Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Busafreak skrev:
2398598 Blyslädarna kommer inte att vägra, istället får de ytterligare en pryl att sätta crom och fransar runt!

Mera seriöst: borde kollas om det överhuvdtaget är möjligt utan att bryta mot någon EU-regel? Kanske förbjudet av säkerhetsmässiga skäl?

Sant... ok om dom fixa fram nån form av dekal att sätta på framstänkan, men en platt metall-skylt känns ju enbart ologisk o på inget sätt trafikvettig...
Nån som är insatt i trafiksäkerhetsbestämmelser?

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Swedie skrev:
2398612 Skulle det nå längre kommer jag bedriva en motrörelse mot detta...

Jag förstår helt och hållet din inställning. Men med vilket motiv skulle du vinna gehör?

-Vi vill inte ha fula regskyltar fram på våra fina MC?
-Vi vill inte att regskylten ska synas mer än det gör pga stöldrisk?
-Vi vill inte riskera skada de vi eventuellt skulle köra på genom att ha en skyltanordning fram?

Jag säger inte att jag inte skulle stödja din kamp. :)

/H

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Henning! skrev:
2398590 Tänkte du på busan?
Det går väl att borra hål för fäste över eller under lyktan?
Alternativt som en reflexdekal längst ner i kåpglaset.

Sån utmaning är det inte.

/H

Helt uteslutet då fabriken garanterar 300 km +. (Luftmotståndet blir för stort, att enbart ta bort speglarna gör 7 km på toppfart.) Bågen ska ju överenstämma med fabrikens specifikationer, vilken det ju inte gör om det sätts dit hastighetsbegränsande anordningar. Busan är utprovad i vindtunnel så det går inte att ändra på karossens utformning med en stor plåt = allvarlig säkerhetsrisk. Kolla bara de små vingarna på ZX12:an!

Ryktet säger även att det för Busorna, enbart för dessa, kommer att utfärdas en generell dispens för att inte behöva ha en plåt fram.

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
Hmmm... jag har en er6:a och där går framlyset nästan ner till skärmen... Undrar om det är ok att dölja halva lyset för att vara "laglydig"?

Verkar vara ett mycket genomtänkt förslag! :tummenupp

:rolleyes:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Var det nån som lyckades lägga märke till följande i artikeln?
vv skrev:
Även de moderna mitträckena som upplevs som farliga av många motorcyklister kan komma att delvis byggas om
Gällande regplåt fram så var det ju bara en tidsfråga med tanke på alla som gillar att blåsa förbi kamerorna för att fastna på idolbilder. Samma sak med avmonterad bakskylt (och framskylt på bilar), som ett brev på posten så höjer de böterna för detta.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
WestW skrev:
2398603 Jag har redan byggt om min i förväg. Vart inte så fult tycker jag.
Nu väntar jag bara på att soppan ska gå upp till 30kr litern samt att det ska bli vägtullar överallt, sen ska jag fira.

Sätt skylten längre ner så kan du snöröja garageinfarten med bågen - nytt åretruntanvändningsområde?

illebror skrev:
2398636 Var det nån som lyckades lägga märke till följande i artikeln?

Gällande regplåt fram så var det ju bara en tidsfråga med tanke på alla som gillar att blåsa förbi kamerorna för att fastna på idolbilder. Samma sak med avmonterad bakskylt (och framskylt på bilar), som ett brev på posten så höjer de böterna för detta.

I nya numret av MC-folket (kom igår) står det mycket om räcken. Vajerräckena monteras ner i land efter land och det är nog enbart i Sverige där de är tillåtna fortfarande!

Last edited:

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Busafreak skrev:
2398624 Helt uteslutet då fabriken garanterar 300 km +. (Luftmotståndet blir för stort, att enbart ta bort speglarna gör 7 km på toppfart.) Bågen ska ju överenstämma med fabrikens specifikationer, vilken det ju inte gör om det sätts dit hastighetsbegränsande anordningar. Busan är utprovad i vindtunnel så det går inte att ändra på karossens utformning med en stor plåt = allvarlig säkerhetsrisk. Kolla bara de små vingarna på ZX12:an!

Ryktet säger även att det för Busorna, enbart för dessa, kommer att utfärdas en generell dispens för att inte behöva ha en plåt fram.

Du skämtar?
Tror du ett beslut om registreringsskyltstvång skulle ta hänsyn till Suzukis toppfartsgaranti?
Dessutom håller SUZUIKI SIN garanti, det är vara den svenska vägtrafiksdiktaturen som infört en restriktion... Tror du du skulle få nån dispens för din MC om det skulle bli en obligatorisk gräns på 100HK på ALLA MC bara för att Suzuki GARANTERAR 300 km/h?

Ehmn... näe...

/H

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Henning! skrev:
2398622 Jag förstår helt och hållet din inställning. Men med vilket motiv skulle du vinna gehör?

-Vi vill inte ha fula regskyltar fram på våra fina MC?
-Vi vill inte att regskylten ska synas mer än det gör pga stöldrisk?
-Vi vill inte riskera skada de vi eventuellt skulle köra på genom att ha en skyltanordning fram?

Jag säger inte att jag inte skulle stödja din kamp. :)

/H
Jag skulle basera det på omkostnader för tillverkarna, att alla kommer skita i dom, problemet med äldre hojar, går inte att montera, säkerhet m.m.

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Busafreak skrev:
2398624

Jaha, jaja. :) Såg inte deta först.

/H

Swedie skrev:
2398655 Jag skulle basera det på omkostnader för tillverkarna, att alla kommer skita i dom, problemet med äldre hojar, går inte att montera, säkerhet m.m.

Ja, jo... Man jag tror VV skulle gå ut med en dekal eller nåt som "skall synas rakt framifrån/uppifrån bla bla bla med en max lutningsvinkel på X° vid bla bla... Sen var det bara att följa.
Naturligt höjs samtidigt böterna för om skylt saknas til 1000:-.

Lagar och förordningar behöver inte vara logiska eller vara genomtänkta.

/H

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Henning! skrev:
2398657 Ja, jo... Man jag tror VV skulle gå ut med en dekal eller nåt som "skall synas rakt framifrån/uppifrån bla bla bla med en max lutningsvinkel på X° vid bla bla... Sen var det bara att följa.
Naturligt höjs samtidigt böterna för om skylt saknas til 1000:-.

Lagar och förordningar behöver inte vara logiska eller vara genomtänkta.

/H

Nej, dom kommer inte komma så långt...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hehe.. Väldigt få % av alla åkare skulle köra med skylt fram

Det skulle såklart resultera i stora bötesbelopp = fler frånkörningar av polisen

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
Zebulonm skrev:
2398213 Är ju enkelt oftast med en regplåt fram. Man gör som på skotrarna. Ett klistermärke med regnumret. Passar säkert på 60% av alla hojar. Tyvärr

Konstigt att ett klistermärke helt plötligt e godkänt då det inte är det på en bil! :va

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
WestW skrev:
2398603 Jag har redan byggt om min i förväg. Vart inte så fult tycker jag.
Nu väntar jag bara på att soppan ska gå upp till 30kr litern samt att det ska bli vägtullar överallt, sen ska jag fira.
Tjusigt!

Borde bli en ganska ren och snygg dekapitering också... om den lossnar! Jag menar, fin glidbana upp över kåpglaset.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
racechopper skrev:
2398505 Nån som hört nåt så dumt !!!!
Gå in på SR's sida och lyssna på galenskaperna.
http://www.sverigesradio.se/ekot/lyssna.asp

Klicka på "Dygnets ekosändningar"
07:00, 7 min

edit : Fanns visst redan som text ochså
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=918084

Några frågeställningar??

På vilket sätt skulle en nummerplåt minska olycksstatistiken?

På vilket sätt skulle obligatoriskt helljus minska olyckorna?
Majoriteten avv de jag känner kör av ren självbevarelsedrift med helljus redan.

Att sedan uttala sig om att det är farligt att köra motorcykel..
Var i ligger faran?
En företeelse kan ju inte vara farlig..

VV konstaterar att det är farligt..
Vad gör man för att förbättra säkerheten på vägarna??
Öser ut grus..
Lagar vägar med tjära som blir som såpa när det blir blött.
Fortsätter att spänna vajerräcken runt om i sverige..

Det som gör motorcykelkörning farligt är kan hända du och jag som på ett mindre hänsysnsfullt sätt framför vårt fordon.

Jag blir så trött på att generaldirektörer och andra politiskt aktiva uttalar sig om saker som saknar substans..

De två förslag som man lägger fram innebär inget arbete från VV, vilket gör det till ett "populistiskt" förslag som låter bra i bilisternas öron.
( Kan ge mig f-n på att han är sosse, så han skall hjälpa till som dragplåster i valet också.)

Men det verkliga farorna rör man inte för de skulle innebära kostnader för VV och/eller staten. ( I slutändan oss. )

Men väg det mot kostnaden av rehabilitering av de som skadas enbart i samband med lösgrus, dålit lagade vägar och vajerräcken.
KAn ge mig på att den kostnaden egentligen är högre.

Fan!
Jag gick igång på det där,,,
Du är duktig om du orkat läsa ända hit..

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
racechopper skrev:
2398505 Nån som hört nåt så dumt !!!!
Gå in på SR's sida och lyssna på galenskaperna.
http://www.sverigesradio.se/ekot/lyssna.asp

Klicka på "Dygnets ekosändningar"
07:00, 7 min

edit : Fanns visst redan som text ochså
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=918084

Om jag förstod texten rätt, så är kontentan gällande en regplåt fram att även mc's skall fastna i hastighetskameror. Det jag då skulle vilja veta är om verkligen mc-olyckor mest sker på deras fina sträckor som då är kameraövervakade, eller om det är på andra ställen, och vad enligt statestiken som orsakar dessa.... länge leve vv och deras siffror... :näsblod

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Snail_shell skrev:
2398680
På vilket sätt skulle en nummerplåt minska olycksstatistiken?
Då fartkameror är ett trafiksäkerhetsgrepp och du inte kan identifieras... Med skylt skulle du kunna identifieras - i teorin. I samband med detta förbjuds säker mörka visir (s.k anonymitetsvisir) också.

Snail_shell skrev:
2398680
VV konstaterar att det är farligt..
Vad gör man för att förbättra säkerheten på vägarna??
Öser ut grus..
Lagar vägar med tjära som blir som såpa när det blir blött.
Fortsätter att spänna vajerräcken runt om i sverige..
Du glömmer att landet Sveriges vägnät inte ger utryme för hojar.

Snail_shell skrev:
2398680
Det som gör motorcykelkörning farligt är kan hända du och jag som på ett mindre hänsysnsfullt sätt framför vårt fordon.
JA! OCH kamerorna är plansmedernas bästa vänner. De tvingar dig köra lugnare - inte där olyckor sker (i tätrort) utan där de ger mest intäkter (fria öppna vägar).

Snail_shell skrev:
2398680
Jag blir så trött på att generaldirektörer och andra politiskt aktiva uttalar sig om saker som saknar substans..

De saknar inte substans. Tänk vad mycket extrapengar det ska bli i stadskassan.

Snail_shell skrev:
2398680
Men det verkliga farorna rör man inte för de skulle innebära kostnader för VV och/eller staten. ( I slutändan oss. )
Nä, de KOSTAR ju pengar. Det skall GENERERAS pengar!

Snail_shell skrev:
2398680
Men väg det mot kostnaden av rehabilitering av de som skadas enbart i samband med lösgrus, dålit lagade vägar och vajerräcken.
KAn ge mig på att den kostnaden egentligen är högre.
Har du aldrig tänkt på att en dödad trafikant är billigare för staten än en invalidiserad och skadad är.

/H

Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
hörde detta av min far per telefon nyss jag blev inte glad:argpådato :mad:

ALLDRIG att jag sätter på en ful fyrkantig reg skylt på min hoj. dock MAX en liten klister regg skylt på rutan

/Tomas

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...