Lagar kring tonat visir!

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Ja,,,,,,, och tänk om man dessutom har glasögon som mörknar i solsken :va :hihi :hihi ,,,,,,,,

så fungerar de oftast inte i bil, samt bakom visir, eftersom det är UV strålningen som gör att fotokromatiska glasögon ändrar "mörkhet".
och de flesta glas/visir är behandlade för att inte släppa igenom/släppa igenom lite UV strålning.

Dock finns det lite intressanta linser man kan använda, som förvränger färgerna.
Testade ett par linser som förstärkte grönt och vitt, och då tappades blått bort. gav lite intressanta syn intryck.
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Stod något om det i UNT förra året tror jag, några snubbar på Uppsala Universitet som t.om hade börjat diskussioner med nån hjälmtillverkare.
Kommer dock inte ihåg vad metoden hette.

Kruxet var väl att för att det skall gå någorlunda fort mellan mörkt och svart så krävs det elektricitet. Annars tar det ett par minuter vilket man inte har när man kör in i en tunnel tex.


edit: fotokromatiskt heter det ju!

Svetshjälmarna har ju bara ett vanligt 1,5V-batteri så... det får väl plats nånstans
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Det här var ett hett ämne när jag gick en kurs för att bli ackrediterad för att få släcka bes 2:eek:r på min verkstad/arbetsplats! Läraren vann den debatten...

1. Du behöver ett tillstånd för att få ha sol/värmedämpande film på främre
sidorutor samt vindruta.

2. Polisen kan ge dig ett beslut om kontrollbesiktning hos Bilprovningen om du
har sol/värmedämpande film på främre sidoruter eller vindruta.

3. Det finns ingen sol/värmedämpande film som INTE överskrider det
minimumvärde av ljusinsläpp.


Jag har blivit stannad 3 gånger för att de främre sidorutorna var tonade, fick besiktiga bilen för det.
Bytte rutor med en polare innan besiktning men eftere 3e gången sket jag i det.
Vindrutan får man inte tona heller.


Detta är jävligt skumt:va
Fick en ny framruta igår (fredag) för att jag hade fått ett stenskott mitt i synfältet på förarsidan och när jag satt med glasmästaren och kollade rutor så visade det sig att det fanns bara tonade framrutor till min Focus!!
(I alla fall hos hans glasleverantör). Alla var mer eller mindre tonade, tror även att det fanns olika färger på toningen. Skall bli roligt att se den 13/8 för då skall jag besiktiga bilen. Har gjort det två gånger innan utan att dom ens kommenterat det hela.....:confused:



Kan det vara så att polisen gnäller men att Bilprovningen mer eller mindre skiter i vilket?? När polisen stoppade mig (inte pga. rutorna men för fortkörning:huvet ) och han började käfta om rutorna så ifrågasatte jag det hela eftersom jag kan sitta med solglasögon på som kan vara så mörka att jag knappt ser ett skit! Jag undrade vad skillnaden var? Han svarade inte.....
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Detta är jävligt skumt:va
Fick en ny framruta igår (fredag) för att jag hade fått ett stenskott mitt i synfältet på förarsidan och när jag satt med glasmästaren och kollade rutor så visade det sig att det fanns bara tonade framrutor till min Focus!!
(I alla fall hos hans glasleverantör). Alla var mer eller mindre tonade, tror även att det fanns olika färger på toningen. Skall bli roligt att se den 13/8 för då skall jag besiktiga bilen. Har gjort det två gånger innan utan att dom ens kommenterat det hela.....:confused:

Det är helt riktigt. En bilruta är sällan helt ofärgad utan har någon färg i sig för att just dämpa ljusgenomsläpp/"värme", och finns ibland i olika % ljusinsläpp. Sidorutor är oftast gröna eller gråa. Vindrutor är till största del gröna, men finns även med speciellt värmedämpande skikt i som gör dom lite regnbågsfärgade om man tittar från sidan.

Dessa rutor är godkända och klarar kraven på ljusinsläpp. "Tror" att alla nya rutor är märkta med CE / SIS samt vilken % ljusinsläpp dom har.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top