Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
timm skrev:
2398173
Folk måste alltså dö för att regering och statliga verk överhuvudtaget ska börja lyfta på bly-rövarna.

Är det ingen som har sagt till vv, INNAN dessa stackare gått hädan, att "lösgruslagningar är dåligt", "mitträckenas utformning är idiotisk", "folk kan och kommer att dö om inget görs". Jo, förmodligen! :mad:

Så har det väl alltid varit! :rolleyes:

Men när de får lite skit om att siffran är för hög så måste man ju bara göra nåt helt ogenomtänkt, men nu är det ju inte genomfört utan bara ett förlsag.

I det här landet så är det väl klart viktigare att dra åt livremmen där de kan få in lite pengar till statskassan oxå! ATt vi åker kull på lösgrus och strimlas i genom vajerräcken är ju en HELT ANNAN sak...:D

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Angående reg. skylt fram så kan det väl i alla fall inte bli aktuellt på annat än nya mc, då tillverkaren tvingas göra någon hållare för ändamålet. En sådan här regel bör väl harmoniseras inom hela EU? Skulle inte tro att det kommer någon lag innom ett par år i alla fall...

Helljus å andra sidan kräver ju inga nya fästen el. dyl, men känns mest som att inte vv vill slå sig för bröstet och avsäga sig allt ansvar för döda hojåkare!

Nicotin

Guest
det kan dom ju fetglömma att jag skulle sätta på en regplåt fram på hojen...:arsele

Blir som på bilen då, man rycker bort den främre plåten när man har brådis...:yoparty :rolleyes:

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Är ju enkelt oftast med en regplåt fram. Man gör som på skotrarna. Ett klistermärke med regnumret. Passar säkert på 60% av alla hojar. Tyvärr

mickelin

Guest
Frågan är om regskylt fram inte blir totalt onödigt i samband med fartkameror. Man måste ju dessutom identifiera föraren för att det ska vara någon mening med regskylten fram. Lycka till i rätten när dom ska peka ut föraren som hade hjälm och mörkt visir på sig på kortet dom har som bevis.
Det vore en sak om det vore ägaransvar men dit tror jag inte att vi kommer på rätt många år.
Enda alternativen är att hjälmtvånget upphör eller att polisen bildar en grupp som åker ut och spöar folk på nätterna för att dom misstänks köra för fort....

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Alltså inte ett ord om alla gubbjävlar som fått gratis körkort för MC.
Det är hundra tusentals hojar reggade och så få döda så det här handlar enbart om att dra in skattestålar för fortkörningar.

IOM att vi inte har skylt fram kan inte de nya flashiga fartkamerorna ge oss böter, och de har nu sett många fina hojbilder som de inte kan pressa stålar från, därav krav på skylt fram.

Över min döda kropp, om de så får genom den lagändringen kommer jag resolut köra utan skylt fram.

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
Peterlan skrev:
2398052 Lyssnade just på nyheterna i P3, och där sa dom att det (troligen?) blir lite nya regler för motorcyklar, b.l.a skulle det bli obligatoriskt med helljus på dagen och nummerplåt fram. Helljus kan jag gå med på, men hur tusan placerar man en nummerplåt fram på en modern hoj?

Hörde samma sak o de går inte, iaf inte m regskyllt fram då ryker den bort direkt!!!
men helljus låter konstigt tycker dom flesta hojjarna som man möter har starka halvljus menmende vissar väll sig i slutändan..

:yoparty

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Skönt när såna här nya regler inrättas,
tråkigt dock att det aldrig når fram till alla.
Jag bara ser framför mig hur griniga gamla gubbar i 240´s sitter och svär och blinkar med helljuset för att dom tycker man skall blända av.

Av ren nyfikenhet

Är det någon av er som när ni kört med helljus blivigt stoppad av polis pga det ?
Eller iallafall fått tillsägelse att blända av ?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hoztic skrev:
2398075 Dom vill väl kunna ta oss i fartkameror. Snart inför dom ägaransvar för fortkörningar också :4skrika
Det underliga är ju bara att dom satsar så inihelvete med pengar på att hindra fortkörningar, samtidigt som 150 pers dog pga att dom körde påverkade förra året. Sen -97 har jag fått blåsa en enda gång, å det var nog 99 om jag inte missminner mig. Men det är ju enklare att automatiskt kontrollera fortkörning, så att polisen kan koncentrera sig på miniblinkers, för små skyltar å att mumsa munkar :huvet

Jag har haft körkort i 18 år, kör 2000-2500 mil per år med bilen och 500 - 1000 mil med hojen och har aldrig blåst... :rolleyes:

Skylt fram kan bli intressant hur de tänkt sig lösa det. Enda landet i världen med skylt fram... :lol

Helljus fram funkar kanske, men hade varit mer intressant om EU krävde bättre ljus på nya hojar för att typgodkänna dem. Då hade vi kanske fått framlysen som har någon funktion också.
Yamaha BT1100 har så dålig orginal lampa att den knapt går igenom besiktningen med orginal glödlampa. Med Biltema lampa blir det underkänt!!! Helt otrolig med tanke på att hojen kom 2002 (eller så).

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Såvida inte tillverkarna börjar montera dessa original, borde dom inte kunna forcera detta på någon mc-trafikant. Låter ju som ett 1 april-skämt.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Varför skulle de INTE kunna genomföra detta?

Visst, man kan ju hoppas det är ett skämt och att förslaget dör i sin vagga...

/H

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
racechopper skrev:
2398505 Nån som hört nåt så dumt !!!!
Gå in på SR's sida och lyssna på galenskaperna.
http://www.sverigesradio.se/ekot/lyssna.asp

Klicka på "Dygnets ekosändningar"
07:00, 7 min

Finns redan tidigare en tråd om detta:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132453

Dumt o dumt? Tja, en gång i tiden hada alla MC plåt fram så visst går det. Min gamla 98 cc har fortfarande orginalregplåten fram och med runt skattemärke.

Den intressantaste frågan är väl vad man vill uppnå och till vilket pris?
Hur kommer en förändring att påverka olycksstatistiken, hur många liv räddas osv? Själv anser jag att avsikten mera är i "fostringssyfte", än baserad på en saklig grund om trafiksäkerhet. Tyvärr är det väl våra sporthojpolare som framför plåtpoliserna gasar och slangar som är orsaken - vi får skylla oss själva.

Hur jag ska få dit en plåt fram på min båge blir en rejäl utmaning.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Tror inte det att göra ett fäste som passar alla hojar så det är trafiksäkert . Så längde det inte går att göra det trafiksäkert så kommer det nog inte att bli lag på det .

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Nåt skämt tror jag nog inte det är... nån kommunalare som fått en snilleblixt.. Betvivlar starkt att något sådant kan gå igenom dock, men om det mot förmodan blir så så föreslår jag ett kollektivt NEJ, mao totalvägran... om alla vägrar, o dom ändå känner för att göra alla motorcyklister till brottslingar lär det bli lite väl drygt för polisen att stoppa varenda hoj dom möter...

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Ska jag behöva ha en skylt fram då ska den fan upp under lampan så den enbart syns om man tittar vertikalt. Dvs peka rätt ner på marken. Felplacering? Go ahead..

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Busafreak skrev:
2398561
Hur jag ska få dit en plåt fram på min båge blir en rejäl utmaning.

Tänkte du på busan?
Det går väl att borra hål för fäste över eller under lyktan?
Alternativt som en reflexdekal längst ner i kåpglaset.

Sån utmaning är det inte.

/H

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
kiwimaddog skrev:
2398576 Nåt skämt tror jag nog inte det är... nån kommunalare som fått en snilleblixt.. Betvivlar starkt att något sådant kan gå igenom dock, men om det mot förmodan blir så så föreslår jag ett kollektivt NEJ, mao totalvägran... om alla vägrar, o dom ändå känner för att göra alla motorcyklister till brottslingar lär det bli lite väl drygt för polisen att stoppa varenda hoj dom möter...

Blyslädarna kommer inte att vägra, istället får de ytterligare en pryl att sätta crom och fransar runt!

Mera seriöst: borde kollas om det överhuvdtaget är möjligt utan att bryta mot någon EU-regel? Kanske förbjudet av säkerhetsmässiga skäl?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag har redan byggt om min i förväg. Vart inte så fult tycker jag.
Nu väntar jag bara på att soppan ska gå upp till 30kr litern samt att det ska bli vägtullar överallt, sen ska jag fira.

Bifogat

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    65.5 KB · Visningar: 145

Gabor

Guest
slippy skrev:
2398281 Skönt när såna här nya regler inrättas,
tråkigt dock att det aldrig når fram till alla.
Jag bara ser framför mig hur griniga gamla gubbar i 240´s sitter och svär och blinkar med helljuset för att dom tycker man skall blända av.

Av ren nyfikenhet

Är det någon av er som när ni kört med helljus blivigt stoppad av polis pga det ?
Eller iallafall fått tillsägelse att blända av ?

Ja, och ja...tyckte att det inte någon ide att bötfälla för det.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...