Lagligt att bränna pengar?

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Hon har väl alltid gillat tanken på att bränna pengar? Hon är en desperat föredetting som nästan ingen röstar på. Det är väl mest askan kvar av hennes politiska karriär.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det mest korkade politiska tilltag jag har sett på jag vet inte hur länge..

Vad skickar det för signaler till fattiga? Till jobblösa? Till människor för vilka 100 000 kr skulle göra all skillnad i världen? Det är ju bara ett jävla stort långfinger mot dessa grupper.

Om något gott ska komma ur detta vore det väl att samtliga involverades politiska karriärer går upp i rök de med.

Jag säger då det.. FI. Fucking Idiots.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Rätt smart grej tycker jag nog. Ger ju mer PR än vad någon annons i DN någonsin gjort.

Mjo, fast frågan är vilken publicitet det faktiskt ger. En snabb undersökning på Aftonbladet, där förmodligen fler av deras väljare finns än t.ex. DN, säger att ca. 96% av alla som svarat tycker att tilltaget var dumt. Så om gemene man (eller kvinna) tidigare inte riktigt visste vad partiet stod för, så vet man nu att de står för rena dumheter. Tilltaget är ju så korkat att man förmodligen har alienerat stora delar av väljarunderlaget.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag undrar vad dom har åstadkommit med detta agerandet?
Visst, dom skapar debatt, reklam osv osv.
Men är det verkligen någon nyhet att det är en viss löneskillnad mellan kvinnor och män?
Kommer det bli bättre efter det här?
Kommer FI få en hög andel av rösterna vid valet?

Tror faktiskt att de misslyckats med alla sina intentioner utom att skapa debatt och uppmärksamhet om partiet och dess företrädare.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Av akademiskt intresse.

Det intressanta är i mina ögon den politiska gesten. Nu får man väl ändå gissa att det är ett (förmodligen lyckat) försök att få publicitet, för inte fan kan väl ens FI vara så korkade att de inte inser vilka signaler de isf skickar till fattiga/arbetslösa som knappt får ihop månadens hyra?

Ja, att elda upp hundra lax är ju ett hån mot de som hart det taskigt ställt och vore tacksamma för att ha det som årslön. Men så långt har de nog inte funderat, faktiskt...

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ja, att elda upp hundra lax är ju ett hån mot de som hart det taskigt ställt och vore tacksamma för att ha det som årslön. Men så långt har de nog inte funderat, faktiskt...

Att bokstavligt bränna pengar är en fantastisk ide för Sverige.
Botar inflation och drabbar inte mig det minsta som de andra vanliga åtgärderna i samhällsekonomin brukar göra.
Fast om det ska märkas borde alla partier elda mer stålar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag förstår ärligt talat inte vad de menar... Hur är brännandet av pengar kopplat till löneskillnaden mellan män och kvinnor?:va

Rätt tragiskt egentligen... Varför inte skänka bort pengarna till något vettigt välgörande ändamål istället för att bränna skiten? 100 000 känns ju ändå som en rätt ansenlig summa pengar, hade säkert kunna mätta en del munnar eller finansiera någon brunn någonstans... Slöseri.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mjo, fast frågan är vilken publicitet det faktiskt ger. En snabb undersökning på Aftonbladet, där förmodligen fler av deras väljare finns än t.ex. DN, säger att ca. 96% av alla som svarat tycker att tilltaget var dumt. Så om gemene man (eller kvinna) tidigare inte riktigt visste vad partiet stod för, så vet man nu att de står för rena dumheter. Tilltaget är ju så korkat att man förmodligen har alienerat stora delar av väljarunderlaget.
Samtidigt så hade de ju 2,2% eller något av rösterna i förra valet. Just nu är det 5,3% i Aftonbladets poll som tycker att det var en ljus idé att elda pengar. Skulle en lika stor del av befolkningen lägga sin röst på FI på valdagen så kommer de in i riksdagen. Då är det ju skitsamma vad övriga 94,7% anser om tilltaget.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag förstår ärligt talat inte vad de menar... Hur är brännandet av pengar kopplat till löneskillnaden mellan män och kvinnor?:va

Rätt tragiskt egentligen... Varför inte skänka bort pengarna till något vettigt välgörande ändamål istället för att bränna skiten? 100 000 känns ju ändå som en rätt ansenlig summa pengar, hade säkert kunna mätta en del munnar eller finansiera någon brunn någonstans... Slöseri.

precis, du förstår inte poängen med det de gjort. du får leva med det.

- Vad vi har gjort idag handlar inte om ett alternativ till välgörenhet, utan att åstadkomma en förändring. Den uppmärksamhet frågan om diskriminerade löner nu har fått kunde vi aldrig köpt, säger Per Eriksson cd på Studio Total.

Det var Studio Total som kontaktade FI och det är också byrån som står för de 100 000 kronorna:
- Att bränna pengar är jobbigt, det känns i magen men det är precis det som är poängen, varje minut förlorar svenska kvinnor 100 000 kronor i lägre lön. Att bränna pengar kan också uppfattas som ett hån mot de ensamstående mödrar som inte har råd att köpa en glass till sina barn, men det riktiga hånet är att löneskillnaderna varit konstanta i 30 år. Detta borde vara föremål för ilskan. Inte att vi gjorde ett alternativt medieval för att nå ut med frågan, säger Per Eriksson.

hela artikeln:

http://www.resume.se/nyheter/2010/07/06/studio-total-om-pengabrann/

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Samtidigt så hade de ju 2,2% eller något av rösterna i förra valet. Just nu är det 5,3% i Aftonbladets poll som tycker att det var en ljus idé att elda pengar. Skulle en lika stor del av befolkningen lägga sin röst på FI på valdagen så kommer de in i riksdagen. Då är det ju skitsamma vad övriga 94,7% anser om tilltaget.

Jo, fast å andra sidan är nog knappast det faktum att man saknar sunt förnuft nog att inse att det var ett dumt tilltag att likställa med att man är så pass taskigt verklighetsanknuten att man väljer att rösta på dem.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Förstår inte varför ni funderar över detta, eller sitter ni och undrar hur en guldfisk resonerar?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur många arga forumtrådar, blogginlägg och artiklar hade en halvsidesannons, i en utgåva utav en kvällstidningarna resulterat i..... :)
Även om 95% av det som sägs är förnärmade SH-krigares vanliga gudrun-galla och bara 5% gäller sakfrågan så är jag övertygad om att dessa 5% är många hundra procent mer diskussion än vad nyss nämnda annons hade framkallat.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur många arga forumtrådar, blogginlägg och artiklar hade en halvsidesannons, i en utgåva utav en kvällstidningarna resulterat i..... :)
Även om 95% av det som sägs är förnärmade SH-krigares vanliga gudrun-galla och bara 5% gäller sakfrågan så är jag övertygad om att dessa 5% är många hundra procent mer diskussion än vad nyss nämnda annons hade framkallat.

Själva sakfrågan har inte ens kommit upp för diskussion. All energi har gått åt till att ha åsikter om det var legitimt gjort att bränna upp pengarna eller inte. De allra flesta tycker nog att det var rätt korkat gjort.

Tycker personligen inte att Gudrun uppnått något alls, mer än att hon hjälpt till med att marknadsföra en PR byrå ingen hört talas om.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC