Lagar kring tonat visir!

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Det finns ju svetshjälmar som känner av ljuset, så varför finns det inte visir??? Affärsidé!?

Stod något om det i UNT förra året tror jag, några snubbar på Uppsala Universitet som t.om hade börjat diskussioner med nån hjälmtillverkare.
Kommer dock inte ihåg vad metoden hette.

Kruxet var väl att för att det skall gå någorlunda fort mellan mörkt och svart så krävs det elektricitet. Annars tar det ett par minuter vilket man inte har när man kör in i en tunnel tex.


edit: fotokromatiskt heter det ju!
 
Last edited:

*V.4.L*

Fullt ös!
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
Fireblade 2010
:rofl

Sist diskussionen var uppe så var slutsatsen att det var helt ok att köra med hur tonat visir som helst men man får inte tona kåpglaset.

Får man lov att fråga varför? Det är ju inte så att man döljer något eller ens tittar igenom det? (Iaf inte på de modeller som de flesta här inne kör)
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
OT om du ska tona ALLA rutorna på bilen så måste de ha dispans då e det till vv du ställer frågan o ansöker om dispans med läkar, utlåtande mm, men dom kan kräva att bara du får köra bilen

Que?!?!

Har alla rutorna på min bil tonade (kombiutrymmet kan du knappt se in i!) och det behövs inget tillstånd från Vägverket vad jag vet? Blev stoppad av Polisen för några månader sedan och han började gnälla om dom mörktonade rutorna varvid jag förklarade att dom aldrig sagt något på Bilprovningen plus att det är gjort på en seriös firma (har kvittot med mig i bilen) som gjort det så att maxvärdena för toningen inte har överskridits....

Ang. topicen så finns det mig veterligen inga restriktioner vad gäller mörka visir. I England är det förbjudet på allmän väg men tillåtet vid bankörning. Det skulle i så fall vara förbjudet att använda solglasögon under bilkörning också för jag ser ingen större skillnad. (Förutom körning under nattetid klart).
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Får man lov att fråga varför? Det är ju inte så att man döljer något eller ens tittar igenom det? (Iaf inte på de modeller som de flesta här inne kör)

Kåpglaset på en sporthoj är likställt med vindrutan på en touring/glidare, därav att man inte får tona dem.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Stod något om det i UNT förra året tror jag, några snubbar på Uppsala Universitet som t.om hade börjat diskussioner med nån hjälmtillverkare.
Kommer dock inte ihåg vad metoden hette.

Kruxet var väl att för att det skall gå någorlunda fort mellan mörkt och svart så krävs det elektricitet. Annars tar det ett par minuter vilket man inte har när man kör in i en tunnel tex.


edit: fotokromatiskt heter det ju!

Det har jag en lösning på, statisk elektricitet! Som när man gnider i ballong mot håret, bara att bygga in en plastbit som ligger mot håret. Sen får man röra lite på hjälmen samtidigt som det ska ändra färg. Skitsmart.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Att köra med solglasögon och klart visir är förbjudet.
Inte för att jag skulle bry mig om det om det är så, men har du någon referens som stödjer det? Använder alltid glasögonen på min profilbild dagtid när jag kör hoj, och det har polisen aldrig haft några synpunkter på (ens de gånger jag blivit stoppad), men det kan ju förstås lika gärna bero på att lagen är fånig och poliserna varit vettiga.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Inte för att jag skulle bry mig om det om det är så, men har du någon referens som stödjer det? Använder alltid glasögonen på min profilbild dagtid när jag kör hoj, och det har polisen aldrig haft några synpunkter på (ens de gånger jag blivit stoppad), men det kan ju förstås lika gärna bero på att lagen är fånig och poliserna varit vettiga.

Läs hans nästa inlägg i debatten här... :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Que?!?!

Har alla rutorna på min bil tonade (kombiutrymmet kan du knappt se in i!) och det behövs inget tillstånd från Vägverket vad jag vet? Blev stoppad av Polisen för några månader sedan och han började gnälla om dom mörktonade rutorna varvid jag förklarade att dom aldrig sagt något på Bilprovningen plus att det är gjort på en seriös firma (har kvittot med mig i bilen) som gjort det så att maxvärdena för toningen inte har överskridits....

Det här var ett hett ämne när jag gick en kurs för att bli ackrediterad för att få släcka bes 2:eek:r på min verkstad/arbetsplats! Läraren vann den debatten...

1. Du behöver ett tillstånd för att få ha sol/värmedämpande film på främre
sidorutor samt vindruta.

2. Polisen kan ge dig ett beslut om kontrollbesiktning hos Bilprovningen om du
har sol/värmedämpande film på främre sidoruter eller vindruta.

3. Det finns ingen sol/värmedämpande film som INTE överskrider det
minimumvärde av ljusinsläpp.
 

Bergaeus

Medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
cb 1300sa crf250x
tror ni att polisen inte hade sett det som en stadig inkomst om det hade varit olagligt med svart visir eller mörkt kåpglas.. hade svart själv visir, solid black kåpglas plus svart lampglas med gula lampor .. om det hade varit olagligt hade dem passat på och bötfällt folk till höger och vänster . ni tor väl inte att polisen hade gått miste om en sådan guldgruva om det hade varit olagligt.
varenda kotte kör ju med svart visir .
 

eatdust

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
solna
Hoj
TILLER1000
Tonat visir är helt lagligt i Sverige, både dag och natt!!! Det är även helt ok med tonat kåpglas så länge kanten är fasad eller är utrustad med list. Självklart är man skyldig att se till att sikten är så bra som möjligt vilket innebär att det eventuellt kan bli problem om det händer något då det är mörkt och man har ett tokmörkt visir... Hjälmar med tonat nedfällbart innervisir har blivit populära de senaste åren men mig veterligen är det enda kvalitetsmärket som använder denna finess Schubert och S1:an har ju ett enormt yttermåt! Dock är tonade visir förbjudna i vissa andra europeiska länder...
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det har jag en lösning på, statisk elektricitet! Som när man gnider i ballong mot håret, bara att bygga in en plastbit som ligger mot håret. Sen får man röra lite på hjälmen samtidigt som det ska ändra färg. Skitsmart.

Ja, eller solceller på "taket" på hjälmen som underhållsladdar nåt litet batteri. Om spänningen blir för låg så låter man visiret stanna i klart läge. Börja bygg! :tummenupp
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
Que?!?!

Har alla rutorna på min bil tonade (kombiutrymmet kan du knappt se in i!) och det behövs inget tillstånd från Vägverket vad jag vet? Blev stoppad av Polisen för några månader sedan och han började gnälla om dom mörktonade rutorna varvid jag förklarade att dom aldrig sagt något på Bilprovningen plus att det är gjort på en seriös firma (har kvittot med mig i bilen) som gjort det så att maxvärdena för toningen inte har överskridits....

Ang. topicen så finns det mig veterligen inga restriktioner vad gäller mörka visir. I England är det förbjudet på allmän väg men tillåtet vid bankörning. Det skulle i så fall vara förbjudet att använda solglasögon under bilkörning också för jag ser ingen större skillnad. (Förutom körning under nattetid klart).

Jag har blivit stannad 3 gånger för att de främre sidorutorna var tonade, fick besiktiga bilen för det.
Bytte rutor med en polare innan besiktning men eftere 3e gången sket jag i det.
Vindrutan får man inte tona heller.

Pungt!



3. Det finns ingen sol/värmedämpande film som INTE överskrider det
minimumvärde av ljusinsläpp.

Precis, och skulle det finnas det så skulle man inte se toningen och därför skulle det vara helt onödigt att tona skiten.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top