Har som lägst varit +10°C i batteriets omgivning.
Alltså normalt att det behöver kasseras ifall det laddas ur och förblir urladdat en längre tid?
Ja, dagens blybatterier tål inte alls urladdning som de gamla. Idag är blyet i form av en tunn plätering på annat material och det krävs ganska lite för att en anod/katod skall skadas och cellen inte fungerar längre. När det var rent bly kunde man skrämma igång även ett mycket gammalt batteri, jag har själv varit med och gjort det med ett gammalt Tudor från 1960-talet i ett ladufynd.
Ett kvalitetsbatteri har tjockare och jämnare plätering och är därför bättre än ett billighetsbatteri även i detta avseende. Och som tidigare sagt så finns det bättre teknologi idag.
EDIT:
Här ett batteri som höll 2,5 år i snöskotern:
Det var helt dött och vägrade ta laddning men efter lite ”chockterapi” först med en jumpstarter i bypass mode och en dumladdare över natten så hade det vaknat till.
Efter några cykler av recond mode på ctek så såg det ju ändå hyfsat ut!
Men efter fyra dagars vila såg det ut såhär.
AGM-batteri av mellankvalitet.