Ziip59
Kollar så att allt går rätt till
- Gick med
- 7 Jul 2006
- Hoj
- Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Goddag! Jag har en lövblås som hux-flux började skramla för att sedan tvärdö. Vid demontering konstaterades att drivaxelmuttern hade lättat ankar. Detta förde med sig att svänghjulet blev kass och även woodruff-kilen. Detta löser jag genom att hitta ett nytt svänghjul i kina och nya kilar. Men dessvärre slets en bit av drivaxeln av, trots att kilen egentligen borde gett sig först, men det blev väl så här eftersom både svänghjul och fläkt gled upp i spåren. Jag tänker sätta några svetsloppor på kilen så sitter väl den fast, lite av spåret finns ju kvar. Eller så bygger jag upp med svets en bit och slipar till ett spår med dremel. Det jag nu undrar är vad kan det vara för gängor? Jag testade med vanliga muttrar, men de går inte att skruva dit. Kan det vara nån fingänga med mindre stigning än 1,25? Axeln är 12mm. Som ni ser så är det inte någon genomföring i svänghjulet i hårdare material som sig borde, då hade inte spåret smetats ut som en klick smör. Jag tänkte först fila ett nytt spår på andra sidan, men sedan såg jag att diametern i hålet har ändrats när hjulet började spinna på axeln. Dessutom måste ju spåret sitta rätt i förhållande till tändmagneten, annars går ju motorn som en håsa, om den ens startar alls.
Last edited: