Lagen om skydd mm?

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
om jag åker till mataffären en knapp kilometer bort, så ålar jag inte in mig i helstället. det finns krångligare saker att göra än att försöka handla mat i skinnställ, men varför? jeans och skinnpaj räcker för korta trippar för min del. är man rädd för att åka hoj utan helställ så kanske man ska låta bli att vistas i trafiken överhuvudtaget, SL finns också.

sandstream

Guest
Dregen skrev:
2151972 Alla får väl köra i vad de vill, det måste ju få vara upp till var och en!!
Så länge de som klotar utan skyddsutrustning åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
*Såld...
Westfield skrev:
2152004 Det kan ju inte va alltför länge sen du tog körkortet, minns du inte detta kan man ju undra hur mycket annat du glömt om trafikregler :7peta

vadå? finns det regler också?

ps. För framtida kortare turer så kommer jag att köra i jeans och en tz1 jacka (givetvis med ryggplatta också). så man är lite mer skyddad än med en tröja bara.

Benen är ändå så jävla krokiga =).....

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Briljanto skrev:
2149923 Vad säger farbror blå ang skydd mm?

Om jag kör i endast hjälm, jeans och tjocktröja. börjar blå gnälla då? eller dom har inget att säga till om sålänge man bär hjälm?

Mvh Mattias

Behöver ändast ha hjälm. men det är tråkigt att det måste vara så dyrt att skydda sej redigt. om det vore billigare hade allla haft råd att skydda sej med alla tillbehör. för jag tro alla vill skydda sej så mycket det går men pengarna sätter nog stopp för en del. Försäkringen ska man ju inte tala om :4skrika

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
sandstream skrev:
2152906 Så länge de som klotar utan skyddsutrustning åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.

Bäste märkesbroder...jag håller med dig i mycket men det där resonemanget får du gärna vidareutveckla. Du kan väl inte på allvar mena att om man uppfyller vad lagen säger, dvs bära hjälm, och efter det vurpar ska få skylla sig själv.

Hårdra det inte nu med att man wheelar eller kör galet i 200+ utan vi kan ta att jag tex som idag sitter på jobbet, det är vansinnigt varmt ute och ska köra dom 300 meterna till 7-11 för att köpa en dricka. (Ja, jag vet att man kan gå, det är inte långt men nu är det inte poängen :)) Det är i innerstaden, dvs 30 km/h och jag passerar 1 st korsning. Det är inte rimligt att jag ska dra på mig helstället för en sådan liten tur.

Att det självklart skyddar bättre med komplett utrustning är en sak men att på något sätt argumentera med några moraliska påpekanden att man inte har rätt till vård eller hjälp om olyckan ändå skulle vara framme är en aning...hmmm...märkligt.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Briljanto skrev:
2153273 ja, sånna har vi väl inte mycket av här? :fyllisar

Nä här på sporthoj.com håller vi inte på med bus i trafiken. Alltid full skyddsutrustning, skattemärke o godkända slipon. Vi hejar på varandra, ler o kramas i trafiken. Kedjan skall smörjas var tredje mil och man ger sig aldrig ut på motorvägen med mindre än halv tank bensin.

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ER-6n / RD350
sandstream skrev:
2152906 Så länge de som klotar utan skyddsutrustning åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.

Så länge de som skadar sig när de promenerar i trafiken utan helställ+ryggskydd+hjälm+handskar åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.

Annars jävlar! :machinegu

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
dannew skrev:
2153342 Så länge de som skadar sig när de promenerar i trafiken utan helställ+ryggskydd+hjälm+handskar åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.

Annars jävlar! :machinegu

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl
hahahaha word

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
På nåt sätt verkar de flesta här på forumet vara OK med t.ex. det som kvällspressen brukar kalla "vansinneskörningar" i över 200 på motorväg, men när någon så mycket som antyder att han kanske eventuellt funderar på att köra en aldrig så liten bit väldigt långsamt utan full skyddsutrustning så blir det ramaskri.

För egen del hade jag kunnat tänka mig att skippa vissa delar av utrustningen om jag t.ex. behövde köra hoj inne i stan där det aldrig behöver gå fortare än 50. Visst, man kan dö i 50 också men som med allt annat så får man ju göra sin egen riskbedömnng.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Karsten Janker skrev:
2152018 Självklart skall man skydda sig, men man kan också halka i duschen, badkaret etc. Faran lurar överallt... Vad jag vill komma fram till är att man självklart skall göra en riskbedömning, men tänker man för mkt på farorna i livet så går det nog ut över livsglädjen/ livskvaliteten. Med andra ord så tycker jag att man kan ut hoja i T-tröja och jeans lika väl som att cykla utan hjälm och skyddsutrustning...

Visst lurar faran överallt. Men likväl som att du kan köpa halkpluppar till badkaret kan du försöka minska risken att förstöra kroppen om du nu vurpar utan skyddskläder.

Jag vurpade i knapp styrfart och for rakt ner i backen med framsidan först. Jag tror mina knäskålar hade gett upp om jag hade varit utan mitt skinnställ.

raiderpatz skrev:
2152891 om jag åker till mataffären en knapp kilometer bort, så ålar jag inte in mig i helstället. det finns krångligare saker att göra än att försöka handla mat i skinnställ, men varför? jeans och skinnpaj räcker för korta trippar för min del. är man rädd för att åka hoj utan helställ så kanske man ska låta bli att vistas i trafiken överhuvudtaget, SL finns också.

Är man rädd för att åka utan ställ så gör man väl helt enkelt det och behöver således inte vara rädd för att åka utan och slipper SL.
Personligen tycker jag det skulle vara krångligare att läggas in på sjukhuset med brännskador och bomullstyg som smält fast i huden än att åla på sig grejerna för att åka och handla. Man ser ju skitcool ut med skinnstället på :banana

Briljanto

Gick med
26 Oct 2005
Hoj
*Såld...
Bikerbitch skrev:
2153390 Personligen tycker jag det skulle vara krångligare att läggas in på sjukhuset med brännskador och bomullstyg som smält fast i huden än att åla på sig grejerna för att åka och handla. Man ser ju skitcool ut med skinnstället på :banana

Ja fyfan, man har hört spökhistorier om tyg som brännt in i köttet, eller när dom plockar asfalt ur musklerna på folk. Men likväl så när man vet att man "bara ska till jobbet" så tar man på sig ryggplatta och jacka. Man har ju bara några hundra meter och det är bara 50 väg.

Skitcool må man vara, men man känner sig sådär cool efter en 20 minuters kamp med helstället i denna hetta, för att 7 minuter senare ta av det och börja jobba. Mysigt. svettig som ett svin. Än värre är det att gå i affären med det då.

Mvh Mattias

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Briljanto skrev:
2153405 Man har ju bara några hundra meter och det är bara 50 väg.

För min del tycker jag att det känns jobbigt att kallstarta hojen för att köra så korta bitar med tanke på det extra slitage det innebär, men det är ju en helt annan diskussion. :)

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Briljanto skrev:
2153181 vadå? finns det regler också?

ps. För framtida kortare turer så kommer jag att köra i jeans och en tz1 jacka (givetvis med ryggplatta också). så man är lite mer skyddad än med en tröja bara.

Benen är ändå så jävla krokiga =).....
en gång körde jag i jacka, ryggplatta, hjälm, stövlar och jeans. inga handskar. min kedja ville inte vara med längre så jag for i backen i ca 70-80 km/h. jag skulle ju bara bort till en kompis 1000 m bort.

resultat: inga skador på hjälm, jacka, ryggplatta eller stövlar. jeansen var helt, jag menar helt, sönderslitna vid rumpan. ca 25 x 25 cm som bara var borta. dock så klarade sig kalsongerna utan en skråma :tummenupp hela min högra handflata och halva min vänstra var dock värre. inget skinn kvar. 6 timmar på akuten med hightech-rengöring av såren med hjälp av tandborste och destilerat vatten fick jag den natten.

1 timma innan detta hade jag kört i shorts, tshirt och hjälm enbart :näsblod aldrig mer...

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
SilentPlanet skrev:
2153237 Behöver ändast ha hjälm. men det är tråkigt att det måste vara så dyrt att skydda sej redigt. om det vore billigare hade allla haft råd att skydda sej med alla tillbehör. för jag tro alla vill skydda sej så mycket det går men pengarna sätter nog stopp för en del. Försäkringen ska man ju inte tala om :4skrika

sen när är hojåka billigt? kostnaderna för skyddsgrejer är ändå ganska små i jämförelse med allt annat. har man inte råd med ordentlig skyddsutrustning har man köpt en för dyr hoj. att folk inte anser sig ha råd med skyddsutrustning handlar om prioriteringar - inte att det är dyrt.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Varför ägna 27 minuter åt att ta sig till jobbet när du gå dit på max 10 minuter?
Bara nyfiken. Då är det ju roligare att kränga på sig skinnstället och allting för att dra en repa efter jobbet när man ändå skall svettas ett tag i stället.
Och du, att svettas är bara manligt.

Briljanto skrev:
2153405 Ja fyfan, man har hört spökhistorier om tyg som brännt in i köttet, eller när dom plockar asfalt ur musklerna på folk. Men likväl så när man vet att man "bara ska till jobbet" så tar man på sig ryggplatta och jacka. Man har ju bara några hundra meter och det är bara 50 väg.
Skitcool må man vara, men man känner sig sådär cool efter en 20 minuters kamp med helstället i denna hetta, för att 7 minuter senare ta av det och börja jobba. Mysigt. svettig som ett svin. Än värre är det att gå i affären med det då.

Mvh Mattias

Briljanto

Gick med
26 Oct 2005
Hoj
*Såld...
CJ900RR skrev:
2153429 en gång körde jag i jacka, ryggplatta, hjälm, stövlar och jeans. inga handskar. min kedja ville inte vara med längre så jag for i backen i ca 70-80 km/h. jag skulle ju bara bort till en kompis 1000 m bort.

resultat: inga skador på hjälm, jacka, ryggplatta eller stövlar. jeansen var helt, jag menar helt, sönderslitna vid rumpan. ca 25 x 25 cm som bara var borta. dock så klarade sig kalsongerna utan en skråma :tummenupp hela min högra handflata och halva min vänstra var dock värre. inget skinn kvar. 6 timmar på akuten med hightech-rengöring av såren med hjälp av tandborste och destilerat vatten fick jag den natten.

1 timma innan detta hade jag kört i shorts, tshirt och hjälm enbart :näsblod aldrig mer...

aj, fyfan... låter inge vidare det där! :död

däremot har jag ALLTID handskar. Det låter rätt bra att jeansen skyddade lite.

Bikerbitch:
Svettas må vara manligt, men inte så jädra kul när man jobbar på en förskola. gå där hela dagen och lukta som en gammal hockeyspelare. Men det är trots allt mycket roligare att köra dit än att gå. nu med min nya jacka så tar det ju inte mer än 8 minuter att ta sig dit :tummenupp .

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Må den helt utan...eh...skinnställ kasta första... eh... hjälmen!

Varma dagar tycket jag det är ok på kortare stadsturer att inte ha allting på sig. Värme i sig kan bli distraktion nog för att göra dumheter. Bara man inte glömmer att det kan gå j*vligt illa i stan också.

Hjälm och ryggskydd går alldeles utmärkt att ha på sig under/över vanliga tröjor.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras