Laddning av batteri – ska det låta och se ut såhär?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
För att någon ska känna igen sig kanske det ska framgå:

Vilken laddare det handlar om

Vilket batteri det handlar om

Batteriets volt/skick/historik innan laddningen påbörjades

Kanske =0)
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
För att någon ska känna igen sig kanske det ska framgå:

Vilken laddare det handlar om

Vilket batteri det handlar om

Batteriets volt/skick/historik innan laddningen påbörjades

Kanske =0)
Man behöver inte räkna antalet bitar för att veta ifall det är ett tusen- eller hundrabitarspussel man har framför sig. Nu visar batteriladdaren den här symbolen och laddningen sjunker. I övrigt beter sig laddaren som tidigare. :-(
Skärmavbild 2023-02-11 kl. 16.24.10.png
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ja det är något allvarligt fel. Jag har precis en sådan laddare och den beter sig inte så. Inte ens med långt urladdade batterier.

Har batteriet stått ute i minusgrader? Urladdat? Då kan det ha frusit sönder.

Har du annat batteri att provladda mot och se hur laddaren beter sig? Så du kan utesluta den. I så fall är det batteriet som säckat ihop. För polariteten såg rätt ut vad jag kunde se
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du kan skrota det batteriet. Möjligtvis kan du få liv i det om du kör med en gammal dumladdare men kapaciteten kommer vara kass.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade ett totaldött batteri som Ctek laddaren gav upp på, jag provade att starta om laddningen flera gånger, men den orkade inte sparka igång det.

Då paralellkopplade jag in ett hyfsat friskt batteri och kopplade in Ctek laddaren, då fick den upp spänningen tillräckligt för att laddaren skulle gå vidare i programmet och efter en stund kopplade jag bort det fungerande batteriet och lät Ctek laddaren köra "recond" läget ett varv till.

Det batteriet funkade som startbatteri i ett par år till, visserligen på en lättstartad bil och utan entusiasm när det var kallt ute, men det funkade.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Känns lite som en kortsluten cell.

Skrotade ett batteri i som gav 10,1 i åkklipparen 5 celler ok 1 cell död/kortis i
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad är det för laddare?
När jag tittar efter så det jag att det finns flera modeller nu som ser likadana ut. Men det är Biltemas laddare. Just den där tar även 6V-batterier, medan min istället kan hantera LiPo-batterier och har lite mer effekt. Men de är snarlika i utförandet. Påminner mycket om ctek.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag hade ett totaldött batteri [...]

Då paralellkopplade jag in ett hyfsat friskt batteri och kopplade in Ctek laddaren, då fick den upp spänningen tillräckligt för att laddaren skulle gå vidare i programmet [...]
Jag gjorde så. Parallellkopplade detta batteri till ett fungerande och fick upp spänningen till 7 volt innan jag anslöt denna batteriladdare; men började alltså bete sig såhär direkt. Klickar och har sig. Batteriets spänning går ner tiondel för tiondel när jag ansluter en multimeter. :-/
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Ja det är något allvarligt fel. Jag har precis en sådan laddare och den beter sig inte så. Inte ens med långt urladdade batterier.

Har batteriet stått ute i minusgrader? Urladdat? Då kan det ha frusit sönder.

Har du annat batteri att provladda mot och se hur laddaren beter sig? Så du kan utesluta den. I så fall är det batteriet som säckat ihop. För polariteten såg rätt ut vad jag kunde se
Batteriet hade uppmätta 2 volt och hade stått i en oanvänd bil i ungefär ett år. Inköptes (på Biltema) ungefär då. Har alltså laddats ur blott en gång och sedan befunnit sig i det skicket. Laddaren har fungerat felfritt vid laddning av andra mc- och bilbatterier som har behövt laddas. En del säger att man aldrig ska köpa deras bilbatterier – vad säger ni om det?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Batteriet hade uppmätta 2 volt och hade stått i en oanvänd bil i ungefär ett år. Inköptes (på Biltema) ungefär då. Har alltså laddats ur blott en gång och sedan befunnit sig i det skicket. Laddaren har fungerat felfritt vid laddning av andra mc- och bilbatterier som har behövt laddas. En del säger att man aldrig ska köpa deras bilbatterier – vad säger ni om det?
Då har det nog frusit sönder. Urladdade så blir syran till vatten och fryser. Cellerna går då sönder.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Då har det nog frusit sönder. Urladdade så blir syran till vatten och fryser. Cellerna går då sönder.
Har som lägst varit +10°C i batteriets omgivning.
Döda blysyra batterier genom att inte ladda upp dom är enkelt o då spelar fabrikatet ingen roll alls.
Alltså normalt att det behöver kasseras ifall det laddas ur och förblir urladdat en längre tid?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Av filmen tycker jag laddaren står på reconditioning (om den nu har det. därav min fråga om vilken laddare) Dvs den pulsar ut strömmen för att försöka väcka till liv i alla celler.
Har det varit helt urladdat och stått en stund kan batteriet ha tagit skada, men det är ju bara låta den stå på reconditioning en stund och se vad som händer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har som lägst varit +10°C i batteriets omgivning.

Alltså normalt att det behöver kasseras ifall det laddas ur och förblir urladdat en längre tid?
Ja, dagens blybatterier tål inte alls urladdning som de gamla. Idag är blyet i form av en tunn plätering på annat material och det krävs ganska lite för att en anod/katod skall skadas och cellen inte fungerar längre. När det var rent bly kunde man skrämma igång även ett mycket gammalt batteri, jag har själv varit med och gjort det med ett gammalt Tudor från 1960-talet i ett ladufynd.

Ett kvalitetsbatteri har tjockare och jämnare plätering och är därför bättre än ett billighetsbatteri även i detta avseende. Och som tidigare sagt så finns det bättre teknologi idag.

EDIT:

Här ett batteri som höll 2,5 år i snöskotern:

ec296d0f5eab8bd85be4acab1f43dba5.jpg


Det var helt dött och vägrade ta laddning men efter lite ”chockterapi” först med en jumpstarter i bypass mode och en dumladdare över natten så hade det vaknat till.

48743cadec1ee8caa88b954389ef859f.jpg


Efter några cykler av recond mode på ctek så såg det ju ändå hyfsat ut!

d7e363ea1ab17c0378dc96e003010d6b.jpg


Men efter fyra dagars vila såg det ut såhär.

AGM-batteri av mellankvalitet.
 
Last edited:
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top