Mike123
Medlem
Gäller spärrtiden för mitt utländska körkort utomlands?
Jag har ett finskt körkort som har blivit indraget i 6 månader här i sverige det har gått 3 månader nu. Och nu ska jag flytta tillbaka till finland och har fått tillbaka körkortet men spärrtiden gäller dock fortfarande, nu undrar jag om spärrtiden gäller i finland också eller är det bara här i...
lawline.se
"Spärrtiden gäller bara i Sverige
När ditt körkort blivit indraget i Sverige gäller beslutet inom Sveriges gränser. Det innebär att du under den utfärdade spärrtiden inte får köra bil i Sverige. Däremot får du köra bil utanför Sveriges gränser med det."
Kan inte finna någon tydlig information, annat än lawline, enl ovan så tycks spärrtider endast gälla i det land som utfärdat spärren, eller gäller något annat i dagsläget. Förr vet jag med största sannolikhet att det var ok, blev av med körkortet 2012 i Tyskland när jag bodde där/pendlade, var lagligt under spärrtiden att köra i andra EU-länder inkl Sverige. Dock skickades ärendet till Sverige, varpå dem drog in det i Sverige ungefär samtidigt som spärrtiden tog slut i Tyskland, och då blev det vise versa - tjejen fick köra mig över bron söder ut istället, så tog jag över från Köpenhamn. Att andra EU-länder skickar info till landet som utfärdat körkortet är jag helt med på. Dock aldrig varit med om att dem utomlands bryr som om annat än att man har med sig fysiska körkortet + regbevis och ev försäkrings dok.
Har sedan länge alltid sett till att ha ett extra körkort ifall det skulle tas på plats i något land, så det går att hyra hyrbil osv i andra länder. En kompis påpekade idag att det absolut inte är tillåtet att köra i andra EU-länder, när jag berättade att jag förlorat körkortet men inte bryr mig så mycket - "huvudsaken är att jag kan köra hyrbilen på stundande semester".
Vad gäller egentligen?