Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
hel-ljus e ju inget att lipa över. det e ju bara bra! Ljudligare avgas-system borde oxå lagstadgas då! inte under 98 db!:yoparty

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
Ännu ett exempel av lagstiftare att göra regler som kriminaliserar relativt skötsamma människor,

Är nog fler än jag som har tillräckliga auktoritetsproblem att av ren princip:FU
åt en sådan bestämmelse, dom kan ju testa tvinga oss ha reggplåt :rolleyes: fram:rolleyes:

The one

Friend to Bill
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
R6
Att de bara orkar komma med underliga påhitt. Hade de sagt att det ska bli lag på att använda skyddskläder vid varje körning så hade det kanske oxå minskat dödstalet.

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Själv tycker jag det låter enklare att förbjuda alla sporthojar och mc's som har en motorstorlek som överskrider 500cc, samt inte har en sidovagn (vältrisk), eller varför inte två sidorvagnar, eller... ännu bättre - Låt oss bygga in mc'n i en bur! Alla har vi väl sett C1:an? Gör bara en till ram!

Nä, jag väntar nog till dom har något konkret att lägga fram - fast, dom kommer säkerligen hoppa till någon ruskig slutsats innan all fakta ligger på bordet och en grundlig studie har genomförts, dom är ju i alla fall politiker....

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Blir det lag på regplåt fram så gäller det ju bara att lista ut exakt hur högt man måste upp med framändan i en wheelie innan skylten inte syns på kamerabilderna. :tungan

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
elwe skrev:
2398099 Jag kör redan med helljus på dagen. Det gör stor skillnad i hur man upptäcks, inte minst av bilar som väntar på att köra ut från sidovägar. Dessutom blinkar en del (huvudsakligen Volvoägare) och då får jag under färd ett kvitto på att mitt ljus fungerar och det är bra.

När det gäller skylt fram så tycker jag att man ska påminna om att kylarprydnader blev förbjudna för att de var farliga vid krockar, påkörningar, osv. Det är framskyltar också!

En reflektion: Om folk blinkar till dig hela tiden så går du ju miste om den välkomna helljusvarningen för trafikpolisens hastighetskontroller. Den har räddat en många gånger. :)

/Olzki

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
WestW skrev:
2398869 Var nog precis samma sak som folk sa för 10år sedan när någon sa att snart kommer det skåp som fotar dig när du kör för fort.

...och en gång i tiden att det skulle kunna bli TVÅNG... på att HA HJÄLM....

/H

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Henning! skrev:
2398723 Se där, vissa mjuknar redan! ;)

/H

hehe ja men jag håller mig oftast till lagen. är inte den som vill förstöra för många som att ta av regskylt mm. och jag vill att min mc ska va snygg och fin så ingen plåtsklylt fram iallafall :)

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Tycker nog att man inte ska överdriva nyttan med helljus, det är ingen garanti för att du ska bli uppmärksammad på rätt sätt. Jag körde mycket med helljus i början men efter att jag började reflektera över hur motorcyklister med helljus syns när jag ikläder mig rollen som bilförare så var jag inte lika säker längre. En hoj med helljus syns förvisso bättre, men ofta ser du just inget annat än en ljuspunkt vilket leder till att det är näst intill omöjligt att bedöma avstånd och hastighet. Ska man anta att alla hojar ligger i 150+ i 70-korsningen för att vara på den säkra sidan?

Appropå att synas. I många länder är det lag på att en mc-förare ska ta på sig en skyddsväst så fort han eller hon stannar vid vägkanten. Tar man sig över sundet till England så inser man snart att det är fler som kör med signalfärgade skyddsvästar än med helljus.

Lite funderingar så här efter lunch. =)

Mr Vader

Galaxhärskaraspirant!
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
DBS
Detta har även varit ett av de svartaste åren i bilismens historia... det kanske är på tiden att VV ransakar sig själva istället för att lägga allt ansvar på trafikanterna...:arsele

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Henning! skrev:
2398706 Då fartkameror är ett trafiksäkerhetsgrepp och du inte kan identifieras... Med skylt skulle du kunna identifieras - i teorin. I samband med detta förbjuds säker mörka visir (s.k anonymitetsvisir) också.
/H

Samtidigt sett så skulle väl inte ett förbud mot mörka visir på ngt som helst sett underlätta för identifiering av förare? Förstår hur du tänker. Men jag menar, tittar man ner på tex hastighetsmätaren så ser dom juh ändå inte genom visiret då ansiktet är neråt. Kan juh knappast kräva att man ska sitta å kika in i alla kameror som man kör förbi :va

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
det där med helljus tycker jag va en bra ide. det är ju viktigt att vi syns,

mötte en annan hoj för några veckor sedan han hade typ exon ljus blått och gjorde så att jag regerade direkt . synd att man måste ha enbart vitt ljus.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jokke_ skrev:
2398903 Samtidigt sett så skulle väl inte ett förbud mot mörka visir på ngt som helst sett underlätta för identifiering av förare? Förstår hur du tänker. Men jag menar, tittar man ner på tex hastighetsmätaren så ser dom juh ändå inte genom visiret då ansiktet är neråt. Kan juh knappast kräva att man ska sitta å kika in i alla kameror som man kör förbi :va

Nej, men det fattar ju inte VV. ;)

/H

Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
elwe skrev:
2398099 Jag kör redan med helljus på dagen. Det gör stor skillnad i hur man upptäcks, inte minst av bilar som väntar på att köra ut från sidovägar. Dessutom blinkar en del (huvudsakligen Volvoägare) och då får jag under färd ett kvitto på att mitt ljus fungerar och det är bra.
QUOTE]

Samma sak här, har jag gjort sedan min första 125'a. När bilsterna bråkar/blinkar vet man att dom ser en förväl, då kan man byta till halvljus :yoparty

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...