Ladda utan att koppla bort batteriet?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vilken Ctec har du?
En Zafir 90, tror jag - samma som xrperras. Förmodligen en modell som inte klarar ett "innerbelysningenpåövernattentömt" batteri.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag köpte ett "underhållsfritt" Yausa så sent som ifjol. Då fick jag fylla syran själv i det torrladdade batteriet. Det såg ut ungefär som det på den här bilden. Nu har batteriet på den här bilden stått ett par år, och är till en moped, men principen är den samma. Och det är iaf inte 60år.
batteri_zps564d0063.jpg


Så här gör man för att ta batteriet i bruk:
* Dra bort det röda från batteriet.
* Dra bort det svarta från flaskorna.
* Trycka ner flaskorna (som sitter ihop med varandra) över hålen på batteriet så förseglingen bryts och syran rinner ner.
* Sätt fast det svarta som satt på flaskorna på batteriet för att försegla hålen.

Sedan skulle batteriet dessutom stå några timmar på laddning för att man skulle vara säker på att få ut maximalt av det.

Sådär såg det ut ja. 60 år sedan...... tsk tsk.
Det var ganska lEsKitt också men jag är nog lite skadad efter jag fick syraskvätt på mig på ett jobb för länge sedan. Det var väldigt otäckt.

Nån som vet vad ctek syftar på med recond? Är det snöflingeläget?
 
Last edited:

axelsson_vpg

Guest
Är detta ett problem? Har alltid laddat med batteriet på plats och inkopplat +- pol i div fordon.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är detta ett problem? Har alltid laddat med batteriet på plats och inkopplat +- pol i div fordon.

Nej, är laddaren hel och avpassad för batteritypen/"storleken i Ah" och du kopplar laddaren till 220V EFTER att du har satt dit laddaren mot batteriet, alles in ordnung :yoparty
Rena poler, svårt att få till bra kontakt på skitiga poler.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
de jag försöker få fram är att då de oftast är ganska mycket pengar som är involverat om man bränner ett el system på en hoj. att man kanske inte ska uttrycka sig att, de går säker bra!!
om man inte har kunskap att backa upp de eller nämner viss mc + laddare så får ts göra egen bedömning.
vissa kombinationer av hojar och laddare kommer sluta i tråkigheter. jag är på tok för rädd om min hoj för att ta någon laddare som inte är väldigt beprövad samt erkänt bra och göra som vissa föreslår. med tanke på alla tråkighet som om oturen är framme skulle kunna hända, skulle jag ej våga mig på att "prova om de går" spec med tanke på hur enkelt de är att göra som jag föreslog.
jag förespråkar säkerhet före ev tidvinst/tråkigheter.

Visst. Det finns laddare där man i instruktionerna säger att man bör koppla ifrån batteriet från fordonet innan laddning. Men det är billigare laddare och oftast inte sånt som folk här använder för att underhållsladda sina hojbatterier. Detta för att dom laddarna inte underhållsladdar utan brakar på fullt tills du kopplar ur den. Inte ens dom laddarna är tillräckligt elaka mot elkomponenterna för orsaka någon större risk att förstöra något.
Men det som diskuterades i den här tråden var ju smarta laddare av typen CTEK och liknande.
Dom ska enligt instruktionsböckerna vara säkra att använda utan att man kopplar ur batteriet då dom känner av batteriets laddning och anpassar spänning och laddningsström.

Jag har använt den typen av laddare på ett flertal bilar och motorcyklar och jag har aldrig råkat ut för några problem.

Det som skulle kunna förstöra elektronik i hojen eller bilen är ju transienter eller strömspikar. Men handen på hjärtat. Vad tror du orsakar värst strömspikar och störningar av följande alternativ?
Tändspolarna eller en laddare?
Blinkersrelä som slår till och från eller en laddare?

Och om du jämför en laddare som klarar av att ge max 0,8A eller en MC generator med en ohyggligt basic laddningsreglering som kan ge 15-20A och med en likriktare av allra enklaste snitt.

Motorcykeln egen generator är helt enkelt ohyggligt mycket värre för elkomponenterna än vad en modern intelligent laddare är.
Om din hoj har elektronikkomponenter som inte tål en modern, intelligent underhållsladdare som tillverkaren säger är utmärkt att använda utan att koppla från elsystemet så skulle jag föreslå att du aldrig startar din hoj. Din generator kommer då att steka hela ditt elsystem innan du hinner säga flaska.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nån som vet vad ctek syftar på med recond? Är det snöflingeläget?
Nej, "Recond" är ett särskilt läget som man kan ställa laddaren i med "Mode"-knappen. Finns på t.ex. MXS 5.0 och används för att väcka liv i djupturladdade batterier. Men jag har för mig att det på MXS 5.0 är för kraftigt att använda på de flesta mc-batterier.

"Snöflingan" ger en aning mer spänning än vanliga billäget och är till för temperaturer från -20 till +5, enligt manualen till MXS 5.0 iaf:
Mc-läget: 1,2-14Ah (-20 till +50 grader)
Billäget: 14-160Ah (+5 till +50 grader)
Snöflinga: 14-160Ah (-20 till +5 grader)
Recond: 14-160Ah (-20 till +50 grader)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kan ta med/låna spänninsgmäatre och kolla färdigfyllda.

Låt dom iaf ha en 12,4-12,5 så bör dom vara vara som dom skall - dock är dom inte
speciellt uppladdade då.
Ligger dom neråt 12 och ännu lägre så är det skräp eller har iaf fått bestående skador i någon mån - blyaccar får inte stå oupladdade.

12.9V är ett fulladdat på.

Beror på vilket batteri det är. I Haynes manual till min Suzuki står det att batterispänningen ska vara 13,0 till 13,2V.
Men jag har också trott att 12,9Volt är fulladdat. Första vintern med Suzukin kollade jag batterispänningen nån gång i månaden. Den gick aldrig under 12,9V där den väl stod 2 månader. Sen rullade jag ut hojen och "startade". Startmotorn gick runt men motorn startade inte. Laddade batteriet ca 12 timmar med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
och sukkan startade utan problem.
Min slutsats är att för Biltemas underhållsfria batterier så är spänning under 13,0 V tecken på att batteriet är urladdat.
Senare mätningar på sukkan har visat att direkt efter körning ligger batterispänning på 13,6V. Nästa dag är spänningen nere på 13,2V och efter en vecka är batterispänningen nere på 13,0V.

Varierar som sagt. Ett öppet Yuasa batteri på mopeden Yamaha Slider laddat till 14,4V hade en dag senare en spänning på 12,7 Volt. Dvs 0,5 Volt lägre än spänningen från Biltemas underhållsfria batteri en dag efter laddning.
Skillnaden mellan ett bly-bly batteri och ett kalciumbly-kalciumbly batteri?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
hur vida ett visst företag eller ej säljer en produkt som är så säker så att de kan garantera att ingen skada uppstår oavsett mc ger jag mig inte in i en disskution.
att säga att man kan ladda batteri trots att den batteriet är anslutet i mc på ett sådan sätt att ingen skada uppstår oavsett modell eller annan ansluten kring utrustning, är lögn eller en ovetande.

som ingenjör på ett elektronik labb besitter jag en del kunskap angående ämnet. att anklaga någon för att inte hålla sig till fakta för att sedan vräka ur sig "Det är INGA problem att ladda ett batteri som är monterat i hojen"
känns inte som man lever som man lär. de som beror på om mc blir skadad är hur vida man valt att skydda kretsar mm. samt hur man gjort de. jag antar att ganska många har skyddat sig mot detta. men att lita blint på de är upp till var och en(obs snackar inte om något spec fabrikat). skador som kan uppstå kan visa sig likt esd-skador samt även att vissa funktioner på komponenter och/eller ic ändrar eller försvagas.

Då jag inte orkar skriva ut källförteckning på allt för som mod uttrycker sig "vänligen hålla sig till fakta" får mod varna/banna bäst vederbörande vill. tidigare då jag skrev sånt jag förväntade mig att vara vedertaget, och utan tvekan ansåg att vara så grundläggande elektronik att en elektriker skulle känna till dömdes de ut som "svammel"
samt resulterade i en varning. Elektriker är grymt duktiga på att knacka kabel snyggt men när de kommer till krets kort, programmering, trigger styrda komponenter och ic kretsar verkar deras kunskap vara rätt begränsad milt sagt

Jag håller med dig. Men jag vill påpeka att mina råd till TS rör TS egen hoj en gixxer K2 (2001 eller 2002?)
och att jag själv har en Suzuki 2001 och jag har förutsatt att laddningsregulatorn är likartat uppbyggd.
För jag har utan problem laddat både min Suzuki och min Triumph utan problem med laddaren ansluten direkt till batteriet. Och vilken laddare. Jo http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/ vilket jag också skrivit i mitt inlägg.
Men tar man som det fanns en tråd om för nått år sedan en vanlig gammal laddare som består av transformator och helvågslikriktare, en kombination som lätt kan ha en toppspänning på 17V och kopplar den att med hjälp av ett kopplingsur ladda ett MC-batteri 1/2 timme varje dygn under vintern. Ja då är det inget konstigt att batteriet är i dålig form på våren. Överladdat till :död :(
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
De skall ju inte matas, men i kväll är jag generös.
>VBK>Engström
missat "-Den med erfarenhet i ämnet??
Absolut inte.
Teoretisk erfarenhet i ämnet, check!
Fick min första lödkolv 1980, sedan Elektronikingenjörslinjen i Östersund,
därefter ett par decennier av allmänt elektronik och motorcykelnördande.

Därav även praktiskt erfarenhet i ämnet, check!

Jobbar dessutom med en industridesigner som jobbat för c-tek i
några år och har därför haft förmånen att följa dessa på nära håll.
(Finns även andra för mcbatterier avsedda laddare föstås.)

>VBK>Engström
- Kom inte med gissningar" ??
Självklart inte, det vore ju mot reglerna. :mattias
Här relateras enbart fakta! :fakta

Så, vad i min utsaga finner du felaktigt, farligt och/eller vilseledande för ts?
Laddströmmen från en batteriladdare avsedd för batteritypen i fråga har ingen som helst inverkan på elsystemet i övrigt. Bara att koppla in och ladda. :fakta

Att sedan hela elsystemet(minus eventuell klocka och larm) är bortkopplat från
batteriet när tändningen är avslagen gör att man teoretiskt sett skulle kunna
koppla 230 volt nätspäning rakt på batteriet utan att 'elektroniken' skulle ta skada.
(På en mc utan larm och klocka.)

Batteriet och dess närmaste omgivningar skulle dock vara minde lyckliga. :rolleyes:
(Och för tydlighets skull, detta är bara ett exempel. Att koppla 230 volt
växelström till batteriet bör medföra risk för allvarlig skada på liv, lem och hoj.)
sen är de upp till dig om du vill riskera att bränna all elektronik i hojen genom att lyssna på ovan nämnda personer.
För att ordna det behöver han som sagt kraftigare doningar än en sketen batteriladdare för mc.
:fakta

Typ slå på tändningen och sedan koppla på 230 volt enligt ovan.
Boom, fräs och magisk rök! :crash
Om det nu var det trådskaparen ville åstadkomma?
:arsele

:hej

/e
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Beror på vilket batteri det är. I Haynes manual till min Suzuki står det att batterispänningen ska vara 13,0 till 13,2V.
Men jag har också trott att 12,9Volt är fulladdat. Första vintern med Suzukin kollade jag batterispänningen nån gång i månaden. Den gick aldrig under 12,9V där den väl stod 2 månader. Sen rullade jag ut hojen och "startade". Startmotorn gick runt men motorn startade inte. Laddade batteriet ca 12 timmar med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
och sukkan startade utan problem.
Min slutsats är att för Biltemas underhållsfria batterier så är spänning under 13,0 V tecken på att batteriet är urladdat.
Senare mätningar på sukkan har visat att direkt efter körning ligger batterispänning på 13,6V. Nästa dag är spänningen nere på 13,2V och efter en vecka är batterispänningen nere på 13,0V.

Varierar som sagt. Ett öppet Yuasa batteri på mopeden Yamaha Slider laddat till 14,4V hade en dag senare en spänning på 12,7 Volt. Dvs 0,5 Volt lägre än spänningen från Biltemas underhållsfria batteri en dag efter laddning.
Skillnaden mellan ett bly-bly batteri och ett kalciumbly-kalciumbly batteri?

Det är vissa skillnader mellan frisyra,agm när det gäller vid vilken spänning det anses fullt
Har för mig frisyra är 12,9 och agm/gel uppåt lite över 13 nått.
Det är små skillnader.

Sen är det också viktigt att laddaren temperaturkompenserar laddningen om man skall toppa accen till 100% - vid kyla skall laddspänningen ökas ,i värme sänkas - detta har
inte mc regulatorer - men det behövs inte normalt.

Biltema accar följer naturligtvis detta också så hade accen 13V så var det toppat men
saknade förmågan att leverara ström - lätt sulfaterat?
Jag gillar inte deras accar då dom inte har särskilt höga cca tal i jmf mot Yuasa YTX serien.
Så det kan ha varit det också i kombination med lite trött motor efter dvalan.

Köper man ett kvalitets acc så behöver man inte nån laddare - man kollar att det är fullt när man ställer av hojen och kastar in det i kylen/frysen - självurladdningen är mycket låg i kyla.Sitter det på mcen i kyla skall det kopplas ur.

Kolla på självurrladdninsgkurvor på nätet , sök nått "pb self discharge vs temperature" eller nått
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
shit den här tråden växte när man va frånvarande ett tag!
tackar för de konstruktiva bidragen i tråden.
Har nu märkt att BÅDE hojens batteri och larmets "back up"-batteri är döda, så jag förväntar mig minimal reaktion från larmet om hojbatteriet kopplas ur, däremot ska det bli spännande å se vad som händer när jag kopplar in batteriet igen...
Och frågan är om larmets batteri kommer laddas upp automatiskt, eller om jag måste byta ut de också och isf, var fan det nu sitter ngn stans. Instruktionsboken till larmet är något.. kortfattad.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja sen - blyaccar som blitt tömda helt är skadade.
Hur skadade beror på hur snabbt du laddar upp det igen, vad du utsatt batteriet för innan.

Startbatterier är inte gjorda för cyklisk drift , dom har inte speciellt många 100 till 0 cykler , därför finns
fritidsbatterier som används i båtars och husvagnars förbrukningsföråd
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Är återigen väldigt nyfiken på Shorai eller liknande.
Åsikter förutom att löda själv för det vill jag helt enkelt inte?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
shit den här tråden växte när man va frånvarande ett tag!
tackar för de konstruktiva bidragen i tråden.
Har nu märkt att BÅDE hojens batteri och larmets "back up"-batteri är döda, så jag förväntar mig minimal reaktion från larmet om hojbatteriet kopplas ur, däremot ska det bli spännande å se vad som händer när jag kopplar in batteriet igen...
Och frågan är om larmets batteri kommer laddas upp automatiskt, eller om jag måste byta ut de också och isf, var fan det nu sitter ngn stans. Instruktionsboken till larmet är något.. kortfattad.
Såna backuper brukar vara kondensatorer eller små laddningsbara batterier som laddas upp från hojen, så att dom alltid är fulladdade när du ställer ifrån dig den. Men det är bara så att larmet har gått in i vinterdvala? Det är ett inte helt ovanligt beteende, för att spara batteri vid långtidsförvaring.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
shit den här tråden växte när man va frånvarande ett tag!
tackar för de konstruktiva bidragen i tråden.
Har nu märkt att BÅDE hojens batteri och larmets "back up"-batteri är döda, så jag förväntar mig minimal reaktion från larmet om hojbatteriet kopplas ur, däremot ska det bli spännande å se vad som händer när jag kopplar in batteriet igen...
Och frågan är om larmets batteri kommer laddas upp automatiskt, eller om jag måste byta ut de också och isf, var fan det nu sitter ngn stans. Instruktionsboken till larmet är något.. kortfattad.

Du har fått rådet tidigare, men släng bort larmet, det är bara ett problem som väntar på att få visa sig.

Sen när det gör det står du mitt i sommaren utmed en landsväg utan möjlighet att kvittera det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja sen - blyaccar som blitt tömda helt är skadade.
Hur skadade beror på hur snabbt du laddar upp det igen, vad du utsatt batteriet för innan.

Startbatterier är inte gjorda för cyklisk drift , dom har inte speciellt många 100 till 0 cykler , därför finns
fritidsbatterier som används i båtars och husvagnars förbrukningsföråd

Jag har mätt spänningen under laddning på en Kawa med en Ctek Zafir 45? Är det detta du kallar för cyklisk drift?
Ca 14 laddningar/urladdningar per dygn.
 

Bifogat

  • CTEK45ZAFIRpåKawaER-6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER-6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 102
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har mätt spänningen under laddning på en Kawa med en Ctek Zafir 45? Är det detta du kallar för cyklisk drift?
Ca 14 laddningar/urladdningar per dygn.

Nej det var en helt annan sak jag menade med cykliskdrift - nämligen att ladda upp och ladda ur startbatterier.
Vilket det handlar om för dom som har t.ex har larm utan underhållsladdning inkopplat.

Den där kurvan är underhållsladdningskurvan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nope, min Ctec har samma egenhet så ett dränerat batteri brukar jag sparka igång med min gamla dumma laddare, därefter brukar min smarta enhet förstå att den har ett jobb att sköta. Jag brukar tänka mig den som en högre tjänsteman i ett företag, det krävs en ordentlig chock för att få något praktiskt, mätbart arbete utfört... :3freak

Ja. Det är så med vissa laddare. Min CTEK är likadan.
Det hänger ihop med att den inte kör igång laddningen innan den konstaterat att det finns ett batteri anslutet och att det är rätt polvänt.
Är batteriet helt dött så upptäcker inte laddaren någon svag spänning och då tror den att det inte sitter något batteri där och då kör den inte igång laddningen.

I dom lägena så krävs det att man sparkar igång det med en "korkad" laddare. Eller en laddare som har ett särskilt läge för att ladda upp helt tomma batterier.

Å andra sidan så är ett batteri som är så urladdat med stor sannolikhet skadat av att ha djupurladdats på det sättet så det är inte säkert att det går att få någon vettig kapacitet i det.
Men det skadar ju inte att prova om man har en annan laddare såklart.
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
shit den här tråden växte när man va frånvarande ett tag!
tackar för de konstruktiva bidragen i tråden.
Har nu märkt att BÅDE hojens batteri och larmets "back up"-batteri är döda, så jag förväntar mig minimal reaktion från larmet om hojbatteriet kopplas ur, däremot ska det bli spännande å se vad som händer när jag kopplar in batteriet igen...
Och frågan är om larmets batteri kommer laddas upp automatiskt, eller om jag måste byta ut de också och isf, var fan det nu sitter ngn stans. Instruktionsboken till larmet är något.. kortfattad.
Hur gick det? :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top