Lagen om skydd mm?

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Jag har kört runt hela dagen idag o glott på alla hoj åkare ur lastbilen. Men va förvånad jag blev när bara en av alla dem jag såg hade ställ på sig. Resten körde med jeans o tjocktröja, visa bara t-shirt. :död

sandstream

Guest
Magnus-Sthlm skrev:
2153310 Bäste märkesbroder...jag håller med dig i mycket men det där resonemanget får du gärna vidareutveckla. Du kan väl inte på allvar mena att om man uppfyller vad lagen säger, dvs bära hjälm, och efter det vurpar ska få skylla sig själv.
För din skull utvecklar jag självklart! :tummenupp

Vad jag menar är att när man kör motorcykel utsätter man sig för en stor risk eftersom man är väldigt oskyddad och vistas bland små och stora bilar som är hårda.
Om du så bara ska åka till kiosken 200 meter bort för att köpa en dricka så är risken stor att du stöter på andra fordon och hur gärna du än vill kan du inte kontrollera vad de gör.
I princip vad som helst kan tex få en bil framför dig att tvärnita vilket får till följd att du bromsar för sent, går omkull och glider en bit på asfalten.
Med tex shorts kommer detta garanterat att ge dig rätt otrevliga sår på benen, något som med största sannolikhet helt hade undvikits med skinnställ.
En normal person med sånna skador uppsöker då någon typ av vårdinrättning som tvättar och gör rent såren.

Mitt motto är väl något i stil med att om man inte orkar dra på sig skinnstället och övrig utrustning för att man ska åka en kort bit kan man låta hojen stå och gå istället :)

dannew skrev:
2153342 Så länge de som skadar sig när de promenerar i trafiken utan helställ+ryggskydd+hjälm+handskar åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.
Annars jävlar! :machinegu
Med den inställningen är det uppenbart att du inte förstått skillnaden mellan att åka motorcykel och gå :rolleyes:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
PacMan skrev:
2153418 För min del tycker jag att det känns jobbigt att kallstarta hojen för att köra så korta bitar med tanke på det extra slitage det innebär, men det är ju en helt annan diskussion. :)

Jösses :3freak

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Bikerbitch skrev:
2153390Är man rädd för att åka utan ställ så gör man väl helt enkelt det och behöver således inte vara rädd för att åka utan och slipper SL.
Personligen tycker jag det skulle vara krångligare att läggas in på sjukhuset med brännskador och bomullstyg som smält fast i huden än att åla på sig grejerna för att åka och handla. Man ser ju skitcool ut med skinnstället på :banana

Det begränsar utbudet av matvaror en del, närmare bestämt allting som inte ligger på hyllor i midjehöjd till brösthöjd, är onåbara utan hjälp :rolleyes:

men allvarligt, det är ett val man gör, en riskavvägning som nämnts tidigare. för mig är det värt den totala tidsbesparingen på ett år att handla i jeans och skinnjacka än gå omkring och frukta det värsta.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Enda man måste ha är en godkänd hjälm, i övrigt så får man sitta i bara kallingarna om man vill (om det inte gäller uppkörning).

Edit: jag har förresten aldrig förstått hur ett par jeans av 100% bomull ska kunna smälta in i huden vid en marksyning :va
Bomull smälter inte. Bomull brinner. Ett par nylonbrallor däremot... :gnissla

Last edited:

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ER-6n / RD350
sandstream skrev:
2154968 Med den inställningen är det uppenbart att du inte förstått skillnaden mellan att åka motorcykel och gå :rolleyes:

I båda fallen utsätter man sig för en risk och bedömmer själv hur mycket man vill skydda sig. Många här verkar tycka att just deras åsikt om vad man skall använda för skydd är rätt. Jag tycker att det är upp till var och en att besluta.

sandstream

Guest
dannew skrev:
2155373 I båda fallen utsätter man sig för en risk och bedömmer själv hur mycket man vill skydda sig. Många här verkar tycka att just deras åsikt om vad man skall använda för skydd är rätt. Jag tycker att det är upp till var och en att besluta.
Men du måste väl ändå hålla med om att risken att skada sig är betydligt större när man åker hoj än när man går?

Jag tycker personligen att det skulle vara lag på skyddskläder, ryggskydd och hjälm när man åker 125 cc eller mer.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
För mig funkar det såhär:

Lattjolajbans turer/ långfärdsturer = All utrustning såsom ställ, stövlar, hanskar, ryggplatta, hjälm å öronproppar.

Kioskturer/ åka till jobbet osv kortisar = A-stars jacka, ryggplatta, hjälm, handskar.

Det kommer med åldern krabbar, förra året åkte jag i vanliga kläder plus hjälm till jobbet! Å i år så har det alltså blivit även handskar, A-stars jackan å ryggplatta, så nänsta år kanske byxorna och stövlarna sitter där med :va

Hata mig hur mkt ni vill :fyllisar

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
sandstream skrev:
2155425 Men du måste väl ändå hålla med om att risken att skada sig är betydligt större när man åker hoj än när man går?

Jag tycker personligen att det skulle vara lag på skyddskläder, ryggskydd och hjälm när man åker 125 cc eller mer.
Ryggskydd tycker jag iaf skulle lagregleras. Däremot är jag lite mer skeptisk till att ha lag på skyddskläder, kan inte riktigt svara på varför, men jag tror att det skulle bli lite av en urholkad lag då polisen skulle få svårt att ha koll på vad som var godkänt eller inte. Jag tror att det är bättre utbildning och information som krävs, inte lagar och förbud. En förändrad inställning helt enkelt.

För egen del kan jag säga att jag bara brukar ta hojen om jag vet att jag kommer att köra en tillräckligt lång sträcka för att få upp den i arbetstemp, så därför har jag nästan alltid hela utrustningen på mig. Ett fåtal tillfällen där jag ska en kortare sträcka för att vara inomhus och sedan hem igen har det hänt att jag haft jeans istället för mc-brallorna, men det är extremt sällan.

dannew

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Hoj
ER-6n / RD350
sandstream skrev:
2155425 Men du måste väl ändå hålla med om att risken att skada sig är betydligt större när man åker hoj än när man går?

Visst är risken att skada sig större när man åker hoj än när man går, men du förespråkar lag på skydd när man åker 125 cc eller större. T.ex. i stadstrafik går det sällan över 100km/h, så då går det lika fort med 100cc som 1000cc och jag tror att man slår sig lika mycket med båda.

En mer realistisk jämförelse än med att gå är att jag har en del bekanta som cyklar seriöst, jag vet inte exakt hur fort det går för dem i nedförsbackarna men garanterat fortare än jag åker med hoj i stadstrafik. Varför skall det då vara krav på skyddskläder när man åker hoj men inte när man cyklar?

Det jag vill komma till är att det skiljer så mycket mellan hur olika personer kör och mellan olika situationer så det är svårt att sätta upp generella regler för vad man bör ha för skydd, man får tänka efter, prioritera och betsämma sig beroende på situationen helt enkelt.

sandstream

Guest
dannew skrev:
2155567 Visst är risken att skada sig större när man åker hoj än när man går, men du förespråkar lag på skydd när man åker 125 cc eller större. T.ex. i stadstrafik går det sällan över 100km/h, så då går det lika fort med 100cc som 1000cc och jag tror att man slår sig lika mycket med båda.
Men nu är det väl så att under 125 cc får de inte gå mer än 45 km/h om man ska hålla sig till lagarna.

Angående cyklister så var det inte länge sedan en proffscyklist dog just för att han inte hade hjälm :död

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
sandstream skrev:
2156560 Men nu är det väl så att under 125 cc får de inte gå mer än 45 km/h om man ska hålla sig till lagarna.

Jodå, nu finns det t.ex. 100 cc-skotrar att köpa som klassas som lätt MC men ser ut ungefär som mopeder, och förhoppningsvis går dom lite fortare än 45. :)

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Esquire skrev:
2155038 Enda man måste ha är en godkänd hjälm, i övrigt så får man sitta i bara kallingarna om man vill (om det inte gäller uppkörning).

Edit: jag har förresten aldrig förstått hur ett par jeans av 100% bomull ska kunna smälta in i huden vid en marksyning :va
Bomull smälter inte. Bomull brinner. Ett par nylonbrallor däremot... :gnissla

Jeansens fibrer är för starka. De går inte av när du glider på asfalten utan fibrerna skär (djupt) in i huden. Dessa trådar är besvärliga att få ut.
Vill minnas att det diskuterats tidigare här på sporthoj. Möjligtvis i tråden "Om du kommer först till en olycksplats" av "Ambulans".
/H

Freedom

Guest
Jag ifrågarsätter inte att man ska använda skydd, det är självklart för mig. Men min lite dumma fråga är hur bra är ett ryggskydd i alla lägen? Hört myter om att det i vissa lägen förvärrar skadan, är det bara myter? Är ett ryggskydd så jäkla bra eller inte, får en känsla att man invaggas i en falsk säkerhet. Varsågod och hoppa på mig med alla moraliska medel.

sandstream

Guest
PacMan skrev:
2156581 Jodå, nu finns det t.ex. 100 cc-skotrar att köpa som klassas som lätt MC men ser ut ungefär som mopeder, och förhoppningsvis går dom lite fortare än 45. :)
Där ser man :tummenupp

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Idag var jag välldigt busig och körde på bakhjulet i jeans!
Me so OutLAW!

sandstream skrev:
2152906 Så länge de som klotar utan skyddsutrustning åker hem och fixar sina skador själv utan att belasta sjukvården ser jag inga problem.
Så om en kille i Jeans och Tröjja klotar framför dig när du står och äter glass.
Och han ligger där och splattrar och skriker så tar du alltså inte upp mobilen och ringer 112?
Utan går fram och säger:

Du sådär ska man inte köra, Nu tänker jag inte ringa 112 för det kostar oss skattebetalare för mycket pengar.
Seså hem me dig nu och plåstra om dig själv.
:död

sandstream

Guest
Freddola skrev:
Så om en kille i Jeans och Tröjja klotar framför dig när du står och äter glass. Och han ligger där och splattrar och skriker så tar du alltså inte upp mobilen och ringer 112? Utan går fram och säger:
Du sådär ska man inte köra, Nu tänker jag inte ringa 112 för det kostar oss skattebetalare för mycket pengar. Seså hem me dig nu och plåstra om dig själv. :död
Ja, det var precis vad jag menade :rolleyes:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Freedom skrev:
2157063 Jag ifrågarsätter inte att man ska använda skydd, det är självklart för mig. Men min lite dumma fråga är hur bra är ett ryggskydd i alla lägen? Hört myter om att det i vissa lägen förvärrar skadan, är det bara myter? Är ett ryggskydd så jäkla bra eller inte, får en känsla att man invaggas i en falsk säkerhet. Varsågod och hoppa på mig med alla moraliska medel.
Svårt att tänka mig en situation där ett ryggskygg skulle förvärra en skada, iaf om det sitter som det ska. Om du däremot har en ryggsäck med skolböcker på ryggen när du vurpar kan det gå illa. Någon som blandat ihop det?

Om man blir invaggad i falsk säkerhet? Är väl som med hjälm antar jag. Finns inget skydd som garanterar att du överlever en krasch, de bara förbättrar oddsen. Kör inte över din förmåga, håll koll på omgivningen och hoppas på det bästa bara.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Hoztic skrev:
2151991 Så sant, tänkte helt fel, slöare än vanligt i huvet, jag skyller på träningen :huvet
Dom har 9x19 :) Sig Sauer P226 :)

Jepp...och ammon är Speer Gold Dot. Usch va OT det blev.

Briljanto...jag har oxo syndat. Skulle köra ner hojen till garaget och orkade inte ta på stället. Så det blev Jeans, ryggskydd och skinnjacka.
Annars i övrigt så har jag full utr. på alltid

Esquire skrev:
2155038 Enda man måste ha är en godkänd hjälm, i övrigt så får man sitta i bara kallingarna om man vill (om det inte gäller uppkörning).

Bomull smälter inte. Bomull brinner. Ett par nylonbrallor däremot
... :gnissla

Sant...men jag pratade med en neurokirurg om det och jeansfibrer går INTE att urskilja från nervtrådar när dom ligger intryckta i skinet/såret/benbrottet/brännskadan m.m.
Man får typ 3 timmar på operationsbordet sen är det slut. Dom hinner inte leta efter alla dessa fibrer.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Förra sommaren tog jag hoj till jobbet några gånger. Det gick på typ drygt fem minuter effektiv körtid. Men med bil kan man inte köra i vägrenen genom hela södra länken och där kör alla andra bilar i ynka 80. Så med bil tar det nästan hela tio minuter i laglig fart.
Skulle jag ödsla tid med mera kläder än hjälm och jacka så skulle ju hela tidsvinsten bli uppäten av av/påklädning och så kan man ju inte ha det.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras