Lagligt att köra utomlands under pågående svensk spärrtid?

Mike123

Medlem
Gick med
31 May 2019
Ort
Norrköping
Hoj
Zx10r

"Spärrtiden gäller bara i Sverige
När ditt körkort blivit indraget i Sverige gäller beslutet inom Sveriges gränser. Det innebär att du under den utfärdade spärrtiden inte får köra bil i Sverige. Däremot får du köra bil utanför Sveriges gränser med det."

Kan inte finna någon tydlig information, annat än lawline, enl ovan så tycks spärrtider endast gälla i det land som utfärdat spärren, eller gäller något annat i dagsläget. Förr vet jag med största sannolikhet att det var ok, blev av med körkortet 2012 i Tyskland när jag bodde där/pendlade, var lagligt under spärrtiden att köra i andra EU-länder inkl Sverige. Dock skickades ärendet till Sverige, varpå dem drog in det i Sverige ungefär samtidigt som spärrtiden tog slut i Tyskland, och då blev det vise versa - tjejen fick köra mig över bron söder ut istället, så tog jag över från Köpenhamn. Att andra EU-länder skickar info till landet som utfärdat körkortet är jag helt med på. Dock aldrig varit med om att dem utomlands bryr som om annat än att man har med sig fysiska körkortet + regbevis och ev försäkrings dok.

Har sedan länge alltid sett till att ha ett extra körkort ifall det skulle tas på plats i något land, så det går att hyra hyrbil osv i andra länder. En kompis påpekade idag att det absolut inte är tillåtet att köra i andra EU-länder, när jag berättade att jag förlorat körkortet men inte bryr mig så mycket - "huvudsaken är att jag kan köra hyrbilen på stundande semester".

Vad gäller egentligen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad gäller egentligen?
Har du ett svenskt körkort som är omhändertaget eller återkallat gäller ditt utländska körkort inte i Sverige. Hur andra länders regler ser ut lär du nog ta reda på själv.

 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Texten jag hittar på Lawline gäller en person som har finskt körkort som belagts med spärrtid i Sverige. Jag gissar att poängen där är detta: " Svenska myndigheter kan inte själva besluta om en spärrtid utomlands för ett utländskt körkort."

Se här:

Vad som gäller för ett svenskt körkort är mer än vad jag vet men jag skulle gissa på att spärrtiden gäller internationellt för svenska körkort.

Mvh,
Ingvar
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ditt körkort ska vara giltigt i det land det är utfärdat.
Så är det indraget i Sverige får du inte köra i Sverige eller något annat land.
Hur väl det kollas i andra länder är dock en annan fråga och hur mycket du är villig att chansa. Man kan väl tänka sig olika scenarier som t.e.x att du krockar utomlands utan giltigt körkort. Kan bli en jobbig historia.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På den gamla tiden när korten inte drogs vid vägkanten så körde en bekant bort kortet.
(50 för fort på 50 sträcka, så ingen tvivel)
Han höll sig undan delgivningen av beslutet och åkte utomlands för studier i ett år.
Han blev stoppad utomlands, visade sitt svenska körkort och det var giltigt.

När han kom hem hade han fått två brev, det ena att polisen hade sökt honom för ett delgivningsärende, det andra att hans körkort egentligen hade varit återkallat, men återkallningstiden hade löpt ut och han fick nu köra igen.

Den enda gången jag har kört för fort tog dom det vid vägkanten
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den enda gången jag har kört för fort tog dom det vid vägkanten
Tidigare kunde man överklaga till hovrätten, vilket jag gjorde för "två månaders indraget" och fick tillbaks körkortet efter en månad - som nu hade häftklammerhål. Sen dröjde det nästan ett år tills det kom upp i tingsrätten och jag blev av med kortet en månad till, i april. Lagom återbördat till säsongen. Passade mig alldeles perfekt mot två månader på raken.

Numera är det Transportstyrelsen som agerar allsmäktig Gud, fan och hans moster. Rättssäkert, jomenvisst, kanske, inte.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top