Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Nya regler för MC

Lyssnade just på nyheterna i P3, och där sa dom att det (troligen?) blir lite nya regler för motorcyklar, b.l.a skulle det bli obligatoriskt med helljus på dagen och nummerplåt fram. Helljus kan jag gå med på, men hur tusan placerar man en nummerplåt fram på en modern hoj?

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Inte helljus på dagen va?? halvljus kanske,, men nu ska jag inte haka upp mig på småsaker.

Men regplåt fram låter trist,, det blir väl en sån där böjd historia som sitter längs efter skärmen....

Gabor

Guest
Piteå skrev:
2398065 Inte helljus på dagen va?? halvljus kanske,, men nu ska jag inte haka upp mig på småsaker.

Men regplåt fram låter trist,, det blir väl en sån där böjd historia som sitter längs efter skärmen....

Missat att halvljuslagen funnits ett par 20 år typ......:va
Regplåt fram, självklart, annars kan ju inte de nya fart/trafikövervakningskamerorna registrera bakhjulsåkning, höghastighetstest mm på alla mc som passerar...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dom vill väl kunna ta oss i fartkameror. Snart inför dom ägaransvar för fortkörningar också :4skrika
Det underliga är ju bara att dom satsar så inihelvete med pengar på att hindra fortkörningar, samtidigt som 150 pers dog pga att dom körde påverkade förra året. Sen -97 har jag fått blåsa en enda gång, å det var nog 99 om jag inte missminner mig. Men det är ju enklare att automatiskt kontrollera fortkörning, så att polisen kan koncentrera sig på miniblinkers, för små skyltar å att mumsa munkar :huvet

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Hoztic skrev:
2398075 Dom vill väl kunna ta oss i fartkameror. Snart inför dom ägaransvar för fortkörningar också :4skrika
Det underliga är ju bara att dom satsar så inihelvete med pengar på att hindra fortkörningar, samtidigt som 150 pers dog pga att dom körde påverkade förra året. Sen -97 har jag fått blåsa en enda gång, å det var nog 99 om jag inte missminner mig. Men det är ju enklare att automatiskt kontrollera fortkörning, så att polisen kan koncentrera sig på miniblinkers, för små skyltar å att mumsa munkar :huvet

Du har absolut rätt. Våra polisresurser används på ett helt galet sätt. Samtidigt har väl MC-åkarna skjutit sig i foten genom att bakhjulsåka fram och tillbaka framför plåtpoliserna. Vi själva är definitivt inte utan skuld när det gäller skärpningar.

Suck!

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Piteå skrev:
2398065 Inte helljus på dagen va?? halvljus kanske,, men nu ska jag inte haka upp mig på småsaker.

Nej det är korrekt, "helljus på dagen" lyder förslaget.

/Ingvar

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
IngvarB skrev:
2398085 Nej det är korrekt, "helljus på dagen" lyder förslaget.

/Ingvar

SMC som har ett mycket nära samarbete med vägverket och oftast agerar bollplank när lagar rörande motorcyklar skall justeras jobbar för att vi inte skall behöva ha regskylt fram. Det finns ingen möjlighet att ha det, rent estetiskt.

Helljusfrågan är mer intressant, det är ju för vår skull så vi skall synas bättre. Det är i så fall frågan om en dispens för oss mc-åkare.

/HW

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Peterlan skrev:
2398052 Lyssnade just på nyheterna i P3, och där sa dom att det (troligen?) blir lite nya regler för motorcyklar, b.l.a skulle det bli obligatoriskt med helljus på dagen och nummerplåt fram. Helljus kan jag gå med på, men hur tusan placerar man en nummerplåt fram på en modern hoj?
På tvärs ovanpå framskärmen, dösnyggt vettu:rolleyes:

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Hörde nyss detta oxå och jag håller väl med om att helljus på dagen är en förnuftig ide men att ha skylt framtill blir väl inte en lösning för alla olyckor som inträffar.
Hur gör ALLA med bil idag framför fartkamerorna? Bromsar där de står, hur skulle alla på mc göra?? Antagligen samma, och sen peta ner två växlar och vrida fullt på rullen därefter till nästa kamera....iaf de som kör sporthoj!
Hur nu det skulle få ner olycksstatistiken med skylt fram kan jag inte se eftersom man mest använder de vägar som kameror sitter på som transportväg till de mindre och kurviga vägar där det ändå aldrig sitter kameror. :va
Låter inte så väl genomtänkt och handen på hjärtat, vem härinne kommer ha skylt fram på sin hoj om det nånsin blir ett krav???:yoparty

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag kör redan med helljus på dagen. Det gör stor skillnad i hur man upptäcks, inte minst av bilar som väntar på att köra ut från sidovägar. Dessutom blinkar en del (huvudsakligen Volvoägare) och då får jag under färd ett kvitto på att mitt ljus fungerar och det är bra.

När det gäller skylt fram så tycker jag att man ska påminna om att kylarprydnader blev förbjudna för att de var farliga vid krockar, påkörningar, osv. Det är framskyltar också!

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Hoztic skrev:
2398075 Sen -97 har jag fått blåsa en enda gång, å det var nog 99 om jag inte missminner mig.

Tog körkort 1989, fått blåsa 2 ggr (samma dag i samma kommun) sedan dess det var 2004.

Jag kör > 5000 mil per år....

njelger

Guest
Jag vill ta bort lite regler.
Ta bort onödig byråkrati.
Sänka lite skatt...

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Busafreak skrev:
2398084Samtidigt har väl MC-åkarna skjutit sig i foten genom att bakhjulsåka fram och tillbaka framför plåtpoliserna. Vi själva är definitivt inte utan skuld när det gäller skärpningar.
Precis! :fakta
Vi kör som svin! Skyll oss skälva..

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
hmm, om alla hade skött sig och inte "stilat" genom att t.ex. köra på bakhjulet vid hastighetskamerorna eller helt enkelt kört vettigt så hade kanske inte denna frågan kommit upp som förslag. Det jag menar är att det finns säkert anledningar till att dom vill ha reg-plåtar på hojjar för att alla som kör hoj (speciellt sporthojjar) kör som fan. Det är väldigt mycket dödsfall med motorcyklar gentemot bilar om man jämför hur många bilar det finns kontra hojjar...

Men men, ja vill fan inte ha en reg-plåt fram på hojjen:zpy och jag hoppas att dom inte får igenom förslaget, men helljus är nog inte fel...

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Gabor skrev:
2398072 Regplåt fram, självklart, annars kan ju inte de nya fart/trafikövervakningskamerorna registrera bakhjulsåkning, höghastighetstest mm på alla mc som passerar...

Såg på ett gammalt Top Gear att lasrarna som polisen använder för fartkameror i England bara fungerar upp till drygt 170 mph (drygt 280 blås). = Det är bara att hålla stumt förbi dem med regplåten fram:tummenupp

Allvarligt! Vad har de för mätratio på kamerorna - hur hög hastighet klarar de att läsa/fota?

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Gabor skrev:
2398072 Missat att halvljuslagen funnits ett par 20 år typ......:va
Regplåt fram, självklart, annars kan ju inte de nya fart/trafikövervakningskamerorna registrera bakhjulsåkning, höghastighetstest mm på alla mc som passerar...

Nej halvljuslagen har jag inte missat... men helljus mitt på dagen , ,, det låter dumt,, men å andra sidan så finns det många dumma regler
Inte för att det är dåligt att synas,, men.... det känns nästan som att dom bara vill hitta på nåt,,

Last edited:

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Blir det regplåt fram, så kommer jag att vara lagbrytare ifrån den dag det träder i kraft. Överförmynderi a' la VV.

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Det som irriterar mig mest att det bekräftar min uppfattning om man får igång en dialog med myndigheter här i Sverige:
Folk måste alltså dö för att regering och statliga verk överhuvudtaget ska börja lyfta på bly-rövarna.
"Orsaken är det ökande antalet olyckor. Bara under det första halvåret i år omkom 23 mc-förare på de svenska vägarna mot 16 under samma period 2005."

Är det ingen som har sagt till vv, INNAN dessa stackare gått hädan, att "lösgruslagningar är dåligt", "mitträckenas utformning är idiotisk", "folk kan och kommer att dö om inget görs". Jo, förmodligen! :mad:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln