Lackerare sökes!

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Behöver lacka plåtlådan.

Det är en 5-dörrars Golf 4:a från 2000.

Den behöver ingen showlack utan bara en uppfräschning. Bruks-lack så att säga. Den ska inte säljas heller utan det är mer att det behövs efter 14 år.

Lite smårepor (blivit nycklad) och lite ytrost på ett par klassiska ställen, helt enkelt sånt som en bil samlar på sig under 14 år och nästan 20.000 mil.

Som sagt, den behöver ingen showlack. Men jag vill ha någon som är noggrann, har inte lust att behöva göra om det om ett år.

Pris och som sagt noggrannhet är viktigast, sen om det tar tid eller att lackeraren håller till i Haparanda är mindre viktigt.

Behöver inte bilen förrän till vintern.

:hej
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
River du ner allt själv så blir det billigare, men du kan räkna att det kostar antagligen mer än halva bilens värde, vad nu en sån bil kan vara värd, runt 20? Hellack?

Rostlagningen kommer också kosta pengar, såklart, själv hade jag inte gjort det om inte bilen haft sentimentalt värde...

Senaste hellacken jag gjorde vid kostade runt 80k, med demontering/montering.

Exakt vad ska lackas, hur många dörrar, skärmar etc, rost i allt?
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
River du ner allt själv så blir det billigare, men du kan räkna att det kostar antagligen mer än halva bilens värde, vad nu en sån bil kan vara värd, runt 20? Hellack?

Rostlagningen kommer också kosta pengar, såklart, själv hade jag inte gjort det om inte bilen haft sentimentalt värde...

Senaste hellacken jag gjorde vid kostade runt 80k, med demontering/montering.

Exakt vad ska lackas, hur många dörrar, skärmar etc, rost i allt?


Definiera allt. :)

Jag kan riva ner bilen i beståndsdelar, kan den utan och innan. Men ska jag göra det i mitt eget garage eller hos lackarn? Om jag gör det i mitt, hur får jag delarna till lackarn? Hur påverkar det priset (dvs, är det värt det? Är det den stora kostnaden?).

Jag kan spackla och slipa också med lite handledning (dock kanske inte i mitt eget garage).

Ska man tro blocket är bilen värd mellan 20 och 40k.

Jag har haft bilen sen den var nästan ny och jag älskar den. Den är mer eller mindre klockren funktionellt så jag har ingen anledning att göra mig av med den. Den kostar mig inte så mycket att ha heller. Använder den mest vintertid när det är för halt/kallt för att åka hoj.

Ja, alltså, det är nog inte tal om någon rostlagning (dvs kapa och byta ut plåt), utan mer slipa bort den ytrost som blivit (i stenskott osv) och spackla det.

Vad som ska lackas? Förlåt, men är inte det en konstig fråga. Bilen ska lackas liksom... :va

Visst, har sagt att det inte ska vara nån showlack, men inom noggrannheten räknar jag att jag inte vill ha färgskillnader eller nyansskillnader. Plus att det blir nog marginellt dyrare att lacka hela bilen eftersom de repor/skador och rost-bubblor som finns givetvis har hamnat på olika delar och inte på en och samma. :gnissla

Men iaf:

Kofångare fram och bak.
Vänster och höger flygel fram
Huv
Tak
4 dörrar (2 fram, 2 bak)
Baklucka
Trösklar
Vänster och höger "flygel" bak

Har jag missat någon del som sitter på en bil?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, du fick nog med det mesta :hihi

En duktig lackerare tar säkerligen runt 15k svart, 25 vitt för det. Att göra det med delarna lösa tror jag inte att du vinner något på, bilen måste in ändå och du behöver säkerligen inte måla innanför dörrar/huv etc? Då lackar man hela bilen i ett svep förutom möjligen kofångare beroende på vad det är för lackbox.

Är det en solid lack? Om inte så kan det ju istället vara värt att bara lacka det som verkligen behövs, och sedan lämna in den för en rejäl rubbing/polering som ofta gör lacken ny. En solid lack suger dock då det inte går att göra en meryta på det utan man måste lacka till exempel en hel dörr. Har du klarlack så lackar man där det behövs och sedan klarlackar hela/delar av ytan och polerar ihop det.

Det känns som ett onödigt dyrt projekt på en så gammal vanlig bil, även om du gillar den men det är ju min personliga åsikt och den verkar inte spegla din :)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Definiera allt. :)

1. Jag kan riva ner bilen i beståndsdelar, kan den utan och innan. Men ska jag göra det i mitt eget garage eller hos lackarn? Om jag gör det i mitt, hur får jag delarna till lackarn? Hur påverkar det priset (dvs, är det värt det? Är det den stora kostnaden?).

2. Jag kan spackla och slipa också med lite handledning (dock kanske inte i mitt eget garage).

Ska man tro blocket är bilen värd mellan 20 och 40k.

Jag har haft bilen sen den var nästan ny och jag älskar den. Den är mer eller mindre klockren funktionellt så jag har ingen anledning att göra mig av med den. Den kostar mig inte så mycket att ha heller. Använder den mest vintertid när det är för halt/kallt för att åka hoj.

Ja, alltså, det är nog inte tal om någon rostlagning (dvs kapa och byta ut plåt), utan mer slipa bort den ytrost som blivit (i stenskott osv) och spackla det.

Vad som ska lackas? Förlåt, men är inte det en konstig fråga. Bilen ska lackas liksom... :va

3. Visst, har sagt att det inte ska vara nån showlack, men inom noggrannheten räknar jag att jag inte vill ha färgskillnader eller nyansskillnader. Plus att det blir nog marginellt dyrare att lacka hela bilen eftersom de repor/skador och rost-bubblor som finns givetvis har hamnat på olika delar och inte på en och samma. :gnissla

4. Men iaf:

Kofångare fram och bak.
Vänster och höger flygel fram
Huv
Tak
4 dörrar (2 fram, 2 bak)
Baklucka
Trösklar
Vänster och höger "flygel" bak

Har jag missat någon del som sitter på en bil?

1. Det du ska riva är dörrhandtag, backspeglar, allt som sitter på/i bakluckan som sitter på plåten, så att säga.
Du får riva av lister på dörrarna, om där sitter stötlister dvs, är inte lackeraren sämst så ska han kunna lacka med skraplister på.

Stötfångarna får ju av, såklart, och all plast (dimljus, diverse galler etc) ska ur.

Du får även demontera spolarmunstyckena på huven och taklister, om det finns såna, baklampor och sidoblinkers om det sitter i framskärmarna.


2. Så länge du har handledning så, bulor är inte bara att lägga i, du lär få hamra lite också, har du en bula så har bulan en rygg (där det sticker ut) börjar du slipa så ser du direkt att det som sticker in även sticker ut runt om, och det ser ut som kom och hjälp mig dö om du bara spacklar det, är lackeraren duktig kan han rikta småbulor, men det får man betala för.


3. Du verkar vilja ha en hellack, då blir det ingen färgskillnad, för att undvika färgskillnad i vanliga fall så låt säga att du lackar framdörren (med bas alltså) så får man ta meryta framåt och bakåt, då dammar man ut lite bas på framskärmen och bakdörren och sen resten klarlack framåt och bakåt, så om där skulle vara en skillnad så blir det oerhört svårt att se det, men det ska ju till att färgen blivit rätt blandad från början.


4. Du ska ha en hellack mao, det är bara att riva allt jag sa innan, gör det själv är bäst, har du långt till lackeraren så fråga om du kan göra det hos lackeraren, sortera allt så blir det lättare att sätta ihop, allt bak på bilen i en låda, allt där fram i en osv...
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Nej, du fick nog med det mesta :hihi

En duktig lackerare tar säkerligen runt 15k svart, 25 vitt för det. Att göra det med delarna lösa tror jag inte att du vinner något på, bilen måste in ändå och du behöver säkerligen inte måla innanför dörrar/huv etc? Då lackar man hela bilen i ett svep förutom möjligen kofångare beroende på vad det är för lackbox.

Är det en solid lack? Om inte så kan det ju istället vara värt att bara lacka det som verkligen behövs, och sedan lämna in den för en rejäl rubbing/polering som ofta gör lacken ny. En solid lack suger dock då det inte går att göra en meryta på det utan man måste lacka till exempel en hel dörr. Har du klarlack så lackar man där det behövs och sedan klarlackar hela/delar av ytan och polerar ihop det.

Det känns som ett onödigt dyrt projekt på en så gammal vanlig bil, även om du gillar den men det är ju min personliga åsikt och den verkar inte spegla din :)

Jag har inget behov av kvitto. :hihi Viktigare att det är rätt lackare med lite yrkesstolthet.

Jag har redan bränt många gånger om bilens värde på den. Men det gör inget, bruksvärdet för mig är fortfarande högt. Och som sagt, de dyra delarna (motor, vxl-låda) är i tip-topp skick jämförelsevis.

Inget innanför behövs målas, dvs bakom klädsel osv. Dock behöver ju trösklar och sånt lackeras.

Tyvärr en av det värsta färgerna man kan tänka sig: futuragul (se bild nedan). Metalliclack med klarlack.

DSC_0041.jpg


1. Det du ska riva är dörrhandtag, backspeglar, allt som sitter på/i bakluckan som sitter på plåten, så att säga.
Du får riva av lister på dörrarna, om där sitter stötlister dvs, är inte lackeraren sämst så ska han kunna lacka med skraplister på.

Stötfångarna får ju av, såklart, och all plast (dimljus, diverse galler etc) ska ur.

Du får även demontera spolarmunstyckena på huven och taklister, om det finns såna, baklampor och sidoblinkers om det sitter i framskärmarna.


2. Så länge du har handledning så, bulor är inte bara att lägga i, du lär få hamra lite också, har du en bula så har bulan en rygg (där det sticker ut) börjar du slipa så ser du direkt att det som sticker in även sticker ut runt om, och det ser ut som kom och hjälp mig dö om du bara spacklar det, är lackeraren duktig kan han rikta småbulor, men det får man betala för.


3. Du verkar vilja ha en hellack, då blir det ingen färgskillnad, för att undvika färgskillnad i vanliga fall så låt säga att du lackar framdörren (med bas alltså) så får man ta meryta framåt och bakåt, då dammar man ut lite bas på framskärmen och bakdörren och sen resten klarlack framåt och bakåt, så om där skulle vara en skillnad så blir det oerhört svårt att se det, men det ska ju till att färgen blivit rätt blandad från början.


4. Du ska ha en hellack mao, det är bara att riva allt jag sa innan, gör det själv är bäst, har du långt till lackeraren så fråga om du kan göra det hos lackeraren, sortera allt så blir det lättare att sätta ihop, allt bak på bilen i en låda, allt där fram i en osv...

Allt listat under punkt 1. är inga problem för mig att montera bort. Det mesta du listat har varit av vid ett tillfälle eller annat under dessa 10 år.

2. Finns en bula, och den är liten och inte djup. Den är dessutom "mjuk", dvs inga veck. Den sitter på ena flygeln så borde gå att plocka av, värma lite på och trycka tillbaka.

3. Detta får lackeraren avgöra, men jag tror som sagt att prisskillnaden blir marginell eftersom det är repor/skador/rost på mer än hälften av ytorna.

När det gäller punkt 4 så beror det helt på vart lackeraren håller till. Ska jag monter loss det själv hos lackeraren och han inte är runt hörnet så kanske jag måste använda semesterdagar osv, det är också pengar.

Så, har ni några tips/rekommendationer på lackerare?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
2. Finns en bula, och den är liten och inte djup. Den är dessutom "mjuk", dvs inga veck. Den sitter på ena flygeln så borde gå att plocka av, värma lite på och trycka tillbaka.

3. Detta får lackeraren avgöra, men jag tror som sagt att prisskillnaden blir marginell eftersom det är repor/skador/rost på mer än hälften av ytorna.

När det gäller punkt 4 så beror det helt på vart lackeraren håller till. Ska jag monter loss det själv hos lackeraren och han inte är runt hörnet så kanske jag måste använda semesterdagar osv, det är också pengar.

Så, har ni några tips/rekommendationer på lackerare?

Du ska absolut inte värma om du inte vill att det ska slå sig, ska du tvunget plocka av skärmen för att rikta så är det hammare och mothåll som gäller, och slå för guds (hah!) skull inte rakt på mothållet när du har skärmen mellan, då kommer du sträcka plåten något enormt och då blir det bara problem med att skärmen är för stor där, den vill ta plats som inte finns.

Håller på med bilplåt dagligen, så.

Det bästa du kan göra för prisuppgift är att åka runt eller ringa till en massa lackerare och få offert på hellack där de fixar allt, men du står för demontering, allt måste av om det ska bli bra, är det din bil på bilden? Tröskelplasterna ska också av isf.

Förresten, beroende på hur djup din bula är, är den under 1mm djup så kan du bara knacka ner ryggen och spackla, annars måste bulan ut först, ju bättre du riktar, desto lättare är det att spackla och få det bra på en gång.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Du ska absolut inte värma om du inte vill att det ska slå sig, ska du tvunget plocka av skärmen för att rikta så är det hammare och mothåll som gäller, och slå för guds (hah!) skull inte rakt på mothållet när du har skärmen mellan, då kommer du sträcka plåten något enormt och då blir det bara problem med att skärmen är för stor där, den vill ta plats som inte finns.

Håller på med bilplåt dagligen, så.

Det bästa du kan göra för prisuppgift är att åka runt eller ringa till en massa lackerare och få offert på hellack där de fixar allt, men du står för demontering, allt måste av om det ska bli bra, är det din bil på bilden? Tröskelplasterna ska också av isf.

Förresten, beroende på hur djup din bula är, är den under 1mm djup så kan du bara knacka ner ryggen och spackla, annars måste bulan ut först, ju bättre du riktar, desto lättare är det att spackla och få det bra på en gång.

Fattar inte det första... Jag ska ha ett mothåll men får inte slå på det? Nåväl, blir antagligen inte jag som fixar just bulan ändå. Ingen aning om hur djup den är, men den syns inte (för ett otränat öga) vid första blicken utan man måste kolla efter den i rätt ljus och vinkel. Jag kan inte känna någon rygg, om det ens är möjligt? Har ju inte lika känsliga fingrar som en plåtslagare.

Ja, det var ju det jag försökte undvika med tråden. Vill helst undvika firmor i Stockholm, eftersom:

1. Jag tycker att många inom bilbranschen här är otrevliga och nonchalanta.

2. De har fullt upp med (välbetalda!) försäkringsjobb så de är inte intresserade av denna typen av jobb. Och jag är inte villig att betala det som krävs för att fånga deras intresse. :crash

3. Pga av 2. är de stressade och det finns en stor risk att vi inte kommer vara överens om resultatet.

4. Jag behöver som sagt inget kvitto och pga av 2 och 3 är de inte intresserade av ett sånt jobb.


Blir lite ohållbart att ringa firmor på måfå. De kommer vilja se bilen, vilket jag fullständigt förstår. Förhoppningen var att få ett eller två tips/rekommendationer och kunna utgå ifrån dom. :rolleyes:
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Är bulan så liten så man måste leta efter den så behöver den inte riktas, bara att slipa ner och spackla i princip

Folk inom bilbranschen är rätt så otrevliga ja, om man inte råkar jobba i bilbranschen, då blir de helt plötsligt trevliga för då blev det plötsligt svårt att dra en vals för en om hur det går till... För det vet man ju redan.

Bra och bra betalt, beror på vilken typ av jobb det är, bara stötfångare och sånt ger knappt pengar, om det bara ska av och lackeras, stöldskador är bra, det ger mycket pengar, förr i tiden när man var ung och hade praktik så tog vi in en hellack till en kund faktiskt, som han betalade själv.

Det var lite småbulor och lite rost här och var, han fick betala runt 30 loppor då för 4-5 år sen, vitt.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
En annan tanke är ju att jag själv bygger en lackbox. Tältvarianten, dock med rätt ljus, luftflöde och luftfuktighet. För SÅNT kan jag.

Utöver det så är det enda jag behöver komplettera med en riktig spruta, kompressor har jag. Ingen lufttork, men vet inte hur viktigt det är? Kanske räcker med filtrerad luft?

Sen kan jag gå en kurs eller bjuda in nån SH-are som kan sånt här på en låda bärs och en avsugning, som kan hålla mig i hand. :)

Får se det som ett sommar-projekt nästa år. Alltid kul att göra saker själv och lära sig något nytt. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
En annan tanke är ju att jag själv bygger en lackbox. Tältvarianten, dock med rätt ljus, luftflöde och luftfuktighet. För SÅNT kan jag.

Utöver det så är det enda jag behöver komplettera med en riktig spruta, kompressor har jag. Ingen lufttork, men vet inte hur viktigt det är? Kanske räcker med filtrerad luft?

Sen kan jag gå en kurs eller bjuda in nån SH-are som kan sånt här på en låda bärs och en avsugning, som kan hålla mig i hand. :)

Får se det som ett sommar-projekt nästa år. Alltid kul att göra saker själv och lära sig något nytt. :)

Jag säger nej.

Du kommer få ett dåligt resultat med en hemmapularlösning.

Du vill väl kunna sälja bilen sen?
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Jag säger nej.

Du kommer få ett dåligt resultat med en hemmapularlösning.

Du vill väl kunna sälja bilen sen?


Fan Ricken, är du synsk? Det visste jag inte. Kan du även se nästa veckas lotto-nummer?

Nej, lägger jag ner tid och pengar på att fixa till den så behåller jag den tills det är dags att skrota den. Alternativt så lånar jag ut den på obestämd tid till någon i min närhet som behöver den (om den bara blir ståendes).
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Fan Ricken, är du synsk? Det visste jag inte. Kan du även se nästa veckas lotto-nummer?

Nej, lägger jag ner tid och pengar på att fixa till den så behåller jag den tills det är dags att skrota den. Alternativt så lånar jag ut den på obestämd tid till någon i min närhet som behöver den (om den bara blir ståendes).

Brorsan målade bilar i 6-7 år.
Han började göra nån hemma på prov.
Gick vidare med fordonsutbildning sen till lackerarskola i danmark.
Det finns en anledning till att man inte målar i plastpåsar med hemmafläktar, kompressorer utan filter och vattenavskiljare, dålig värme och riktiga filter på inluften under torktiden.

Men det hänger ju på vilket resultat du vill ha.
En kompis farsa målade om sin gamla Willys jeep varje helg när dom höll på. Dom lånade tvätthallen på macken och körde på...
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Brorsan målade bilar i 6-7 år.
Han började göra nån hemma på prov.
Gick vidare med fordonsutbildning sen till lackerarskola i danmark.
Det finns en anledning till att man inte målar i plastpåsar med hemmafläktar, kompressorer utan filter och vattenavskiljare, dålig värme och riktiga filter på inluften under torktiden.

Wohoo! VM i antaganden! :yoparty

Men det hänger ju på vilket resultat du vill ha.
En kompis farsa målade om sin gamla Willys jeep varje helg när dom höll på. Dom lånade tvätthallen på macken och körde på...

Ja, precis. Behöver som sagt ingen showlack. Blir det dåligt så får jag väl göra om och göra rätt. :tummenupp

Haha, sköna lirare! :lol
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Så du menar att du har allt det hemma?

Nej, verkligen inte. Men det går att beställa. Interwebz vettu! :fakta


Du kommer lägga mer pengar på att bygga din lackbox än att faktiskt lämna in den och få den målad?

Det vet jag ju inte än, har ju inte fått tag i någon att diskutera upplägget/pris med. Har ju fått förslag från olika håll på allt ifrån 15k till 80k.

Kommer det kosta 15k att bygga och göra det själv? Säkert, minst.

Kommer det kosta 80k? Knappast.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top