Ladda utan att koppla bort batteriet?

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Jag har ett litet dilemma.. gixern har ett larm från DEFA, nu efter vintern är batteriet urladdat (ska ändå köpa nytt snarast). problemet är bara att kopplar man ur batteriet tror larmet att ngn försöker sno hojen, detta ska kunna stängas av med en special-nyckel i ngn kontrolldosa för larmet, den hade förre ägaren supit bort så här står jag..
kopplar jag loss batteriet för att ladda/byta ut det lär väl larmet gå? Har inte testat själv, men så säger manualen till larmet. några fiffiga förslag?
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Lura larmet med genom att koppla in en liten 12V-nätadapter medans du kopplar bort batteriet?
Borde ju duga med vad som helst då det inte bör röra sig om alltför många ampere. Typ till någon gammal router, switch eller liknande. Annars så finns ju vissa Ctek-modeller med den finesen.
Typ denna:
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS 10
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Lura larmet med genom att koppla in en liten 12V-nätadapter medans du kopplar bort batteriet?
Borde ju duga med vad som helst då det inte bör röra sig om alltför många ampere. Typ till någon gammal router, switch eller liknande. Annars så finns ju vissa Ctek-modeller med den finesen.
Typ denna:
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS 10

Jag har använt mej av ett litet 12 voltsbatteri och gjort som ovanstående på både bil o hoj.Funkar
alldeles utmärkt!
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Om batteriet är helt urladdat så är det samma sak som att koppla ur det. Jag hade aldrig laddat ett batteri om det var inkopplat eftersom spänningen är kanske samma sak, men strömmen är ju oftast högre från en laddare än från batteriet.

MVH Phille
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Varför är det vanskligt att ladda med batteriet på plats :va

Sätt dit laddaren efter att du har kollat att det är rätt mängd vätska i cellerna, en laddare med liten laddström till små ackar, billaddaren kan du glömma, har för mig att det ska vara laddström på 1-2A (orkar inte gå ut och kolla på min c-tek nu, googla själv).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det enklaste måste ju vara att koppla på en laddare direkt på batteripolerna. T.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Laddar mot slutet (över 14V) med ca 300mA så det går inte fort. Har den stått över vintern kan det ta 24 timmar att ladda batteriet. För att avbryta batteriladdningen, kolla spänningen med multimeter. Färdigladdat vid 14,4Vol t under laddning. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Men varför ladda det gamla batteriet om du ändå ska byta batteri?
När du köper nytt batteri, fråga om du måste ladda det.
Blir svaret NEJ.
Fråga när batteriet laddades senast.
Kan de inte redogöra för när det laddades senast, hur de laddar batterier på hyllan i affären.
Så uppstår ju den intressanta frågan: Varför säljer de underhållsladdare när batterierna inte behöver laddas på hyllan, lagret i affären.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det enklaste måste ju vara att koppla på en laddare direkt på batteripolerna. T.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Laddar mot slutet (över 14V) med ca 300mA så det går inte fort. Har den stått över vintern kan det ta 24 timmar att ladda batteriet. För att avbryta batteriladdningen, kolla spänningen med multimeter. Färdigladdat vid 14,4Vol t under laddning. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Men varför ladda det gamla batteriet om du ändå ska byta batteri?
När du köper nytt batteri, fråga om du måste ladda det.
Blir svaret NEJ.
Fråga när batteriet laddades senast.
Kan de inte redogöra för när det laddades senast, hur de laddar batterier på hyllan i affären.
Så uppstår ju den intressanta frågan: Varför säljer de underhållsladdare när batterierna inte behöver laddas på hyllan, lagret i affären.

Lagras inte de torra? Tror bestämt jag fyllde ett batteri jag köpte för länge sedan.
Och C-tek kan väl anslutas rakt på ett monterat batteri?
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Är inte larmet komplett med nycklar så riv bort skiten så slipper du förmodligen framtida problem . :smasha
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lagras inte de torra? Tror bestämt jag fyllde ett batteri jag köpte för länge sedan.
Och C-tek kan väl anslutas rakt på ett monterat batteri?

Vet inte hur man löser det nuförtiden, men tidigare fick man inte transportera batterier syrade.

Så dom fylldes hos handlarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lagras inte de torra? Tror bestämt jag fyllde ett batteri jag köpte för länge sedan.
Och C-tek kan väl anslutas rakt på ett monterat batteri?
Förekommer säkert. För den öppna typen av batterier. Dvs den typ av blybatterier som fanns i bilarna för 60 år sedan. Men nya typer av batterier som Yuasas och Biltemas underhållsfria batterier och Biltemas Gelbatterier är färdigfyllda där de står på hyllan i butiken. Färdigfyllda på fabriken.
Läs sida 27. Också sida 29 kan vara av intresse.
http://www.batterigrossisten.com/NewFiles/Produkter11.html
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-80810/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...rhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter-80240/
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lagras inte de torra? Tror bestämt jag fyllde ett batteri jag köpte för länge sedan.
Och C-tek kan väl anslutas rakt på ett monterat batteri?
Förekommer säkert. För den öppna typen av batterier. Dvs den typ av blybatterier som fanns i bilarna för 60 år sedan. Men nya typer av batterier som Yuasas och Biltemas underhållsfria batterier och Biltemas Gelbatterier är färdigfyllda där de står på hyllan i butiken. Färdigfyllda på fabriken.
Läs sida 27. Också sida 29 kan vara av intresse.
http://www.batterigrossisten.com/NewFiles/Produkter11.html
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-80810/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...rhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter-80240/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om batteriet är helt urladdat så är det samma sak som att koppla ur det. Jag hade aldrig laddat ett batteri om det var inkopplat eftersom spänningen är kanske samma sak, men strömmen är ju oftast högre från en laddare än från batteriet.

MVH Phille
Var har du sett dom siffrorna, att en laddare skickar ur sig en högre ström än ett batteri? En CTek-laddare tex laddar med 0,5A, ett hojbatteri borde ledigt kunna få ur sig 50A, så laddaren är knappast största faran för hojen.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Förekommer säkert. För den öppna typen av batterier. Dvs den typ av blybatterier som fanns i bilarna för 60 år sedan. Men nya typer av batterier som Yuasas och Biltemas underhållsfria batterier och Biltemas Gelbatterier är färdigfyllda där de står på hyllan i butiken. Färdigfyllda på fabriken.
Nu vet jag inte var du fått informationen om att de är fyllda på fabrik ifrån, men ja batterierna hos större återförsäljare som Biltema är ofta fyllda när de står på hyllan. Detta har antagligen att göra med att de inte vill hålla på med syrafyllning i samband med försäljning till var kund samt att de har en så pass stor åtgång att batterierna inte hinner påverkas.

För om batterierna får stå för länge och dra ut kan de ta skada på så sätt att livslängden förkortas. Men då pratar vi i princip om batterier som fått stå flera månader och dra ur, t ex MC-batterier med låg kapacitet som fått stå över vintern. Och nu pratar vi vanliga blybatterier, öppna såväl som underhållsfria. Gelbatterier är inte känsliga på samma sätt.

Mina underhållsfria har jag fått fylla själv, alternativt att de fyllt i butik vid köptillfället, för som sagt så brukar de inte transporteras fyllda. Och visst kan det vara värt att kolla om det finns något fyllningsdatum på batteriet om det är ett vanligt underhållsfritt blybatteri.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jag hade aldrig laddat ett batteri om det var inkopplat eftersom spänningen är kanske samma sak, men strömmen är ju oftast högre från en laddare än från batteriet.
MVH Phille

Laddströmmen från en batteriladdare avsedd för batteritypen i fråga har ingen som helst inverkan på elsystemet i övrigt. Bara att koppla in och ladda. :fakta

:hej

/e
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Förekommer säkert. För den öppna typen av batterier. Dvs den typ av blybatterier som fanns i bilarna för 60 år sedan. Men nya typer av batterier som Yuasas och Biltemas underhållsfria batterier och Biltemas Gelbatterier är färdigfyllda där de står på hyllan i butiken. Färdigfyllda på fabriken.
Jag köpte ett "underhållsfritt" Yausa så sent som ifjol. Då fick jag fylla syran själv i det torrladdade batteriet. Det såg ut ungefär som det på den här bilden. Nu har batteriet på den här bilden stått ett par år, och är till en moped, men principen är den samma. Och det är iaf inte 60år.
batteri_zps564d0063.jpg


Så här gör man för att ta batteriet i bruk:
* Dra bort det röda från batteriet.
* Dra bort det svarta från flaskorna.
* Trycka ner flaskorna (som sitter ihop med varandra) över hålen på batteriet så förseglingen bryts och syran rinner ner.
* Sätt fast det svarta som satt på flaskorna på batteriet för att försegla hålen.

Sedan skulle batteriet dessutom stå några timmar på laddning för att man skulle vara säker på att få ut maximalt av det.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nu vet jag inte var du fått informationen om att de är fyllda på fabrik ifrån, men ja batterierna hos större återförsäljare som Biltema är ofta fyllda när de står på hyllan. Detta har antagligen att göra med att de inte vill hålla på med syrafyllning i samband med försäljning till var kund samt att de har en så pass stor åtgång att batterierna inte hinner påverkas.

För om batterierna får stå för länge och dra ut kan de ta skada på så sätt att livslängden förkortas. Men då pratar vi i princip om batterier som fått stå flera månader och dra ur, t ex MC-batterier med låg kapacitet som fått stå över vintern. Och nu pratar vi vanliga blybatterier, öppna såväl som underhållsfria. Gelbatterier är inte känsliga på samma sätt.

Mina underhållsfria har jag fått fylla själv, alternativt att de fyllt i butik vid köptillfället, för som sagt så brukar de inte transporteras fyllda. Och visst kan det vara värt att kolla om det finns något fyllningsdatum på batteriet om det är ett vanligt underhållsfritt blybatteri.

Man kan ta med/låna spänninsgmäatre och kolla färdigfyllda.

Låt dom iaf ha en 12,4-12,5 så bör dom vara vara som dom skall - dock är dom inte
speciellt uppladdade då.
Ligger dom neråt 12 och ännu lägre så är det skräp eller har iaf fått bestående skador i någon mån - blyaccar får inte stå oupladdade.

12.9V är ett fulladdat på.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
>VBK>Engström
missat "-Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar" ??

skulle under inga omständigheter våga ansluta någon laddare då batteri är anslutet i hojjen.
att de "funkar" på någons hoj/bil säger inget om din mc (så länge vi inte snackar exakt samma el komponenter i hela hojen). sen är den en annan 5:a om de finns så många här som kan avgöra om deras hoj tog skada eller inte av de.

men nu till ämnet.
du Bör parallellkoppla !!obs ej serie!!

i länken nedan visar de hur de ser ut. dom sladdarna som går in i multimetern är dom som går iväg från ditt batteri idag. när du kopplat som bilden visar kan du ta bort de gammal batteriet var noga hela tiden med att du inte tappar kontakt med de nya. när de är gjort så har du dom 2 sladdarna som satt på gamla batteriet lösa. fäst dom på batteri som vanligt och ta bort dom provisoriska sladdar så är du klar. så gör du om du risk-fritt vill byta batteri utan att riskera spänningsbortfall. sen är de upp till dig om du vill riskera att bränna all elektronik i hojen genom att lyssna på ovan nämnda personer.




http://www.google.se/imgres?imgurl=...=pe40UY2zM4OM4ATQ8YD4Dw&ved=0CD0Q9QEwAg&dur=9
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
>VBK>Engström
missat "-Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar" ??

skulle under inga omständigheter våga ansluta någon laddare då batteri är anslutet i hojjen.
att de "funkar" på någons hoj/bil säger inget om din mc (så länge vi inte snackar exakt samma el komponenter i hela hojen). sen är den en annan 5:a om de finns så många här som kan avgöra om deras hoj tog skada eller inte av de.

men nu till ämnet.
du Bör parallellkoppla !!obs ej serie!!

i länken nedan visar de hur de ser ut. dom sladdarna som går in i multimetern är dom som går iväg från ditt batteri idag. när du kopplat som bilden visar kan du ta bort de gammal batteriet var noga hela tiden med att du inte tappar kontakt med de nya. när de är gjort så har du dom 2 sladdarna som satt på gamla batteriet lösa. fäst dom på batteri som vanligt och ta bort dom provisoriska sladdar så är du klar. så gör du om du risk-fritt vill byta batteri utan att riskera spänningsbortfall. sen är de upp till dig om du vill riskera att bränna all elektronik i hojen genom att lyssna på ovan nämnda personer.




http://www.google.se/imgres?imgurl=...=pe40UY2zM4OM4ATQ8YD4Dw&ved=0CD0Q9QEwAg&dur=9

Hur många har knäckt något genom att koppla in laddaren med batterikablarna monterade?

[Då moderator-saxen varit framme gör vi en follow-up; Svaret på den retoriska frågan är - förutsatt att allt är rättkopplat - inga. /mod.]
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top