Lager för 150000 rpm? (centrifugalkompressor)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Hej!

Jag hade en turbo liggandes och tänkte bygga en centrifugalkompressor av den, har letat runt lite och undrar om det finns några lager som klarar av varv runt 100 000 eller över? Det handlar om 6,5 och 9mm axel.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
:tummenupp
Kompressorn kommer från ett MIT Te05-12b6 (saab 900s)
HUr mycket behöver den varva?
Någon som har kompressordiagram?
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Tjena

Grymt intressant

Ville bara anmäla intresse för att få veta mer om hur det går

Själv novis på ämnet tyvärr men tänker göra något liknande till min 924.

Hur mycket den behöver varva beror ju på förhållandet mellan storleken på den (output) samt hur mycket du vill ha in i motorn - men så långt vet du det här säkert bättre än jag.

Varför behöver du andra lager än de som finns i turbon förresten? (Olja i den eller?) Själv tänkte jag skruva fast turbon (har inte skaffat någon än) och ta bort turbinbladen från avgassidan och svetsa eller skruva ett drev eller en remskiva på axeln där och använda enbart de befintliga lagren i turbon.

Hur fixar du utväxlingen?
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Turbon var helt slut, det var därför jag inte valde den lösningen.

Är inte 100 på om detta är den bästa lösningen men jag tänkte göra två egna drev med schysst utväxling. Får räkna på det senare.
Det blir altså två axlar, en med en remskiva som jag svarvar till och ett drev, och den andra med ett drev och impellern. Lagerhuset blir tvådelat cncfräst dom jag sedan sätter fast kompressorhuset med.

Har funderat på planetväxlar också men det blir nog för mkt jobb.

Kan man svetsa i kompressorhuset utan att det slår sig och har sig?
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Turbon var helt slut, det var därför jag inte valde den lösningen.

Är inte 100 på om detta är den bästa lösningen men jag tänkte göra två egna drev med schysst utväxling. Får räkna på det senare.
Det blir altså två axlar, en med en remskiva som jag svarvar till och ett drev, och den andra med ett drev och impellern. Lagerhuset blir tvådelat cncfräst dom jag sedan sätter fast kompressorhuset med.

Har funderat på planetväxlar också men det blir nog för mkt jobb.

Kan man svetsa i kompressorhuset utan att det slår sig och har sig?


Polarn fick kompressorhaveri i våras och har beställt lager från Kullagerteknik i Enskede, på min inrådan. Då jag tycker att Peter är mycket kompetent när det gäller lager. Det trista i det hela var att det var 10 veckort leveranstid på lagrena, nu har det gått 12-13 veckor och jag vet inte om han har fått dom ännu. Nu spelar det ingen roll iom att säsongen är över, men det var en trist leveranstid på dessa specialare.
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Turbon var helt slut, det var därför jag inte valde den lösningen.

Jag fattar - hoppas impellern ser bra ut på utblåssidan då.


Det blir altså två axlar, en med en remskiva som jag svarvar till och ett drev, och den andra med ett drev och impellern. Lagerhuset blir tvådelat cncfräst dom jag sedan sätter fast kompressorhuset med.

Intressant alltså - skulle vara kul med bild på bygget sen.

Är inte 100 på om detta är den bästa lösningen men jag tänkte göra två egna drev med schysst utväxling. Får räkna på det senare.

Om jag hajade din tekniska beskrivning rätt låter det ju väldigt bra - tvåstegs utväxling. 5000 varv på veven -> 100 000 varv blir ju 1:20 och det är inte helt simpelt att ordna med ett steg. Tänkte själv köra med en ruggigt överdimensionerad turbo på lågvarv i stället.

Kan man svetsa i kompressorhuset utan att det slår sig och har sig?

Vild gissning = ja. Men finns garanterat 100 pers här som kan det där bra.

Har funderat på planetväxlar också men det blir nog för mkt jobb.

Tror också det - roligast att bygga enkelt utifrån något befintligt också. Vissa använder jue växellåda från permobil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen är det väl inte så lyckat med orginaltypen av lagring (oljetryckfilm) när man har radiella påkänningar som fallet blir med mekanisk drivning, i alla fall inte på den mekaniskt drivna sidan (fd avgassidan)

Tror jag
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag fattar - hoppas impellern ser bra ut på utblåssidan då.




Intressant alltså - skulle vara kul med bild på bygget sen.

Den har tagit emot kompressorhuset och skadat ytan lite, funderar på att slipa den med lite ventilpasta eller något, det är inte så noga egentligen, det är mest på skoj, hela projektet lär ta ett tag eftersom jag pillar med den då och då.

Man kanske skulle köra kullager på inaxeln och glidlagra impelleraxeln? Glidlager måste man väl kunna svarva själv och pressa i alu?
 

Chaan

TDR 125 RR
Gick med
29 May 2006
Ort
Stockholm Väst
Hoj
TDR 125
Sen är det väl inte så lyckat med orginaltypen av lagring (oljetryckfilm) när man har radiella påkänningar som fallet blir med mekanisk drivning, i alla fall inte på den mekaniskt drivna sidan (fd avgassidan)

Tror jag

Ja men jag räknar med att en lastbilsturbo håller för kuggremsdrift.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top