Laddtryck i dynojetbänk

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
Wow! Nu är alla dom stora elefanterna i gång. :corn
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag fortsätter väl med mina funderingar här i turbotråden. :tomten

Hittar många seriösa referenser på nätet som påstår att det är svårare att tända en klen blandning än en fet, däremot hittar jag inte någon referens till exakt varför, dvs på molekylärnivå. RG_Johannes eller C_Robban eller någon annan som vet mer om ämnet som kan utveckla sig lite?

Att tändspolens inre tröghet (inducerad EMK) gör sig gällande vid högre varvtal är det inte man kan göra så mycket åt annat än att knacka ihop gapet eller byta spole till en med lägre impedans (för det är ju växelspänning trots allt det rör sig om). Då kommer attemagiskt nästa fundering... Om en bränsleblandning tänds, kan den tändas "bättre" med en kraftigare gnista? För mig låter det som humbug, är blandningen tänd så är den väl tänd och brinner med flamhastigheten. Tänds den på fler än ett ställe uppstår knack när två eller fler flamfronter möts. Hur kan en gnista tända mer eller mindre... så länge den tänder? Hm...

/fundersam
 

Flåklypa

Il tempo gigante
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
R6...skrapad både styrbord och babord.
andersbrink skrev:
Då kommer attemagiskt nästa fundering... Om en bränsleblandning tänds, kan den tändas "bättre" med en kraftigare gnista? För mig låter det som humbug, är blandningen tänd så är den väl tänd och brinner med flamhastigheten. Tänds den på fler än ett ställe uppstår knack när två eller fler flamfronter möts. Hur kan en gnista tända mer eller mindre... så länge den tänder? Hm...
/fundersam

B.la Alfa har twinspark (två tändstift) på sina 2.0L-motorer. Dom hävdar att det ger bättre förbränning. *spinn vidare...*
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Angående tändenergi så har jag blivit lärd att de mesta man kan få ut av ett 12 volts system är 60 -75 millijuole (vet inte hur de stavas så rätta mig gärna) och om man har 2 dubbelspolar (wastespark) så blir de delat på 2
ock där de stift som har lättast att tända får den mesta energin

Men har man därimot 4 stickcoils (dom flesta moderna hojar å bilar)

så har man den energin på varje stift SAMT att man får tillgång till längre laddningstid på höga varv

Observera att det här är det bästa man kan komma upp till medans gammla hojar så som FZR 1000 gammla 1100r mm har betydligt sämre system

Aftermarket tändsystem så som MSD dyna 4000 mm har så kallad upplyft drivspänning ca. 400 volt på primärsidan ( gör skitont att komma nära hehe)
dessa system kan prestera upp till 400 millijoule i tändenergi

med dessa system så tänder allt jag har sett exempel på bensin som rinner ut ur ljuddämparen fast hojen går

Dessa system drar naturligtvis fruktansvärt med ström
oftast så räcker inte hojens generator att tillgodose behovet utan att en streetbike med ett stort MSD stannar helt enkelt efter en stund

Nu lär det ska finnas ett nytt MSD " stacker" som är framtaget för importbilar med stickcoils såsom våra hojar man klipper helt enkelt den färdigförstärkta 12volts signalen skickar genom MSDn å vidare tillbaka till spolarna detta ska ge ca 250 millijoule nåt å tänka på då priset verkar rätt

ca 210 dollar


Ps MSD ska visst bara ge multisparkgnista på låga varv sedan räcker inte laddtiderna till utan övergår senare till att skicka bara en gnista fast med mycke mos


Peter
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
NLR skrev:
Skillnaden mellan en produktionsbil och en turbokonverterad hojmotor är som natt och dag, det som inte är möjligt med den ena är en baggis med den andra. <snip> 2,3bar relativt laddtryck, 1,0bar avgasmottryck före turbin, lambda 0,92, tändläge ca 35 föd, ca 800 celsius före turbin, 98,6 mon .

Hatten av för de siffrorna! :tummenupp Jävligt imponerande. Tändning nästan i MBT?

Med 800 grader före turbin skulle man nästan våga sig på med en variabel dieselturbin... Vore intressant. Du och Peter hävdar med bestämdhet att lågvarvsprestanda finns så det räcker, men...

Nu är det ju så att på denna motorn så blev nog lambda mätarn och avgas-temparna lurade av mycket genomspolning pga den höga tryckdiffen över motorn ihop med stor kortslutning av gasväxlingen både tid och area mässigt. Men det tar emot att snåla ut mera när lambda mätarn visar 0,92.....

Heh, ja. Mäter man CO & HC nivå så kan man få en uppfattning om hur mycket du fångar, men även då är det svårt.

andersbrink skrev:
Jag fortsätter väl med mina funderingar här i turbotråden. :tomten

Hittar många seriösa referenser på nätet som påstår att det är svårare att tända en klen blandning än en fet, däremot hittar jag inte någon referens till exakt varför, dvs på molekylärnivå. RG_Johannes eller C_Robban eller någon annan som vet mer om ämnet som kan utveckla sig lite?

Jo, att det är svårt att tända en mager blandning är inte så svårt att förstå. En för fet blandning gör att du får ett problem med temperaturen. Även om du lyckas starta en flamfront med gnistan (genom att ha t.ex. grym tändenergi) så kan flamman självdö (kallas flame-out) på grund av att gasen precis framför flamman, som normalt sett värms upp (flamman diffunderar ju ut i gasen) inte når den temperatur den behöver för att kunna brinna. Den specifika värmekapaciteten på blandningen blir så pass hög att energin i flamman inte är tillräckligt hög för att hålla processen igång. Normalt sett så är temperaturen kanske till och med stegrande framför flamman.

Det tar helt enkelt så pass mycket energi att få upp temperaturen i blandningen på grund av den stora mängd soppan så att förbränningsprocessen inte kan fortleva.

Om en bränsleblandning tänds, kan den tändas "bättre" med en kraftigare gnista?

Citerat fritt från min chef:

Nja, alltså du får mer marginaler för att tända "svåra" blandningar. Du kan tända tidigare t.ex. Men om du tänder, och lyckas tända, så spelar inte tändenergin någon roll för fortsatt förbränning.

Så om du inte fnular med något extremt, utan t.ex. har en standardhoj och tror att du får ut mer kräm för att du har andra spolar... Tänk om.

/J
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersbrink skrev:
Tänds den på fler än ett ställe uppstår knack när två eller fler flamfronter möts.

Mja, nej, det där är jag inte helt överrens med. Fullt tänkbart att det *kan* bli så, men jag skulle vilja påstå att det är lättare att få knack med 1 stift. Har du bara 1 flamfront så får blandningen längst ut längre tid på sig att hettas upp av (bl.a.) det högre trycket.

Knack beror väldigt mycket på vilken temperatur ändgaserna kommer upp i.

Jag hade förut uppfattningen om att knackning var när tryck/temp framför flamfronten blev så högt att förbränningen fick ett accellererande förlopp och tillslut ökade hastigheten på flamfronten till en sådan hastighet att det i princip blev en omedelbar förbränning. Så är det inte. Knackning är en förbränning som är ett resultat av en så pass hög temperatur på blandningen att det självantänder. Om t.ex. vi har ett halvmåneformat segment i förbränningsrummet som ej har brunnit ännu, men där temperaturen p.g.a. det högre trycket har gått upp till "självantändningstemperaturen" för blandningen i fråga, så startar förbränningen i princip i hela detta segment samtidigt. Nu är inte blandningen helt homogen, så du får lite områden som startar tidigare än de andra, men anyway, skiten brinner överallt samtidigt. Så istället för en flamfront som brer ut sig med en väldigt tunn tjocklek så har du en "flamfront" som är en portion av förbränningsrummet. En volym där allt brinner samtidigt. PANG.

Den plötsliga tryckstegring som resulterar av självantändningen sker ju i en mindre del av förbränningsrummet, medans andra delar har normalt tryck. Du får därför en trycksvängning när trycket ska jämnas ut. Denna trycksvängning ger det akustiska fenomenet vi kallar spik/knack.

Lite utläggning, återstår att se om någon orkar läsa... :lol

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Helt klart är att vi måste ha en ölafton å diskutera sånna här livsviktiga frågor

Eller hur boys :fyllisar :fyllisar :fatta! :yoparty
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
Helt klart är att vi måste ha en ölafton å diskutera sånna här livsviktiga frågor

Eller hur boys :fyllisar :fyllisar :fatta! :yoparty

I'm on!!

Först en provtur med diverse hojar, i ett svagt ögonblick lovade du mig en provtur. :hihi Du kan ju få ta en tur på RG:n. Den är också spännande, om än inte lika snabb då förstås.

Föreslå en tid vetja. RG:n är fortfarande i molekyler men det ska snart vara fixat.

/J
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Självklart så ska du få provköra men jusst nu så sitter ja å gnor med mitt jävla elsystem man kan ju bli gråhårig för mindre

Jag som trodde att den skulle bli färdig tidigt i år men de här va nog den längsta vintern hitils saaaatan va tid de tar eller så är det åldern
(inte åldern på hojen hehe)

men nu är det bara en dag kvar till semester åtminstone från det ena jobbet :) så lite öl ska man nog hinna med jag har ju bardisken kvar från mc-partyt jag hadde i höstas Så du får väl rycka med dig Lennart Zander vid lämpligt tillfälle ja tror vi har diskuterat ölaffton i ett år nu heheh
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
andersson turbo skrev:
Jag som trodde att den skulle bli färdig tidigt i år men de här va nog den längsta vintern hitils

Story of my life... Jag såg dock till i år att få en deadline i slutet på Maj (ban-dag) så att jag verkligen blev färdig innan sommaren verkligen satte fart...

Så du får väl rycka med dig Lennart Zander vid lämpligt tillfälle ja tror vi har diskuterat ölaffton i ett år nu heheh

Lennarth känns självskriven! Btw, han är ju numera ansvarig för lab-utrustning som provceller etc nuförtiden (han var ju gruppchef för simulering förut), så jag ska försöka smöra lite för honom så att vi får fler celler...

Anders B, du hänger väl på?

/J
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
Hum! Här var det många bud på a/f värden, från 8 till 13,5. Eftersom hojen gick dåligt redan vid a/f på 10 (första körningen), så utesluter jag a/f på 8 helt, då åter står a/f värden mellan 10 och 13,5. Så om man då skulle samman fatta era kunskaper, så blir medelvärdet 11,75.
(13.5 – 10 / 2 + 10 = 11,75) (se även jag fick till ett räkne ex) :rolleyes: . Så med andra ord så ligger jag ganska rätt nu med a/f på mellan 11,5 och 12 på höga varav. :D Inte helt vetenskapligt kanske, men det kan inte vara helt fel.
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
andersson turbo skrev:
Helt klart är att vi måste ha en ölafton å diskutera sånna här livsviktiga frågor

Eller hur boys :fyllisar :fyllisar :fatta! :yoparty

Inte för att jag kan bidra med så mycket i så här livsviktiga frågor, men en hoj och några öl kan man alltid bidra med. :fyllisar
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top