Laga ac själv nån som har erfarenhet av

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Blev lite sugen på att fixa ACn i min bil nu när jag läst den här tråden och värmen har kommit.

Vad jag förstår så behöver jag alltså bara en slangadapter och en burk propan/butan?
Sedan fylla tills det är rätt tryck på manometern?

Jag provade trycka in ventilen på slangporten i bilen märkt "H" och det pyste lite lite grann.
Hur vet man om systemet behöver torkas?
Hur vet man om systemet behöver olja och vilken?

Ring o kolla hos din bilverkstad som säljer den bilmodellen du hur många gram r134a de går i den. De står på brukarna du köper sen hur många g r134a dom motsvarar. Så beställer du bara efter det. Tänk bara på att om ditt system e helt tomt så måste du även beställa hem enviro dry något heter de. O de slår du i först av allt innan eventullt tätningmedel.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är en slit&släng-bil så jag är inte ute efter att plöja ner några större summor på att få en fungerande AC. Risken är stor att bilen ändå inte går igenom nästa besiktning och då blir det skroten.

Om jag kan snikfylla ACn och det funkar över sommaren är jag nöjd.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Blev lite sugen på att fixa ACn i min bil nu när jag läst den här tråden och värmen har kommit.

Vad jag förstår så behöver jag alltså bara en slangadapter och en burk propan/butan?
Sedan fylla tills det är rätt tryck på manometern?

Jag provade trycka in ventilen på slangporten i bilen märkt "H" och det pyste lite lite grann.
Hur vet man om systemet behöver torkas?
Hur vet man om systemet behöver olja och vilken?

Inte samma gänga väl plus att slagen kommer med punkteringsnål medan flaskan har ventil?
Får du bara in lagom med gas ska det funka.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Inte samma gänga väl plus att slagen kommer med punkteringsnål medan flaskan har ventil?
Får du bara in lagom med gas ska det funka.
Hmm... Det var ju inte bra.

Inte samma gänga? Kan kanske fixas med lite motivation/våld. Är slanganslutningen tillräckligt mycket större än gängan på flaskan kanske den kan hållas på plats med tving/spännband och tätas med oring.

Ventil på flaskan? Är väl bara att skruva in punkteringsnålen tillräckligt långt?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hmm... Det var ju inte bra.

Inte samma gänga? Kan kanske fixas med lite motivation/våld. Är slanganslutningen tillräckligt mycket större än gängan på flaskan kanske den kan hållas på plats med tving/spännband och tätas med oring.

Ventil på flaskan? Är väl bara att skruva in punkteringsnålen tillräckligt långt?

Kanske, släck ciggen innan du provar...

Slangpaketet från den här borde lösa problemet på ett iaf något mindre fulmeckigt sätt:
http://biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-26-kW-37651/

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Framgång!
Som väntat var gängan inte samma på propanflaskan som fyllslangen. Drog några varv eltejp på flaskan för extra tätning.
Motorn på tomgång, full patte på ACn.
Kopplade in slangen på lågtrycksingången och tryckte in kopplingen på propanflaskan som jag höll uppåner.
Det var såklart svårt att hålla den helt still utan att det läckte ut lite, men det mesta i flaskan åkte iallafall in i systemet och trycket stabiliserades på manometern.
På min bil går det inte se ifall magnetkopplingen går igång men kunde iallafall konstatera att det numera kommer kalluft!

Visst det är inte 0 Kelvin men när man kört en stund går det faktiskt att börja frysa inne i bilen trots 27 C utanför.

Helt klart värt pengarna! Återstår nu bara att se om den håller trycket. Något säger mej att den inte kommer göra det...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA