Ladda nytt båtbatteri - hur länge ska det ta!?

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Har köpt ett nytt Tudor 12 volt/ 80 Ah båtbatteri. Jag satte det på laddning direkt med en äldre Ctec-laddare modell Safir 90.

Jag är inne på andra dygnet nu, ca 36 timmar hittills, hur länge kan det ta!?

Någon?
 
8amp i 10 timmar, cirkus.

Med en liten laddare max ett dygn. Hur nytt är det, brukar stå på batteriet?
 
Har du kollat så laddaren står på "normal" och inte "supply"?
 
Det står ju alltid på batteriet hur många Ampere det har. Likaså står det på laddaren hur många Ampere den ger. Mattematik.

Som Sportis sa. Står den i underhållsläge kanske den bara ger 0,5 A . Normal laddström ligger på ca 4-8 A
 
Fast 8A i 10 timmar stämmer bara i en förlustfri värld.

På en Ctek kan man inte säga sådär rakt av, eftersom den justerar om laddstyrkan löpande, den kan ge 8A en liten stund i början för att sedan gradvis justera ned laddströmen.

Men från "tomt" till fullt, sisådär över natten, med "tomt" menar jag då "orkar inte dra startmotor" vilket betuder att det är sisådär20-40% kvar i batteriet.

Från stendött till fullt, kanske aldrig, eftersom ett batteri ofta inte tål att laddas ut till stendött, jag har dock haft tur och lyckats väcka stendöda batterier just med en Ctek.
 
Det står ju alltid på batteriet hur många Ampere det har. Likaså står det på laddaren hur många Ampere den ger. Mattematik.

Som Sportis sa. Står den i underhållsläge kanske den bara ger 0,5 A . Normal laddström ligger på ca 4-8 A

Laddaren e helt automatisk om jag fattar rätt; http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/ZAFIR%2090_SV.pdf

Man kan bara välja om du ska ladda hoj, bil(båt) eller en snöflinga som gäller om det är kallare än +5.
Batteriet har jag lyckats klämma längst in bak i båten o kan inte se o har inte lust att plocka ut det därifrån. Men det känns som om det inte är full-laddat efter 2 dygn = i morgon bitti, då är nåt fel.
 
Tudor Dual modell TR 350. 80 Ah / 350 Wh.
Laddare ska ge 3,3 A alternativt 0,5 A i underhållsladdning och sköter hela laddningsförloppet automatiskt.

Har också bra erfarenhet av laddaren men nu börjar bli lite fundersam...
 
Tudor Dual modell TR 350. 80 Ah / 350 Wh.
Laddare ska ge 3,3 A alternativt 0,5 A i underhållsladdning och sköter hela laddningsförloppet automatiskt.

Har också bra erfarenhet av laddaren men nu börjar bli lite fundersam...

3,3A kan vara åt det snåla hållet på 80ah. Får du igång båten så kör en sväng och låt motorns generator göra jobbet, vilket är betydligt bättre än c-tek någonsin kan komma i närheten av.

Fast 8A i 10 timmar stämmer bara i en förlustfri värld.

På en Ctek kan man inte säga sådär rakt av, eftersom den justerar om laddstyrkan löpande, den kan ge 8A en liten stund i början för att sedan gradvis justera ned laddströmen.

Men från "tomt" till fullt, sisådär över natten, med "tomt" menar jag då "orkar inte dra startmotor" vilket betuder att det är sisådär20-40% kvar i batteriet.

Från stendött till fullt, kanske aldrig, eftersom ett batteri ofta inte tål att laddas ut till stendött, jag har dock haft tur och lyckats väcka stendöda batterier just med en Ctek.

Nja, nu är det ju som sagt en tumregel, men en ganska bra sådan då vi utgår från att batteriet åtminstonde inte är stendött. Att strömmen ändras på nyare laddare är ju inte så konstigt då dom är spänningsreglerade.
 
Last edited:
3,3A kan vara åt det snåla hållet på 80ah. Får du igång båten så kör en sväng och låt motorns generator göra jobbet, vilket är betydligt bättre än c-tek någonsin kan komma i närheten av.



Nja, nu är det ju som sagt en tumregel, men en ganska bra sådan då vi utgår från att batteriet åtminstonde inte är stendött. Att strömmen ändras på nyare laddare är ju inte så konstigt då dom är spänningsreglerade.

Batteriet är som sagt nytt, är det inte klart i morgon bitti så blir det starttest som du skriver...
 
Har inte CTEK särskilda laddare för båtbatterier? Kanske har mer med att de används i fuktiga miljöer att göra än något annat. Kolla deras hemsida.

Hur som helst så har jag en CTEK laddare (XS3600) och har laddat upp urladdade batterier åt både mig själv och åt vänner. Det har tagit allt från ett till två dygn. CTEK laddaren är inte i huvudsak gjord för att ladda upp urladdade batterier - det är en underhållsladdare inget annat. Då får man leva med att det tar lite längre tid att ladda upp ett helt urladdat batteri.
 
Har inte CTEK särskilda laddare för båtbatterier? Kanske har mer med att de används i fuktiga miljöer att göra än något annat. Kolla deras hemsida.

Hur som helst så har jag en CTEK laddare (XS3600) och har laddat upp urladdade batterier åt både mig själv och åt vänner. Det har tagit allt från ett till två dygn. CTEK laddaren är inte i huvudsak gjord för att ladda upp urladdade batterier - det är en underhållsladdare inget annat. Då får man leva med att det tar lite längre tid att ladda upp ett helt urladdat batteri.


C-tek har ju laddare till allt dom kan få folk att köpa dom till, så med största sannolikhet har dom det till båtar oxå.
 
http://www.ctek.se/sv/chargers

De har lite olika marina versioner beroende på vilken båttyp man har. Jag har inte kollat vad som skiljer en marin version från en som används till motorcykel, bil etc.

Ja, men vad händer om jag tar mitt båtbatteri och sätter traktorn, skall jag ta med båtladdaren eller skaffa en traktorladdare?

Sen tar jag batteriet från traktorn och sätter i husvagnen, måste jag köpa en ny laddare då?

Konstigt nog verkar generatorerna på bilar, båtar, husbilar, traktorer osv. inte behöva bry sig vad dom driver för fordon för att funka till samma batterier.
 
Ja, men vad händer om jag tar mitt båtbatteri och sätter traktorn, skall jag ta med båtladdaren eller skaffa en traktorladdare?

Sen tar jag batteriet från traktorn och sätter i husvagnen, måste jag köpa en ny laddare då?

Konstigt nog verkar generatorerna på bilar, båtar, husbilar, traktorer osv. inte behöva bry sig vad dom driver för fordon för att funka till samma batterier.

Det har inte med batteriet att göra, det har med kapslingsklass och galvanisk åtskillnad att göra, men visst funkar även en billaddare i båten, husvagnen, traktorn osv...

Jag använder min bil/mc-laddare även till traktorn som har ett 220Ah batteri, det tar bara längre tid.

Däremot skulle jag väl kanske inte använda den biffigaste Cteken till moped/mc batterier, den bör klara det, men risken är att den skjuter på för mycket för ett så litet batteri.
 
Det har inte med batteriet att göra, det har med kapslingsklass och galvanisk åtskillnad att göra, men visst funkar även en billaddare i båten, husvagnen, traktorn osv...

Jag använder min bil/mc-laddare även till traktorn som har ett 220Ah batteri, det tar bara längre tid.

Däremot skulle jag väl kanske inte använda den biffigaste Cteken till moped/mc batterier, den bör klara det, men risken är att den skjuter på för mycket för ett så litet batteri.

Tro mig det har varken med något galvaniskt eller kapsling att göra, finns inget i uppbyggnad som skiljer, I vart fall inte på dom mindre, men det finns iof. biffiga som skall kunna mata förbrukare, dock för klena för att funka i moderna båtar och jag kan med säkerhet påstå att dom inte är på något sätt är skyddade mot galvaniska krypströmmar eller anpassade för bruk under vatten.
 
Tro mig det har varken med något galvaniskt eller kapsling att göra, finns inget i uppbyggnad som skiljer, I vart fall inte på dom mindre, men det finns iof. biffiga som skall kunna mata förbrukare, dock för klena för att funka i moderna båtar och jag kan med säkerhet påstå att dom inte är på något sätt är skyddade mot galvaniska krypströmmar eller anpassade för bruk under vatten.

Nu buggar deras hemsida väldigt, men jag lyckades få fram att samtliga laddare numera är IP65 klassade, vilket bara dom gamla marinladdarna är, men sedan buggade sidan ut när jag skulle kolla på marinladdare, men tidigare har dom haft speciella laddare med galvanisk skillnad så att inte båtens offeranoder skulle ta stryk av att båten låg för laddning med landström.

Men sen rekommenderar dom ju samma laddare till en massa användnigsområden om man kollar i listan.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top