Lackering, val av färgspruta och krav på kompressor?

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Det räcker med kompressorn regulator, samt att se till att tryckkärlet är tömt på vatten. Tror också att en 5-hundring kan vara värt att lägga på spruta, tycker överliggande kopp är smidigt när man kör småsaker och bara skvättar med färg. Det är som med hojar och brudar, byt om du inte gillar det :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Mina assymetriska 9 kvm garage börjar bli väldigt, väldigt fullt med garderober, 2 hojar, arbetsbänk och en väldans massa verktyg, tillbehör och lådor med reservdelar samt massa extra kåpset, slipons och helsystem etc..

Är det i detta garage du tänkt lacka?

Om så är fallet så råder jag dig absolut att plasta in ALLT från golv till tak. En färgspruta kallas färgspruta av en viss anledning... Även med helt korrekt inställning av lufttrycket så är det väsentligt mycket högre tryck i en färgspruta än i en liten sprayburk. Drar du som amatör igång en färgspruta i ett fullt 9 kvm garage så är sannolikheten stor att du kommer ångra dig rätt så snabbt... Efter att du slutfört lackeringen av kåporna och nöjt konstaterat hur bra du är att lackera så kommer du att vända dig om och förtvivlat inse att även skinnstället, verktygen, väggarna och allt annat i rummet kommer att ha samma nyans som kåporna...

Färgsprutans högre lufttryck gör också att det kommer virvla omkring väsentligt mycket mer damm så se till att golv m.m. är rent.

Ska allt göras enligt bokens alla regler så ska lufttrycket avläsas vid färgsprutan, inte vid kompressorn. I mitt system så har jag ungefär 10 % lägre lufttryck vid sprutan än vid kompressorn då jag använder mig av en ca 8 meter lång och 8 mm grov luftslang.

BELYSNING! Bra belysning ur flera olika vinklar är till stor hjälp.

Ett riktigt ANDNINGSSKYDD !!!!! (Alltså inte ett sånt där litet tunt vitt munskydd för 5 kr!)

Biltema säljer vettiga handböcker för "dummies" när det gäller t.ex. lackering. Köp den så lär du snabbt inse att den är värd pengarna.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Vet inte om jag missförstod vad du menar men tryckregulator är oftast ett måste, dock så finns det en tryckregulator (i dom flesta fall) redan monterad på kompressorn när du köper den.

Angående vattenavskiljare så funkar det inte att få bort kondens med den typ av avskiljare du tänkt använda. Betydligt bättre att satsa på en större kompressor som kommer att ge mindre kondens samt orka leverera den luftmängd som färgsprutan kräver. Att försöka få ett professionellt resultat med t.ex en 6L kompressor från biltema kommer nog inte att funka.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det i detta garage du tänkt lacka?

Om så är fallet så råder jag dig absolut att plasta in ALLT från golv till tak.


Åker jag till svärfar kan jag stå ute. Orkar jag strula och åka med grejerna kan jag fixa bättre indusrtilokal.

Men tanken var nog att stå där ja.. Vet att det inte är optimalt, tänkte dock inte på att det är så stor skillnad mot sprayburk :(

Om man hänger byggplast för hyllväggen, garderoben och bänken så borde ju de klara sig. Finhojen (och räsern med iofs) flyttar jag ju ut helt. Sen hade jag nån idé om att bygga en lite, provisorisk lackbox av kartong eller byggpapp och nån enkel lite regelram. Men är det så att det bara sprutar ut färg bakåt ur "boxen" i så fall?

Och dammet.. Borde man gå med blomspruta en halvtimme innan och vattna rejält så att dammet lägger sig? Eller fuckar man upp luften så att lacken förstörs av vattnet då istället?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har lackat grönt med trycksprutan i en knökad källare, kaklade vita väggar samt grått klinkergolv.

Jag hade grönt på allt:huvet Precis allt,, och ett elände att ta väck det då jag sålde stället. Blev väldigt tydligt då lokalen var tom var allt hade stått då jag lackade:D
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
:rofl

Jag googlade "lackmask", och fick inte alls de träffar jag hoppats på :tungan

:lol

Mina damer och herrar. Så här ser Agile ut när han är redo att börja lacka!

lackmask.jpg

Du kanske skulle prova med en sån här istället. :)

26-350_m.jpg


Byggplast lär vara da shit i ditt fall. Det är vad jag skulle valt.

En blomspruta är nog till mer nytta än skada i.a.f. :)

Det viktigaste för ett lyckat lackjobb är ju dock inte vilken utrustning du använder. Det är hur noga du varit med förarbetet! :fakta
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Biltema har en helt ok skyddsmask för 150:-
http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbets...Oga--Oron--och-munskydd/Skyddsmask-755-26350/
Använde själv denna när jag lackade och den fungerade ypperligt med gasfiltret.
Stod i mitt i stort sett lufttäta lackbås utan att ens märka av lukten från lösningsmedlet.
Utan mask gick det utan överdrift knappt att andas där inne..
Fick byta filter en gång under resans gång. Svårt att säga hur många timmar jag spenderat i lackbåset med första filtret.

Själv spolade vi golvet med vatten för att binda dammet innan lackering. Kanske overkill.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det här är ju awesome!

Det här kan ju blir "stora lacktråden 4 stupids" när det är klart :)

Allt från kompressorval till dekaltrim :banana

När det gäller förarbetet behöver jag lite guidelines på vilka papper som ska användas. Ett kåpset är ju helt nytt och ska väl i stort sett bara tvättas och kanske våtslipas lite lätt för att primern ska få fäste. De andra 2 är i betydligt sämre skick.

Färger och sånt, kan man köpa det på jula eller ska man hälsa på hos en riktig lackerare för att få tag på grejer? Färgaffärerna verkar ju bara ha husfärger :(
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ok, tror jag har koll på det materiella nu.

Kompressorn är aningen vek, men borde duga. Sprutan för 500 är sannolikt med marginal bra nog. Vattensvkiljare och regulator är "bra att ha", men inget krav för ok race-kåpe-resultat. Right?

.------------------------------------------
Utförande väntar vi med, men modellen för det då?

Primer/grundlack?
Solid, metallic eller övrigt. Nåt speciellt man borde tänka på?
Klarlack?

Bortsett från att jag antar att det ska va "färg" och härdare av nåt slag, är det nån speciell typ av lack man ska ha eller undvika?

-------------------
Har kommit fram till att jag kan/ska avgränsa garaget så att jag får en avskiljd yta inom byggplast. Stor nog att stå i, men inte gå runt "objektet". Men borde duga för att kunna lacka från ena hållet, vända på grejen och sen lacka andra. Har ev. en vagn jag kan ställa det på med hjul så jag kan snurra på alltet.

Och lack-mask ;) står på shoppinglistan med såna A1 filter.

Har jag det materialla klart för mig då?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Värt att tänka på är torktider och värme.

Riktig billack torkar fort , det underlättar då det går att lägga flera lager efter vartannat på kort tid,vilket gör att går att få bra täckning utan att det rinner.

Att spruta "vanligt färg " är nästan meningslöst , då är det bättre med rulle och pensel.
Ju varmare ju bättre tycker jag ,man får ner torktiden med värme.

Solid lack brukar man sällan ha klarlack på om man inte skall lyxa till det eller sätter dekaler.
Metalliclacker kräver klarlack för då dom inte ger någon "färdig" yta och för att få metallickeffekten.

En Sunkig A1 mask ifrån Biltema räcker inte, den skyddar antigen ifrån lösningsmedel eller damm , du har bägge dvs oavsett så får du i dig färgdamm eller lösningsmedel inget är nyttigt.

A1 är dessutom den lägsta formen av skydd mot organiska lösningsmedel.
Riktig mask med kombifilter dvs A2+P3 är att föredra då jag gissar på att du inte har något utsug ?
Har man inte det så sticker halten lösningsmedel och damm rätt fort i höjden i ett sådan litet utrymme ,om inte annat så kommer du känna det i ögonen......

Dessutom så kommer allt damm landa i färgen så ett utsug eller någon form av självdrag är viktigt.

Tänk på att skydda dig själv då lackdamm inte lossnar med Head and shoulders.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Nu är jag långt ifrån någon expert, men jag håller inte med om allt Långa Farbrorn skriver ovan. Tvivlar inte på att han vet vad han talar om, men det känns faktist som overkill för oss glada amatörer.

Baserat på egen erfarenhet så duger Biltemas mask utmärkt till det vi håller på med. Märkte som sagt ingen lösningsmedelsdoft alls i den masken förrän efter en lång tids exponering. Blev trögt att andas efter någon timme då mycket riktigt färgdammet sätter igen filtret. Efter jag började att blåsa rent det med tryckluft mellan gångerna var det inte något problem längre. Jobbar man med det på en dagllig basis är det självklart inte bra nog, men lackar man lite ute i garaget några gånger om året fungerar det hur fint som helst.

Hade noll och inget utsug i mitt lilla målarbås. Det var snarare nästintill lufttätt.. Byggplast runtom, både som tak och golv med endast en slags enkel luftsluss in. Alla skarvar ihoptejpade med plasttejp. Blev lite overkill såhär i efterhand, men bättre safe than sorry som man säger. Ville inte riskera att få färg på bilar och annat i garaget..
Nästa gång skall jag dock se till att bygga in någon form av utsug, blev svårt att se där inne efter ett tags kontinuerligt målande.

Var själv noga med att städa och vattna golvet första gången, men slarvade allt mer med det under resans gång. Fick faktiskt inte ett enda dammkorn i något av det jag lackade konstigt nog. Se till att inte lägga något direkt på golvet bara. Ju högre upp, desto mindre risk för skräp i lacken är min teori.

..och lackdamm lossnar faktiskt lätt i duschen. Var ofta rätt nerdammad efter en dag i lackbåset, men var ren och fin igen efter en enkel dusch.

Som sagt, detta är mina personliga erfarenheter från det jag gjorde i våras. Har kanske bara haft tur.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har kört Biltemas mask när jag har plastat polyester och även slipat den samma. Enda gången jag känner att den inte funkar vettigt är när jag slipat polyester med lamellrondell på vinkelslipen, mest för att det bränns bort istället för att slipas bort. Totalt ca 100h jobb (plast + slip).
Även lackat saker med sprayburk utan problem. Där mer begränsat.
Upplever att polyestern är betydligt mer lättflyktigt än spray, men det säger inget om 2 kompslack.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Oavsett hur man använder Biltemas mask , så bör man veta att det inte är ett bra andningsskydd då det inte går att använda kombifilter , sen få man ju själv välja vad man använder och hur noga man vill vara med sin kropp.

Övriga tips är att förvara masken/filtren i en plastpåse när man inte använder dom , för det aktiva kolet i filtren "jobbar" oavsett om man har den på sig eller inte.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Värt att tänka på är torktider och värme.

Riktig billack torkar fort , det underlättar då det går att lägga flera lager efter vartannat på kort tid,vilket gör att går att få bra täckning utan att det rinner.



Vill verkligen tacka för alla svar i tråden. Börjar kännas som jag kan reda ut det här :)

Inte shoppat spruta än, har en del andra saker som är högre prio och måste bli klart innan lack blir aktuellt. Men när det väl är dags vill jag veta vad som ska göras :tummenupp

Blir nog att regla upp en kub i mitt lilla garage, täcka med byggplast, slå en eller två reglar över "taket" att kunna hänga krokar i så man kan hänga upp delarna i med ståltråd av nåt slag, ev. kutta ett hål och trycka in ful-dammsugaren så man får lite frånluft. Hur jag ska få in ljus på ett bra sätt får jag klura på, vet inte än. Sladdlampa känns inte som det ger nåt direkt bra ljus.

Sen är det väl bara att gå med sån stryka-vattenspruta, dammtorka allt och börja spruta på skiten? :)

----------------------------------------

Hur är det med slipning btw? Vilka papper ska jag gå på med innan? Vilket är sista pappret sas? Antar att det är våtslipning som gäller...
Och ska det slipas mellan lackningarna? Eller är det bara att ösa på när man väl gått på med första lagret primer?

Lärde mig idag också att Mekonomen har, och blandar egna, färger här i stan. Biltema är ju 5 mil, så det kanske är billigare med Mekonomen iaf eller vad kostar det i jämförelse?
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
orkade inte läsa allt i tråden(så jag vet inte vad du skaffade) men en sån här skaffade jag iaf. än sålänge funkar den till att poppa hjul med och bra mycket mer. har inte testat lacka med den ännu. men jag ser inga som helst problem med det. den är fri från oljesmörj etc osv så du behöver inte ha nåt mek mellan kompressor o spruta som tar hand om den biten. möjligen en regulator (fast det kan nog de mer kunniga på lackområdet svara på. är bara målare och vi är nöjda så länge de kommer ut färg :D)

http://www.bauhaus.se/webshop/maskiner/kompressorer/kompressor-rollair.html
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ingen som hade input på slippappersfrågan?

Följdfrågan på det, om jag t.ex vill lacka om en lackad del. T.ex lägga till vitt på en röd kuts. Måste jag slipa och lacka om hela, eller kan man tvätta med nåt och bara spruta på det man vill få vitt direkt?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top