Hårn1
BikerBoyz
Jag har kört runt hela dagen idag o glott på alla hoj åkare ur lastbilen. Men va förvånad jag blev när bara en av alla dem jag såg hade ställ på sig. Resten körde med jeans o tjocktröja, visa bara t-shirt.
För din skull utvecklar jag självklart!Magnus-Sthlm skrev:2153310Bäste märkesbroder...jag håller med dig i mycket men det där resonemanget får du gärna vidareutveckla. Du kan väl inte på allvar mena att om man uppfyller vad lagen säger, dvs bära hjälm, och efter det vurpar ska få skylla sig själv.
Med den inställningen är det uppenbart att du inte förstått skillnaden mellan att åka motorcykel och gådannew skrev:2153342Så länge de som skadar sig när de promenerar i trafiken utan helställ+ryggskydd+hjälm+handskar åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.
Annars jävlar!
PacMan skrev:2153418För min del tycker jag att det känns jobbigt att kallstarta hojen för att köra så korta bitar med tanke på det extra slitage det innebär, men det är ju en helt annan diskussion.
Bikerbitch skrev:2153390Är man rädd för att åka utan ställ så gör man väl helt enkelt det och behöver således inte vara rädd för att åka utan och slipper SL.
Personligen tycker jag det skulle vara krångligare att läggas in på sjukhuset med brännskador och bomullstyg som smält fast i huden än att åla på sig grejerna för att åka och handla. Man ser ju skitcool ut med skinnstället på
sandstream skrev:2154968Med den inställningen är det uppenbart att du inte förstått skillnaden mellan att åka motorcykel och gå
Men du måste väl ändå hålla med om att risken att skada sig är betydligt större när man åker hoj än när man går?dannew skrev:2155373I båda fallen utsätter man sig för en risk och bedömmer själv hur mycket man vill skydda sig. Många här verkar tycka att just deras åsikt om vad man skall använda för skydd är rätt. Jag tycker att det är upp till var och en att besluta.
Ryggskydd tycker jag iaf skulle lagregleras. Däremot är jag lite mer skeptisk till att ha lag på skyddskläder, kan inte riktigt svara på varför, men jag tror att det skulle bli lite av en urholkad lag då polisen skulle få svårt att ha koll på vad som var godkänt eller inte. Jag tror att det är bättre utbildning och information som krävs, inte lagar och förbud. En förändrad inställning helt enkelt.sandstream skrev:2155425Men du måste väl ändå hålla med om att risken att skada sig är betydligt större när man åker hoj än när man går?
Jag tycker personligen att det skulle vara lag på skyddskläder, ryggskydd och hjälm när man åker 125 cc eller mer.
sandstream skrev:2155425Men du måste väl ändå hålla med om att risken att skada sig är betydligt större när man åker hoj än när man går?
Jag tycker personligen att det skulle vara lag på skyddskläder, ryggskydd och hjälm när man åker 125 cc eller mer.
Men nu är det väl så att under 125 cc får de inte gå mer än 45 km/h om man ska hålla sig till lagarna.dannew skrev:2155567Visst är risken att skada sig större när man åker hoj än när man går, men du förespråkar lag på skydd när man åker 125 cc eller större. T.ex. i stadstrafik går det sällan över 100km/h, så då går det lika fort med 100cc som 1000cc och jag tror att man slår sig lika mycket med båda.
sandstream skrev:2156560Men nu är det väl så att under 125 cc får de inte gå mer än 45 km/h om man ska hålla sig till lagarna.
Esquire skrev:2155038Enda man måste ha är en godkänd hjälm, i övrigt så får man sitta i bara kallingarna om man vill (om det inte gäller uppkörning).
Edit: jag har förresten aldrig förstått hur ett par jeans av 100% bomull ska kunna smälta in i huden vid en marksyning
Bomull smälter inte. Bomull brinner. Ett par nylonbrallor däremot...
Där ser manPacMan skrev:2156581Jodå, nu finns det t.ex. 100 cc-skotrar att köpa som klassas som lätt MC men ser ut ungefär som mopeder, och förhoppningsvis går dom lite fortare än 45.
Så om en kille i Jeans och Tröjja klotar framför dig när du står och äter glass.sandstream skrev:2152906Så länge de som klotar utan skyddsutrustning åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.
Ja, det var precis vad jag menadeFreddola skrev:Så om en kille i Jeans och Tröjja klotar framför dig när du står och äter glass. Och han ligger där och splattrar och skriker så tar du alltså inte upp mobilen och ringer 112? Utan går fram och säger:
Du sådär ska man inte köra, Nu tänker jag inte ringa 112 för det kostar oss skattebetalare för mycket pengar. Seså hem me dig nu och plåstra om dig själv.
Svårt att tänka mig en situation där ett ryggskygg skulle förvärra en skada, iaf om det sitter som det ska. Om du däremot har en ryggsäck med skolböcker på ryggen när du vurpar kan det gå illa. Någon som blandat ihop det?Freedom skrev:2157063Jag ifrågarsätter inte att man ska använda skydd, det är självklart för mig. Men min lite dumma fråga är hur bra är ett ryggskydd i alla lägen? Hört myter om att det i vissa lägen förvärrar skadan, är det bara myter? Är ett ryggskydd så jäkla bra eller inte, får en känsla att man invaggas i en falsk säkerhet. Varsågod och hoppa på mig med alla moraliska medel.
Hoztic skrev:2151991Så sant, tänkte helt fel, slöare än vanligt i huvet, jag skyller på träningen
Dom har 9x19 Sig Sauer P226
Esquire skrev:2155038Enda man måste ha är en godkänd hjälm, i övrigt så får man sitta i bara kallingarna om man vill (om det inte gäller uppkörning).
Edit: jag har förresten aldrig förstått hur ett par jeans av 100% bomull ska kunna smälta in i huden vid en marksyning
Bomull smälter inte. Bomull brinner. Ett par nylonbrallor däremot...
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|