Laga ac själv nån som har erfarenhet av

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Du behöver utrustning för och provtrycka anläggningen oxå, typ en flaska nitrogen med en schysst regulator. Läcksöknings spray fixar du själv, en lite fetare blandning av såpvatten brukar funka bra. Vet du exakt var läckaget är? Är det i nån av slangkopplingarna till kondensorn så kan man ibland öppna upp och byta de otäta o-ringarna de har en tendens till och bli torra och spruckna. Viktigt att de nya är av god kvalité och kompatibla med olja och köldmedium. Vet du vilket material kondensorn är tillverkad av? Aluminium legering brukar va hopplöst och laga, finns pirattillverkade i koppar som ganska så enkelt kan hårlödas med bra resultat. Good luck.
.

Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
om systemet inte varit igång på ett väldigt bra tag e de då bättre o köra i en flaska http://envirosafe.se/webshop/view/pro-dry-enviro-safe?prp=webshop/index/enviro-safe-gds-kit-ac

just nu har jag beställt pro seal metall tätning o 2 tuber köld medel då det går i 975g i min ¨skåpbil. kanske vore bättre o köra i en ovannämnd då den innehåller köldmedel med samt pro seal metall tätning och en vanlig tub med köldmedel? tänkte mest på fukt mm pga att den stått så länge utan att fungera?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
om systemet inte varit igång på ett väldigt bra tag e de då bättre o köra i en flaska http://envirosafe.se/webshop/view/pro-dry-enviro-safe?prp=webshop/index/enviro-safe-gds-kit-ac

just nu har jag beställt pro seal metall tätning o 2 tuber köld medel då det går i 975g i min ¨skåpbil. kanske vore bättre o köra i en ovannämnd då den innehåller köldmedel med samt pro seal metall tätning och en vanlig tub med köldmedel? tänkte mest på fukt mm pga att den stått så länge utan att fungera?

Om du fortfarande har tryck kvar i systemet - med andra ord en väldigt liten läcka - kan det fungera att bara köra i tätningsmedel och toppa upp med gas. Men då ska det vara under just de förutsättningarna. Är systemet tomt, att du behöver byta någon del, kommit in fukt osv - då går det inte så bra att fuska med att bara fylla på lite. Det är där vakuumpumpen och manometrarna kommer in. Har man halvstora läckor, kan det vara ett jävulstyg att hitta rätt. Räcker men en o-ring någonstans som sitter lite tokigt eller torkat. När man öppnar upp, så är det bra att byta o-ringar och smörja in dem med lite av samma olja som används som smörjmedel i systemet.

Har du koll på om det finns tryck kvar (man kan trycka till på någon av ventilerna kort och höra om det pyser till om du saknar tryckmätare)? Är det så pass lite så att kompressorn inte klickar in?

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Om du fortfarande har tryck kvar i systemet - med andra ord en väldigt liten läcka - kan det fungera att bara köra i tätningsmedel och toppa upp med gas. Men då ska det vara under just de förutsättningarna. Är systemet tomt, att du behöver byta någon del, kommit in fukt osv - då går det inte så bra att fuska med att bara fylla på lite. Det är där vakuumpumpen och manometrarna kommer in. Har man halvstora läckor, kan det vara ett jävulstyg att hitta rätt. Räcker men en o-ring någonstans som sitter lite tokigt eller torkat. När man öppnar upp, så är det bra att byta o-ringar och smörja in dem med lite av samma olja som används som smörjmedel i systemet.

Har du koll på om det finns tryck kvar (man kan trycka till på någon av ventilerna kort och höra om det pyser till om du saknar tryckmätare)? Är det så pass lite så att kompressorn inte klickar in?

jag har haft den inne hos en verkstad som kollade lite snabbt med kväve om det läckte här om dagen och läcker det gör den han kollade även med något instrument samt hörlurar vart det läcker från. o enligt reparatören så va det från kondensorn. han sa att om han skulle fylla på så skulle de läcka ut på 2-3 dagar typ.. enligt envirosafes pro seal metall tätning så skal de funka så länge inte gasen läcker ut över en dag typ.. torr medlet ville jag ha för o smörja då det står att fukt omvandlas till olja

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
jag har haft den inne hos en verkstad som kollade lite snabbt med kväve om det läckte här om dagen och läcker det gör den han kollade även med något instrument samt hörlurar vart det läcker från. o enligt reparatören så va det från kondensorn. han sa att om han skulle fylla på så skulle de läcka ut på 2-3 dagar typ.. enligt envirosafes pro seal metall tätning så skal de funka så länge inte gasen läcker ut över en dag typ.. torr medlet ville jag ha för o smörja då det står att fukt omvandlas till olja

Om läckaget är så pass att det bara håller 2-3 dagar, så är risken stor att det inte funkar med tätmedel. Det du kan prova om du vill lägga någon timme på det och fortfarande försöka hålla kostnaden nere - är att laga kondensorn med metallspackel/kylarspackel. Det _kan_ gå om läckans ställe är känt och sitter bra till.

Visar det sig att det läcker ut ändå, så har du bränt några timmar och kostnaden för två-tre burkar gas och får göra om från början med kondensorbyte m.m.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Om läckaget är så pass att det bara håller 2-3 dagar, så är risken stor att det inte funkar med tätmedel. Det du kan prova om du vill lägga någon timme på det och fortfarande försöka hålla kostnaden nere - är att laga kondensorn med metallspackel/kylarspackel. Det _kan_ gå om läckans ställe är känt och sitter bra till.

Visar det sig att det läcker ut ändå, så har du bränt några timmar och kostnaden för två-tre burkar gas och får göra om från början med kondensorbyte m.m.

Va lite inne på byta kondensorn( biltema kondensor) sen köra i gaserna. Frågan e bara e de svårt o byta dom. Tänkte mest på kopllingar rör mm till kondensorn. Kan väl sitta rätt bra på så gammal bil?

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Så, handlat! Väntar nu med spänning. Kvarstår att se om läckan i kondensorn är såpass liten att metallsealsprayen räcker till för att täppa igen läckan. :confused:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Så, handlat! Väntar nu med spänning. Kvarstår att se om läckan i kondensorn är såpass liten att metallsealsprayen räcker till för att täppa igen läckan. :confused:

lycka till:tummenupp väntar ivrigt på min beställning med. jag köpte även till en tub som heter Pro Dry Enviro-Safe är ditt system helt tomt så kan de va bra o köra den innan du har i härdmedlet o köldmedelet då de förmodligen finns fukt i systemet. detta omvandlar fukten till nån olja som smörjer istället:tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Isopropan och butan, vilket faktiskt har bättre kyleffekt än de "riktiga" kylgaserna, samma risk vid eventuellt läckage, bättre miljömässigt och man får dessutom hantera dem som privatperson (vilket man inte får med R134a m.fl.)

Typ, gasol då.:)

Hanteringen med moderna hfc köldmedier i Sverige är intressant, det påvisar effektivt vad som händer om man inför ett regelverk.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
De e ju inte sant. Jag med min vanliga otur.. Suttit i två dagar o ser när man kollar vart paketet är på nätet att de är i skövde där jag skal hämta ut. Men när jag går dit så säger han att han inte har mitt paket och att det kommit bort o dom vet inte vart mina grejer är:-(

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Nu har jag använt gds-kitet. Mycket enkelt att utföra proceduren med olika gaserna. Kompressorn började jobba och kylan kom. Efter stund tyckte jag att kylan blev sämre, så antagligen hade jag en för stor läcka. Jag får utvärdera mer sen, nu är jag inte körduglig.

edit: Nu på Söndagmorgon är det tryck kvar och kyler fint igen..hmm.

Last edited:

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Idag anlände min beställning. Har lagt i allt i tur ordningen

1: pro dry
2: pro seal metall tätning
3: gas replacement

Har kört i ca 1 timma o det kyler väldigt bra. Känns som de kanske gjorde susen men återstår o se. Funka de inte så borde gasen läckt ut efter ca 2-3 dagar av vad företaget som tryck testa sa.

Han en fråga. Mina andra bilar startar ac motorn o slocknar. På min skåpbil så e den igång hela tiden? Bifogar en bild innefrån om de säger något.
ImageUploadedByTapatalk1404231452.400695.jpg

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Jag har samma bil ser det ut som. Min lampa lyser hela tiden.
Idag anlände min beställning. Har lagt i allt i tur ordningen

1: pro dry
2: pro seal metall tätning
3: gas replacement

Har kört i ca 1 timma o det kyler väldigt bra. Känns som de kanske gjorde susen men återstår o se. Funka de inte så borde gasen läckt ut efter ca 2-3 dagar av vad företaget som tryck testa sa.

Han en fråga. Mina andra bilar startar ac motorn o slocknar. På min skåpbil så e den igång hela tiden? Bifogar en bild innefrån om de säger något.
View attachment 408424

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag har samma bil ser det ut som. Min lampa lyser hela tiden.
va inte lampan jag syfta på undra om kompresson ska gå hela tiden på våra bilar när man har ac:n igång i bilen. på min volvo så går o stannar den automatiskt när den inte behövs fast den e på slagen inne i bilen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Finns 3 kompressorfunktioner.

1 av/på, kompressorns magnetkoppling slår till/från beroende på behovet av kyla (tryckvakt). Vanligen flerkolvskompressor med fast deplacement. Finns även av scroll-typ. Fin grej, gammal teknik. Största felkälla är kopplingen som lever ett rätt hårt liv. Men verkar funka förvånade bra ändå.

2. Kompressor med variabelt deplacement där magnetkopplingen är dragen när ac är valt och deplacementet är gastrycksstyrt. Fler delar, mer som kan gå sönder.. men koppling och sånt utsätts inte för samma behandling.

3. Pvm styrd kompressor utan magnetkoppling(kompressoraxel går alltid runt) Byggsätt som ovan men styrs ut av en reglermagnet istället för gas. Förekomst vanlig i vag-bilar. Ganska riskabel konstruktion, om gasen läckt ur, går kompressorn ändå, som knuffar ut oljan i systemet men som inte kommer i retur på grund av gasbrist. Tillslut är oljan borta ur kompressorn...Blir alltså inte bara en läcklagning och fyllning utan även ett kompressorras och skit i hela systemet. :rolleyes: en sån bil måste åtgärdas omgående om den kyler dåligt, det funkar inte att låta den gå. Saneringen är kostsam och blir det inte helt rent från skrot går nästa kompressor snart i bitar.. Så har ni en vag, ta reda på vad det sitter och håll i så fall koll på kylan..

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Blev lite sugen på att fixa ACn i min bil nu när jag läst den här tråden och värmen har kommit.

Vad jag förstår så behöver jag alltså bara en slangadapter och en burk propan/butan?
Sedan fylla tills det är rätt tryck på manometern?

Jag provade trycka in ventilen på slangporten i bilen märkt "H" och det pyste lite lite grann.
Hur vet man om systemet behöver torkas?
Hur vet man om systemet behöver olja och vilken?

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Om du har ett övertryck av köldmedium så behöver du inte torka systemet. Byte av torkfilter kräver en ordentlig vakuumsugning och du riskerar bara och förvärra ingreppet om du har ett litet läckage. Men man måste börja i rätt ände alltså lokalisera och åtgärda läckaget om det nu är det som är defekt? Annars får man ju fylla på stup i kvarten och blir ju bara dyrt i längden. Ang oljan så måste du nog kolla upp vilken typ som finns i kompressorn samt köldmedium. Check av korrekt oljemängd är i stort sett omöjligt och kolla utan och riva isär grejerna om det inte finns ett synglas på kompressorn. Om du vet om att läckaget bara är några gram/år så kan ju ett sånt kitt som omnämns i tråden rädda en semester. Lycka till :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA