Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det står ju alltid på batteriet hur många Ampere det har. Likaså står det på laddaren hur många Ampere den ger. Mattematik.
Som Sportis sa. Står den i underhållsläge kanske den bara ger 0,5 A . Normal laddström ligger på ca 4-8 A
Laddaren e helt automatisk om jag fattar rätt; http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/ZAFIR%2090_SV.pdf
Tudor Dual modell TR 350. 80 Ah / 350 Wh.
Laddare ska ge 3,3 A alternativt 0,5 A i underhållsladdning och sköter hela laddningsförloppet automatiskt.
Har också bra erfarenhet av laddaren men nu börjar bli lite fundersam...
Fast 8A i 10 timmar stämmer bara i en förlustfri värld.
På en Ctek kan man inte säga sådär rakt av, eftersom den justerar om laddstyrkan löpande, den kan ge 8A en liten stund i början för att sedan gradvis justera ned laddströmen.
Men från "tomt" till fullt, sisådär över natten, med "tomt" menar jag då "orkar inte dra startmotor" vilket betuder att det är sisådär20-40% kvar i batteriet.
Från stendött till fullt, kanske aldrig, eftersom ett batteri ofta inte tål att laddas ut till stendött, jag har dock haft tur och lyckats väcka stendöda batterier just med en Ctek.
3,3A kan vara åt det snåla hållet på 80ah. Får du igång båten så kör en sväng och låt motorns generator göra jobbet, vilket är betydligt bättre än c-tek någonsin kan komma i närheten av.
Nja, nu är det ju som sagt en tumregel, men en ganska bra sådan då vi utgår från att batteriet åtminstonde inte är stendött. Att strömmen ändras på nyare laddare är ju inte så konstigt då dom är spänningsreglerade.
Har inte CTEK särskilda laddare för båtbatterier? Kanske har mer med att de används i fuktiga miljöer att göra än något annat. Kolla deras hemsida.
Hur som helst så har jag en CTEK laddare (XS3600) och har laddat upp urladdade batterier åt både mig själv och åt vänner. Det har tagit allt från ett till två dygn. CTEK laddaren är inte i huvudsak gjord för att ladda upp urladdade batterier - det är en underhållsladdare inget annat. Då får man leva med att det tar lite längre tid att ladda upp ett helt urladdat batteri.
C-tek har ju laddare till allt dom kan få folk att köpa dom till, så med största sannolikhet har dom det till båtar oxå.
http://www.ctek.se/sv/chargers
De har lite olika marina versioner beroende på vilken båttyp man har. Jag har inte kollat vad som skiljer en marin version från en som används till motorcykel, bil etc.
Ja, men vad händer om jag tar mitt båtbatteri och sätter traktorn, skall jag ta med båtladdaren eller skaffa en traktorladdare?
Sen tar jag batteriet från traktorn och sätter i husvagnen, måste jag köpa en ny laddare då?
Konstigt nog verkar generatorerna på bilar, båtar, husbilar, traktorer osv. inte behöva bry sig vad dom driver för fordon för att funka till samma batterier.
Batteriet är som sagt nytt, är det inte klart i morgon bitti så blir det starttest som du skriver...
Min biltema-ctek-kopia slutade visa färdigladdat, så den laddade i all evighet, kanske kolla volten imorrn?
Det har inte med batteriet att göra, det har med kapslingsklass och galvanisk åtskillnad att göra, men visst funkar även en billaddare i båten, husvagnen, traktorn osv...
Jag använder min bil/mc-laddare även till traktorn som har ett 220Ah batteri, det tar bara längre tid.
Däremot skulle jag väl kanske inte använda den biffigaste Cteken till moped/mc batterier, den bör klara det, men risken är att den skjuter på för mycket för ett så litet batteri.
Tro mig det har varken med något galvaniskt eller kapsling att göra, finns inget i uppbyggnad som skiljer, I vart fall inte på dom mindre, men det finns iof. biffiga som skall kunna mata förbrukare, dock för klena för att funka i moderna båtar och jag kan med säkerhet påstå att dom inte är på något sätt är skyddade mot galvaniska krypströmmar eller anpassade för bruk under vatten.
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |