roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
En Zafir 90, tror jag - samma som xrperras. Förmodligen en modell som inte klarar ett "innerbelysningenpåövernattentömt" batteri.Vilken Ctec har du?
Last edited:
En Zafir 90, tror jag - samma som xrperras. Förmodligen en modell som inte klarar ett "innerbelysningenpåövernattentömt" batteri.Vilken Ctec har du?
Jag köpte ett "underhållsfritt" Yausa så sent som ifjol. Då fick jag fylla syran själv i det torrladdade batteriet. Det såg ut ungefär som det på den här bilden. Nu har batteriet på den här bilden stått ett par år, och är till en moped, men principen är den samma. Och det är iaf inte 60år.
Så här gör man för att ta batteriet i bruk:
* Dra bort det röda från batteriet.
* Dra bort det svarta från flaskorna.
* Trycka ner flaskorna (som sitter ihop med varandra) över hålen på batteriet så förseglingen bryts och syran rinner ner.
* Sätt fast det svarta som satt på flaskorna på batteriet för att försegla hålen.
Sedan skulle batteriet dessutom stå några timmar på laddning för att man skulle vara säker på att få ut maximalt av det.
Är detta ett problem? Har alltid laddat med batteriet på plats och inkopplat +- pol i div fordon.
de jag försöker få fram är att då de oftast är ganska mycket pengar som är involverat om man bränner ett el system på en hoj. att man kanske inte ska uttrycka sig att, de går säker bra!!
om man inte har kunskap att backa upp de eller nämner viss mc + laddare så får ts göra egen bedömning.
vissa kombinationer av hojar och laddare kommer sluta i tråkigheter. jag är på tok för rädd om min hoj för att ta någon laddare som inte är väldigt beprövad samt erkänt bra och göra som vissa föreslår. med tanke på alla tråkighet som om oturen är framme skulle kunna hända, skulle jag ej våga mig på att "prova om de går" spec med tanke på hur enkelt de är att göra som jag föreslog.
jag förespråkar säkerhet före ev tidvinst/tråkigheter.
Nej, "Recond" är ett särskilt läget som man kan ställa laddaren i med "Mode"-knappen. Finns på t.ex. MXS 5.0 och används för att väcka liv i djupturladdade batterier. Men jag har för mig att det på MXS 5.0 är för kraftigt att använda på de flesta mc-batterier.Nån som vet vad ctek syftar på med recond? Är det snöflingeläget?
Man kan ta med/låna spänninsgmäatre och kolla färdigfyllda.
Låt dom iaf ha en 12,4-12,5 så bör dom vara vara som dom skall - dock är dom inte
speciellt uppladdade då.
Ligger dom neråt 12 och ännu lägre så är det skräp eller har iaf fått bestående skador i någon mån - blyaccar får inte stå oupladdade.
12.9V är ett fulladdat på.
hur vida ett visst företag eller ej säljer en produkt som är så säker så att de kan garantera att ingen skada uppstår oavsett mc ger jag mig inte in i en disskution.
att säga att man kan ladda batteri trots att den batteriet är anslutet i mc på ett sådan sätt att ingen skada uppstår oavsett modell eller annan ansluten kring utrustning, är lögn eller en ovetande.
som ingenjör på ett elektronik labb besitter jag en del kunskap angående ämnet. att anklaga någon för att inte hålla sig till fakta för att sedan vräka ur sig "Det är INGA problem att ladda ett batteri som är monterat i hojen"
känns inte som man lever som man lär. de som beror på om mc blir skadad är hur vida man valt att skydda kretsar mm. samt hur man gjort de. jag antar att ganska många har skyddat sig mot detta. men att lita blint på de är upp till var och en(obs snackar inte om något spec fabrikat). skador som kan uppstå kan visa sig likt esd-skador samt även att vissa funktioner på komponenter och/eller ic ändrar eller försvagas.
Då jag inte orkar skriva ut källförteckning på allt för som mod uttrycker sig "vänligen hålla sig till fakta" får mod varna/banna bäst vederbörande vill. tidigare då jag skrev sånt jag förväntade mig att vara vedertaget, och utan tvekan ansåg att vara så grundläggande elektronik att en elektriker skulle känna till dömdes de ut som "svammel"
samt resulterade i en varning. Elektriker är grymt duktiga på att knacka kabel snyggt men när de kommer till krets kort, programmering, trigger styrda komponenter och ic kretsar verkar deras kunskap vara rätt begränsad milt sagt
Absolut inte.>VBK>Engström
missat "-Den med erfarenhet i ämnet??
Självklart inte, det vore ju mot reglerna.>VBK>Engström
- Kom inte med gissningar" ??
Laddströmmen från en batteriladdare avsedd för batteritypen i fråga har ingen som helst inverkan på elsystemet i övrigt. Bara att koppla in och ladda.
För att ordna det behöver han som sagt kraftigare doningar än en sketen batteriladdare för mc.sen är de upp till dig om du vill riskera att bränna all elektronik i hojen genom att lyssna på ovan nämnda personer.
Beror på vilket batteri det är. I Haynes manual till min Suzuki står det att batterispänningen ska vara 13,0 till 13,2V.
Men jag har också trott att 12,9Volt är fulladdat. Första vintern med Suzukin kollade jag batterispänningen nån gång i månaden. Den gick aldrig under 12,9V där den väl stod 2 månader. Sen rullade jag ut hojen och "startade". Startmotorn gick runt men motorn startade inte. Laddade batteriet ca 12 timmar med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
och sukkan startade utan problem.
Min slutsats är att för Biltemas underhållsfria batterier så är spänning under 13,0 V tecken på att batteriet är urladdat.
Senare mätningar på sukkan har visat att direkt efter körning ligger batterispänning på 13,6V. Nästa dag är spänningen nere på 13,2V och efter en vecka är batterispänningen nere på 13,0V.
Varierar som sagt. Ett öppet Yuasa batteri på mopeden Yamaha Slider laddat till 14,4V hade en dag senare en spänning på 12,7 Volt. Dvs 0,5 Volt lägre än spänningen från Biltemas underhållsfria batteri en dag efter laddning.
Skillnaden mellan ett bly-bly batteri och ett kalciumbly-kalciumbly batteri?
Såna backuper brukar vara kondensatorer eller små laddningsbara batterier som laddas upp från hojen, så att dom alltid är fulladdade när du ställer ifrån dig den. Men det är bara så att larmet har gått in i vinterdvala? Det är ett inte helt ovanligt beteende, för att spara batteri vid långtidsförvaring.shit den här tråden växte när man va frånvarande ett tag!
tackar för de konstruktiva bidragen i tråden.
Har nu märkt att BÅDE hojens batteri och larmets "back up"-batteri är döda, så jag förväntar mig minimal reaktion från larmet om hojbatteriet kopplas ur, däremot ska det bli spännande å se vad som händer när jag kopplar in batteriet igen...
Och frågan är om larmets batteri kommer laddas upp automatiskt, eller om jag måste byta ut de också och isf, var fan det nu sitter ngn stans. Instruktionsboken till larmet är något.. kortfattad.
shit den här tråden växte när man va frånvarande ett tag!
tackar för de konstruktiva bidragen i tråden.
Har nu märkt att BÅDE hojens batteri och larmets "back up"-batteri är döda, så jag förväntar mig minimal reaktion från larmet om hojbatteriet kopplas ur, däremot ska det bli spännande å se vad som händer när jag kopplar in batteriet igen...
Och frågan är om larmets batteri kommer laddas upp automatiskt, eller om jag måste byta ut de också och isf, var fan det nu sitter ngn stans. Instruktionsboken till larmet är något.. kortfattad.
Ja sen - blyaccar som blitt tömda helt är skadade.
Hur skadade beror på hur snabbt du laddar upp det igen, vad du utsatt batteriet för innan.
Startbatterier är inte gjorda för cyklisk drift , dom har inte speciellt många 100 till 0 cykler , därför finns
fritidsbatterier som används i båtars och husvagnars förbrukningsföråd
Jag har mätt spänningen under laddning på en Kawa med en Ctek Zafir 45? Är det detta du kallar för cyklisk drift?
Ca 14 laddningar/urladdningar per dygn.
Nope, min Ctec har samma egenhet så ett dränerat batteri brukar jag sparka igång med min gamla dumma laddare, därefter brukar min smarta enhet förstå att den har ett jobb att sköta. Jag brukar tänka mig den som en högre tjänsteman i ett företag, det krävs en ordentlig chock för att få något praktiskt, mätbart arbete utfört...
Hur gick det?shit den här tråden växte när man va frånvarande ett tag!
tackar för de konstruktiva bidragen i tråden.
Har nu märkt att BÅDE hojens batteri och larmets "back up"-batteri är döda, så jag förväntar mig minimal reaktion från larmet om hojbatteriet kopplas ur, däremot ska det bli spännande å se vad som händer när jag kopplar in batteriet igen...
Och frågan är om larmets batteri kommer laddas upp automatiskt, eller om jag måste byta ut de också och isf, var fan det nu sitter ngn stans. Instruktionsboken till larmet är något.. kortfattad.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |