Lada Niva som vinterbil, åsikter o erfarenheter?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Tjing, med tanke på den myckna snön och min bil med väldigt låg markfrigång, kanske det kan vara på sin plats med nåt som tar sig fram på vintern.
Provkörde en Niva i somras med det blev en väldigt kort sväng så några egenheter minns jag inte.
Har hört från vissa som jobbar med Lada att allt rasar.
Nån som äger en och kan ge lite feedback.

( givetvis kan man ju gå in på ett Nivaforum men det är ju en religiös sekt, lite som märkestrogna hojåkare )

imgLada Niva1.jpg

Last edited:
Jag har själv suktat en del efter en riktig 4x4. Uppfattningen jag har fått är att Niva är en strykdålig och driftsäker bil. Det svåra är väl att veta hur mycket bilen hår gått som ren terrängbil i skogen.

Suzuki Jimny är annars kanske ett bra mellanting mellan terrängbil och pendlarbil?

Funderat på det i omgångar men alltid kommit fram till att det inte är värt det om man inte (nästan) får en. Extremt trötta är dom för övrigt också.

Last edited:
Jag har själv suktat en del efter en riktig 4x4. Uppfattningen jag har fått är att Niva är en strykdålig och driftsäker bil. Det svåra är väl att veta hur mycket bilen hår gått som ren terrängbil i skogen.

Suzuki Jimny är annars kanske ett bra mellanting mellan terrängbil och pendlarbil?
Har faktiskt haft en Jimny för ett antal år sedan när jag jobbade på Suzuki, trött och vinglig är allt jag minns.
Ringde en märkesverkstad för Lada och frågade vad som brukade gå sönder.
-Allt, blev det korta svaret, men spinner vidare på ideén i alla fall.

Nivan är inte värd besväret, för mycket strul. Jag har inte ägt en själv men har snackat med en del ägare.
Jag vet inte exakt vad du behöver men en Vitara kanske om du vill ha lite stryktålighet och markfrigång, annars valfri äldre Subaru?

Vad har du för budget och vilken storlek är nödvändigt? Finns ju små Fiat med fyrhjulsdrift och förhöjd markfrigång samt smala däck som borde klara dåligt plogade vägar bra. Många har säkert passerat sitt bäst före datum vid det här laget tyvärr. Hittar man dock ett fint exemplar borde det kunna vara ett perfekt komplement vintertid. Dessutom lätt att parkera och stuva undan.

Till Nivans förträfflighet hör ju dessa saker:

1. Klarar ett atomkrig
2. Tar sig fram riktigt bra.
3. Priset

En kompis till mig hade en Niva årsm. 80. Vi testade snöegenskaperna på den genom att helt enkelt köra ut i parken bredvid där han bodde (nära spadar och tillhyggen). Snön var närmare meterdjup och fint fluffig. I med lågväxel och diffspärr och ut i fluffet. Flöt på buken och paddlade sig fram så fint så fint. Fantastiskt roligt.
Tror den dog kamkedjedöden senare visserligen:glömdet

Utrustning som fanns till var:
Handtag för manuell pumpning av bränsle
Startvev
Bukplåt i rundstålskonstruktion

Vad som inte fanns till:
Allt annat.

Niva är extremt terrängfäiga.
Men på halt underlag i landsvägsfart måste man vara mycket försiktig med alla bilar med fyrhjulsdrift, hög tyngdpunkt och kort hjulbas.
Tjöööp!

Har ingen egen erfarenhet, men de jag pratat med som haft har påstått att de var skapliga arbetsredskap, och relativt pålitliga med tanke på hur de används, visst går saker sönder, men lite som på en gammal volvo går det mesta att ordna med hammare och jesustejp.
Men vi pratar om en man som i dagsläget bytt ut sin niva mot en hiundai santa fé, och är nöjd, så vad vet han?

Fast jag skulle nog ta en något äldre toyota land cruiser istället för samma pengar, känns som ett säkrare kort, även om de säkert kostar lite mer att åka runt i.

Förutsatt att man skall bryta i skog, mark, och snöhögar då. Som Skrotis hintade, om du skall åka landsväg/stadstrafik/motorväg med lite snö på hade en lägre, mindre skogsorienterad bil varit smartare. Kanske rent av den tidigare nämnda santa fén, vågar inte uttala mig om driftsäkerhet, men det jag kört santa fe verkar det faktiskt vara förvånansvärt prisvärda bilar (inget för skogen dock). Eller bara en vanlig fyrhjulsdriven kombi.
På vinterväg kommer man oerhört långt med haldex & riktiga dubbdäck, och skall man egentligen bara smeta runt i stockholmstrafiken är en smidigare kursstabilare bil att föredra.

Mina två cent.

Last edited:
Niva är extremt terrängfäiga.
Men på halt underlag i landsvägsfart måste man vara mycket försiktig med alla bilar med fyrhjulsdrift, hög tyngdpunkt och kort hjulbas.
Tjöööp!
Ska tamej 17 prova en.

Varför ryskt när det finns japaner för samma pengar?
Vem vill va en i mängden liksom.

Sitter väll Fiatpuffror i dom nu för tiden?
Japp, licensbyggda 1,7 liters.

Nivan är inte värd besväret, för mycket strul. Jag har inte ägt en själv men har snackat med en del ägare.
Jag vet inte exakt vad du behöver men en Vitara kanske om du vill ha lite stryktålighet och markfrigång, annars valfri äldre Subaru?
Jag har haft en Vitara också, men behöver en mindre bil för att få plats med den.

Vad har du för budget och vilken storlek är nödvändigt? Finns ju små Fiat med fyrhjulsdrift och förhöjd markfrigång samt smala däck som borde klara dåligt plogade vägar bra. Många har säkert passerat sitt bäst före datum vid det här laget tyvärr. Hittar man dock ett fint exemplar borde det kunna vara ett perfekt komplement vintertid. Dessutom lätt att parkera och stuva undan.
Gamla Panda är för trång, nya Panda 4x4 finns bara med tvåcylindrig rova i Sverige, so far.

Till Nivans förträfflighet hör ju dessa saker:

1. Klarar ett atomkrig
2. Tar sig fram riktigt bra.
3. Priset

En kompis till mig hade en Niva årsm. 80. Vi testade snöegenskaperna på den genom att helt enkelt köra ut i parken bredvid där han bodde (nära spadar och tillhyggen). Snön var närmare meterdjup och fint fluffig. I med lågväxel och diffspärr och ut i fluffet. Flöt på buken och paddlade sig fram så fint så fint. Fantastiskt roligt.
Tror den dog kamkedjedöden senare visserligen:glömdet

Utrustning som fanns till var:
Handtag för manuell pumpning av bränsle
Startvev
Bukplåt i rundstålskonstruktion

Vad som inte fanns till:
Allt annat.
Perfekt att ha en militärgrön niva bland alla Q7:or, XC90:or o dyl.

Har Niva riktiga differentialspärrar likt Defender?
Tror Nivan har låsbar mellandiff.

Nu snackar vi error:

Texten som du har skrivit in är för lång (17882 tecken). Var vänlig och korta ner den till maximalt 15000 tecken.

Om vi ska prata budget så blir det en helt ny, och för att jag har så minimal garageplats så får det helt enkelt inte plats en större bil.
Anledningen att jag önskar mig en 4x4 stavas: snö.
Vill inte ha det såhär igen:

snö.jpg

Så här såg det ut när jag skulle forcera snön efter jobbet, tog två timmar att komma ut på stora vägen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick