laddnings problem till batteri

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Låter precis som min gamla förra hösten. Först orkade inte startmotorn, sen dog den när jag satte på blinkersen (kul att ligga i en kurva och och motorn slår på-av hela tiden :)). Till slut stannade den helt iaf :(
Var generatorn som inte laddade :whip
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Dez skrev:
Låter precis som min gamla förra hösten. Först orkade inte startmotorn, sen dog den när jag satte på blinkersen (kul att ligga i en kurva och och motorn slår på-av hela tiden :)). Till slut stannade den helt iaf :(
Var generatorn som inte laddade :whip


Jag som önskade så mycket att det skulle vara batteriet :(

Blir så att man får lägga ut några tusen till då :mad: :( :mad:
 

Decoy

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10R -04
Innan du går och köper en ny generator, kolla kolen i generatorn, kan var så lätt som att det är dom som börjar ta slut.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Ichnoz skrev:
Jag som önskade så mycket att det skulle vara batteriet :(

Blir så att man får lägga ut några tusen till då :mad: :( :mad:

Jag skulle gissa på att det är generatorn...min lindade verkstan om så det blev inte jättedyrt.
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Jag ska fixa kopplingsvajer imorgon och sedan testa ett tag till och se vad som händer. Sen blir det till att mäta och skruva då :(
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tycks vara knepigt med batterier.. :confused:

Om du tänker på att du normalt inte använder batteriet under körning blir det kansle lite enklare.
Batteriet skall enbart vara en tillfällig reservoir för energi när generatorn inte räcker till, t ex vid start..det är ju generatorn som står för elenergin när du kör. :fakta
Med systematisk felsökning, något som verkar vara ett undantag bland många här, går det att med stor sannolikhet pricka tämligen rätt på en kvart. :tummenupp

Vid start tas lite energi ur batteriet och fylls sedan på under körning - om generatorn laddar alltså...
Om du sedan efter en längre körning inte kan starta hojen, (startmotorn snurrar inte, eller långsamt) så är batteriet troligen dåligt laddat.
Urladdat batteri kan bero på
1. Felaktigt batteri.
2. Dålig påfyllning från generatorn (generator - regulator felaktig)

Ett batteri kan ha godkänd polspänning 12.8- 13,8V men ändå vara utslitet. batterispänninge bör mätas under last. Fullt lyse t ex.
Dina 8V tyder på totalt urladdat batteri.
Några felfall:
Fall 1: Generator OK, batteri defekt.
Är batteriet bara urladdat löses detta med en stunds körning.
Är batteriet defekt kan en stunds körning hjälpa tillfälligt, sedan laddar batteriet ur sig eller det tar helt enkelt inte emot laddningen..
Fall 2. Generator defekt, batteri OK.
Löses tillfälligt med laddning av batteriet men när det sedan är urladdat.. död hoj..
Fall 3: Både generator och batteri defekta.. svårare att diagnostisera
Har här glömt alla mera krångliga fel som kabelfel, regulatorfel, intermittenta fe, fel l som fordrar lite mera kunskap... :gråta



Ett bra verktyg att kolla laddningen är en sk strömtång för likström(!) kostar ca 3000:- . Inte särskilt vanlig mao. Mha denna "omringar" du bara en kabel till batteriet och kan mäta laddströmmen utan några ingrepp i hojens kablage.. )

Några överblivna rader:
Laddar generatorn?
Håll runt 4000varv på motorn och spänningen över batteriet bör då vara 13.2-14.2 V
Detta betyder bara att generatorn försöker att ladda batteriet, inte att batteriet kommer att behålla energin!
Batteriet OK?: (inte helt säkert test)
Mät polspänningen på batteriet med allt elektriskt igång. Bör vara ca 12-12.8V


Så ut och mät nu! :hej

Retur-pm är ok
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Fick hjälp av den lokala MC klubben, ÖMC, igår och kom fram till att det var en kabel från regulatorn som hade eroderat sönder, så de hjälpte mig att fixa det direkt.
Stort tack till dem och alla här som har försökt att hjälpa mig!
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Kahobe skrev:
Tycks vara knepigt med batterier.. :confused:

Om du tänker på att du normalt inte använder batteriet under körning blir det kansle lite enklare.
Batteriet skall enbart vara en tillfällig reservoir för energi när generatorn inte räcker till, t ex vid start..det är ju generatorn som står för elenergin när du kör. :fakta
Med systematisk felsökning, något som verkar vara ett undantag bland många här, går det att med stor sannolikhet pricka tämligen rätt på en kvart. :tummenupp

Vid start tas lite energi ur batteriet och fylls sedan på under körning - om generatorn laddar alltså...
Om du sedan efter en längre körning inte kan starta hojen, (startmotorn snurrar inte, eller långsamt) så är batteriet troligen dåligt laddat.
Urladdat batteri kan bero på
1. Felaktigt batteri.
2. Dålig påfyllning från generatorn (generator - regulator felaktig)

Ett batteri kan ha godkänd polspänning 12.8- 13,8V men ändå vara utslitet. batterispänninge bör mätas under last. Fullt lyse t ex.
Dina 8V tyder på totalt urladdat batteri.
Några felfall:
Fall 1: Generator OK, batteri defekt.
Är batteriet bara urladdat löses detta med en stunds körning.
Är batteriet defekt kan en stunds körning hjälpa tillfälligt, sedan laddar batteriet ur sig eller det tar helt enkelt inte emot laddningen..
Fall 2. Generator defekt, batteri OK.
Löses tillfälligt med laddning av batteriet men när det sedan är urladdat.. död hoj..
Fall 3: Både generator och batteri defekta.. svårare att diagnostisera
Har här glömt alla mera krångliga fel som kabelfel, regulatorfel, intermittenta fe, fel l som fordrar lite mera kunskap... :gråta



Ett bra verktyg att kolla laddningen är en sk strömtång för likström(!) kostar ca 3000:- . Inte särskilt vanlig mao. Mha denna "omringar" du bara en kabel till batteriet och kan mäta laddströmmen utan några ingrepp i hojens kablage.. )

Några överblivna rader:
Laddar generatorn?
Håll runt 4000varv på motorn och spänningen över batteriet bör då vara 13.2-14.2 V
Detta betyder bara att generatorn försöker att ladda batteriet, inte att batteriet kommer att behålla energin!
Batteriet OK?: (inte helt säkert test)
Mät polspänningen på batteriet med allt elektriskt igång. Bör vara ca 12-12.8V


Så ut och mät nu! :hej

Retur-pm är ok


Glömde säga förut att det du skrev där var väldigt informativt!



Men det kommer mera...


Efter kabel brottet fixades fugerade hojen bra någon vecka men nu har det blivit problem igen. Den laddar men inte tillräkligt, dvs då jag har lyset av så har den en spänning på cirka 13-14 men om jag har lyset på så går spänningen ner till cirka 11,5-11,7. Spänningarna är mätta då motorn är igång på +4000 rpm.

Kan det vara lindingen som håller på att j*vlas eller kan det möjligtvis vara regulatorn?

Hur/var mäter man på lindningarna/likriktare/regulator?


Kahobe skrev:
Ett bra verktyg att kolla laddningen är en sk strömtång för likström(!) kostar ca 3000:- . Inte särskilt vanlig mao. Mha denna "omringar" du bara en kabel till batteriet och kan mäta laddströmmen utan några ingrepp i hojens kablage.. )


Jag har ju en men tyvär bara för Ac!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Öh.. var ??

11.7 volt... mätt direkt över batteriet..??

Om så börjar det bli kärvt.. kan vara en diod som pajat. = mindre effekt ur generatorn..
Kommer du åt att mäta upp likriktarbryggan?? vet inte hur Aprilians generator ser ut men är det en standard 3-fas så borde en framspänningsmätning av bryggan ge symmetriska värden.
Ingen anslutning till lindningarna under mätningen!

Skall se om jag hittar ngn länk som visar hur dioderna är kopplade så kan du kanske fnula ut själv hur/var man mäter..
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Går utmärkt mäta laddström m vanligt universalinstrument. Förutsatt att det tål 10-20 A. Koppla i serie m batteriet, MEN KÖR INTE STARTMOTORN UTAN ATT BYGLA FÖRBI INSTRUMENTET. Starta o ta sen bort byglingen o kolla strömmen. Döda motorn o kolla strömmen. Kan ju vara nåt som drar för mycket ström.
/u
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Re: Öh.. var ??

Kahobe skrev:
11.7 volt... mätt direkt över batteriet..??

Om så börjar det bli kärvt.. kan vara en diod som pajat. = mindre effekt ur generatorn..
Kommer du åt att mäta upp likriktarbryggan?? vet inte hur Aprilians generator ser ut men är det en standard 3-fas så borde en framspänningsmätning av bryggan ge symmetriska värden.
Ingen anslutning till lindningarna under mätningen!

Skall se om jag hittar ngn länk som visar hur dioderna är kopplade så kan du kanske fnula ut själv hur/var man mäter..


Både den inbyggda och separat instrument visar det över batteriet.

Jag har ju elschema och sprängskisser över hojen/motorn men jag vet inte riktigt hur en likriktarbrygga ser ut/ var den sitter?
Skulle vara bra om du kunde hitta en länk el. guida mig på något sätt :tummenupp

Regulatorn är i alla fall en 3-fas...
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
ulf_lundin skrev:
Går utmärkt mäta laddström m vanligt universalinstrument. Förutsatt att det tål 10-20 A. Koppla i serie m batteriet, MEN KÖR INTE STARTMOTORN UTAN ATT BYGLA FÖRBI INSTRUMENTET. Starta o ta sen bort byglingen o kolla strömmen. Döda motorn o kolla strömmen. Kan ju vara nåt som drar för mycket ström.
/u



Det har ju fungerat bra förut så jag tror inte att det är något som drar för mycket ström, det kan väll inte bli så ?
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
Re: Denna sida ...

Kahobe skrev:
... kan nog vara till en viss nytta..

http://www.serviceaprilia.com/public/lum/index.asp?l=Rs 125

manualer till massor av Aprilias..


PS. Ulfs råd vågade jag mig inte på att ge. Få av de som finns på forumet här kan ju skilja på spänning och ström.. DS



Jag är elektriker... :fakta :D :öl


Det där manualerna är bara orginal manualerna i pdf-format.
Men tack ändå :tummenupp

Skulle vilja ha tag på en service/workshop manual därimot :crash
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ichnoz skrev:
Det har ju fungerat bra förut så jag tror inte att det är något som drar för mycket ström, det kan väll inte bli så ?
Lite rått, men inte illa menat:
1) du har väl problem m hojen nu, trots att den funkat bra förut, eller ?
2) Tro räcker inte långt. Kolla, så VET du sen.

Felsökning handlar mycket om att säkert kunna utesluta vissa tänkbara fel.
/u
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
ulf_lundin skrev:
Lite rått, men inte illa menat:
1) du har väl problem m hojen nu, trots att den funkat bra förut, eller ?
2) Tro räcker inte långt. Kolla, så VET du sen.

Felsökning handlar mycket om att säkert kunna utesluta vissa tänkbara fel.
/u


Du har helt rätt, absolut :bow

Men jag menar det enda som då skulle dra mer ström skulle vara lampan/lamporna och det verkar inte troligt...det är det jag grundade det på. Men jag är inte riktigt 100% på det, därför tror jag! :fakta :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top