Lackbehandla hojen, MrCap

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag skulle kunna tänka mig att lämna in hojen på rekond för att få den rengjord mellan kylflänsar samt för att ta bort en taskig tankpad.

Hur gör man för att få bort gnidmärken från ben på tanken? (Mina ben alltså.) Funkar lackförsegling mot det? Sonax flytande hårdvax funkar inte.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle kunna tänka mig att lämna in hojen på rekond för att få den rengjord mellan kylflänsar samt för att ta bort en taskig tankpad.

Hur gör man för att få bort gnidmärken från ben på tanken? (Mina ben alltså.) Funkar lackförsegling mot det? Sonax flytande hårdvax funkar inte.

Rubbing/polish behövs för att jobba sig ner lite i lacken så att småreporna går bort.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hej

Det var inte avsett som kritik mot de som lämnar in hojen. Jag bara menade att de jag kallar bikers, såna som lever för och med sina hojar, som har det som livstil året om, såna som jag ringer när jag verkligen kört fast på ngt hojproblem, för vilka klubbkåken är ett andra hem osv osv. De ser man helt enkelt inte på Mr Cap eller i kundmottagningen på en vanlig mc-verkstad. De är inte bara vanliga motorcykelägare. Skulle deras hoj mot förmodan stanna någonstans långt ner i Europa så tar det max några minuter innan de vet vad som är problemet och behöver sedan bara tak och ev nödvändiga verktyg och utbytesdelar för att komma vidare.

/J
Ingen fara, jag förstår vad du menar. Jag brukar gå efter principen att nya hojar och bilar vill jag köra, inte skruva med (undantaget styling-ingrepp då), medan äldre fordon har det med sig att de ska skruvas med. Jag får också för mig att livsstilsfolket av eget val kör lite äldre fordon. :)

Vad det gäller lackbehandling på hojen så känns det som jag hellre gör det själv. Min har för lite behandlingsbar yta för att det ska kännas värt att lämna in. Men mest sitter det nog i att jag inte helt litar på re-cond firmorna nog för överlåta ett fordon med så pass utsatta delar till dem. Kanske om det var en firma som specialiserade sig på MC. Jag har dock lämnat in en bil med lite sliten lack på polering och lackförsegling som blev riktigt fin om man bortser från de smårepor de lyckades göra vid trängda utrymmen med maskinerna.
 

Glidarn

Försiktig General
Gick med
11 May 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki Bandit
Har precis haft hojjen inlämnat på Mr. Keps, och jag tycker nog att resultatet var OK. De behandlade kåpor, tank, skärmar, fälgar, motorkåpor, mm. (Blanklackerade på min hoj). Resultatet var helt OK.

Däremot var inte sving och motor helt ren i övrigt, men jag fick det jag bad om. De upplyste innan om att de inte ville gå på den för hårt med avfettning mm, utan att vara lite extra försiktiga. Det var å andra sidan helt i linje med vad jag ville så jag är helt klart nöjd.
 

glider

Koffeinist
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
DL1000
Jag har hört mig för med Tefcar i Västerås, som behandlat min bil också med bra resultat. De räknade kostnad per dm^2. Minns inte exakta siffran, men runt tusenlappen gick det nog på. Kan det nog vara värt för en sådan som jag; älskar pedantskötta grejer men har inte riktigt tid/ork/kunskap att göra det själv på ett vettigt sätt. Man ska ju ha klart för sig att en polermaskin i näven på en inkompetent människa (jag själv!) är ett osäkrat vapen...

Att döma av min bil som vårdas perverst av mig själv minst varje vecka är behandlingen KLART värt pengarna.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top