snurrar, så där blir ju inga större påfrestningar, det blir vid start och vid ökat varvtal via gasen, men inte som en motorsåg som plötsligt får belastning via sågning. Hade jag använt blåsen mer hade detta gått på garantin, men eftersom jag blåser uppfarten nån gång på våren och nån gång på hösten, så hann ju naturligtvis garantin gå ut. Men nu får jag ju tillfälle att leka lite med detta. Går det åt helvete kan jag ju använda motorn till att blanda grogg med istället. Den luktar ju och låter som den ska oavsett. Jag har just beställt ett nytt svänghjul och kilar från Kina,, så nu har jag ju till den 15:e Februari på mig att leta rätt på en passande mutter. :)
köp en ny lövblås.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Med tanke på värdet vill man ju slänga så lite pengar och arbete som möjligt på den. Fila till en egen "kil" som passar i det nya uppfläkta spåret och sedan smäller du ihop skiten och kör så länge det håller.

Svetsar du så blir svetsen hårdare än materialet på veven, spåret blir lätt felaktigt, och risken är stor att axeln drar sig och blir sned med vibrationer som följd. Plus att axeln måste bearbetas efter svetsningen så att det går att montera ihop. Det är mer arbete och minskar inte risken för följdproblem.

Har du tur håller det ihop tills det vevlagren är dåliga och då är det väl bara att köpa ny vev eller ny lövblås.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fixera kilen med "kemisk metall", iofs en kass lösning men iom att allt ligger i press sen så ska det ju inte kunna röra sig (förhoppningsvis).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fixera kilen med "kemisk metall", iofs en kass lösning men iom att allt ligger i press sen så ska det ju inte kunna röra sig (förhoppningsvis).

Man kan nog ta hjälp av lite kemisk metall men jag tror att kilen måste ha direkt stöd av metall på axeln. Annars misstänker jag att den kemiska metallen bara bryts sönder och och så blir allt mos igen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom resten av apparaten troligen också är gjord av kinesium är det troligen enklast att skicka den på återvinningen och köra med räfsa istället.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Ja, alltså. Jag kan väl skaffa en annan lövblås, men inte förrän denna är utom hopp och stekt. Jag ser det nu som ett hobbyprojekt. Det är lyx att endast stå inför en reparation på en pryl för ett par tusen, och inte en mc-motor, men icke desto mindre ska den få ett försök. Ett par hundra var max vad jag ville lägga på detta, och för de pengarna fick jag både svänghjul, kilar och frakt från Kina. Här hade ett svänghjul kostat lika mycket som jag gav för hela maskinen, så då hade den hamnat i slasken. Så jag testar, annars får jag ju skaffa en annan. Men jag tycker att även lite meknörderi kan få en plats i detta, därför är det ju kul att folk ger sina 2 cents i frågan. Naturligtvis återkommer jag med hur det gick nån gång i Februari när delarna behagar komma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
rädda spåret så gott du kan, loppa fast kilen och sedan finns det en låsvätska enkom avsedd för koniska förband. jag minns inte vad den heter men jag drabbades av den på en gräsklippare en gång, den klipparen hade ingen kil, den hade bara koniskt förband med låsvätska och det såg ut att ha suttit ihop ganska länge.

Jag fick värma ganska ordentligt för att få isär den
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
I år hade jag lövblåst tre gånger innan snön kom, då satt majoriteten av löven kvar på träden.
Det blir näring i gräsmattan.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
rädda spåret så gott du kan, loppa fast kilen och sedan finns det en låsvätska enkom avsedd för koniska förband. jag minns inte vad den heter men jag drabbades av den på en gräsklippare en gång, den klipparen hade ingen kil, den hade bara koniskt förband med låsvätska och det såg ut att ha suttit ihop ganska länge.

Jag fick värma ganska ordentligt för att få isär den
Det var ett bra tips med låsvätskan. Jag är inne på att loppa dit kilen med, tror att det blir bra ihop med den biten spår som finns kvar. Känns som overkill att mura och sedan fila upp ett nytt spår. Håller det kan det lika gärna sitta loppor där, jag kommer aldrig att riva blåsen igen om det håller ändå. :)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Inse dina begränsningar, du är bara en människa.
Värdesätt din tid och engagemang på denna jord och fippla icke med kinaskit.
Tjöp en räfsa!
Om det är något på denna jord som är tidsförstöring och själadödande så är det fanimig att räfsa löv OCH skotta snö. Jag köpte en snöslunga 2012 för 4 lax eftersom jag aldrig mer ville uppleva vintern 2010/2011 års helvete. Fram tills för härom veckan hade jag använt den vid kanske 2-3 tillfällen sedan 2012, eftersom det mest blir blötsnö här som smälter bort dagen efter, men så kom det nu en helvetes massa snö härom veckan ihop med bestående kyla. Och jag kan ju säga att om den så bara använts en gång då det riktigt behövts så har den redan varit värd varenda spänn. Inte minst för att jag 2012 gav 4 lax och fick den hemkörd med lastbil. Idag kostar den 8 lax och man får frakta hem den själv. Nä, vissa prylar vill jag inte vara utan. Skiter det sig med reparationen, så har jag en ny blås inom en vecka :lol Snöslungan har jag redan haft i molekyler eftersom jag härom året drabbades av en läckande förgasarpackning och råkade tappa ner en skruv i växellådan. Så den vet jag redan hur ser ut inuti. :)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Eller så låter man löven ligga.
Jag har sådana episka mängder löv på uppfarten efter sommaren att om man hoppat utan fallskärm så skulle man omöjligen dö om man landat där. Däremot vägrar jag frakta löven nånstans, så jag slänger dem i en enorm vall av löv som byggts upp under åren bredvid grannens tomt. De ruttnar dåligt, jag misstänker att jag själv kommer att ruttna upp innan löven gör det, men där slipper jag iallafall ha dom på uppfarten som jag använder när jag skruvar på bilen bland annat.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
I år hade jag lövblåst tre gånger innan snön kom, då satt majoriteten av löven kvar på träden.
Det blir näring i gräsmattan.
Jag brukar aldrig vilja ha näring i gräsmattan, då bara växer den och man måste klippa. Jag har bara mossa i min "gräsmatta". Min granne däremot är en sån där trädgårdsfantast med elektrisk gräsklippare, han vattnar och klipper säkert en 5-6 gånger i veckan högsommartid. Det händer ofta att han i full panik springer ut och börjar klippa innan regn för att han ska komma upp i sin veckokvot. Har faktiskt tom sett honom i panik vattna för att hinna vattna klart innan det börjar regna. Så han är nog inte riktigt konstruerad i roten. Kontraproduktivt som fan. Det är ju som att kasta ut en grogg på golvet för att få torka upp igen.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det var ett bra tips med låsvätskan. Jag är inne på att loppa dit kilen med, tror att det blir bra ihop med den biten spår som finns kvar. Känns som overkill att mura och sedan fila upp ett nytt spår. Håller det kan det lika gärna sitta loppor där, jag kommer aldrig att riva blåsen igen om det håller ändå. :)
EDIT! Nu ser jag här att de har till att bygga upp kilspår med. Verkar ju otroligt om det skulle stämma. Fast jag stoppar ju hellre in skallen i ugnen tills jag slutar andas än att jag lägger sådana belopp på detta. Men det är ju intressant till en annan gång att veta. https://equipmentstore.se/olja/lim/kemisk-metallreparation/kemisk-metall-ea-3478-453g-sfd
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top