Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

sandstream

Guest
Rift skrev:
2398101 alltså att deras andledning ligger i antalet döds olyckor i år från 16 - 23 går inte de i vågor, bara min åsikt
Jo, antalet döda går i vågor och vad de "glömmer" att nämna i artikeln är att siffran för motsvarande period 2004 var 29 st.
Henning! skrev:
Naturligt höjs samtidigt böterna för om skylt saknas til 1000:-.
Det kommer nog att bli samma belopp som för bakskylten, dvs 2000:- från 2006.10.01
ewook skrev:
2398771 Själv tycker jag det låter enklare att förbjuda alla sporthojar och mc's som har en motorstorlek som överskrider 500cc...
En expertgrupp inom EU jobbar redan med ett förslag som endast skulle tillåta automatväxlade, encylindriga motorcyklar under 650 cc.

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
sandstream skrev:
2398935
En expertgrupp inom EU jobbar redan med ett förslag som endast skulle tillåta automatväxlade, encylindriga motorcyklar under 650 cc.

Då heter det ju inte ens motorcykel längre utan SCOOTER!!!:argpådato

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Och om man nu skulle ha en klisterlapp på rutan eller så.. Hur svårt skulle det vara att hålla över handen i precis den stund som man passerar en kamera? Man behöver ju inte nödvändigtvis hitta rätta bakhjulsvinkeln.:tungan

Men förslaget som sådant suger ju getpung.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
rogka566 skrev:
2398802 Är det så? :confused:
Nej det är inte så.

PutteLiten skrev:
2398282 Jag har haft körkort i 18 år, kör 2000-2500 mil per år med bilen och 500 - 1000 mil med hojen och har aldrig blåst... :rolleyes:

Skylt fram kan bli intressant hur de tänkt sig lösa det. Enda landet i världen med skylt fram... :lol

Helljus fram funkar kanske, men hade varit mer intressant om EU krävde bättre ljus på nya hojar för att typgodkänna dem. Då hade vi kanske fått framlysen som har någon funktion också.
Yamaha BT1100 har så dålig orginal lampa att den knapt går igenom besiktningen med orginal glödlampa. Med Biltema lampa blir det underkänt!!! Helt otrolig med tanke på att hojen kom 2002 (eller så).
Nej vi skulle inte vara ensamma, dom har det i t ex Indonesien.

-----

Fin liten bild:

Bifogat

• Bali 067.jpg
    Bali 067.jpg
    118.3 KB · Visningar: 139
Last edited:

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Jag tror vi oroar oss för mkt.
Vi lever i Sverige, för våra politker kan det ta flera år att fatta beslut. Lagändring kan ta ännu längre tid än själva beslutet.

Nissarna på VV är lika sega de.
För inte så länge sedan ville någon helt förbjuda tunga mc. Nästa grej var att höja åldern för tungt mc kort, m.fl.

Det är ju val nu också = mkt snack -> litet gjort efter valet.
Regskyllt går aldrig igenom, föraransvar för t.ex fortkörning går inte igenom i praktiken heller.

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
sandstream skrev:
2398935 Jo, antalet döda går i vågor och vad de "glömmer" att nämna i artikeln är att siffran för motsvarande period 2004 var 29 st.
Det kommer nog att bli samma belopp som för bakskylten, dvs 2000:- från 2006.10.01

Jag hoppas verkligen att du skämtar... för jag var då överdrivet sarkastisk med mitt inlägg.... :tomten Den där expertgruppen... har någon av dom ens körkort för mc?

sandstream

Guest
ewook skrev:
2398967 Jag hoppas verkligen att du skämtar... för jag var då överdrivet sarkastisk med mitt inlägg.... :tomten Den där expertgruppen... har någon av dom ens körkort för mc?
Nej, jag överdriver inte. Läs senaste MC-folket så finns det en artikel om detta.
De vill få ner avgasutsläppen.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det kördes som fan på bakhjulet på Sveavägen redan på sjuttiotalet, SVT var tillomed där o filmade "den nya flugan" och det fanns fler registrerade hojar på åttiotalet än det gör nu.

Så sitt inte och gnäll på de som nu kör på bakhjulet, gnäll på pappa ist.:jäs

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
Crescent
sandstream skrev:
2398985 Nej, jag överdriver inte. Läs senaste MC-folket så finns det en artikel om detta.
De vill få ner avgasutsläppen.
Ok då ger dom sig motorcyklister istället för stadsjeepar.:mad: :argpådato Bra att dom har koll på vad en modern mc släpper ut i förhållande till en stadsjeep.

sandstream

Guest
tzr snubben skrev:
2399004 Ok då ger dom sig motorcyklister istället för stadsjeepar.:mad: :argpådato Bra att dom har koll på vad en modern mc släpper ut i förhållande till en stadsjeep.
Avgaskraven är hårdare för bilar, eller rättare sagt, de måste upp fylla EURO-normerna tidigare än hojarna.

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Tycker regeringen bara gör asker utan att tänka heljus är la oki men nr plåt farm det är vell att ta i?? Dom vill ha nr plåt fram för att även mc åkare ska kunna fastna på bild. Men för att det ska bli en falande dom att du har kört för fort så ska dom se vem som kör och nr plåten tillsammans på en bild ex om en bilist skymer ansiktet vi en kamera och dom tar bild då har dom inget för dom kan inte säga vem det var som körde dom flesta m åkare har svart visir eller något som skymer ansiktet då blir det samma sak som innan som jag har sakt i många år regeringen ändrar på massa lagare men dom blir inte bättre!

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
sandstream skrev:
2399008 Avgaskraven är hårdare för bilar, eller rättare sagt, de måste upp fylla EURO-normerna tidigare än hojarna.
Tror säkert att min släpper ut mer än alla nya bilar tillsammans :näsblod

Ingen katalysator och förgasare :tungan

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000
Jag hörde också och blir så jävla fläskförbannad när man får såna förtäckta förmyndarförslag paketerade som något positivt.
Det handlar ju bara om att kunna öka kontrollen (läs intäkter genom bötesfällning) från statens sida.
Fan om detta skulle gå igenom så förutsätter jag att vi får en lag om syrgastuber till alla som skall bada också, då det har omkommit fler människor genom drunkning i år än på MC.

Satan va sne jag blir! :mad:

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jokke_ skrev:
2398903 Samtidigt sett så skulle väl inte ett förbud mot mörka visir på ngt som helst sett underlätta för identifiering av förare? Förstår hur du tänker. Men jag menar, tittar man ner på tex hastighetsmätaren så ser dom juh ändå inte genom visiret då ansiktet är neråt. Kan juh knappast kräva att man ska sitta å kika in i alla kameror som man kör förbi :va
Jodå. Det blir samtidigt lag på att man när man kör förbi en fartkamera (för fort) måste ta av sig hjälmen, titta in i kameran och säga "omelett", samtidigt som man visar upp sittt körkort för kameran. De nya kamerorna kommer således även att utrustas med mikrofoner som kan kontrollera att man verkligen säger "omelett" när man kör förbi för fort. [Här skrev jag något sarkastiskt, men jag tog bort det eftersom jag insåg att det antagligen skulle komma att implementeras om jag hade låtit det stå.]
Det finns nog inget som gör mig så sur (så ofta) som hur :cdevil korkakde politiker är.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Helljus på dagen e helt rätt för hojjar, speciellt sporthojjar. Hoppas det minskar olyckorna där en annan part e inblandad på grund av att "jag inte såg hojjen!

Skylt fram behöver du inte oroa dig för, förslaget kommer att förbli ett förslag.

/r

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Svart 600 Hornet
Och ett råd till alla er idioter som röstade på vänster-sidan förra valet...
Rösta borgligt så kanske vi alla slipper detta dryga samhälle? :tummenupp

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Örnie skrev:
2399104 Och ett råd till alla er idioter som röstade på vänster-sidan förra valet...
Rösta borgligt så kanske vi alla slipper detta dryga samhälle? :tummenupp

är du säker på det???

/Liberal

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
2hjul skrev:
2398907 det där med helljus tycker jag va en bra ide. det är ju viktigt att vi syns,

mötte en annan hoj för några veckor sedan han hade typ exon ljus blått och gjorde så att jag regerade direkt . synd att man måste ha enbart vitt ljus.

Varför inte löpa hela linan ut? Helljus och orange roterande ljus monterat på en stång om 1,5 m bakom sadeln. Borde synas bra.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...