Lacka framgaffel

Abderus

Kawasaki Vulcan S, 2022
Gick med
7 Jun 2024
Ort
Stockholm
Hoj
Custom
Någon som har erfarenhet av att lacka framgafflarna på hojen?
Tänker då på innerbenen på gafflarna. Kommer färgen att skavas av när gafflarna komprimeras regelbundet?

Vill ha min hoj så svart som möjligt.
 

Bifogat

  • IMG_8530.png
    IMG_8530.png
    30.8 KB · Visningar: 15

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du kan inte lacka innerbenen. Dels kommer färgen inte fästa ordentligt, dels kommer de troligen inte få plats i bussningar/radialtötningar och dels kommer färgen skavas av. Så nä, funkar inte. Kan finnas någon ytbehandling som funkar men för att tillräckligt bra ytfinish så blir det troligen helt orimligt dyrt och antagligen billigare att köpa en ny gaffel med svarta innerben.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vet en som skickade sina innerben och fick dom elokserade mörkare. Tror han skickade dom till Tyskland
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Duktiga Tyskar som kan eloxera kromat stål!
Eller om han köpte andra innerben. Vet iallafall att han hade mörkare rör inte helt svart utan mer som "blackchrome" och dom kom från Tyskland. Såg snygga ut sen hur hållbart det var vet jag inte. Men det är en gubbe som hållit på att skruva motorcykel i många år så inte något café bygge man ser på blocket.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Angående de svartkromade innerbenen och kolvstängerna så tror jag att den behandlingen är mjukare en de traditionellt kromade.

Jag har ingen vetenskaplig källa till det påståendet utan det är bara så att dessa svarta ofta ser betydligt mer nötta ut än traditionellt kromade. Möjligen kan det vara så att det syns tydligare när ytan är svart och underliggande material silvrigt men jag tror mer på det första påståendet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Angående de svartkromade innerbenen och kolvstängerna så tror jag att den behandlingen är mjukare en de traditionellt kromade.

Jag har ingen vetenskaplig källa till det påståendet utan det är bara så att dessa svarta ofta ser betydligt mer nötta ut än traditionellt kromade. Möjligen kan det vara så att det syns tydligare när ytan är svart och underliggande material silvrigt men jag tror mer på det första påståendet.
Jag hade en 80 tals Honda med svartkromat avgassystem, nån gång under decennierna var det kanske omodernt så det var sprayat mattsvart, jag lade en del tid på att slipa och polera av färgen och det blev delvis blanksvart igen men upplever den svartkromade ytan som betydligt mer porös och sämre än blankkrom.

Så jag håller med.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är viktigt att skilja på svart krom, svartkromatering och ett antal svarta beläggningar som läggs ovanpå ett kromskikt. Alla är olika processer som skapar helt olika egenskaper.

De allra flesta ”svarta” framgaffelinnerrör är vanliga kromade stålrör som sedan belagts med så kallad DLC (”diamond-like carbon”). DLC har på pappret en högre hårdhet och bättre nötningsbeständighet än det underliggande kromet, vilket bör innebära en stadigare yta än det underliggande kromet. Diverse vidhäftningsproblem kan dock skapa det omvända resultatet.

Det finns företag både i Sverige och övriga Europa som kan ombesörja sådan beläggning. Bara att googla.

Att lacka innerrör är dock inte att rekommendera. Normalkraften mellan framgaffelns bussning och innerrör kan nå upp till 5000 N vid hårda inbromsningar. Det finns inte en chans att någon lack i världen klarar det kontakttryck som då uppstår.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De svarta som jag har inne oftast är KYB a-kit och efter Alatalos inlägg gogglade jag och konstaterar att de har just DLC.

Men då är det alltså ögat bara visuellt som nötningen syns mer. Kanske också syns mer för att den beläggningen är väldigt tunn. Eller ett tredje alternativ som slog mig är att DLC lättare släpper ifrån underliggande yta?

När vi ändå diskuterar beläggningar kan jag ju nämna att de guldfärgade brukar däremot aldrig se nötta ut. Men den beläggningen kanske är tjockare.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Guldfärgade beläggningar på innerrör är allt som oftast någon form av titannitrid och dessa är helt outstanding vad gäller hårdhet och nötningsbeständighet, oavsett testmetod. Möjligtvis att någon form av volframkarbid kan komma i närheten.

Friktion beror också på en mängd olika faktorer separerade från själva ytbehandlingen och det är inte helt lätt att hålla dessa konstanta över en serie mätningar. Det kan därför vara svårt att bedöma själva ytbehandlingens friktion och man kan också få olika resultat mellan startfriktion, glidfriktion, friktion vid ett enstaka mättillfälle och friktion över tid.

Varken krom, DLC eller titannitrid bör läggas på ett underlag som är nött eller repigt. Samtliga kommer att mer eller mindre kopiera den underliggande ytan och de fyller INTE ut repor, stenskott och andra ojämnheter. Slipning och polering av rör som skall beläggas är därför obligatorisk och ”bättringsbeläggning” kommer därför inte att fungera utan att först ta bort det skikt som redan ligger.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top