Laga ac själv nån som har erfarenhet av

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hej har haft skåpbilen inne hos en verkstad i skövde som snabbt konstantera att de är kondensorn som läcker efter provtryckning. Har läst runt lite på nätet om detta företag http://envirosafe.se någon som försökt sig på deras gör de själv kit? Ska finnas ett kit med tätningsmedel som skal täta permanent om man har en ac som klarar o hålla tätt i ca 24 timmar utan att allt pyser ut. (Detta håller min skåpbil)

Min tanke va att pga att de är soppas gammal skåpbil 01:a plus att jag redan lagt en helvetes massa pengar på laga olika fel på bilen va att testa detta gds kit. Kostar 560:- eller lämna in för att byta kondensor samt påfyllning och arbetskostnad ca 4000:-

Vad tycker ni? Nån som har nån erfarenhet av dessa gds kitten på nätet?

Tack på förhand!
 
Jag har envurosafe.s grejor i både opeln o passaten samt värmepumpen o alla tre fungerar utmärkt eftet 2år.
 
Köp kondensor i lämplig storlek på Biltema, de säljer ut en del modeller för 99kr!
Sen öser du i en "gör det själv-fyllning".

Tanken slog mig o byta kondensorn själv o sen bara fylla systemet själv men rädd o skruva sönder grejer. Deras härdnings medel ska hjälpa permanent står de. Snacka nyss med deras kundservice o systemet skal heller inte ta skada om det inte skulle funka så då lämnar jag in o byter kondensorn o fyller på.
 
Pröva de billiga tipsen du fått, om det inte funkar - är det så viktigt med AC då? Inga direkta temperaturer i det här landet... :rolleyes:
 
Hade min inne på service i går och fick domen, kondensorn är trasig. Byte går på prick 13.000:- :-o
Vet inte om läckan i kondensorn var stor eller liten men testar gärna ovanstående för i runda slängar 1.000:-. Går det så går det:-)
 
Tuxedo wards ac i skövde tog 3750:- byte av kondensor samt påfyllning. De va med kondensor arbetskostnad. Värt ringa o kolla med han. De va fortfarande billigt.

Beyondevil om jag behöver lägga 3-4000 på ac så tycker jag det är överkommligt. Kör ändå rätt långa sträckor med den här bilen. Alternativt att enviro grejen skulle funka då snackar vi hundralappar endast. Tycker de e värt ett försök i allafall.
 
I ena bilen var det kondensorn som läckte o den är helr tät ännu. I andra bilen var det oringen runt kompressorns axel som läckte o det blev tätt o bra där med. Vakumsög inte utan körde i torkmedel o det verkar fungera utmärkt


biltemas kylspray är ren r134a o den är skit billig mot enviroments paket 65-: per burk tror jag men då måste systemet vara tätt.

Värmepumpen hade en skadad oring från montaget så gasen hade läkt ur långsamt. Enviroments utbytes gas (gasol) gjorde att pumpen värmde betydligt bättre och kyler rent överjävligt bra
 
Last edited:
I ena bilen var det kondensorn som läckte o den är helr tät ännu. I andra bilen var det oringen runt kompressorns axel som läckte o det blev tätt o bra där med. Vakumsög inte utan körde i torkmedel o det verkar fungera utmärkt


biltemas kylspray är ren r134a o den är skit billig mot enviroments paket 65-: per burk tror jag men då måste systemet vara tätt.

Värmepumpen hade en skadad oring från montaget så gasen hade läkt ur långsamt. Enviroments utbytes gas (gasol) gjorde att pumpen värmde betydligt bättre och kyler rent överjävligt bra

Det tråkiga med kylsprayburkarna är att det är svårt o bygga nån vettig koppling mot dom, synd att dom ersatte tryckluft på burk med nån jämrans gasolblandning :P
 
I ena bilen var det kondensorn som läckte o den är helr tät ännu. I andra bilen var det oringen runt kompressorns axel som läckte o det blev tätt o bra där med. Vakumsög inte utan körde i torkmedel o det verkar fungera utmärkt


biltemas kylspray är ren r134a o den är skit billig mot enviroments paket 65-: per burk tror jag men då måste systemet vara tätt.

Värmepumpen hade en skadad oring från montaget så gasen hade läkt ur långsamt. Enviroments utbytes gas (gasol) gjorde att pumpen värmde betydligt bättre och kyler rent överjävligt bra

I den bilen där kondensorn läkte va de mycket läckage du hade? Jag mena om du fyllde på ditt system hur länge klara sig ac:n o kyla? Har beställt två tuber köld medel o en tub med pro seal metall tätning. Håller tummarna på att detta kommer funka:-)
 
Gasol är väl vad envurosafe har i sina flaskor?

Isopropan och butan, vilket faktiskt har bättre kyleffekt än de "riktiga" kylgaserna, samma risk vid eventuellt läckage, bättre miljömässigt och man får dessutom hantera dem som privatperson (vilket man inte får med R134a m.fl.)
 
Jag renoverar AC på bilar själv och använder grejer från bl.a. Envirosafe. Om ditt system läcker så pass att du behöver byta ut t.ex. kondensorn, så räcker inte GDS-kitet. Det är en bra början och du får den ack så viktiga anslutningen mot flaskan, men jag lät kapa slangen (bort med tryckmätaren) och montera på en riktig koppling som kan anslutas både till vakuumpump och manometerställ.

Om du byter ut en del i anläggningen, så behöver du vakuumsuga allt för att koka bort vatten som annars förstör grejerna inifrån och försämrar kyleffekten. I samma veva byter man vanligen torkfiltret också (kostar ett par hundringar på Meca eller Mekonomen). Kondensor kan du hitta ap-billigt på Biltema, annars är det M eller M enligt ovan som gäller :) ). När man sugit ur fukten, så låter man det stå ett tag och kollar med manometer att vakuumet håller och du fått grejerna täta (tillräckligt för att kunna fylla på).

Både pump och manometer-rigg kan du köpa från Envirosafe (samma pump finns också på andra ställen till några hundringar billigare - en enstegs räcker gott). Det är ovärdeligt att ha sådana grejer för felsökning och att kunna fylla på med rätt tryck (trycket beror på omgivningstemperaturen).

Det är svårt att få allt helt tätt och det finns läcktätare på flaska, som kan appliceras först. Det är inte helt optimalt att använda sådan, för den kan påverka kompressorn, men ibland har man inget val när allt är bytt och åtdraget och det likväl pyser ur på några månader eller veckor.

Skyddsglasögon är ett måste. Skaffa gärna gula som kan användas tillsammans med UV-lampa, så kan man göra läcksökningar också.

Utrustningen jag köpte, slangen jag lät fixa till på en slangfirma och gas m.m. kostade mig ungefär vad en enkel reparation hade kostat på bilfirma och nu har jag fixat flera bilar och dessutom har det varit lärorikt...
 
Inte det? Hur funkar det då med all kyl/frysspray som finns i handeln av olika fabrikat men samma innehåll, dvs just r134a.

Hur just det funkar vet jag inte. Det krävs certifiering för att få hålla på med vissa typer av köldmedia och är olagligt att hålla på med privat, men det är en snårskog och det slinker nog igenom en del. Regleras av Miljöbalken och andra förordningar. Står mer bl.a. här:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/s...erkan/kemiska-produkter/pages/koldmedier.aspx

http://www.naturvardsverket.se/Stod...itionerings--och-varmepumpsutrustning-privat/
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top