Dez skrev:Låter precis som min gamla förra hösten. Först orkade inte startmotorn, sen dog den när jag satte på blinkersen (kul att ligga i en kurva och och motorn slår på-av hela tiden ). Till slut stannade den helt iaf
Var generatorn som inte laddade
Ichnoz skrev:Jag som önskade så mycket att det skulle vara batteriet
Blir så att man får lägga ut några tusen till då
Kahobe skrev:Tycks vara knepigt med batterier..
Om du tänker på att du normalt inte använder batteriet under körning blir det kansle lite enklare.
Batteriet skall enbart vara en tillfällig reservoir för energi när generatorn inte räcker till, t ex vid start..det är ju generatorn som står för elenergin när du kör.
Med systematisk felsökning, något som verkar vara ett undantag bland många här, går det att med stor sannolikhet pricka tämligen rätt på en kvart.
Vid start tas lite energi ur batteriet och fylls sedan på under körning - om generatorn laddar alltså...
Om du sedan efter en längre körning inte kan starta hojen, (startmotorn snurrar inte, eller långsamt) så är batteriet troligen dåligt laddat.
Urladdat batteri kan bero på
1. Felaktigt batteri.
2. Dålig påfyllning från generatorn (generator - regulator felaktig)
Ett batteri kan ha godkänd polspänning 12.8- 13,8V men ändå vara utslitet. batterispänninge bör mätas under last. Fullt lyse t ex.
Dina 8V tyder på totalt urladdat batteri.
Några felfall:
Fall 1: Generator OK, batteri defekt.
Är batteriet bara urladdat löses detta med en stunds körning.
Är batteriet defekt kan en stunds körning hjälpa tillfälligt, sedan laddar batteriet ur sig eller det tar helt enkelt inte emot laddningen..
Fall 2. Generator defekt, batteri OK.
Löses tillfälligt med laddning av batteriet men när det sedan är urladdat.. död hoj..
Fall 3: Både generator och batteri defekta.. svårare att diagnostisera
Har här glömt alla mera krångliga fel som kabelfel, regulatorfel, intermittenta fe, fel l som fordrar lite mera kunskap...
Ett bra verktyg att kolla laddningen är en sk strömtång för likström(!) kostar ca 3000:- . Inte särskilt vanlig mao. Mha denna "omringar" du bara en kabel till batteriet och kan mäta laddströmmen utan några ingrepp i hojens kablage.. )
Några överblivna rader:
Laddar generatorn?
Håll runt 4000varv på motorn och spänningen över batteriet bör då vara 13.2-14.2 V
Detta betyder bara att generatorn försöker att ladda batteriet, inte att batteriet kommer att behålla energin!
Batteriet OK?: (inte helt säkert test)
Mät polspänningen på batteriet med allt elektriskt igång. Bör vara ca 12-12.8V
Så ut och mät nu!
Retur-pm är ok
Kahobe skrev:Ett bra verktyg att kolla laddningen är en sk strömtång för likström(!) kostar ca 3000:- . Inte särskilt vanlig mao. Mha denna "omringar" du bara en kabel till batteriet och kan mäta laddströmmen utan några ingrepp i hojens kablage.. )
Kahobe skrev:11.7 volt... mätt direkt över batteriet..??
Om så börjar det bli kärvt.. kan vara en diod som pajat. = mindre effekt ur generatorn..
Kommer du åt att mäta upp likriktarbryggan?? vet inte hur Aprilians generator ser ut men är det en standard 3-fas så borde en framspänningsmätning av bryggan ge symmetriska värden.
Ingen anslutning till lindningarna under mätningen!
Skall se om jag hittar ngn länk som visar hur dioderna är kopplade så kan du kanske fnula ut själv hur/var man mäter..
ulf_lundin skrev:Går utmärkt mäta laddström m vanligt universalinstrument. Förutsatt att det tål 10-20 A. Koppla i serie m batteriet, MEN KÖR INTE STARTMOTORN UTAN ATT BYGLA FÖRBI INSTRUMENTET. Starta o ta sen bort byglingen o kolla strömmen. Döda motorn o kolla strömmen. Kan ju vara nåt som drar för mycket ström.
/u
Kahobe skrev:... kan nog vara till en viss nytta..
http://www.serviceaprilia.com/public/lum/index.asp?l=Rs 125
manualer till massor av Aprilias..
PS. Ulfs råd vågade jag mig inte på att ge. Få av de som finns på forumet här kan ju skilja på spänning och ström.. DS
Lite rått, men inte illa menat:Ichnoz skrev:Det har ju fungerat bra förut så jag tror inte att det är något som drar för mycket ström, det kan väll inte bli så ?
ulf_lundin skrev:Lite rått, men inte illa menat:
1) du har väl problem m hojen nu, trots att den funkat bra förut, eller ?
2) Tro räcker inte långt. Kolla, så VET du sen.
Felsökning handlar mycket om att säkert kunna utesluta vissa tänkbara fel.
/u
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |